وقتی از کشور ایتالیا سخن به‌میان می‌آید، دشوار است تصاویر معماری‌های زیبا و تاریخ و هنر رنسانس و هنرهای آشپزی منحصر‌به‌فرد ایتالیایی به ذهن خطور نکند. افزون‌براین ایتالیا، این کشور چکمه‌مانند، محل تولد بسیاری از اسطوره‌های فلسفه و ادبیات و هنر است. برای تمام رشته‌های تحصیلی در ایتالیا دوره‌هایی به زبان ایتالیایی و برای برخی دیگر دوره‌هایی به زبان انگلیسی می‌توان پیدا کرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بی‌شک ایتالیا بهترین کشور جهان برای تحصیل رشتۀ ادبیات و دستور‌زبان ایتالیایی و آشنایی با فرهنگ و رسوم ایتالیاست؛ البته رشته‌های دیگری نظیر پزشکی و فیزیک و نجوم نیز در این کشور محبوب هستند. در این مقاله، بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

بهترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا به شرح زیر هستند.

کارشناسی ارشد رشتۀ طراحی

اگر قصد دارید در رشتۀ طراحی متخصص شوید، سخت است از کشور ایتالیا با سابقۀ ارزشمندش در تخصص‌های مختلف رشتۀ طراحی چشم‌پوشی کنید. طراحی مُد و فشن، طراحی داخلی، طراحی گرافیک، طراحی زیورآلات و طراحی بصری، از‌جمله تخصص‌های رشته‌های طراحی در ایتالیاست. خانه‌های مُد و نام‌های معروف پرادا، گوچی، والنتینو، دولچه اند گابانا، ورساچه، روبرتو کاوالی و دیگر برندهای معتبر صنعت مُد در ایتالیا مهر تأییدی بر سابقه و کیفیت رشتۀ طراحی در ایتالیاست. دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ طراحی در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • مؤسسۀ دولتی مُد میلانو
  • مؤسسۀ پلی‌دیزاین میلان
  • دانشگاه آزاد بوزن

گفتنی است شهرهای برتر ایتالیا برای تحصیل در رشتۀ طراحی رم و میلان و تورین هستند.

کارشناسی ارشد رشتۀ هنر

طبق گزارش سازمان جهانی یونسکو، ایتالیا رکورددار تعداد آثار هنری در جهان است؛ از هنرهای تجسمی مانند طراحی و نقاشی و مجسمه‌سازی گرفته تا موسیقی یا تاریخ هنر. دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل رشتۀ هنر در مقطع کارشناسی ارشد ازاین‌قرارند:

  • دانشگاه کاتولیک del Sacro Cuore (قلب مقدس)
  • دانشگاه تور وِرگاتا رُم (Tor Vergata)
  • آکادمی جدید هنرهای زیبا (NABA)

کارشناسی ارشد رشتۀ موسیقی

اگر به تحصیل در ایتالیا در رشتۀ موسیقی علاقه دارید، در بیشترِ هنرستان‌های شهرهای بزرگ ایتالیا، مانند رُم و میلان و بولونیا این امکان برایتان فراهم است. اجرای موسیقی در اپرای مشهور لا اسکالای ایتالیا، مشهورترین اپرای جهان، آرزوی هر موسیقی‌دان است.

کارشناسی ارشد رشتۀ مرمت و معماری

نخستین سازه‌های چشمگیر و برجستۀ جهان در ایتالیا، به‌ویژه شهر رُم (مانند کولوسئوم و تالار گفت‌وگو و پانتئون) ساخته شده‌اند. بی‌تردید میراث معماری روم باستان بر طراحی و ساخت بناهای جهان تأثیر عمیقی گذاشته است. در مراکز آموزش عالی زیر، می‌توان کارشناسی ارشد رشتۀ مرمت و معماری را به زبان انگلیسی تحصیل کرد:

  • مؤسسۀ طراحی اروپایی (IED)
  • آکادمی دوموس

دانشکده‌های معماری در ایتالیا کارگاه‌هایی به سبک معاصر ساخته‌اند که امکان پرورش ایده‌های خلاقانه در زمینۀ معماری را به شما می‌دهند. همچنین، فرصت همکاری در بسیاری از پروژه‌های بازسازی و مرمت محلی ساختمان‌ها را فراهم می‌کنند. ازجمله شهرهای مهم ایتالیا برای تحصیل در رشتۀ مرمت و معماری می‌توان به رُم و سیه‌نا و مانتوا اشاره کرد.

کارشناسی ارشد رشته‌های فلسفه و ادبیات

ایتالیا سهم بزرگی در تاریخ فلسفه و ادبیات جهان دارد. در سراسر جهان، نام فیلسوفان و ادیبانی مانند آمبرتو اکو، نیکولو ماکیاولی، جووانی پیکو دلا میراندولا، دانته و جووانی بوکاچو بسیار شناخته‌شده است. پیشینۀ غنی در فلسفه و تاریخ و ادبیات کشور ایتالیا را در صدر کشورهای برتر برای تحصیل رشته‌های فلسفه و تاریخ و ادبیات قرار می‌دهد. دانشگاه‌های معتبر ایتالیا برای تحصیل رشته‌های فلسفه و ادبیات عبارت‌اند از:

  • دانشگاه کافوسکاری ونیز (Ca' Foscari University of Venice)
  • دانشگان ورونا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه بولونیا

ناگفته نماند ونیز و سیه‌نا و بولونیا، ازجمله شهرهای برتر ایتالیا برای تحصیل رشته‌های علوم انسانی به‌شمار می‌آیند.

رتبۀ بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

درادامۀ مقاله، رتبۀ برخی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی را به‌تفکیک نام مؤسسه‌های برتر ارائه‌دهندۀ آن‌ها نام خواهیم برد.

دانشگاه بوکونی

رشته‌های برتر دانشگاه بوکونی (Bocconi University) در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از: رشتۀ اقتصاد گردشگری (رتبۀ یک)، رشتۀ اداره و مدیریت هنر (رتبۀ یک)، رشتۀ مدیریت سبز و انرژی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (رتبۀ یک)، رشتۀ مُد و تجربه و مدیریت طراحی (رتبۀ یک)، رشتۀ سازمان و کارکنان (رتبۀ سه)، رشتۀ حقوق و مدیریت بازرگانی (رتبۀ سه)، رشتۀ مدیریت دولتی (رتبۀ سه)، رشتۀ مدیریت بهداشت و اقتصاد و سیاست بین‌الملل (رتبۀ چهار)، رشتۀ مدیریت برند لوکس (رتبۀ پنج)، رشتۀ مدیریت بازاریابی (رتبۀ شش)، رشتۀ اقتصاد و مدیریت نوآوری و فناوری (رتبۀ شش)، رشتۀ مدیریت بازرگانی و MBA (رتبۀ شش)، رشتۀ حسابداری و مدیریت و کنترل مالی (رتبۀ هفت)، رشتۀ امور مالی (رتبۀ هشت)، رشتۀ اقتصاد، مدیریت حمل‌و‌نقل، تدارکات و زیرساخت‌ها (رتبۀ هشت)، رشتۀ کارآفرینی و استراتژی تجارت (رتبۀ نُه) و رشتۀ منابع انسانی و سازمان (رتبۀ نُه).

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

رشته‌های برتر دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan) در مقطع کارشناسی ارشد ازاین‌قرارند: رشتۀ مدیریت دارایی‌های صنعتی (رتبۀ دو)، رشتۀ مدیریت انرژی (رتبۀ دو)، رشتۀ مدیریت زنجیرۀ تأمین و خرید (رتبۀ چهار)، رشتۀ آنالیز کسب‌و‌کار و کلان‌داده‌ (رتبۀ پنج)، رشتۀ مدیریت پروژه (مدرک بین‌المللی) (رتبۀ هفت) و رشتۀ مدیریت تحقیقات و نوآوری و فناوری (رتبۀ نُه).

دانشگاه بولونیا

رشته‌های برتر دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) در مقطع کارشناسی ارشد بدین‌شرح‌اند‌: رشتۀ گردشگری و مدیریت رویدادها و میراث فرهنگی (رتبۀ یک)، رشتۀ کالاهای لوکس و مُد و طراحی (رتبۀ سه)، رشتۀ انرژی سبز و مشاغل پایدار (رتبۀ سه)، رشتۀ علم اطلاعات (رتبۀ هشت) و رشتۀ امور مالی و کنترل و حسابرسی (رتبۀ نُه).

دانشکدۀ مدیریت MIB

در دانشکدۀ مدیریت MIB، رشتۀ بیمه و مدیریت ریسک رتبۀ پنج را کسب کرده است.

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع دکتری

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع دکتری

برخی از بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا در مقطع دکتری ازاین‌قرارند:

  • دکتری علوم کامپیوتر
  • دکتری شیمی
  • دکتری زیست‌شناسی
  • دکتری فیزیک
  • دکتری اقتصاد
  • دکتری ریاضیات
  • دکتری بهداشت روان
  • دکتری روان‌شناسی

منابع: