سیستم مراقبت‌های درمانی فرانسه پوشش‌دهندۀ خدمات درمانیِ بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و پزشک و متخصصان گوناگونی است که در‌اختیار ساکنان این کشور قرار می‌گیرد. گفتنی است عواملی نظیر سن و درآمد افراد تأثیری بر خدمات زیرپوشش بیمه در فرانسه نمی‌گذارد و حتی افراد خارجی هم می‌توانند از خدمات درمانی یادشده بهره‌مند شوند‌. در این مقاله، دربارۀ بیمه در فرانسه مفصل صحبت خواهیم کرد.

سیستم خدمات درمانی فرانسه

سیستم خدمات درمانی و بیمه در فرانسه بسیار باکیفیت است و خدمات گسترده‌ای به تمامی ساکنان این کشور (صرف‌نظر از سن و موقعیت اقتصادی‌شان) ارائه می‌دهد. خدمات زیر پوشش سیستم درمانی فرانسه شامل خدمات دولتی و خصوصی (بیمارستان‌ها و پزشکان و متخصصان) است. ساکنان این کشور زیر پوشش اجباری بیمه در فرانسه هستند و علاقه‌مندان به دریافت خدمات بیشتر از بیمۀ خصوصی نیز استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید سازمان‌های دولتی بیش از ۷۵درصد هزینه‌های بهداشتی در فرانسه را پوشش می‌دهند.

وزارت امور اجتماعی و بهداشت فرانسه مراقبت‌های درمانی دولتی را اداره می‌کند و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های درمانی خدمات موردنیاز را نیز ارائه می‌دهند. فرانسه خدمات درمانی متعددی برای پیشگیری از بیماری نظیر جلوگیری از اعتیاد، چک‌آپ‌های منظم پزشکی، افزایش میزان فعالیت‌های بدنی و تغذیۀ سالم دراختیار افراد قرار می‌‌دهد. ناگفته نماند این کشور در Euro Health Consumer Index 2018، در جایگاه یازدهم ایستاد و به‌دلیل کارایی و نتایجش تحسین شد. نکتۀ دیگر اینکه فرانسه کمترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی را دارد؛ البته همواره به‌دلیل اتکای بیش‌از‌اندازه به دارو با انتقادهایی جدی مواجه است.

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، خدمات درمانی دولتی از‌طریق بیمه در‌اختیار تمام ساکنان فرانسه قرار خواهد گرفت. سیستم جدید درمانی فرانسه با عنوان PUMA شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۶، به افراد خارجی امکان می‌دهد پس از سه ماه اقامت، از بیمۀ دولتی استفاده کنند. گفتنی است براساس قوانین حاکم بر فرانسه، تمامی ساکنان این کشور باید زیر پوشش بیمه (خصوصی یا دولتی) قرار گیرند. همچنین، اگر درآمد افراد کمتر از حد معینی باشد، ممکن است واجد‌شرایط پوشش بیمۀ درمانی رایگان یا بیمۀ درمانی خصوصی تکمیلی باشند. اگر درخواست افراد برای اقامت قانونی نهایی نشده باشد، ممکن است واجدشرایط دریافت خدمات پزشکی دولتی شوند.

هزینۀ بیمه در فرانسه

هزینۀ سیستم مراقبت‌های بهداشتی فرانسه تا حدی ازطریق بودجۀ تأمین اجتماعی فرانسه تأمین خواهد شد که معمولاً از حقوق افراد کسر می‌شود؛ به‌گونه‌ای که مثلاً در سال ۲۰۱۶، کارمندان حدود ۸درصد از حقوق و کارفرمایان حدود ۱۳درصد از حق بیمه را پرداخت می‌کردند. دولت فرانسه نیز بخشی از هزینۀ مراقبت‌های بهداشتی را تأمین می‌کند و بیمار سهم کمی از هزینه‌ها را می‌پردازد؛ زیرا بیمۀ درمانی دولتی فرانسه بین ۷۰ تا ۱۰۰درصد از هزینه‌های خدماتی مانند ویزیت پزشک و هزینه‌های بیمارستان را پوشش می‌دهد. بیماران کم‌درآمد و بیمارانی با طول دورۀ طولانی نیز زیر پوشش کامل بیمه قرار می‌گیرند.

