بسیاری از ما هنگام بررسی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های خارج از کشور، به انواع مختلفی از مدارک کارشناسی ارشد برخورده‌ایم. همانطور که مشخص است، مقطع کارشناسی ارشد دارای انواع مختلف دوره‌های تحصیلی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. به صورت کلی می‌توان گفت که دو نوع مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد: کارشناسی ارشد پروژه محور(research-based) و کارشناسی ارشد آموزش محور(course-based). دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش محور شباهت زیادی به دوره‌های کارشناسی دارند و دانشجویان تنها باید تعدادی واحد درسی مشخص را در مدت تحصیل خود بگذرانند. دوره‌های کارشناسی ارشد پروژه محور تمرکز بیشتری بر روی انجام تحقیق و پژوهش دارند و دانشجویان باید در زمینه‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود به انجام تحقیقات مشغول شوند. به طور معمول مدت زمان دوره‌های پروژه محور کمی بیشتر از دوره‌های آموزش محور است.

دسته بندی که در بالا توضیح دادیم، یک دست بندی کلی در خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد بود. در بسیاری از موارد، دوره‌های کارشناسی ارشد با توجه به زمینه تحصیلی، سطح آموزشی و علمی و پارامتر‌های دیگر دسته بندی می‌شوند. در ادامه تعدادی از دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد را معرفی می‌کنیم.

Master of Arts (MA)

این نوع از دوره‌های کارشناسی ارشد معمولاً مختص به رشته‌های مرتبط با هنر و علوم اجتماعی مانند زبانشناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و موسیقی هستند. دوره‌های MA برای بعضی از رشته‌های به صورت آموزش محور و برای تعدادی دیگر از رشته‌ها به صورت تحقیقات محور ارائه می‌شوند.

Master of Science (MS, MSc)

این نوع از مدرک کارشناسی ارشد مختص به رشته‌های مرتبط با علوم پایه مانند بیولوژی، شیمی و مهندسی است. تعدادی از دانشگاه‌ها، بر اساس تصمیم خود، رشته‌هایی مانند اقتصاد و علوم اجتماعی را، هم در دوره‌های MA  و هم در دوره‌های MSc ارائه می‌دهند. به طور کلی دوره‌های MSc پروژه محور بوده و فعالیت تحقیقاتی بیشتری نسبت به دوره‌های MA  دارند.

Master of Research (MRes)

این نوع از دوره‌های تحصیلی، آموزش‌های لازم برای فعالیت به عنوان محقق را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. حجم تحقیقات انجام شده در این دوره‌ها بیشتر از دوره‌های MA و MSc است و بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند، دوره‌های تحصیلی MRes را انتخاب می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها، دوره‌های MRes را تحت عنوان دوره‌های MSc ارائه می‌دهند و به همین علت باید قبل از انجام فرآیند اپلای، دروس و برنامه آموزشی دوره تحصیلی مد نظر خود را به خوبی بررسی کنید.

Master of Business Administration (MBA)

دوره تحصیلی MBA، مهارت‌ها و آموزش‌های مرتبط با بیزنس، تجارت و مدیریت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. فارغ‌التحصیلان دوره‌های MBA فرصت دارند تا آموخته‌های خود را در جایگاه‌های متنوعی بکار بگیرند و در موقعیتهای شغلی مختلفی مشغول به کار شوند. همچنین، اکثر دوره‌های تحصیلی MBA 3 ساله هستند.

Master of Fine Arts (MFA)

این نوع از دوره‌های تحصیلی مختص به رشته‌های هنری مانند هنر‌های تجسمی و هنر‌های اجرایی هستند. از جمله رشته‌های تحصیلی دوره‌های MFA می‌توان به رشته‌های نویسندگی خلاقانه، طراحی گرافیکی، عکاسی، فیلمسازی، تأتر و نقاشی اشاره کرد.

Master of Engineering (MEng)

رشته‌های دوره تحصیلی MEng هم به صورت آکادمیک (تمرکز بر روی تئوری دروس مهندسی) و هم به صورت تخصصی (تمرکز بر روی ایجاد آمادگی برای ورود به بازار کار) ارائه می‌شوند. بسیاری از دوره‌های MEng، دوره‌های کارآموزی در صنعت را به همراه دارند تا دانشجویان تجربه بیشتری را در زمینه اشتغال در صنایع کسب کنند.

Master of Architecture (M.Arch)

این نوع از دوره‌های کارشناسی ارشد مختص به دانشجویان معماری است. دوره‌های M.Arch اغلب دارای پروژه پایانی هستند. از جمله دروس و آموزش‌های دوره M.Arch می‌توان به طراحی، علوم مهندسی ساختمان، مهندسی سازه، تاریخ معماری و آموزش‌های عملی اشاره کرد.



منابع