تحصیل در کانادا و کارهایی که در این روند باید انجام شود، یکی از موضوع‌هایی است که ذهن متقاضیان زیادی را به خود مشغول می‌کند. متأسفانه برخی از متقاضیان به‌دلیل شرایط نه‌چندان مساعدشان، موفق نمی‌شوند از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند یا از سفارت کانادا ویزای تحصیلی کانادا دریافت کنند. توصیۀ ما به کسانی که هنوز در مدارس ایران محصل هستند، این است که پیش از ورود به دانشگاه در ایران یا تمام‌شدن آخرین پایۀ تحصیلی‌شان، برای مدارس این کشور اقدام کنند و با تحصیل در مدارس کانادا، به‌راحتی در دانشگاه‌های این کشور درس بخوانند‌. در این مطلب، با تحصیل در مدارس کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.

متقاضیان تحصیل در مدارس کانادا می‌توانند برای تحصیل در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم درخواست دهند. سیم آخر نیز برای تحصیل در تمامی مدارس کانادا، اعم از دولتی و خصوصی، در همۀ شهرهای این کشور خدمات خاصی ارائه می‌کند. بااین‌حال، ازآنجاکه ونکوور و تورنتو درمقایسه‌با دیگر شهرهای کانادا مدارس بین‌المللی بیشتری دارند، به شما توصیه می‌کنیم برای یکی از مدارس این دو شهر درخواست دهید. شهریۀ مدارس کانادا از ۲۰هزار دلار کانادا آغاز می‌شود و در برخی از مدارس خصوصی، به ۴۰هزار دلار کانادا نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدارس دولتی و خصوصی کانادا

مدارس کانادا مانند دانشگاه‌های این کشور دو Intake دارند: یکی سپتامبر و دیگری ژانویه. البته ممکن است برخلاف مدارس خصوصی، همۀ مدارس دولتی ورودی ژانویه را نداشته باشند و ازآنجاکه ظرفیتشان زودتر از مدارس خصوصی تکمیل می‌شود، بهتر است متقاضیان برای تحصیل در آن‌ها زودتر اقدام کنند. نکتۀ دیگر اینکه ددلاین درخواست برای مدارس دولتی زودتر از مدارس خصوصی است و متقاضیان تحصیل در آن‌ها باید حداقل ۶ ماه پیش از شروع کلاس‌ها برایشان درخواست دهند. شایان ذکر است این زمان برای مدارس خصوصی حداقل 4 ماه پیش از شروع کلاس‌هاست.

دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس کانادا باید فردی را به‌عنوان قیّم در این کشور داشته باشند. قیّم فردی است که اقامت دائم کانادا (PR) یا پاسپورت این کشور را دارد. وی باید در همان شهری ساکن باشد که متقاضی می‌خواهد درس بخواند. به‌عبارت‌دیگر، شهر محل زندگی قیّم باید با شهر مدرسۀ فرد یکی باشد. گفتنی است برای دانش‌آموزانی که قیّم ندارند، امکان تحصیل در مدارس کانادا نیز فراهم است؛ زیرا یکی از خدمات سیم آخر، پیدا‌کردن فردی به‌عنوان قیّم و فراهم‌کردن امکان تحصیل دانش‌آموزان در مدارس کاناداست.