زمانی‌که قصد دارید در مصاحبه‌های شغلی و کاری شرکت کنید، نکته‌های بسیاری به‌ شما گوشزد می‌شود و شنیدن همۀ آن‌ها نیز ضروری به‌نظر می‌رسد. برخی افراد تصور می‌کنند به نکته‌های حین مصاحبۀ شغلی نیازی ندارند و با روش خودشان در مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفق شوند و شغل ایدئالشان را به‌دست آورند. وقتی مصاحبۀ شغلی را با موفقیت نمی‌توانید پشت‌سر بگذارید و به‌دنبال دلیلش می‌گردید و از خود می‌پرسید «چرا در مصاحبۀ کاری موفق نبوده‌ام؟»، دانستن اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی به کمکتان می‌آید. در این مطلب، دیدگاه‌های خانم واگادیا را دربارۀ اشتباهات رایج در مصاحبه کاری می‌خوانید. وی کسی است که در هفت سال گذشته نزدیک به دَه‌هزار مصاحبه ترتیب داده است. اگر به دانستن این نکات علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

درخواست برای همۀ ردیف‌های شغلی

به‌گفتۀ خانم واگادیا، اولین اشتباه از اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی درخواست مصاحبه برای همۀ ردیف‌های شغلی است. واگادیا اعتقاد دارد درخواست متقاضی برای پذیرش در ردیف‌های شغلی گوناگون که صلاحیت شرکت در همه‌شان را ندارد، وی را منحرف و تمرکزش را از تخصص‌هایش دور می‌کند. به‌عقیدۀ واگادیا، اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد مدرک تحصیلی‌تان به ردیف‌های شغلی مدنظرتان مربوط نیست، بهتر است برای آن اقدام نکنید. تفاوت موضوع زمانی بهتر مشخص می‌شود که شما تصور می‌کنید هر کاری را می‌توانید انجام دهید؛ درحالی‌که وقتی مدرک تحصیلی ردیف شغلی مدنظرتان را گرفته باشید، قبل‌تر در شغل دلخواهتان تخصص کسب کرده‌اید. افزون‌براین، به تجربۀ کاری نیز باید توجه کنید. به‌عنوان مثال، برای موقعیت‌های شغلی سطح متوسط تا ارشد، شرکت‌ها حداقل سه تا پنج سال تجربۀ کاری نیاز دارند. اگر مدیر شرکتی برای سِمَت مدیر فروش تقاضای نیروی کار جدید دارد و شما در آن زمینه اصلاً تجربۀ کاری ندارید، احتمال پذیرشتان تقریباً صفر است. توصیۀ واگادیا این است برای زمینه‌هایی اقدام کنید که پیش‌تر تجربۀ کاری کسب کرده‌اید.

استفاده از رزومه‌ای یکسان در موقعیت‌های مختلف

به‌عقیدۀ واگادیا، دومین اشتباه از اشتباهات رایج حین مصاحبۀ کاری استفاده از رزومه‌ای یکسان در موقعیت‌های مختلف است. متقاضیانی که بارها‌و‌بارها از رزومه‌ای یکنواخت برای فرصت‌های شغلی مختلف استفاده می‌کنند، در مصاحبه‌های شغلی‌شان نمی‌توانند موفق عمل کنند؛ چراکه به‌اندازۀ کافی به شرح وظایف ردیف شغلی مدنظرشان دقت نکرده‌اند و مهارت‌هایشان در رزومه منعکس نشده است. واگادیا دربارۀ رزومه‌های یکنواخت می‌گوید مصاحبه‌کنندگان چشم بصیرت ندارند و نمی‌توانند تصور کنند متقاضیان احتمالاً چه مهارت‌هایی می‌توانند داشته باشند. اگر مهارتی در رزومۀ متقاضیان ذکر نشده باشد، تصور می‌کنیم آن مهارت را ندارند. پیشنهاد واگادیا سفارشی‌کردن رزومه برای موقعیت‌های شغلی مختلف است. وی می‌گوید متقاضی باید مطمئن شود مهارت‌هایی که فرصت شغلی به آن نیاز دارد، در رزومه‌اش ذکر شده باشد.

ناکامی در نشان‌دادن تأثیرگذاری

به‌گفتۀ واگادیا، سومین اشتباه از اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی ناکامی در نشان‌دادن تأثیرگذاری متقاضی است. واگادیا می‌گوید دانستن این موضوع چندان مهم نیست که متقاضی رهبر تیم بوده است؛ اما ما به‌عنوان مصاحبه‌کننده دوست داریم بدانیم وی در جایگاه رهبر تیم سالانه توانسته است چقدر درآمد کسب کند. درواقع، واگادیا بیان می‌کند ارزش‌هایی که شخص توانسته است در حرفه‌اش خلق کند، برای مصاحبه‌کننده اهمیت دارد. این ارزش را ممکن است مهندس نرم‌افزار با تعداد برنامه‌های توسعه‌یافتۀ خود نشان دهد یا متخصص ارتباطات با ارقام تعامل کارمندان یا تأثیر رسانه‌های اجتماعی‌اش به‌اشتراک بگذارد. واگادیا ادامه می‌دهد ناکامی متقاضیان در نشان‌دادن تأثیری که در موقعیت شغلی پیشینشان گذاشته‌اند، مشکلی جدی است و به‌جای ذکر موقعیت‌های مختلف شغلی در رزومه‌شان، بهتر است ارزش‌ها و تأثیرهایی را ذکر کند که توانسته‌اند از خود برجای بگذارند. ذکر نتایج کمّی ممکن است نظر مصاحبه‌کنندگان و مدیران را به خود جلب کند.

سؤال‌نکردن از مصاحبه‌کننده

شاید باورش عجیب باشد؛ اما متقاضیان اگر به ردیف شغلی علاقه‌مند باشند، باید بتوانند از مصاحبه‌کننده یا مصاحبه‌کنندگان خود سؤال کنند. از دیدگاه واگادیا، چند سؤال محبوب متقاضیان ازاین‌قرارند: ۱. موفقیت در نود روز اول کاری برای متقاضی چه چیزی تعریف می‌شود؟؛ ۲. چه مشکلاتی را می‌توان با تیم حاضر حل کرد؟؛ ۳. اولین شکایت تیم در‌حال‌حاضر دربارۀ چه موضوعی است؟؛ ۴. کدام سابقۀ کاری متقاضی می‌تواند به حل مشکلات موجود تیم کمک کند؟؛ ۵. فرهنگ تیمی در شرکت مدنظر چگونه تعریف می‌شود؟؛ ۶. وقتی یکی از اعضای تیم به اهداف ماهانۀ خود نرسد، برخورد مجموعه چیست؟

تمرکزنکردن حین مصاحبه

از بدترین اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی که متقاصیان ممکن است مرتکب شوند، تمرکز نداشتن حین مصاحبه است. پاسخ‌های کوتاه و نامفهوم بخت متقاضیان را برای موفقیت در مصاحبه بسیار کاهش می‌دهد. مصاحبه‌کنندگان دوست ندارند به‌زور از زیر زبان متقاضیان حرف بکشند و ترجیحشان گفت‌وگویی صادقانه است. واگادیا می‌گوید ‌هنگام طرح پرسش از متقاضی دوست دارد مکالمه برقرار شود؛ ولی برخی متقاضیان با پاسخ‌های کوتاه و نامشخص از پاسخ‌دادن طفره می‌روند. درواقع، هدف از مصاحبه گفت‌وگو بیان می‌شود، نه استیضاح.

در انتهای مطلب اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی، بد نیست به دیگر اشتباهاتی اشاره کنیم که ممکن است متقاضی حین مصاحبه کاری مرتکب شود. برخی از این اشتباهات عبارت‌اند از: ۱. دیر یا خیلی زود رسیدن سر جلسۀ مصاحبه؛ ۲. پوشیدن لباس نامناسب؛ ۳. استفادۀ مداوم از تلفن‌همراه حین مصاحبه؛ ۴. تحقیق‌نکردن دربارۀ شرکت؛ ۵. ازدست‌دادن تمرکز خود؛ ۶. خیلی کم یا خیلی زیاد صحبت‌کردن؛ ۷. بدگویی متقاضی دربارۀ محل کار سابقش؛ ۸. آماده‌نبودن برای سؤالات رایج حین مصاحبه؛ ۹. مطرح‌کردن سؤالات خیلی شخصی از مصاحبه‌کننده؛ ۱۰. تمرکز بیش‌از‌حد متقاضی روی خودش و توجه‌نکردن به جنبۀ تیمی کار؛ ۱۱. توجه‌نکردن به زبان بدن؛ ۱۲. پیگیر‌نبودن برای نتیجۀ مصاحبۀ شغلی.

منبع: