با وجود امکان تحصیل رایگان در کشور‌هایی مانند آلمان و نروژ، تحصیل در ایتالیا شاید به عنوان الویت اول دانشجویان و علاقه‌مندان تحصیل در خارج از کشور مطرح نباشد. اما این کشور دارای بهترین شرایط برای ادامه تحصیل به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. در واقع شرایط آسان ادامه تحصیل در ایتالیا و اخذ ویزای تحصیلی از این کشور موجب شده تا تحصیل در ایتالیا و ورود به دانشگاه‌های مطرح آن یک راه سریع برای مهاجرت به اروپا باشد. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در ایتالیا و زندگی در این کشور یا دیگر کشورهای اروپایی را دارید با ما در این مطلب همراه شوید.

شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، تحصیل در ایتالیا به مراتب راحت‌تر از دیگر کشور‌های مطرح اروپایی است. بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا شرایط ساده‌ای برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال برای ورود به دانشگاه‌های دولتی این کشور شرط معدل مطرح نیست. با این وجود دانشجویانی که بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی تمایل به تحصیل در ایتالیا دارند، می‌بایست با ورود به سایت دانشگاه مورد نظر حداقل معدل لازم GPA (در صورت وجود) برای رشته مورد علاقه خود را مورد بررسی قرار دهند.

البته برای ورود به برخی از رشته‌ها دانشجویان می‌بایست در امتحان‌‌های ورودی مربوط به هر رشته شرکت کنند. رشته‌های مانند:

  • پزشکی
  • معماری
  • مهندسی

به عنوان مثال دانشجویانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی هستند، می‌بایست برای ورود به دانشگاه‌های این کشور در آزمون IMAT (آیمت) شرکت کنند. آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی یا IMAT که مخفف عبارت International Medical Admissions Test است، به زبان انگلیسی و توسط مرکز آزمون ارزیابی پذیرش کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) طراحی و با همکاری وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا (MIUR) برگزار می‌شود. مرکز آزمون ارزیابی پذیرش کمبریج زیرمجموعه دانشگاه کمبریج انگلستان است. هدف آزمون IMAT ارزیابی علمی متقاضیان ورود به دوره‌های انگلیسی زبان پزشکی، جراحی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا است. اطلاعات بیشتر در مورد آزمون IMAT»

همچنین از دیگر شرایط ساده ادامه تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل بدون مدرک زبان است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند. اما باید توجه داشت که برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است.

بنابراین متقاضیانی که از دانش زبان خوبی برخوردارند، اما هنوز فرصت شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان را نداشته‌اند یا در حال آماده شدن برای آزمون زبان هستند، می‌توانند نخست برای پذیرش دانشگاه در ایتالیا اقدام کنند و پس از اخذ پذیرش، مدرک زبان خود را دریافت و در زمان مصاحبه سفارت ایتالیا آن را ارائه دهند.

شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا

مزایای ادامه تحصیل در ایتالیا

علاوه‌بر شرایط آسان ادامه تحصیل در ایتالیا، وارد شدن به دانشگاه‌های معتبر و قدیمی این کشور دارای مزیت‌های فروانی است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان و تجربه یک محیط آموزشی منحصر به فرد در دانشگاه‌های قدیمی و تاریخی این کشور
  • هزینه پایین تحصیل (ایتالیا یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کشورهای مطرح اروپایی از نظر هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سالانه بین ۴۰۰۰-۸۰۰ یورو و برای مقطع دکتری تقریباً رایگان است. به عنوان مثال شهریه دانشگاه مطرحی چون ساپینزا رم سالانه ۱۰۰۰ یورو (ترمی ۵۰۰ یورو) است. همچنین با گرفتن بورسیه استانی ایتالیا، علاوه بر تحصیل تقریباً رایگان، مبلغی را نیز به عنوان کمک‌هزینه دریافت خواهد کرد.)
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیشتر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد
  • امکان انجام ۲۰ ساعت کار در هفته حین تحصیل برای دانشجویان
  • آینده شغلی روشن بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا به دلیل اعتبار بالای تحصیلات تکمیلی در ایتالیا
  • لذت بردن از زندگی به سبک ایتالیایی و تجربه یک زندگی متفاوت در بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

در حال حاضر بیش از ۹۷,۵۶۳ دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. این دوره از تحصیلات تکمیلی که دو سال به طول می‌انجامد به Laurea Magistrale معروف است و معادل مدرک کارشناسی ارشد علوم  (MSc) در سیستم دانشگاهی اروپایی است. شرکت در این دوره موجب ارتقا دانش و مها‌رت‌های تخصصی دانشجویان در یک زمینه خاص می‌شود. برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا باید مدرک کارشناسی laurea triennale خود را دریافت کرده باشید. کسانی که مدرک کارشناسی دارند و می‌خواهند برای دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ای متفاوت اقدام کنند، باید نخست واحدهای مورد نیاز را بگذرانند. پذیرش دانشجویان منوط به ارائه مدرک یا تأیید صلاحیتی که در ایتالیا قابل قبول باشد، است. پس از پایان دوره کارشناسی ارشد امکان ورود به دوره دکتری فراهم می‌شود.

برای شروع بهتر است در ابتدا به دنبال رشته و دانشگاه مورد علاقه خود باشید. با توجه به تعداد بالای رشته‌ها و دانشگاه‌های ایتالیا بهتر است این کار را حداقل دو ما قبل از بسته شدن پنجره ارسال مدارک انجام دهید. می‌تواند با مراجعه به سایت https://studyinitaly.it از تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌های این کشور مطلع شوید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت وزارت علوم ایران با دانشگاه‌های مورد تایید این وزارت برای تحصیل در ایتالیا آشنا شوید.

بعد از پیدا کردن رشته و دانشگاه مورد علاقه می‌بایست مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه را جمع‌آوری، ترجمه و جهت ارسال به دانشگاه به صورت PDF اسکن کرد. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز با توجه به نوع رشته و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. بنابراین می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه و قسمت (Admission Requirements) مدارک مورد نیاز مربوط به رشته مورد نظر را بررسی کنید. اما در حالت کلی برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از ایتالیا مدارک زیر مورد نیاز است.

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • ترجمه مدرک کارشناسی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی  (SOP)
  • رزومه تحصیلی  (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی  (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

دانشجویانی که در حال حاضر در ترم آخر کارشناسی هستند یا هنوز موفق به کسب مدرک آن نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از گواهی موقت دانشگاه یا نامه اشتغال به تحصیل اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کنند. همچنین برای پذیرش در اکثر دوره‌ها به مدرک زبان نیازی نیست.

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری

مدرک دکتری (Dottorato di Ricerca) بالاترین سطح تحصیل دانشگاهی است و دانشجویان برای دریافت آن باید یک آزمون جامع را بگذرانند و پس از دوره تحقیقات، از پایان‌نامه خود دفاع کنند. مدرک دکتری پس از یک دوره تحصیل و تحقیق (که حداقل سه سال طول می‌کشد) و تحت هدایت اساتید دانشگاه، اعطا می‌شود. هدف این دوره، تحصیل دانشجویان در سطحی بالا به‌منظور آماده‌سازی آنان برای استخدام به عنوان هیئت علمی دانشگاه، پژوهشگر، یا دیگر موقعیت‌هایی که به دانش پیشرفته و مهارت‌های تحقیقاتی نیاز دارند، می‌باشد.

اکثر دوره‌های دکتری در ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در امتیازبندی برای پذیرش در مقطع دکتری در اکثر دانشگاه‌های ایتالیا، پروپوزال بیش‌ترین نقش (۵۰% امتیاز) را ایفا می‌کند. دیگر موارد حائز اهمیت عبارتند از سابقه کار، سابقه تدریس، سوابق تحصیلی و مقالات علمی (به‌ویژه مقالات ISI).

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکتری در ایتالیا عبارتند از:

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • مقاله در زمینه تحصیلی
  • پروپوزال

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای ادامه تحصیل

در فهرست زیر می‌توانید لیست برترین دانشگاه‌های ایتالیا را طبق رتبه‌بندی مؤسسه QS برای سال ۲۰۲۰ (همراه با رتبه جهانی آنها و سطح‌بندی وزارت علوم) مشاهده کنید:

  1. Politecnico di Milano (۱۴۹ | گروه الف)
  2. Scuola Superiore Sant’Anna Pisa di Studi Universitari e di Perfezionamento (177 | گروه الف)
  3. Alma Mater Studiorum – University of Bologna (۱۷۷ | گروه الف)
  4. Sapienza University of Rome (۲۰۳ | گروه الف)
  5. Scuola Normale Superiore di Pisa (204 | گروه الف)
  6. Università di Padova (۲۳۴ | گروه الف)
  7. University of Milan (302 | گروه الف)
  8. Politecnico di Torino (348 | گروه الف)
  9. University of Trento (389 | گروه ب)
  10. University of Pisa (389 | گروه الف)

علاوه بر دانشگاه‌های اشاره شده در بالا، می‌توانید با مراجعه به صفحه دانشگاه های ایتالیا با دیگر دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید.

شرایط سنی اخذ ویزا و چگونگی دریافت آن

بعد موفقیت در کسب پذیرش از دانشگاه می‌بایست برای دریافت ویزای تحصیلی از ایتالیا و ورود به خاک این کشور درخواست خود را به سفارت این کشور ارائه دهید. برای دریافت اخرین اطلاعات ویزای تحصیلی و چگونگی دریافت آن تنها می‌بایست به وب‌سایت رسمی سفارت این کشور در ایران مراجعه کنید و در خواست خود را از این طریق ارائه دهید. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا»

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

منابع

www.mastersportal.com