دامپزشکی شاخه‌ای از علم مراقبت‌های بهداشتی است که با رفاه حیوانات خانگی و حیوانات خوراکی و حیوانات وحشی سروکار دارد. در این رشته، دانشجویان نحوۀ تشخیص و درمان و پیشگیری از بیماری‌های حیوانات را می‌آموزند. دامپزشکان به صاحبان حیوانات آموزش می‌دهند که چگونه از حیوانات خانگی‌شان مراقبت کنند. همچنین، دربارۀ بیوشیمی، آناتومی، ایمونولوژی، انگل‌شناسی و... اطلاعات مفیدی به آنان ارائه می‌دهند. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان رشتۀ دامپزشکی می‌توانند به‌عنوان جراح دامپزشکی، پرستار، محقق یا مشاور حیات‌وحش شاغل شوند.

مقاطع مختلف رشته دامپزشکی در ایتالیا

مقاطع مختلف رشته دامپزشکی در ایتالیا

مطالعات دامپزشکی با مدرک لیسانس علوم حیات، جانورشناسی، زیست شناسی و... آغاز می‌شود و با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته دامپزشکی ادامه می‌یابد. رشته دامپزشکی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای و دکتری ارائه می‌شود که در این مقاله، با هریک از این مقاطع بیشتر آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی

تحصیل دامپزشکی در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله و تمام‌وقت و زبان تحصیل بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است.

مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل دامپزشکی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. در پایان دورۀ کارشناسی ارشد، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد  رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. ناگفته نماند زبان تحصیل رشته دامپزشکی در این مقطع بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است.

مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای

مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای به‌معنای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌صورت پیوسته است که با‌توجه‌به رشته بین پنج تا شش به‌طول می‌انجامد. مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای معمولاً برای رشته‌های دندان‌پزشکی، دامپزشکی، جراحی، معماری، حقوق و مرمت ارائه می‌شود. تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای پنج سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. در پایان دورۀ کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای، دانشجویان با ارائۀ پایان‌نامه و دفاع از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است.

مقطع دکتری

تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا در مقطع دکتری سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، دانشجویان باید پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل این رشته در مقطع دکتری دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا ناچیز است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

مدارک عمومی برای پذیرش رشتۀ دامپزشکی در ایتالیا

الزامات پذیرش در مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های ایتالیا متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها به‌دلیل تدریس دوره به زبان ایتالیایی، مدرک زبان ایتالیایی و برخی دیگر به‌‌دلیل برگزاری دوره به زبان انگلیسی، مدرک معتبر زبان انگلیسی درخواست می‌کنند. با‌این‌حال، مدارک عمومی مهم برای تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا ازاین‌قرار است:

  1. مدارک معتبر تحصیلی
  2. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  3. قبولی در مصاحبۀ آنلاین
  4. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی سطح B2 یا مدرک تافل (حداقل نمرۀ ۵)
  5. مدرک زبان ایتالیایی سطح B2

بورسیه‌های مختلف برای تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا

شهریۀ دانشگاه‌های ایتالیا به‌مراتب کمتر از دیگر کشورهای اروپایی و البته آمریکا و کانادا ارزیابی می‌شود و این موضوع یکی از دلایل  اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا مطرح اروپایی است. البته بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های خودِ دانشگاه‌های ایتالیا امکان تحصیل رایگان یا مقرون‌به‌صرفه را در این کشور فراهم می‌کند. بورسیۀ استانی و بورسیۀ وزارت خارجه و بورسیۀ استعدادیابی از‌جمله بورسیه‌های دولتی برای این منظور هستند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌های بسیاری امکان تحصیل رشته دامپزشکی در ایتالیا را فراهم کرده‌اند. درادامۀ مقاله، با تعدادی از این دانشگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

دانشگاه پادووا (University of Padua)

دانشگاه پادووا در شهر پادووا قرار دارد و دومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و پنجمین دانشگاه قدیمی جهان است. در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در زمینۀ دامپزشکی، این دانشگاه در ردۀ صدوشصت‌ودوم قرار دارد. تحصیل رشته دامپزشکی گرایش مراقبت از حیوانات (Animal care) در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل رشته دامپزشکی گرایش مراقبت از حیوانات در مقطع کارشناسی حداکثر سه‌هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود که دانشجویان می‌توانند آن را در سه قسط پرداخت کنند.

دانشگاه پیزا (University of Pisa)

دانشگاه دولتی پیزا در منطقۀ پیزا ایتالیا واقع شده و یکی از دانشگاه‌های قدیمی ایتالیاست. این دانشگاه دویست‌وپانزدهمین دانشگاه برتر جهان در رشته دامپزشکی محسوب می‌شود. تحصیل رشته علوم دامپزشکی در مقطع دکتری این دانشگاه سه‌ساله و تمام‌وقت است و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل این رشته در مقطع دکتری دانشگاه پیزا سالانه ۳۵۶ یورو باید بپردازند.

دانشگاه تورین (University of Turin)

دانشگاه تورین دانشگاهی دولتی است که در شهر تورین ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه همواره در میان پنج دانشگاه برتر ایتالیایی جای دارد‌ و در زمینۀ فعالیت‌های پژوهشی، سومین دانشگاه معتبر این کشور محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته دامپزشکی، دانشگاه تورین در جایگاه دویست‌وهشتادوهشتم ایستاده است. تحصیل رشته دامپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای دانشگاه تورین پنج‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند و هزینۀ تحصیل نیز به ۲،۸۰۰ یورو در سال می‌رسد.

دانشگاه کمرینو (University of Camerino)

تحصیل رشته دامپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای دانشگاه کمرینو تمام‌وقت است و پنج ‌سال طول می‌کشد و زبان تحصیل ایتالیایی است. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تک‌دوره‌ای این دانشگاه دویست تا سیصد یوروست و متقاضیان هزینۀ تمبر (۱۶ یورو) و هزینۀ مالیات منطقه (۱۴۰ یورو) را باید پرداخت کنند. شایان ذکر است از اکتبر تا جولای، ‌دانشگاه کمرینو براساس رزومه و شایستگی و وضعیت اقتصادی خانوادۀ متقاضیان، بورسیۀ تحصیلی ‌برای پوشش هزینه‌های تحصیلی و اقامت و خوراک اعطا می‌کند.

منابع: