وبگاه QS رتبه‌بندی دانشکده‌های برتر رشتۀ MBA در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی، مؤسسه‌ها به‌تفکیک قاره‌های آسیا، اروپا، کانادا، اقیانوسیه، آمریکای‌لاتین و آمریکای‌شمالی دسته‌بندی شده‌اند. در طبقه‌بندی دوره‌های MBA، وبگاه QS شاخص‌های اشتغال، کارآفرینی فارغ‌التحصیلان، بازگشت سرمایه، رهبری ایده‌ها و تنوع اندیشه‌ها را مدنظر قرار داده است. گفتنی است ۶۹ مدرسۀ تجارت در اروپا توانسته‌اند رتبه‌های درخورتوجهی کسب کنند. پیش‌تر در مقاله‌ای، ده دانشکدۀ برتر MBA در کشور کانادا را معرفی کردیم. حال در این مقاله، قصد داریم ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا را بررسی کنیم. پس، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

دانشکدۀ تجارت HEC پاریس

دانشکدۀ تجارت HEC پاریس رتبۀ نخست را در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا ازآنِ خود کرده است. این دانشکده امتیازهای عالی در زمینۀ رهبری و تنوع اندیشه و میزان استخدام به‌دست آورده است. متوسط حقوق فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ تجارت HEC پاریس ۱۲۸هزار دلار تخمین زده می‌شود. تحصیل MBA در دانشکدۀ تجارت HEC پاریس پانزده‌ماهه است و در آن، بر توسعۀ رهبری تأکید می‌شود و دانشجویان سمینارهای زیادی در زمینۀ رهبری برگزار می‌کنند. شهریۀ دانشکدۀ تجارت HEC پاریس به حدود ۷۶هزار دلار می‌رسد و از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ MBA، ۹۵درصد را دانشجویان بین‌المللی و ۳۴درصد را دانشجویان زن تشکیل داده‌اند.

دانشکدۀ تجارت INSEAD

در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا، نام دانشکدۀ تجارت INSEAD فرانسه نیز به‌چشم می‌خورد که در ردۀ دوم جای دارد. ۹۲درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشکده معمولاً سه‌ ماه پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند و متوسط حقوقشان ۱۰۵هزار دلار در سال است. تحصیل MBA در دانشکدۀ تجارت INSEAD فرانسه دَه‌ ماه به‌‌طول می‌انجامد و دانشجویان در پردیس‌های فونتنبلو (فرانسه) و سنگاپور و ابوظبی (در امارات متحدۀ عربی) نیز ‌می‌توانند تحصیل کنند. هزینۀ تحصیل در دانشکدۀ تجارت INSEAD تقریباً ۹۸هزار دلار تخمین زده می‌شود و از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ یادشده، ۹۱درصد دانشجویان بین‌المللی و ۳۵درصد دانشجویان زن هستند.

دانشکدۀ تجارت لندن

سومین نام در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا، دانشکدۀ تجارت لندن است. لندن یکی از پایتخت‌های مالی جهان است؛ زیرا تقریباً تمام مؤسسه‌های مالی پیشرو و سه‌چهارم از پانصد شرکت برتر اقتصادی در این کشور شهر هستند. رشتۀ MBA در دانشکدۀ تجارت لندن در مدت ۲۱ ماه آموزش داده می‌شود. ازنظر اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی، این دانشکده جزو دَه دانشکدۀ برتر محسوب می‌شود؛ چراکه ۹۲درصد از فارغ‌التحصیلان آن حدوداً سه‌ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شوند و به‌طورمتوسط ۱۰۶هزار دلار در سال حقوق می‌گیرند. شهریۀ تحصیل MBA در دانشکدۀ تجارت لندن ۱۰۴هزار دلار برآورد می‌شود و ۹۲درصد از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ یادشده را دانشجویان بین‌المللی و ۳۱درصد را نیز دانشجویان زن تشکیل می‌دهند.

دانشکدۀ تجارت IE

دانشکدۀ تجارت IE مادرید در رتبۀ چهارم فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا ایستاده است. تحصیل MBA در این دانشکده یازده ماه طول می‌کشد و متوسط شهریۀ آن ۷۹هزار دلار اعلام شده است. ویژگی منحصربه‌فرد این رشته در دانشکدۀ تجارت IE آن است که برنامه‌ای با عنوان «برنامۀ تناسب‌اندام حرفه‌ای» ارائه می‌دهد که متشکل از «تناسب‌اندام شغلی» و «تناسب‌اندام رفتاری» است. تناسب‌اندام شغلی به متقاضیان کمک می‌کند از‌طریق مشاوره و کارگاه شغل رؤیایی‌شان را به‌دست بیاورند و تناسب‌اندام رفتاری نیز کمک می‌کند رفتارشان در محیط کار سازنده باشد و مهارت‌های رهبری را در آنان تقویت می‌کند. گفتنی است از کل دانشجویان این دانشکده در رشتۀ MBA، ۹۱درصد دانشجویان بین‌المللی و ۳۲درصد دانشجویان زن هستند.

دانشکدۀ تجارت IESE

دیگر دانشکدۀ حاضر در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا، دانشکدۀ تجارت IESE بارسلوناست. تحصیل رشتۀ MBA در این دانشکده پانزده تا نوزده‌ماهه و شهریۀ آن حدوداً ۹۳هزار دلار است. ۹۴درصد از فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ تجارت IESE تقریباً سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند و ۱۲۳هزار دلار در سال حقوق می‌گیرند و ۱۰‌درصد از آنان نیز سه ماه پس از فارغ‌التحصیلی کسب‌و‌کار خود را راه‌ می‌اندازند. در دانشکدۀ تجارت IESE، رشتۀ MBA هم به زبان اسپانیایی و هم به زبان انگلیسی و اسپانیایی تدریس می‌شود. ناگفته نماند ۹۰درصد از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ MBA را دانشجویان بین‌المللی و ۳۲درصد را دانشجویان زن تشکیل می‌دهند.

دانشکدۀ تجارت ESADE

دانشکدۀ تجارت ESADE در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا، در رتبۀ ششم جای گرفته است. تحصیل رشتۀ MBA در این دانشکده هجده ماه به‌طول می‌انجامد و شهریۀ آن ۷۷هزار دلار اعلام شده است. دانشکدۀ تجارت ESADE دانشکده‌ای بین‌المللی به‌حساب می‌آید؛ ازاین‌رو، متقاضیان حداکثر چهار ماه در دیگر دانشکده‌های بین‌المللی مانند دانشکدۀ تجارت بین‌المللیChina Europe (CEIBS) ، دانشکدۀ تجارت Warwick، کالج دارتموث و دانشکدۀ تجارت Tuck می‌توانند تحصیل کنند. در دانشکدۀ مذکور، این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ البته امکان تحصیل به زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی و آلمانی نیز وجود دارد. گفتنی است ۹۵درصد از کل دانشجویان این دانشکده در رشتۀ MBA، دانشجویان بین‌المللی و ۳۹درصد نیز دانشجویان زن هستند.

دانشکدۀ تجارت Saïd

دانشکدۀ تجارت Saïd هفتمین دانشکدۀ برتر در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا به‌شمار می‌آید. این دانشکده به دانشکدۀ تجارت دانشگاه آکسفورد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان، وابسته است. تحصیل رشتۀ MBA در دانشکدۀ تجارت Saïd یک ‌سال طول می‌کشد و شهریۀ آن ۸۰هزار دلار است. در برنامۀ آموزشی این رشته، سه موضوع اصلی مربوط به مسائل تجارت جهانی گنجانده شده است: ۱. کارآفرینی؛  ۲. قوانین جهانی؛ ۳. تجارت مسئولانه. گفتنی است ۹۴درصد از فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ تجارت Saïd حدوداً سه‌ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند و ۱۰درصد از آنان نیز کسب‌و‌کار خود را راه می‌اندازند. از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ یادشده، ۹۵درصد دانشجویان بین‌المللی و ۴۴درصد دانشجویان زن هستند.

دانشکدۀ تجارت Judge

دانشکدۀ تجارت Judge یکی دیگر از دانشکده‌های حاضر در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا محسوب می‌شود. این دانشکده به دانشگاه کمبریج وابسته است و رقابت شدیدی با دانشکدۀ تجارت Saïd دارد. تحصیل رشتۀ MBA در دانشکدۀ تجارت Judge یک‌ساله و شهریۀ آن ۷۰هزار دلار است. شایان ذکر است ۹۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ تجارت Judge تقریباً سه ‌ماه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند و به‌طورمتوسط ۹۹هزار دلار در سال حقوق می‌گیرند. ۵۱درصد کل دانشجویان این دانشکده در رشتۀ مذکور را دانشجویان بین‌المللی و ۳۶درصد را دانشجویان زن تشکیل می‌دهند

دانشکدۀ تجارت کالج امپریال

دانشکدۀ تجارت کالج امپریال ردۀ نهم را در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ MBA در این دانشکده دوازده ماه به‌طول می‌انجامد و شهریۀ آن ۶۹هزار دلار اعلام شده است. ۹۱درصد از فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ تجارت کالج امپریال حدوداً سه ‌ماه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شوند و متوسط حقوقشان ۸۲هزار دلار در سال است. بد نیست بدانید از کل دانشجویان این دانشکده در رشتۀ MBA، ۹۱درصد دانشجویان بین‌المللی و ۳۳درصد دانشجویان زن هستند.

دانشکدۀ مدیریت SDA Bocconi

آخرین نام در فهرست ده دانشکدۀ برتر MBA در اروپا دانشکدۀ مدیریت SDA Bocconi ایتالیاست. تحصیل رشتۀ MBA در این دانشکده شامل شش ماه کلاس‌های تئوری و اصلی و شش ماه کارآموزی و کارآفرینی و آزمایشگاه‌های کسب‌و‌کار است. جالب است بدانید ۹۰درصد از فارغ‌التحصیلان SDA Bocconi تقریباً سه‌ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند و ۸درصد از آن نیز کسب‌و‌کار شخصی‌شان را راه‌اندازی می‌کنند. هزینۀ تحصیل در دانشکدۀ مدیریت SDA Bocconi درحدود ۶۶هزار دلار تخمین زده می‌شود و ۷۴درصد از مجموع دانشجویان این دانشکده در رشتۀ یادشده را دانشجویان بین‌المللی و ۳۳درصد را دانشجویان زن تشکیل می‌دهند.

منبع: