بهترین بانک کانادا برای ایرانیان کدام است؟‌ این سوال برای بسیاری از افرادی که تصمیم به مهاجرت به کانادا گرفته‌اند ، پیش می‌آید. از مهم‌ترین مسائلی که هنگام مهاجرت به یک کشور دیگر باید در نظر بگیریم، قوانین بانکی و نحوه باز کردن حساب بانکی در آن کشور است. مهاجران برای کارهایی مثل پرداخت شهریه، پرداخت اجاره خانه و انجام خریدهای روزمره به حساب و کارت بانکی نیاز دارند. سیاست کانادا در قبال مهاجران این بوده است که قوانین راحتی را در زمینه اعطای ویزا، مجوز تحصیل، مجوز کار و… را برای مهاجران در نظر بگیرد. قوانین بانکی هم از همین قاعده پیروی می‌کنند و مهاجران به راحتی می‌توانند در کانادا یک حساب بانکی را برای خودشان باز کنند. در این مطلب ابتدا قوانین باز کردن حساب برای مهاجران را بررسی و سپس ۵ بانک مناسب برای مهاجران تحصیلی را معرفی می‌کنیم.

چرا به افتتاح حساب بانکی در کانادا نیاز داریم؟

پس از مهاجرت به کانادا، حتما باید یک حساب بانکی هم برای خودتان باز کنید. شما برای کارهایی مثل:

  • خرید حضوری و آنلاین از فروشگاه‌ها
  • انتقال پول
  • پرداخت قبض، شهریه، قسط و غیره
  • وام گرفتن
  • مدیریت و حفاظت از سرمایه
  • و…

به یک حساب و کارت بانکی نیاز دارید. بنابراین باید با بهترین بانک کانادا برای ایرانیان آشنا شوید. بانک‌های معتبری در سطح دنیا وجود دارند که خدمات خود را در کانادا هم ارائه می‌دهند. از طرفی بانک‌های کانادایی هم در بسیاری از کشورها شعبه دارند. بنابراین مثلا اگر شخصی بخواهد از آمریکا به کانادا برود، مشکلی برای دریافت خدمات بانکی در کشور خودش یا در کانادا نخواهد داشت. اما اوضاع برای ایرانیان چگونه است؟!

آیا ایرانیان می‌توانند در بانک‌های کانادا حساب باز کنند؟

متاسفانه شعبه هیچ یک از بانک‌های ایرانی در کانادا وجود ندارد. از آن طرف هیچ بانک کانادایی هم در ایران شعبه ندارد. همچنین برای ایرانی‌ها، امکان افتتاح حساب به صورت آنلاین و قبل از ورود به کانادا هم وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از ورود به کانادا، با قوانین باز کردن حساب در کانادا و بهترین بانک کانادا برای ایرانیان آشنا شوید.

امکان باز کردن حساب برای مهاجران فارغ از اینکه اهل کجا هستند، وجود دارد. بنابراین ایرانیان هم می‌توانند پس از مهاجرت، در بانک‌های معتبر کانادایی حساب باز کنند. البته برای باز کردن حساب، باید مدارک خاصی فراهم شود و شرایط فرد مهاجر هم با قوانین افتتاح حساب در کانادا سازگار باشد.

مروری بر قوانین افتتاح حساب بانکی در کانادا

بهترین بانک کانادا برای ایرانیان و سایر بانک‌های کانادایی، باید از قوانین کانادا برای افتتاح حساب پیروی کنند. امکان باز کردن حساب بانکی برای تمام افرادی که حداقل ۱۷ سال سن دارند،‌ در کانادا فراهم شده است.

برای افراد زیر ۱۷ سال هم، باید قیم یا سرپرست قانونی او برای افتتاح حساب بانکی اقدام کند. امکان افتتاح حساب بانکی به صورت حضوری و آنلاین در کانادا وجود دارد. بعضی از بانک‌ها هم روش حضوری و هم روش آنلاین را ارائه می‌دهند و بعضی از بانک‌ها هم فقط حضوری یا فقط آنلاین هستند.

قوانین بانکی کانادا، امکان افتتاح حساب برای افراد ورشکسته، افراد بیکار و حتی افرادی که پولی برای واریز در حساب بانکی در همان لحظه افتتاح را ندارند هم فراهم کرده است.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا باید شامل دو مدرک از بین مدارک زیر باشد:

  • مدارک هویتی ارائه شده توسط دولت فدرال یا دولت‌های استانی
  • اظهارنامه مالیاتی
  • لیست اموال
  • قبض آب، برق یا گاز
  • صورتحساب مالی از بانک‌های دیگر
  • کارت اقامت دائم یا موقت
  • پاسپورت

البته راه دیگری هم وجود دارد و آن هم ارائه یک مدرک شامل اسم و تاریخ تولد مشتری است که توسط یک مشتری خوش‌نام بانک یا یک فرد معتبر در جامعه، تضمین شده باشد.

همانطور که گفتیم امکان افتتاح حساب برای خارجی‌ها و مهاجران هم در کانادا وجود دارد و افرادی که برای تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری یا حتی به عنوان توریست به کانادا می‌روند، می‌توانند در بانک‌های این کشور یک حساب بانکی داشته باشند.

قبل از این که به سوال بهترین بانک کانادا برای ایرانیان کدام است پاسخ دهیم، بهتر است با شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا آشنا شوید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا توسط دانشجوهای ایرانی

هر دانشجوی بین‌المللی که موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا شده باشد، از حق افتتاح حساب بانکی برخوردار است. دانشجویان ایرانی هم این حق را دارند و تنها باید مدارک زیر را به بانک موردنظرشان ارائه دهند:

  • پاسپورت معتبر
  • مجوز تحصیل در کانادا یا همان Study Permit
  • شماره بیمه اجتماعی کانادا یا همان Canadian Social Insurance Number که به هر فردی که مجوز تحصیل یا کار در کانادا را دریافت کرده‌باشد، اعطا می‌شود

هر دانشجوی مشغول به تحصیل در کانادا، حتما این مدارک را قبلا دریافت کرده و می‌تواند با استفاده از آن‌ها به راحتی صاحب حساب بانکی شود.

علاوه بر این، افرادی که دارای مجوز کار در کانادا هستند هم از حق باز کردن حساب برخوردارند.

افتتاح حساب بانکی در کانادا با ویزای کاری

ممکن شخصی را به عنوان همراه به کانادا برده باشید که مجوز کار هم داشته باشد. یا خودتان به عنوان کارگر متخصص، موفق به دریافت ویزای کاری این کشور شده باشید. یا این که پس از تحصیل در کانادا، موفق به دریافت مجوز کار و تمدید اقامت خود شده باشید. در هر صورت، می‌توانید یک حساب بانکی را با استفاده از پاسپورت معتبر و ویزای کاری خود، افتتاح کنید.

افتتاح حساب در کانادا برای توریست‌های ایرانی

اگر به عنوان توریست یا برای بازدید از عزیزانتان به کانادا رفته باشید هم می‌توانید یک حساب بانکی را در این کشور باز کنید. برای افتتاح حساب به عنوان توریست، باید مدارک زیر را به بانک ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه یک مدرک هویتی عکس‌دار به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • ویزیتور رکورد (Visitor Record مدرکی است که در صورت اقامت بالای ۶ ماه به توریست‌ها اعطا می‌شود)

البته باید توجه کنید که به عنوان یک توریست، به شما SIN یا همان شماره بیمه اجتماعی کانادا تعلق نمی‌گیرد. در این صورت، تنها می‌توانید حساب‌هایی را باز کنید که سود آن‌ها صفر درصد است (یعنی هیچ سودی به سپرده‌تان تعلق نمی‌گیرد). اما بهترین بانک کانادا برای ایرانیان توریست کدام است؟‌ به عنوان توریست، بهتر است بانک‌های زیر را برای افتتاح حساب در نظر بگیرید:

  • بانک HSBC
  • بانک BMO
  • بانک Scotiabank
  • بانک CIBC

آشنایی با نکات باز کردن حساب بانکی

علاوه بر مدارک و شرایط لازم برای افتتاح حساب، باید با نکات افتتاح حساب و انواع حساب در بانک‌های کانادا هم آشنا شوید. اگر با نکاتی که در این قسمت می‌گوییم آشنا نباشید، حتی افتتاح حساب در بهترین بانک کانادا برای ایرانیان هم ممکن است شما را با مشکل مواجه کند!

نکات مهمی که قبل از افتتاح حساب باید در نظر بگیرید

بانک‌های کانادایی، خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. حتما قبل از افتتاح حساب، نکات زیر را در نظر بگیرید تا در آینده به مشکل نخورید:

  • نوع حساب بانکی
  • متناسب بودن حساب بانکی با نوع اقامت شما در کانادا
  • هزینه افتتاح حساب
  • نرخ سود بانکی
  • کارمزدهای مختلف (کارمزد ماهانه ارائه خدمات، کارمزد انتقال پول، برداشت پول از ATM و…)
  • حداقل مبلغ لازم برای سپرده‌گذاری
  • حفاظت از سرمایه در صورت ورشکستگی بانک

با توجه به این موارد و در کنار آن انتخاب یک بانک مناسب، می‌توانید حساب بانکی موردنیازتان را در کانادا افتتاح کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که گفتیم آشنایی با انواع حساب بانکی در کانادا است.

انواع حساب بانکی در کانادا

به عنوان یک مهاجر، با دو نوع حساب بانکی سروکار خواهید داشت. بهترین بانک کانادا برای ایرانیان، بانکی است که امکان افتتاح حساب پس‌انداز و مخصوصا حساب جاری را برای ایرانیان فراهم کند. هر کدام از این دو حساب، ویژگی‌های خاصی دارند که با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • حساب جاری:

اگر می‌خواهید حسابی برای انجام امور روزمره داشته باشید، باید یک حساب جاری باز کنید. امکان برداشت دل‌خواه پول در هر زمانی از حساب جاری وجود دارد. به سپرده حساب جاری، یا سودی تعلق نمی‌گیرد یا مقدار سود آن بسیار کم است. این نوع از حساب برای دانشجویان خارجی بسیار مناسب است تا شهریه و سایر هزینه‌های زندگی در کانادا را از آن برداشت کنند. امکان استفاده از خدمات بانکی آنلاین و دریافت کارت بانکی با افتتاح حساب جاری، وجود خواهد داشت.

  • حساب پس انداز:

این حساب برای سپرده‌گذاری و دریافت سود روی سپرده، مناسب است. معمولا یک میزان حداقلی از سرمایه، برای افتتاح حساب پس‌انداز نیاز است. همچنین معمولا به حساب‌های پس‌انداز موجود در بانک‌های کانادایی، سودی بین نیم تا یک درصد تعلق می‌گیرد. البته ممکن است بعضی بانک‌ها، سود بیشتری را هم محاسبه و اعطا کنند. برداشت پول از حساب پس‌انداز هم ممکن است، ولی ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوید (مثلا مجبور باشید ابتدا مبلغ موردنظر را از حساب پس‌انداز به حساب جاری منتقل کرده و سپس آن را برداشت کنید) بنابراین برای انجام امور روزمره، همان حساب جاری بهتر است.

افرادی که مشغول به تحصیل در کانادا هستند، می‌توانند از خدمات اختصاصی بانک‌ها برای دانشجویان، بهره‌مند شوند. در ادامه، به ۵ مورد از بهترین بانک‌ها که دانشجویان ایرانی می‌توانند در آن‌ها حساب‌های جاری و پس‌انداز باز کنند، اشاره خواهیم کرد.

بهترین بانک کانادا برای ایرانیان دانشجو

در این قسمت، با ۵ بانک بزرگ کانادایی آشنا می‌شویم که تسهیلات ویژه‌ای را به دانشجویان بین‌المللی و از جمله دانشجویان ایرانی، ارائه می‌دهند.

۱. بانک Canadian Imperial Bank of Commerce - بهترین بانک برای دانشجویان زیر ۲۵ سال

این بانک با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بانک‌های کانادا است و گزینه‌ای ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. بانک CIBC بیش از چهار هزار دستگاه ATM و بیش از هزار شعبه در سراسر کانادا دارد.

موبایل بانک این بانک به خوبی می تواند نیازهای آنلاین مشتریان را برآورده کند. همچنین دانشجویان می توانند با افتتاح حساب در این بانک از تخفیف های دانشجویی (تا 30 درصد) موقع خرید از فروشگاه های طرف قرارداد بانک بهره مند شوند. در این بانک، امکانات ویژه‌ای برای دانشجویان زیر ۲۵ سال در نظر گرفته شده که شامل معافیت از پرداخت کارمزد ماهانه، نامحدود بودن تعداد تراکنش و… می‌شود.

۲. اسکوشیابانک (Scotiabank) - ارائه خدمات ویژه به تازه‌واردان و به خصوص دانشجویان

این بانک که سومین بانک بزرگ کانادا است، مشغول خدمت‌رسانی به حدود ۲۴ میلیون مشتری است. اسکوشیابانک، بیش از ۲۷۰۰ شعبه در سراسر دنیا دارد. اسکوشیابانک، برنامه‌ای به نام StartRight را برای افرادی که به تازگی وارد کانادا شده‌اند در نظر گرفته است.

بنابراین می‌توانیم این بانک را بهترین بانک کانادا برای ایرانیان تازه‌وارد در نظر بگیریم. با استفاده از این برنامه، تا یک سال می‌توانید از خدماتی مثل عدم پرداخت کارمزد ماهانه،‌ استفاده از صندوق امانات به صورت رایگان و انجام تراکنش به صورت نامحدود، برخوردار شوید.

۳. بانک مونترال (Bank of Montreal) - بانکی با شعبه‌های متعدد در کشورهای غربی

اگر انتقال پول به کشورهای غربی برای شما یک اولویت است بهتر است این گزینه را انتخاب کنید. بانک مونترال با بانک‌های غربی در بیش از دویست کشور دنیا همکاری می‌کند.

بنابراین می‌توانید به راحتی برای مشتریان بانک‌های غربی پول ارسال کنید. بانک مونترال، یک کارت اعتباری را هم در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. البته به شرط این که بتوانند بازگشت اعتبار در طول تحصیل را اثبات کنند. دانشجویان می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز بانک مونترال، بدون پرداخت کارمزد استفاده کنند.

۴. بانک سلطنتی کانادا (Royal Bank Of Canada) - بهترین بانک کانادا برای ایرانیان از نظر دسترسی به شعبه و دستگاه‌های ATM

اگر برای تحصیل در خارج از کشور،‌ کانادا را انتخاب کرده‌اید و نیاز دارید تا به صورت منظم به شعبه بانک یا دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنید، حتما بانک سلطنتی کانادا را انتخاب کنید. شبکه بزرگی از شعبه‌ها و دستگاه‌های ATM این بانک در سراسر کانادا توزیع شده است.

بانک سلطنتی کانادا قراردادهایی با شرکت‌هایی مثل آمازون و استارباکس دارد؛ بنابراین مشتریان این بانک می‌توانند از تخفیفات و جوایز منحصربفردی هنگام خرید از این شرکت‌ها بهره‌مند شوند. ابزار انتقال پول الکترونیکی این بانک، امکان انتقال پول با دستیار صوتی اپل (همان Siri معروف) و سرویس iMessage در گوشی های آیفون را فراهم کرده است.

۵. بانک TD Canada Trust - بهترین بانک برای باز کردن حساب پس‌انداز دانشجویی

بانک TD Canada Trust از دیگر بانک‌های مشهور کانادا است که دارای بیش از دو هزار شعبه و چهار هزار دستگاه ATM در سراسر آمریکای شمالی است. این بانک دارای امکان باز کردن حساب برای دانشجویان بین‌المللی بدون نیاز به پرداخت کارمزد ماهانه است.

در این بانک امکان باز کردن انواع حساب‌های جاری و پس‌انداز، دریافت کارت اعتباری، استفاده از اعتبار دانشجویی و… برای دانشجویان فراهم شده است. البته باید بگوییم که برای هر تراکنشی که با استفاده از کارت بانکی انجام می‌دهید، کارمزد در نظر گرفته شده است.

در جدول زیر می‌توانید مزایای باز کردن حساب در ۵ بانک بزرگ کانادا را مشاهده کنید:

بانک

امکانات

بانک Canadian Imperial Bank of Commerce

  • بهترین بانک کانادا برای ایرانیان دانشجوی زیر ۲۵ سال
  • اهدای ۱۲۵ دلار پس از افتتاح حساب جاری
  • افتتاح حساب با امکانات ویژه برای جوانان زیر ۲۵ سال (عدم نیاز به پرداخت کارمزد ماهانه، امکان انجام تراکنش با تعداد نامحدود)
  • هدیه ۲۵ دلاری برای دعوت از دوستان

اسکوشیابانک

  • بهترین بانک کانادا برای تازه‌واردان
  • اهدای ۱۰۰ دلار هدیه پس از افتتاح حساب جاری
  • امکان افتتاح حساب پس‌انداز با سود حداکثر ۵.۶ درصدی
  • اعطای کارت اعتباری بدون نیاز به وثیقه

بانک مونترال

  • بهترین بانک کانادا که دارای شعبه‌های متعدد در کشورهای هم‌پیمان کانادا است
  • اهدای ۱۰۰ دلار هدیه پس از افتتاح حساب جاری
  • حذف کارمزد ماهانه در صورت وجود حداقل موجودی مدنظر بانک
  • امکان استفاده بدون کارمزد از دستگاه‌های ATM بانک مونترال

بانک سلطنتی کانادا

  • بهترین کانادا که دارای شبکه وسیعی از شعبه‌ها و دستگاه‌های ATM است
  • اهدای ۱۰۰ دلار هدیه پس از افتتاح حساب جاری
  • امکانات ویژه برای افتتاح حساب دانشجویان (عدم نیاز به پرداخت کارمزد ماهانه، انجام تراکنش به صورت نامحدود و…)
  • استفاده رایگان از خودپردازهای متعلق به این بانک
  • خدمات ویژه و راحت انتقال پول برای گوشی‌های آیفون

بانک TD Canada Trust

  • بهترین بانک کانادا برای افتتاح حساب پس‌انداز دانشجویی
  • اهدای ۱۰۰ دلار هدیه با افتتاح حساب جاری
  • افتتاح حساب جاری دانشجویی بدون نیاز به پرداخت کارمزد ماهانه
  • امکان افتتاح حساب پس‌انداز بدون در نظر گرفتن حداقل موجودی

جمع بندی

در این مطلب به موضوع بهترین بانک کانادا برای ایرانیان پرداختیم و تعدادی از بهترین بانک‌های کانادایی را معرفی کردیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید و می‌خواهید در بهترین بانک‌های این کشور حساب باز کنید،‌ بهتر است از مشاوره یک موسسه مشاوره تحصیلی مثل سیم آخر بهره‌مند شوید. همین الان درخواست مشاوره رایگان خود برای مهاجرت به کانادا را در سیم آخر ثبت کنید.