از پایان سال ۲۰۱۷، پزشکان و کارکنان پزشکی به دریافت وجه مجاز نیستند و در‌عوض، مستقیماً دولت یا بیمه در فرانسه هزینه را پرداخت می‌کند. بر‌اساس آمارهای اخیر، فرانسه از‌نظر درصد تولید ناخالص داخلی بیشترین هزینه را برای مراقبت‌های بهداشتی در اتحادیۀ اروپا می‌پردازد و در‌حال‌حاضر، حدود ۱۱.۵درصد از تولید ناخالص داخلی را برای آن هزینه می‌کند. افزون‌براین، فرانسه از نظر هزینۀ سرانه در بین کشورهای اتحادیۀ اروپا در رتبۀ یازدهم قرار دارد.

دربارۀ بیمه در فرانسه

مراقبت‌های بهداشتی و بیمه در فرانسه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، سیستمی بیمه‌محور (مبتنی‌بر بیمه) است؛ بنابراین ثبت‌نام برای بیمه در فرانسه، برای ساکنان این کشور اجباری است. افراد خارجی نیز پس از سه ماه اقامت در این کشور، می‌توانند ازطریق سیستم PUMA به بیمه دسترسی داشته باشند. علاوه‌براین، کسانی که درآمدشان کمتر از میزان تعیین‌شده است، می‌توانند برای بیمۀ تکمیلی با عنوان CMU-C اقدام کنند. کسانی که واجدشرایط بیمۀ درمانی دولتی نیستند یا کسانی که می‌خواهند از پوشش بیمه‌ای گسترده‌تری بهره‌مند شوند، باید از یکی از شرکت‌های بیمۀ درمانی محلی یا خارجی بیمۀ درمانی خصوصی دریافت کنند.

ثبت‌نام برای بیمه در فرانسه

افرادی که بیش از سه ماه در فرانسه زندگی کرده‌اند، می‌توانند ازطریق مرکز محلی CPAM برای برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی و بیمه در فرانسه ثبت‌نام کنند. گفتنی است به‌منظور یافتن CPAM محلی خود، باید به وبگاه فرانسوی‌زبان Ameli مراجعه کنید. اگر شاغل‌اید، ابتدا باید کارفرما شما را از‌طریق Social Security ثبت‌نام کند و سپس می‌توانید برای بیمه در فرانسه ثبت‌نام کنید. افراد خوداشتغال نیز باید باRegeme Social des Indépendants (RSI) تماس بگیرند.

برای ثبت‌نام بیمه در فرانسه، باید مدارک خاصی ارائه دهید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پاسپورت یا شناسنامۀ معتبر
  • مدرک اقامت فرانسه
  • قبض آب و برق در فرانسه (گواهی داشتن محل اقامت و آدرس در فرانسه)
  • گواهی ازدواج یا تولد
  • مدرک درآمد (در‌صورت درخواست برای CMU-C)

همچنین قبل از دسترسی به بیمه در فرانسه، باید نوع بیمۀ اولیۀ خود را انتخاب و اظهارنامه (Declaration de Médecin Traitant) به بیمه‌گر ارسال کنید. پس از ثبت‌نام در سیستم بهداشتی فرانسه، Carte Vitale برایتان صادر می‌شود. Carte Vitale کارتِ بیمه سلامت سبزرنگ و پلاستیکی است که اطلاعاتی نظیر تصویر، نام، آدرس، جزئیات تأمین اجتماعی و جزئیات مربوط به معافیت‌های پرداختی شما را دربر دارد؛ اما اطلاعات پزشکی‌ای در آن ثبت نشده است. به‌منظور دسترسی به بیمه در فرانسه و مراقبت‌های درمانی رایگان یا دریافت هزینه‌های پرداختی، باید این کارت را در قرارملاقات‌هایتان با پزشکان یا مراکز درمان همراه داشته باشید.

بیمۀ خصوصی در فرانسه

بیمۀ خصوصی در فرانسه

بسیاری از پزشکان و متخصصان خصوصی در فرانسه از‌طریق طرح بیمۀ دولتی بودجه دریافت می‌کنند. این یعنی بیمۀ درمانی خصوصی نیز همچنان خدمات خود را از‌طریق سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی ارائه می‌کند؛ بنابراین، دارندگان بیمۀ عمومی می‌توانند به اکثر بیمارستان‌های خصوصی دسترسی داشته باشند. با‌این‌حال، هزینه‌های خدمات خصوصی گران‌تر خواهد بود و اگرچه بیمۀ درمانی دولتی همان درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، باید هزینۀ بخش‌های پوشش‌داده‌نشده را پرداخت کنید. به‌همین‌دلیل، برخی از ساکنان فرانسه و مهاجران از بیمۀ درمانی خصوصی تکمیلی برای پوشش مبلغ باقی‌مانده استفاده می کنند.

بیمۀ خصوصی می‌تواند درمان‌های تخصصی یا درمان‌های تکمیلی خارج از پوشش مراقبت‌های بهداشتی عمومی را پوشش دهد. گفتنی است اگر ساکنان خارجی زیر پوشش EHIC یا هر نوع بیمۀ دیگری نباشند، در طول سه ماه اول اقامت خود در فرانسه، باید از بیمۀ درمانی خصوصی استفاده کنند. بیمه‌های خصوصی‌ای که درمان‌های تکمیلی یا تخصصی را در فرانسه ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از: Allianze Care و Cigna Global.

مراجعه به پزشک در فرانسه

پزشکان خانواده یا پزشکان عمومی اولین مرحله از مراقبت‌های بهداشتی فرانسه را ارائه می‌دهند. این پزشکان عمدتاً خوداشتغال هستند و به‌تنهایی یا گروهی کار می‌کنند. شما نیز می‌توانید پزشک فرانسوی دلخواهتان را انتخاب کنید؛ اما برای دریافت بازپرداخت کامل هزینه‌هایتان از سیستم مراقبت‌های بهداشتی فرانسه، باید نام آنان را به‌عنوان «پزشک معالج» یا پزشک اصلی اعلام کنید.

médecin traitant می‌تواند شما را به سایر پزشکان و متخصصان ارجاع دهد و سوابق پزشکی شما را نگه دارد و درمان‌های بعدی را هماهنگ کند. گفتنی است اگر ازطریق médecin traitant به پزشکی ارجاع داده شوید، حدود ۷۰درصد از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی فرانسه، مانند مشاورۀ پزشکی یا درمان بازپرداخت می‌شود. کسانی که خودشان پزشک متخصص خود را انتخاب می‌کنند، ممکن است به پرداخت هزینه‌های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشند و سیستم مراقبت‌های بهداشتی فرانسه نیز هزینه‌های بسیار کمتری را به آنان بازپرداخت کند. افراد برای مراجعه به متخصص زنان یا متخصص اطفال یا چشم‌پزشک به ارجاع médecin traitant نیازی ندارند. افراد کوچک‌تر از 26 سال نیز می‌توانند بدون ارجاع پزشک خود به روان‌پزشک مراجعه کنند.

سیستم درمانی برای زنان در فرانسه

پزشکان زنان در فرانسه ازطریق بیمه سلامت عمومی در‌دسترس هستند و زنان به‌منظور انتخاب آنان می‌توانند به وبگاه Ameli مراجعه کنند یا با ورود به این پایگاه داده‌ها، پزشکان زنانی را برگزینند که افراد دیگر توصیه کرده‌اند یا دیدگاه‌هایشان را دربارۀ پزشکی خاص درج کنند. همچنین، زنان مشکوک به بارداری باید با متخصص زنان یا پزشک خود در فرانسه ملاقات کنند تا از صحت این موضوع مطلع شوند. اکثر هزینه‌های بارداری را نیز بیمه پوشش می‌دهد؛ البته بدین‌منظور باید خبر بارداری را تا ۱۴ هفتۀ اول به صندوق بیمۀ سلامت و صندوق کمک هزینۀ خانواده اعلام کنید.

علاوه‌براین، برنامۀ غربالگری سرطان سینه برای زنان ۵۰ تا ۷۴ساله وجود دارد و معاینه‌های معمول برای سرطان سینه و سرطان دهانۀ رحم نیز از‌طریق متخصص زنان در‌دسترس است که از ۲۵سالگی (برای سرطان دهانۀ رحم) و از ۳۰سالگی (برای سرطان سینه) هر دو تا سه سال یک بار توصیه می‌شود. شایان ذکر است قوانین سقط جنین در فرانسه در سال‌های اخیر آزاد شده است و ختم بارداری در ۱۴ هفتۀ اول بارداری قانونی است. پزشک‌ها یا بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های خصوصی نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. پزشکان حق دارند از انجام ختم بارداری خودداری کنند؛ اما باید بیمار را به مرکز تنظیم خانواده ارجاع دهند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، به Having a baby in France مراجعه کنید.

سیستم درمانی برای کودکان

کودکان در فرانسه به‌راحتی می‌توانند از‌طریق بیمۀ دولتی والدین یا سرپرستشان به خدمات درمانی رایگان دسترسی پیدا کنند. مراقبت‌های بهداشتی کودکان در فرانسه را پزشکان و متخصصان اطفال مدیریت می‌کنند. همچنین کودکان از بدو تولد تا ۶سالگی، ۲۰ غربالگری اجباری رایگان دارند و پس‌از‌آن، غربالگری‌های سالانه نیز توصیه می‌شود. به‌طورکلی، این غربالگری‌ها مشکلات سلامتی نظیر بیماری‌های ژنتیکی (مانند بیماری سلول داسی‌شکل و فیبروز کیستیک)، اختلالات شنوایی، اختلالات بینایی، مشکلات زبان و یادگیری و دیابت را بررسی می‌کنند. در طول فرایند غربالگری نیز، پزشک سه گواهی سلامت برای کودک صادر می‌کند: ۱. در ۸ روز پس از تولد؛ ۲. ۹ ماه بعد از تولد؛ ۳. 24 ماه بعد از تولد.

دربارۀ واکسیناسیون نیز باید بگوییم که فرانسه برنامۀ واکسیناسیون دقیقی برای کودکان ۱روزه 0 تا ۱۳ساله دارد و کودکانی که بعد از ۱‌ژانویۀ۲۰۱۸ متولد شده‌اند، باید واکسن‌های دیفتری، کزاز، فلج اطفال، سیاه‌سرفه، هموفیلوس آنفلوانزا نوع B، هپاتیت نوع B، مننگوکوک نوع C، پنوموکوک، سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را تزریق کنند.

بیمارستان‌های فرانسه

به‌طورکلی، دو نوع بیمارستان در فرانسه وجود دارد‌: بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌های خصوصی. البته دولت فرانسه کلینیک‌های خصوصی را نیز تأیید می‌کند و آن‌ها زیر پوشش سیستم درمانی فرانسه کار می‌کنند. ناگفته نماند حداکثر ۸۰درصد از هزینه‌های بیمارستان بازپرداخت می‌شود؛ اما هزینه‌های مربوط به محل خواب و غذا پوشش داده نمی‌شود که در چنین مواقعی، بیمۀ تکمیلی بسیار مفید خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر، به hospitals in France مراجعه کنید.

دندان‌پزشکی در فرانسه

در فرانسه، افراد می‌توانند به دندان‌پزشک دلخواهشان مراجعه کنند و بسیاری از دندان‌پزشکان در سیستم خدمات درمانی دولتی این کشور فعالیت می‌کنند. هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی نیز مانند سایر روش‌های درمانی به افراد بازپرداخت می‌شود. هزینه‌های بازپرداختی دندان‌پزشکی برای بیشترِ بزرگ‌سالان حدود ۷۰درصد و برای چک‌آپ‌های کودکان ۱۰۰درصد خواهد بود. شایان ذکر است هزینۀ برخی از خدمات مانند ارتودنسی زیر پوشش سیستم بیمه در فرانسه نخواهد بود و برای انجام چنین کارهایی، باید هزینه پرداخت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبگاه dental care in france سر بزنید.

مراکز درمانی و بهداشتی در فرانسه

بسیاری از متخصصان در فرانسه مانند پزشکان و دندان‌پزشکان در مراکز درمانی و بهداشتی این کشور فعالیت می‌کنند. درمجموع، تعداد این مراکز 1،600 مرکز است که بیشترشان نیز در مناطق شهری قرار گرفته‌اند. برای یافتن نزدیک‌ترین مرکز، می‌توانید به وبگاه Federation Nationale des Centres de Sante مراجعه کنید. مراکز تنظیم خانواده نیز در فرانسه وجود دارند که خدماتی نظیر کنترل بارداری، جلسات والدین، مشاورۀ بهداشت جنسی و سقط جنین را ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این خدمات نیز، به وبگاه Planning Familial سر بزنید.

داروخانه‌های فرانسه

خوشبختانه ساکنان فرانسه مشکلی در پیدا‌کردن داروخانه در این کشور نخواهند داشت؛ زیرا بیش از ۲۰هزار داروخانه در فرانسه وجود دارد. افراد پس از مراجعه به یکی از داروخانه‌های فرانسه، برای خرید داروهای تجویزشده بسته به هزینۀ داروها و درصد پوشش بیمه باید هزینه‌ای پرداخت کنند. میزان بازپرداخت هزینه‌های دارو باتوجه‌به نوع آن‌ها ۱۵، ۳۰، ۶۵ و حتی ۱۰۰ درصد خواهد بود. داروخانه‌های فرانسه در شهرهای بزرگ‌تر و مراکز خرید معمولاً از دوشنبه‌تا یکشنبه‌ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ باز هستند؛ اما در شهرهای کوچک‌تر ممکن است داروخانه‌ها بین ساعات ۱۲ تا ۱۴ (برای ناهار) خدمات ارائه ندهند. همچنین، برخی داروخانه‌ها در روزهای یکشنبه باز هستند که برای یافتن آدرس آن‌ها‌، می‌توانید با ۳۲۷۳ تماس بگیرید یا به‌صورت آنلاین و در روزنامه‌های محلی به‌دنبالشان بگردید.

درمان‌های مربوط به بهداشت روانی

سیستم مراقبت‌های درمانی و بیمه در فرانسه خدمات درمانی مربوط به بیماری‌های روانی را نیز ارائه می‌دهد و بسیاری از بیماران می‌توانند به‌رایگان به این خدمات دسترسی داشته باشند یا هزینۀ بسیار کمتری پرداخت کنند. باوجوداین، ازآنجاکه از هر پنج فرانسوی یک نفر دچار مشکلات مربوط به سلامت روان است، این نگرانی وجود دارد که خدمات درمانی برای این میزان تقاضا چندان باکیفیت نباشد. در ژانویۀ۲۰۱۹، ۱۰۰ روان‌پزشک فرانسوی به وزیر بهداشت این کشور نامه‌ای ارسال کردند تا نگرانی خود را دربارۀ سطح خدمات بهداشت روانی نشان دهند. به‌احتمال زیاد کیفیت نه‌چندان مطلوب این نوع خدمات به‌دلیل بودجۀ ناکافی است.

مراکز روان‌پزشکی (CMP) بیشتر خدمات درمانی مربوط به بیماری‌های روانی را ارائه می‌دهند. خدمات رایگان این مراکز غالباً به خدمات رایگان زیر پوشش بیمۀ درمانی دولتی محدود است. برخی از متخصصان نیز به‌ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینۀ اندکی دریافت می‌کنند. گفتنی است این مراکز را روان‌پزشکان، روان‌شناسان، پرستاران، مددکاران اجتماعی، کاردرمانگران و گفتار‌درمانگران اداره می‌کنند.

به‌منظور دریافت بیشتر خدمات درمانی از CMP، به ارجاع پزشک نیاز خواهید داشت. همچنین، اگر با روان‌شناس یا روان‌پزشکی خارج از CMP ملاقات کنید و خدمات ارائه‌شده زیر پوشش دولت باشند، هزینۀ پرداختی‌تان به شما بازگردانده می‌شود. ناگفته نماند در‌صورت نداشتن بیمۀ خصوصی، هزینه‌های پرداخت‌شده برای خدمات خصوصی بازگردانده نمی‌شود. با جست‌وجو در وبگاه‌های مشاورۀ فرانسه، می‌توان درمانگران انگلیسی‌زبان پیدا کرد؛ البته بیشترشان فقط خدمات خصوصی ارائه می‌دهند.

انواع دیگری از مراقبت‌های درمانی

سیستم مراقبت‌های درمانی فرانسه دارو و درمان‌های دیگری را به‌عنوان روش جایگزین شناسایی کرده است که براساس مطالعات، حدود ۶۰درصد از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این روش‌های مشهور عبارت‌اند از:

  • هومیوپاتی
  • طب سوزنی
  • داروی گیاهی
  • درمان‌های وابسته به آب
  • کایروپراکتیک

مردم غالباً از این روش‌ها برای درمان بیماری‌های جزئی و مزمن و جلوگیری از بروز بیماری استفاده می‌کنند. گفتنی است استفاده‌کنندگان این روش‌های درمانی باید در انجمن حرفه‌ای پزشکان ثبت‌نام کنند. بسیاری از پزشکان نیز برخی از این درمان‌ها را به‌عنوان روش درمانی جایگزین پیشنهاد می‌دهند. امروزه، برخی از این روش‌ها نظیر هومیوپاتی، طب سوزنی، استئوپاتی و کایروپراکتیک درصورتی‌که متخصصان واجد‌شرایط انجامشان دهند، می‌توانند زیر پوشش بیمۀ سلامت عمومی فرانسه قرار بگیرند. بااین‌حال، برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از دولت فرانسه می‌خواهند که هزینۀ درمان هومیوپاتی را تأمین نکند. گفتنی است درمان‌های دیگری مانند رفلکسولوژی زیر پوشش بیمه در فرانسه قرار نمی‌گیرند.

کارهای مهم در مواقع اورژانسی

کارهای مهم در مواقع اورژانسی

در مواقع اورژانسی از افراد خواسته می‌شود که به بخش اورژانسِ نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنند یا با شمارۀ ۱۱۲ یا ۱۱۴ (در‌صورت نیاز به کمک‌های مربوط به شنوایی) تماس بگیرند. در این مواقع، می‌توانید با هر‌کدام از این شماره‌ها تماس بگیرید: ۱۵ (برای خدمات اورژانسی نیازمند به آمبولانس و تیم پزشکان متخصص)، 18 (آتش‌نشانی، اما برای خدمات فوری مربوط به تصادف و شرایط اورژانسی پزشکی)، ۱۷ (پلیس)، ۱۱۲ (خدمات اورژانسی مربوط به دریا و دریاچه) و ۱۱۶ یا ۱۱۷ (درصورت نیاز به خدمات پزشکان خارج از ساعت کاری).

اصطلاحات پزشکی موردنیاز

برخی از اصطلاحات پزشکی موردنیاز به زبان فرانسوی برای کسانی که هنوز به تمامی اصطلاحات این زبان کاملاً مسلط نیستند، عبارت‌اند از:

Besoin une ambulance نیاز به آمبولانس
J’ai eu un accident من تصادف کردم.
Ma localité est… محله‌ام ... است.
Crise cardiaque حملۀ قلبی
Très malade بسیار مریض
Je suis en train d’accoucher در حال زایمان هستم.
Où est-ce qu’on peut trouver un cabinet médical?  کجا می‌توانم یک مطب دکتر پیدا کنم؟
Au secours کمک!