کشور کانادا یکی از معدود کشور‌های پیشرفته و انگلیسی زبانی است که نیاز زیادی به مهاجر دارد. کشور کانادا در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی خود نیاز به نیروی کار ماهر دارد و سعی دارد تا این نیاز را با پذیرش مهاجر برطرف کند. هر ساله افرادی زیادی از اقصی نقاط دنیا برای کار، تحصیل و زندگی به کانادا وارد می‌شوند. قوانین مهاجرتی در کانادا بسیار آسان تر از کشور‌های دیگر هم رده خود است و به همین دلیل افراد زیادی کانادا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت در کانادا، مهاجرت تحصیلی به کانادا است. در ادامه بیشتر در مورد اقامت بعد از تحصیل در کانادا صحبت می‌کنیم.

تحصیل در کانادا برای دریافت اقامت

به صورت کلی می‌توان گفت که دریافت اقامت برای افرادی که در کانادا تحصیل کرده‌اند تقریباً از مسیر‌های مهاجرتی دیگر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر است. از آنجایی که کشور کانادا به دنبال جذب نیروی کار ماهر است، افرادی که در کانادا تحصیل کرده‌اند، جزء بهترین گزینه‌های پیش روی دولت کانادا برای جذب مهاجر هستند. این افراد علاوه بر اینکه در دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل کرده‌اند، با فرهنگ این کشور نیز در دوران تحصیلشان آشنا شده‌اند و همین امر باعث می‌شود تا راحت‌تر در کانادا ماندگار شوند. پس همانطور که گفتیم، شرایط دریافت اقامت کانادا برای دانشجویانی که در این کشور تحصیل کرده‌اند بسیار مساعد است. به همین علت، افراد زیادی صرفاً برای اینکه اقامت کانادا را دریافت کنند، برای تحصیل در این کشور اقدام می‌کنند.

اولین گام برای دریافت اقامت کانادا بعد از تحصیل دریافت اجازه کار بعد از تحصیل (PGWP) است. دانشجویانی که قصد دریافت اقامت دائم کانادا را دارند باید پس از تحصیل خود اجازه کار بعد از تحصیل را دریافت کرده و مدتی در خاک کانادا کار کنند. دریافت اجازه کار بعد از تحصیل شرایطی را دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • متقاضیان می‌بایست در دانشگاه‌های معتبر کانادا (DLI) به صورت تمام وقت تحصیل کرده باشند.
  • دوره تحصیلی افراد باید بیشتر از ۸ ماه بوده باشد.
  • تحصیل افراد باید به دریافت مدرک دانشگاه ختم شود.

افرادی که دوره تحصیلشان در کانادا کمتر از ۲ سال بوده است، مدت اعتبار اجازه کار بعد از تحصیلشان به اندازه مدت تحصیلشان در کانادا خواهد بود. همچنین افرادی که ۲ سال و یا بیشتر در کانادا تحصیل کرده باشند حداکثر تا ۳ سال اجازه کار بعد از تحصیل دارند. افرادی که اجازه کار بعد از تحصیل دریافت می‌کنند می‌توانند به صورت آزاد در کانادا مشغول به کار شوند.

در شرایط عادی، افرادی که به صورت مجازی و از راه دور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا تحصیل می‌کردند، نمی‌توانستند اجازه کار بعد از تحصیل دریافت کنند. اما در حال حاضر که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به صورت آنلاین و مجازی کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند، دانشجویان این دانشگاه‌ها که به اجبار در حال تحصیل از راه دور هستند می‌توانند اجازه کار بعد از تحصیل را دریافت کنند.

دریافت اقامت دائم کانادا

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا که اجازه کار بعد از تحصیل دریافت کرده‌اند، بعد از مدتی کار در کانادا می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. این افراد می‌توانند با استفاده از برانامه‌های ورود سریع و یا برنامه‌های استانی، اقامت دائم خود را دریافت کنند. روش‌های اقامتی متنوعی پیش روی فارغ‌التحصیلان است و هر فردی باید با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کند. به عنوان مثال یکی از مسیر‌های رایج برای دریافت اقامت کانادا بعد از تحصیل مسیر تجربه کانادایی است که جزء برنامه ورود سریع است. افرادی که ۲ سال در کانادا تحصیل کرده باشند و یکسال سابقه کار بعد از تحصیل داشته باشند می‌توانند با استفاده از مسیر تجربه کانادایی، برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنند.

پس همانطور که توضیح دادیم، دریافت اقامت بعد از تحصیل در کانادا مسیری نسبتاً هموار و مشخص دارد. افرادی که قصد دارند به هدف دریافت اقامت کانادا در این کشور تحصیل کنند، باید قبل از اپلای کردن، موارد مهمی مانند معتبر بودن دانشگاه و مدت زمان دوره تحصیلی را در نظر داشته باشند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع