در محبوبیت و اهمیت زبان آلمانی شک نداریم؛ چرا که این کشور یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت است و فرهنگی غنی دارد. حالا سوال اینجا است که چگونه می‌توان زبان آلمانی را در خانه یاد گرفت. در این مقاله قصد داریم با بررسی چندین روش، بهترین روش یادگیری زبان آلمانی در منزل را به شما معرفی کنیم. اگر به تحصیل در آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

چرا زبان آلمانی؟

تمدن آلمانی یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین تمدن‌های دنیا است. اندیشمندان آلمانی در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی از جمله فیزیک، فلسفه و ادبیات، آثار ماندگاری را برای جهانیان به جا گذاشته‌اند. یادگیری زبان آلمانی در درجه اول پلی است به سوی فرهنگ غنی این کشور و منابع پرشماری که می‌تواند دانش شما را بالا ببرد. از طرف دیگر در حال حاضر آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است که تحصیل ارزان و رایگان را برای دانشجویان خارجی ممکن کرده است. البته شما می‌توانید با مدرک زبان انگلیسی پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان را بگیرید؛ اما در نهایت برای ارتباط گرفتن با افراد و انجام کارهای روزمره به زبان آلمانی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این دروس مقطع کارشناسی و بعضی از رشته‌ها در مقطع ارشد به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. زبان آلمانی به شما کمک می‌کند با سرعت بیشتری به سمت اخذ اقامت دائم آلمان حرکت کنید.

Kostenlos-Deutsch-lernen-App.jpg

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی در منزل

راه‌های مختلفی برای یادگیری زبان آلمانی در خانه وجود دارد. کسانی که پشتکار و پیوستگی کافی را داشته باشند می‌توانند در هر زمان و مکانی به یادگیری زبان بپردازند. در این بخش مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه های یادگیری زبان آلمانی در منزل را بررسی می‌کنیم.

استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که گوشی موبایل، نزدیک‌ترین دوست هر کسی به‌حساب می‌آید. مردم در لحظات مختلف زندگی روزمره با موبایل خود به کارهایی مثل چک کردن صفحات مجازی، گوش کردن به پادکست و موسیقی، پیام دادن به دوستان و… مشغولند. در این میان یکی از مفیدترین استفاده‌های گوشی تلفن همراه، کار کردن با نرم‌افزارهای آموزشی است. نرم‌افزارهایی مثل Duolingo و Memrise به شما کمک می‌کنند زبان‌های جدیدی بیاموزید و زبان آلمانی در هر دو نرم‌افزار پشتیبانی می‌شود.

Memrise نرم‌افزاری است که به شما برای یادگیری کلمات زبان‌های مختلف کمک می‌کند. این نرم‌افزار با روشی مشابه فلش کارت، کلمات را برای شما مرور کرده و یادگیری شما را تثبیت خواهد کرد. از طرف دیگر Duolingo نرم‌افزار کامل‌تری است و مهارت‌های مختلف زبانی شما را تقویت می‌کند. یکی دیگر از نرم‌افزارهای مفید برای یادگیری زبان آلمانی در منزل، اپلیکیشن Cofeestrap است. این اپلیکیشن نسبت به دو اپلیکیشن قبلی عملکرد متفاوتی دارد. Cofeestrap به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت تصادفی به یک نفر وصل شوید و با او صحبت کنید تا زبانتان در قالب مکالمه تقویت شود.

بهترین روش یادگیری زبان آلمانی در منزل.jpg

تغییر زبان موبایل به زبان آلمانی

با تغییر دادن زبان موبایلتان به زبان آلمانی، توانایی شما به چالش کشیده خواهد شد و برای برآورده کردن نیازهای روزمره‌تان نیاز به فهم این زبان دارید. البته نمی‌توان گفت این روش برای همه افراد با شخصیت‌ها و سطح زبان‌های مختلف مناسب است؛ ولی امتحان کردن آن بدون شک خالی از ضرر خواهد بود.

فیلم و سریال آلمانی

این روش برای کسانی توصیه می‌شود که سطح زبان نسبتا خوبی دارند و به فکر تقویت زبان آلمانی در منزل هستند. کسانی که سطح مبتدی دارند یا هنوز در ابتدای راه یادگیری زبان هستند، مجبورند مدام زیرنویس را بخوانند و در نتیجه زبان آن‌ها چندان پیشرفت نمی‌کند. شما باید ابتدا دایره لغات و مهارت شنیداری خود را به سطح قابل قبولی برسانید و سپس به سراغ دیدن فیلم و سریال آلمانی بروید.

موسیقی و پادکست آلمانی

این روش برای کسانی است که تسلط بیشتر از B1 به زبان آلمانی دارند. با گوش دادن مداوم به موسیقی و پادکست آلمانی، گوش شما به شنیدن کلمات عادت می‌کند و در نتیجه مهارت شنیداری شما بهبود پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر هر چه بیشتر کلمات آلمانی به گوش شما بخورد، تلفظ آن‌ها برای شما ساده‌تر می‌شود. دقت داشته باشید که این روش به‌هیچ‌وجه زودبازده نخواهد بود و در کنار سایر روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

ضبط صدا و گوش کردن به آن

صدایی که افراد از خودشان می‌شنوند با صدایی که سایر افراد می‌شنوند متفاوت است. ما بسیاری از اشکالات خود را در صحبت کردن نمی‌بینیم. برای همین بهتر است جملات و کلمات آلمانی را بلند بخوانید؛ صدای خود را ضبط کرده و در ادامه آن را چند بار بشنوید. این کار به شما کمک می‌کند اشکالات تلفظی خود را با دقت بیشتری پیدا کنید.

مکالمه با خود و فکر کردن به زبان آلمانی

یک تمرین به ظاهر ساده اما در واقع بسیار سخت و اثرگذار، فکر کردن به زبانی است که می‌خواهیم آن را یاد بگیریم. این کار به شما کمک می‌کند کلمات مختلفی که در گوشه‌های ذهنتان وجود دارد را به زبان مورد نظر ترجمه کنید و دایره لغات شما بیشتر شود. از طرف دیگر مکالمه با خود تمرینی است برای مکالمه بهتر و روان‌تر با دیگران.

در میان مواردی که گفته شد، استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه را می‌توانیم به‌عنوان بهترین روش یادگیری زبان آلمانی در منزل معرفی کنیم.

چگونه زبان آلمانی یاد بگیریم.jpg

آیا یادگیری زبان آلمانی در منزل کافی است؟

همه روش‌هایی که در بخش قبل گفتیم برای پیشرفت زبان آلمانی شما مفید خواهد بود؛ اما لازم است دقت داشته باشید که اکثر این کارها به‌عنوان مکمل کلاس زبان معرفی می‌شود. اگر شما در سطح A زبان آلمانی قرار دارید یا هنوز یادگیری این زبان را آغاز نکرده‌اید، بهترین کار برای شما شرکت در کلاس زبان آلمانی است. اما شرکت در کلاس هم اگر بدون تمرین در منزل باشد، بازدهی کمی دارد. بهترین روش این است که در کلاس زبان آلمانی شرکت کنید و چند روش از روش های یادگیری زبان آلمانی در منزل را هم به کار بگیرید. در صورتی که از ترکیب این دو ابزار استفاده کنید، سطح زبان شما در مدت کوتاهی پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت.

سیم آخر و مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان برایتان ایده جذابی است؟ ما در سیم آخر برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان اقدام می‌کنیم و تجربه خوبی در این زمینه داریم. کارشناسان ما مسیر را برای شما توضیح می‌دهند و در تک‌تک مراحل این مسیر با راهنمایی‌های کاربردی کنارتان خواهند بود. در مرحله اول فقط کافی است فرم ارزیابی ما را پر کنید و شرایطتان را به ما بگویید تا در قالب یک مشاوره رایگان به شما بگوییم برای چه کشورهایی شانس دارید. در ادامه اگر تمایل داشتید می‌توانیم این مسیر را با هم طی کنیم.

جمع بندی

زبان آلمانی برای مهاجرت به آلمان به شما کمک می‌کند. علاوه بر این با یادگیری زبان آلمانی می‌توانید به آثار هنری و مقالات علمی این کشور دسترسی داشته باشید. یادگیری زبان آلمانی در منزل روش‌های مختلفی دارد؛ روش‌هایی مثل نرم‌افزار موبایل یا استفاده از موسیقی و پادکست. البته لازم است توجه داشته باشید که این رو‌ش‌ها بیشتر مکمل کلاس زبان به حساب می‌آیند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقمندید با ما همراه باشید.