اصطلاح «خرافات بیهوده» را تاسیتوس، تاریخ‌نگار رومی و دومیتیان، یازدهمین امپراتور روم، دربارۀ فرقه‌های مذهبی ازجمله دروئیدها و مسیحیت اولیه به‌کار بردند و فعالیت این فرقه‌ها را ممنوع اعلام کردند. در طول تاریخ، فرهنگ ایتالیا پر از خرافه‌های خوب و بد بوده است که همچنان پایۀ بسیاری از قوانین زندگی ایتالیایی را تشکیل می‌دهد و باعث شگفتی و تعجب گردشگران می‌شود. برای مثال، برخی از مردم ایتالیا معتقدند پنجشنبه ناخن‌هایشان را نباید کوتاه کنند، روزهای سه‌شنبه یا جمعه سفر نروند و کار جدید شروع و ازدواج نکنند، ابتدای ماه موهایشان را کوتاه نکنند، شب سال نو خوراک عدس بخورند یا اگر کیف‌پول هدیه می‌دهند، همیشه حداقل سکه‌ای در آن بگذارند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با خرافات در ایتالیا، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عدد سیزده؛ نماد خوش‌اقبالی

در بسیاری از فرهنگ‌ها، عدد سیزده نماد بداقبالی است؛ اما در ایتالیا خوش‌اقبالی می‌آورد. از‌آنجا‌‌که عدد سیزده با الهۀ باروری ارتباط دارد، این باور به‌وجود آمده که هر‌ آنچه به عدد سیزده مربوط است، موجب رونق و برکت در زندگی می‌شود.

عدد هفده؛ نماد بداقبالی

در‌حالی‌که در ایتالیا سیزده نماد خوش‌اقبالی است، عدد هفده نماد بداقبالی محسوب می‌شود و دلیلش نیز نحوۀ نوشتن این عدد ذکر شده است. در زبان رومی، عدد هفده به‌صورت XVII نوشته می‌شود که ممکن است برای هجی‌کردن با واژۀ لاتین vixi به‌معنای «من زندگی کردم» اشتباه گرفته شود. استفاده از این واژه یا مراجعه به آن وسوسۀ مرگ تلقی می‌شود. شاید باور نکنید عدد هفده آن‌قدر منفور تلقی می‌شود که برخی از هتل‌ها طبقۀ هفدهم ندارند!

نفرین مالوکیو

نفرین مالوکیو

یکی از نفرین‌های شناخته‌شده در فرهنگ ایتالیا نفرین مالوکیوست. نفرین مالوکیو را می‌توان همان چشمِ شور در فرهنگ ایرانی قلمداد کرد. نفرین مالوکیو یا چشم شیطانی نفرینی است که شخصی با رشک و حسادت به دیگری او را دچار درد و نفرین می‌کند. مردم ایتالیا معتقدند برخی از افراد با نفرین مالوکیو واقعاً می‌توانند به انسان آسیب برسانند. ناگفته نماند بسیاری از ایتالیایی‌ها نیز برای دفع نفرین مالوکیو، از کورنو (گردن‌بند شاخ‌مانند شبیه فلفل چیلی) استفاده می‌کنند.

بزنم به تخته!

«بزنم به تخته» فقط مختص فرهنگ ایرانی‌ها نیست؛ چراکه مردم ایتالیا هم تمایل دارند به تخته بزنند؛ البته با این تفاوت که آنان می‌گویند «tocca ferro» که به‌معنای «ضربه‌زدن به آهن» است. ایتالیایی‌ها این عبارت را برای جلوگیری از بدبختی استفاده می‌کنند و برخی به‌حدی به این خرافه اعتقاد دارند که حتی میخی را در جیب خود نگه ‌می‌دارند تا همیشه آهن در‌دسترس داشته باشند.

ایتالیایی‌ها مراقب‌اند روغن و نمک را بر زمین نریزند

ایتالیایی‌ها مراقب‌اند روغن و نمک را بر زمین نریزند

در هر وعدۀ غذایی ایتالیایی، عموماً روغن زیتون و نمک وجود دارد. خرافات ایتالیایی می‌گوید ریختن نمک یا روغن زیتون باعث بدبیاری و بدبختی می‌شود. راه‌حل خلاصی از بدبختیِ نمک ریخته‌شده این است که مقداری از آن را روی شانۀ چپ بریزند. همچنین، راه‌حل رهایی از بدبیاری روغن زیتون ریخته‌شده این است که اندکی از آن را پشت گوش بمالند. برخی معتقدند این خرافات از اعتقادات مسیحیان ناشی می‌شود که شیطان در سمت چپ بدن معلق مانده و ریختن نمک او را به انجام کارهای شیطانی دعوت می‌کند. گفتنی است ریختن نمک روی شانۀ چپ مستقیماً به ‌صورت شیطان می‌ریزد و او را در مسیر متوقف می‌کند.

آرزوی خوشبختی نکن

ایتالیایی‌ها معتقدند آرزوی خوشبختی وارونه عمل می‌کند و بدبختی به‌بار می‌آورد. ایتالیایی‌ها به‌جای آرزوی موفقیت، به دیگران می‌گویند «bocca al lupo» که به‌معنی «در دهان گرگ» است. درمقابل، شخص دیگر از گفتن «متشکرم» (prego) باید پرهیز کند و پاسخ دهد «crepi» که به‌معنای «شاید بمیرد» است. بنابراین، این‌گونه می‌توان آرزوهای خیرخواهانه را حفظ کرد.

احترام به نان

باید بدانید ایتالیایی‌ها عاشق نوشیدنی و پنیر و نان هستند. بسیاری از آنان مذهب کاتولیک دارند که دلیل دیگری بر ارزش‌ قائل‌شدن برای نان جدا از عطر و طعم خوش‌مزه آن است. اعتقاد بر این است که در مذهب کاتولیک کشیشی هنگام برکت‌دادن مراسم، نان را به بدن مسیح تبدیل کرده است. ازاین‌رو، به پشت‌گذاشتن قرص نان یا بریدن آن با چاقو بی‌احترامی و شایستۀ خشم خداست. همچنین، ایتالیایی‌ها اعتقاد دارند گذاشتن علامت ضربدر روی خمیر قبل از پخت به نان برکت می‌دهد.

گربۀ سیاه

گربۀ سیاه

در بسیاری از فرهنگ‌های سراسر جهان، گربه‌های سیاه به‌دلیل ارتباط با جادوگری، نماد بدبیاری شناخته می‌شوند. بد نیست بدانید دیدنِ گربۀ سیاه در ایتالیا نیز این‌چنین است؛ اما اگر گربۀ سیاه عطسه کند، خوش‌اقبالی تلقی می‌شود.

گل‌های داوودی

گل همیشه نمادی از هدیه‌ای زیبا بوده است؛ اما مراقب باشید هیچ‌وقت دسته‌گلی از گل‌های داوودی به ایتالیایی‌ها هدیه ندهید؛ چراکه در ایتالیا، گل داوودی را بر سر مزار عزیزانشان می‌برند و این گل نشانۀ عزاداری است.

کلاه روی تخت گذاشتن؟ هرگز!

ایتالیایی‌هایِ خرافاتی از ترس بدبیاری هرگز کلاهشان را روی تخت نمی‌گذارند. دلیل این امر به آداب و رسوم کشیشان هنگام دیدار با کسی برمی‌گردد که در بستر مرگ است. نکتۀ عجیب دیگر آن است که قراردادن تصویر شخص دلخواهتان روی تخت هنگام مرتب‌کردن تخت نیز بداقبالی تلقی می‌شود و یکی دیگر از خرافات در ایتالیا به حساب می‌آید.

ترتیبِ نشستن پشت میز غذاخوری

اگر ایتالیایی هستید، باید مراقب باشید تعداد افراد پشت میز غذاخوری درنهایت سیزده‌ نفر نباشد. این خرافه از شام آخر و واقعیتی ناشی می‌شود که یهودا اسکریوت سیزدهمین نفر بود و به حضرت عیسی خیانت کرد. همچنین، باید مراقب باشید اگر مجرد هستید، گوشۀ میز ننشینید؛ وگرنه دیگر ازدواج نخواهید کرد!

ماجرای جارو و کفِ پای ایتالیایی‌ها

ماجرای جارو و کفِ پای ایتالیایی‌ها

مجردهای ایتالیایی معتقدند باید مراقب باشند هنگام نظافت خانه، کسی کف پاهایشان را جارو نکند؛ وگرنه دیگر ازدواج نمی‌کنند!

برج کج پیزا

دانشجویان محلی از برج کج پیزا بازدید نمی‌کنند؛ زیرا خرافه‌ای وجود دارد که اگر از برج پیزا بالا بروند، هیچ‌گاه فارغ‌التحصیل نخواهند شد. در بولونیا نیز، خرافه‌ای مشابه وجود دارد که دانشجویان از بالارفتن از برج محلی شهر دوری می‌کنند.

جن‌گیری از خانه

برکت یا جن‌گیری از خانۀ جدید در ایتالیا هنوز انجام می‌شود؛ مخصوصاً وقتی قرار است تازه‌عروسی ساکن خانه شود. جاروی نو و نمکِ پاشیده‌شده در گوشه‌وکنار خانه آن را پاک و عاری از ارواح شیطانی می‌کند. ناگفته نماند کشیشان محله قبل از عید پاک، خانه‌به‌خانه سر می‌زنند و خانه‌ها را با آب مقدس متبرک می‌کنند.

ساحر و جادوگر

ایتالیایی‌های جنوبی و ساردینی‌ها و سیسیلیایی‌ها که عمدتاً از نسل قدیمی‌تر هستند، وقتی داروهای پزشکی امروزی پاسخ‌گو نباشد، به ساحر و جادوگر مراجعه می‌کنند.

اگر به زندگی و یا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا علاقمندید با شیم آخر همراه باشید.

منابع: