این روزها دانشجویان بین‌المللی فراوانی به تحصیل در کانادا علاقه‌مندند؛ ازاین‌رو، قصد داریم پیش از سفر به این کشور، آنان را با موضوع‌هایی آشنا کنیم تا راحت‌تر بتوانند در آنجا زندگی کنند.‌ مهاجرت تحصیلی به کانادا علاوه‌بر هیجان‌انگیزبودن، تا حدی استرس‌زا خواهد بود؛ زیرا کانادا همانند دیگر کشورهای دنیا، فرهنگ‌ خاص خود را دارد و ناآگاهی از آن موجب سردرگمی دانشجویان شود. در مقالۀ حاضر، با دانستنی ‌های دانشجویی در کانادا آشنا می‌شویم که ممکن است در نگاه اول کمی ساده و پیش‌پاافتاده به‌نظر برسند؛ اما همین نکته‌های ساده بسیار مفید خواهند بود.

مردم کانادا

یکی از نکته‌های ابتدایی که دانشجویان به آن باید توجه کنند، آشنایی با آداب و رسوم مردم کاناداست تا به‌راحتی خود را با محیط این کشور بتوانند تطبیق دهند.

مسکن

دانشجویانِ کانادا هم در پردیس دانشگاه و هم خارج از آن می‌توانند زندگی کنند؛ اما زندگی خارج از پردیس دانشگاه فرصت بسیار مناسبی برای کسب تجارب جدید در‌اختیار آنان قرار می‌دهد. آن دسته از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به زندگی خارج از محوطۀ دانشگاه از تمامی شرایط برای اجارۀ مسکن در این کشور باید مطلع شوند (مثلاً موقع عقد اجاره‌نامه پول نقد ندهند و قرارداد کتبی دریافت کنند)؛ زیرا گاهی افراد گمان می‌کنند دانشجویان بسیار پولدار هستند و از قوانین اجاره اطلاعی ندارند و همین امر‌ باعث سوءاستفاده از آنان می‌شود.

ویزا

در این مجال اندک، توضیح دربارۀ ویزای تحصیلی کانادا و چگونگی گرفتن آن نمی‌گنجد؛ بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم به صفحۀ تحصیل در کانادا مراجعه کنید.

مطالعات گسترده‌تر

پیش از ورود به کانادا، اطلاعاتی دربارۀ مرحلۀ بعد از ورود به دانشگاه باید به‌دست آورید؛ زیرا برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های دنیا که ورود مستقیم به مقطع کارشناسی ارشد رشته‌هایی نظیر حقوق و ‌پزشکی و دندان‌پزشکی امکان‌پذیر است، در دانشگاه‌های کانادا به داشتن دانش گسترده در مقطع پیشین (کارشناسی) نیاز دارید. بنابراین، ادامه‌تحصیل در کانادا بسیار رقابتی و مستلزم مطالعات گسترده‌تر دانشجویان بین‌المللی است.

ساختار آموزش در کانادا

یکی دیگر از موضوع‌های مهم برای دانشجویان بین‌المللی آشنایی با سیستم آموزشی کانادا، مخصوصاً سیستم آموزش دانشگاه محل تحصیل است؛ پس پیش از ورود به دانشگاه، از تمامی مباحث مانند سیستم نمره‌دهی و رشته‌های اصلی و فرعی و چگونگی گذراندن واحدهای درسی باید مطلع شوید. ناگفته نماند بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های جذابی در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. یکی از گام‌های ابتدایی برای افزایش بخت به‌دست‌آوردن بورسیه‌ها به‌موقع‌بودن و توجه به ددلاین‌هاست.

وضعیت آب‌و‌هوایی

بی‌شک پیش از رفتن به کانادا با وضعیت آب‌‌وهوایی این کشور آشنا شده‌اید. بااین‌حال، بهتر است به‌همراه‌داشتن لباس گرم را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ حتی اگر بسیار گرمایی هستید؛ زیرا هوای کانادا در زمستان خیلی سرد است. پیش از فرارسیدن زمستان حتماً چکمه، کت گرم،‌ دست‌کش و… را تهیه کنید. درحقیقت، تنها راه برای جان سالم به‌در‌بردن از زمستان‌های کانادا پوشیدن لباس گرم است.

مراقبت‌های درمانی

سیستم مراقبت‌های درمانی کانادا دولتی و در‌اختیار شهروندان و کسانی است که اقامت دائم دارند؛ ازاین‌رو، مراقبت‌های درمانی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار گران تمام شود. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌های مراقبت درمانی راضی‌کننده‌ای در شهریۀ دانشجویان در نظر گرفته‌اند که آشنایی با آن‌ها و حوزه‌های زیرپوشششان در وضعیت اضطراری بسیار سودمند خواهد بود. گفتنی است برخی از دانشگا‌ه‌ها فهرستی از ارائه‌دهندگان مراقبت‌ها و بیمه‌های درمانی در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که کارت سلامت دانشگاه را می‌پذیرند.

منبع: