رشته‌های مهندسی جزء پرطرفدار‌ترین رشته‌های تحصیلی در کانادا هستند. اغلب رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های کانادا، مقاطع دکتری و فوق دکتری را نیز دارند. افرادی که به ادامه تحصیل در مقاطع عالی و انجام تحقیق و پژوهش علاقه دارند می‌توانند در این مقاطع به تحصیل خود ادامه دهند. دانشگاه‌های کانادا تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی بسیار پیشرفته‌ای در دپارتمان‌های مهندسی خود دارند که همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد به تحصیل در کانادا در رشته‌های مهندسی علاقه پیدا کنند. امکان دارد که بسیاری از متقاضیان تحصیل مهندسی در کانادا، در پیدا کردن مناسب‌ترین دانشگاه دچار مشکل شوند. به همین منظور، در ادامه سعی داریم تا تعدادی از برترین دانشگاه‌های مهندسی در کانادا را معرفی کنیم.

1. دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو معتبر‌ترین دانشگاه کانادا و یکی از برترین دانشگاه‌های مهندسی در کانادا است. در دانشکده مهندسی این دانشگاه، نزدیک به ۸ هزار دانشجو در ۱۶ پردیس جداگانه تحصیل می‌کنند. دانشکده مهندسی دانشگاه تورنتو ۸ رشته اصلی برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده است که به شرح زیر هستند:

  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مواد
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی معدن

همچنین دانشکده مهندسی دانشگاه تورنتو رشته‌های مهندسی هوافضا، مهندسی سیستم‌های بیومدیکال و دیگر زمینه‌های میان رشته‌ای را ارائه می‌دهد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تورنتو این فرصت را دارند تا تحقیقات دسته اول و نوآورانه‌ای را در این دانشگاه انجام داده و از خلاقیت و توانایی‌های خود به نحو احسن استفاده کنند.

۲. دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی دیگر از  برترین دانشگاه‌های مهندسی در کانادا و البته دنیا است که در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. دانشگاه بریتیش کلمبیا بیشترین دانشجویان بین‌المللی را در میان دانشگاه‌های کانادا دارد. دانشکده علوم کاربردی و مهندسی دانشگاه بریتیش کلمبیا در حدود ۲۱ رشته در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. تعدادی از رشته‌های این دانشکده رشته‌های صنعتی و تخصصی هستند که دانشجویان با کسب تجربه در این رشته‌ها برای بازار کار آماده می‌شوند. تعدادی دیگر از رشته‌های این دانشکده رشته‌های تحقیقات محور هستند و دانشجویانی که به دنبال ادامه تحصیل و تحقیقات هستند می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند. دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینه‌های تولید، انرژی پاک و تکنولوژی دیجیتال جزء دانشگاه‌های پیشرو در دنیا به حساب می‌آید.

۳. دانشگاه واترلو

دانشکده مهندسی دانشگاه واترلو جزء ۵۰ دانشکده مهندسی برتر دنیا است. دانشگاه واترلو با ۹۵۰۰ دانشجو، بزرگ‌ترین دانشکده مهندسی را در میان دانشگاه‌های کانادا دارد. دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه‌های تحقیقات محور است که همکاری‌های بین‌المللی زیادی نیز دارد. دانشجویان کارشناسی این دانشگاه می‌توانند با تحصیل در دوره‌های دوگانه این دانشگاه، در حین تحصیل تا ۲ سال تجربه کاری نیز کسب کنند. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه فرصت دارند تا در پروژه‌های تحقیقاتی خارج از دانشگاه نیز فعالیت داشته باشند.

۴. دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی از دانشگاه‌های فرانسوی زبان استان کبک است که در رتبه‌بندی‌های کلی، سومین دانشگاه برتر کانادا به حساب می‌آید. دانشکده مهندسی دانشگاه مک گیل ۹ رشته در مقطع کارشناسی دارد و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه در ۸ زمینه انجام می‌شود. تحقیقات در دانشگاه مک گیل از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشگاه به دانشجویان توصیه می‌‌کند تا در هر زمانی که امکان داشت سعی کنند تا انجام تحقیقات را تجربه کرده و در این زمینه فعال باشند. دانشکده مهندسی دانشگاه مک گیل یکی از مراکز نوآوری در این دانشگاه است که همیشه در پی تربیت دانشجویانی خلاق و کارآفرین بوده است.

۵. دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در شهر ادمونتون استان آلبرتا قرار دارد. دانشگاه آلبرتا در حدود ۴۰۰ رشته در ۱۸ دانشکده خود در اختیار دانشجویان قرار داده است. دانشکده مهندسی دانشگاه آلبرتا در حدود ۴۴۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۱۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد. دانشکده مهندسی دانشگاه آلبرتا ۲۱ رشته مهندسی را برای تحصیل در اختیار متقاضیان قرار داده است. دانشکده مهندسی دانشگاه آلبرتا یکی از دانشکده‌های این دانشگاه است که بیشترین دانشجویان بین‌الملل در آن تحصیل می‌کنند. در مقطع کارشناسی در حدود ۱۷ درصد و در مقطع تحصیلات تکمیلی در حدود ۴۰ درصد دانشجویان را دانشجویان بین‌الملل تشکیل می‌دهند.

۶. دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر یکی از مقاصد اصلی دانشجویان مهندسی در کانادا است. دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه مک مستر یکی از دانشکده های گسترده و جامع مهندسی در کانادا است که از ۷ دپارتمان اصلی تشکیل شده است. دانشکده مهندسی دانشگاه مک مستر به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول دانشکده مهندسی و تکنولوژی و بخش دوم دانشکده مهندسی بیومدیکال است. همچنین دانشکده مهندسی دانشگاه مک مستر تمرکز بالایی بر روی فعالیت‌های تحقیقاتی دارد.

۷. دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. دانشکده مهندسی دانشگاه مونترال که به پلی‌ تکنیک مونترال نیز معروف است رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر و دیگر رشته‌های مهندسی را در خود دارد. بیش از ۲ هزار دانشجوی بین‌الملل در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند و از امکانات و تجهیزات پیشرفته این دانشگاه در تحصیل و تحقیقات خود استفاده می‌کنند.

۸. دانشگاه کلگری

دانشکده مهندسی دانشگاه کلگری در شهر کلگری استان آلبرتا، پایتخت مهندسی کانادا، قرار دارد. دانشکده مهندسی دانشگاه کلگری ۸ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۴ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد. از جمله رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه می‌توان به رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مکاترونیک اشاره کرد. دانشگاه کلگری در پی جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی است و شرایط مناسبی را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.

۹. دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی کانادا است. دانشگاه کوئینز در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان اونتاریو تأسیس شده است. دانشگاه کوئیز به خاطر رشته‌ها و تحقیقاتی که در این دانشگاه انجام می‌شود بسیار شناخته شده است.  ۹۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی دانشگاه کوئینز تا ۲ سال پس از اتمام درس خود، موفق به پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب خود شده‌اند. این آمار نشان دهنده این است که دانشجویان این دانشگاه با آموزش‌ها و تجربیاتی که کسب می‌کنند، برای اشتغال در موقعیت‌های شغلی مد نظر خود به خوبی آماده می‌شوند. همچنین، دانشجویان بین‌الملل در حدود ۲۵ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه کوئینز را تشکیل می‌دهند.

۱۰. دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در شهر لندن استان اونتاریو قرار دارد. دانشگاه وسترن یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه‌های تحقیقاتی نظیر علوم سلامت، مهندسی و علوم اعصاب است. دانشگاه وسترن ۹ رشته مهندسی در مقطع کارشناسی دارد. یکی از گزینه‌های پیش روی دانشجویان این دانشگاه این است که می‌توانند در دوره‌های تحصیلی ۵ ساله، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به صورت همزمان دریافت کنند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع