همان‌طورکه پیش‌تر در مطلب دیپلم بین‌المللی IB گفتیم، سازمان آموزشی بین‌المللی IB بنیادی غیرانتفاعی است که سال ۱۹۶۸، با نام سازمان اعطای دیپلم بین‌المللی (IBO) کارش را در ژنو سوئیس آغاز کرد. دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری در سراسر دنیا هنگام پذیرش و جذب دانشجو از مدارک معتبر سازمان آموزشی بین‌المللی IB استفاده می‌کنند. تحقیقات سازمان آموزشی بین‌المللی IB نشان می‌دهد دانشجویان این بنیاد بیشتر از هم‌سالانشان دوره‌های کارشناسی خود را می‌توانند به‌پایان برسانند و مقاطع تحصیلات تکمیلی را دنبال کنند. در این مطلب، به دلایل مهم برای تحصیل دیپلم بین‌المللی اشاره خواهیم کرد؛ پس با ماه همراه باشید.

وسعت آموزش

برخلاف مدارک A-Levels کشور انگلیس که برای دانش‌آموزان در سه یا چهار موضوع تخصصی ارائه می‌شود، گستردگی موضوعی دیپلم بین‌المللی بیشتر است و شش حوزۀ مختلف را در‌بر می‌گیرد. درواقع، اهمیت دیپلم بین‌المللی در ساختار برنامه و گسترش و تعمیق دانش و درک آن است.

یادگیری تجربی

متقاضیان دیپلم بین‌المللی IB در CAS (مخفف خلاقیت و فعالیت و خدمات) شرکت می‌کنند. فایدۀ این سه موضوع در آن است که متقاضیان به‌لطف تجربه‌کردن می‌توانند یاد بگیرند و به دیگران خدمت کنند. دانش‌آموزان دیپلم IB علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایشان را با پروژه‌های گوناگون، باشگاه‌ها، خدمات اجتماعی، ورزش و سایر فعالیت‌های درسی دنبال می‌کنند. درحقیقت، CAS به آن‌ها کمک می‌کند افرادی با انگیزه و هدفمند و دغدغه‌مند باشند.

آزادی

از دیگر دلایل مهم برای تحصیل دیپلم بین‌المللی آزادی است. دانش‌آموزان دیپلم IB تشویق می‌شوند بین آموخته‌هایشان ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً میان آنچه در کلاس علوم آموخته‌اند و آنچه در زمین فوتبال اتفاق می‌افتد. ایجاد این ارتباط می‌تواند موجب تعریف پروژه‌ای شخصی شود. متقاضیان تحصیل دیپلم بین‌المللی IB آزاد‌ند به‌دنبال علاقه‌شان بروند و موضوع دلخواهشان را برای پروژه و مقاله انتخاب کنند.

مهارت‌های پژوهش

مقالۀ توسعه‌یافته و مؤلفه‌های تئوری دانش دو عنصر مهم در دیپلم بین‌المللی IB هستند. این مؤلفه‌ها دانشجویان را به رشد مهارت‌های پژوهشی و تحقیقاتی پیشرفته و مستقل ملزم می‌کند. یادگیری مهارت‌های پژوهشی برای هر متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا موفقیت در کسب‌و‌کار آینده بسیار مهم است.

تفکر مستقل

تفکر مستقل یکی دیگر از دلایل مهم برای تحصیل دیپلم بین‌المللی محسوب می‌شود. ویژگی مهم کلاس‌های IB بحث و ارتباط دوطرفه میان معلم و دانش‌آموز است و هر‌یک از اعضای کلاس تشویق می‌شوند سخن بگویند و دیدگاه‌هایشان را بیان کنند. تدریس تفکر غیروابسته به دانش‌آموزان کمک می‌کند اندیشه‌ای اصیل داشته و از دیدگاه‌هایشان مطمئن باشند. ناگفته نماند این افراد در آینده شنوندگانی آگاه و توانا خواهند بود.

شهروندی جهانی

دیپلم بین‌المللی IB در تمام جهان شناخته شده است و ۱۵۰ کشور جهان آن را ارائه می‌دهند و تقریباً در دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر ۹۰ کشور نیز اعتبار دارد. دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده مانند هاوارد و ییل و استنفورد؛ ازجمله دانشگاه‌هایی هستند که به دیپلم IB بها می‌دهند. برنامۀ درسی دیپلم IB به افراد می‌آموزد برون‌گرا و از‌نظر فرهنگی آگاه باشند.

چالشی‌بودن

دیگر مزیت مهم تحصیل دیپلم بین‌المللی، این است که ازنظر آکادمیک دقیق و سخت‌گیر است. این موضوع باعث می‌شود متقاضیان بدانند چه می‌خواهند و برای آینده‌شان چه اهدافی دارند. چالش‌برانگیز‌بودن دیپلم IB این مدرک را ارزشمند و فارغ‌التحصیلان را ماهر و بسیار با اعتماد‌به‌نفس می‌کند تا در زندگی پیشرو باشند.

مدیریت زمان

راز مطالعۀ مستقل در مدیریت زمان است و این مهارت در دانش‌آموزان دیپلم IB تقویت می‌شود. یادگیری مدیریت زمان باعث ایجاد عادت‌های مفید مطالعه، اختصاص زمان برای انجام تکالیف، رشد شیوه‌های مروری فردی و مقاومت دربرابر حواس‌پرتی خواهد شد. بنابراین، مدیریت زمان یکی از دلایل مهم برای تحصیل دیپلم بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

پذیرش دانشگاه

دانشگاه‌های معتبری در سراسر جهان به دیپلم بین‌المللی بها می‌دهند و طبق مطالعۀ آژانس آمار آموزش عالی (HESA) انگلیس، فارغ‌التحصیلان دیپلم IB بخت بیشتری برای ثبت‌نام در بیست دانشگاه معتبر و کالج برتر این کشور داشته‌اند. درضمن، فارغ‌التحصیلان دیپلم IB به‌احتمال زیاد در دَه دانشگاه معتبر ایالات متحده نیز پذیرفته خواهند شد.

رشد فردی

از رشد فردی نیز به‌عنوان یکی از دلایل مهم برای تحصیل دیپلم بین‌المللی یاد می‌کنند. قرارگرفتن درمعرض دیدگاه‌های متعدد، یادگیری بیان عقاید خود، ایجاد تعادل بین کارهای آکادمیک شخصی و فعالیت‌های برنامۀ درسی مشترک با دیگران، یادگیری ازطریق تجربه، پژوهش و مدیریت فعالیت‌های انتخابی خود از عواملی محسوب می‌شود که به رشد فردی فارغ‌التحصیل دیپلم IB منتج خواهد شد.

در پایان، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با دیپلم IB و دانشگاه‌های برتر کانادایی پذیرندۀ این دیپلم و مراکز آموزشی دارای مجوز از سازمان آموزشی بین‌المللی IB در ایران، به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: