آوسبیلدونگ یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان است. در این روش ابتدا وارد دوره فنی‌حرفه‌ای می‌شوید و بعد از پایان دوره وارد بازار کار خواهید شد. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش می‌توان به تضمین ورود به بازار کار اشاره کرد. در این مقاله شما را با شرایط ورود به دوره آوسبیلدونگ آلمان آشنا می‌کنیم.

اوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ واژه‌ای آلمانی به‌معنای دورۀ کارآموزی در حوزه‌های مختلف یا آموزش فنی است و علاقه‌مندان از سراسر دنیا برای آن می‌توانند اقدام کنند. همان‌طورکه گفتیم، این واژه به آموزش فنی نیز اطلاق می‌شود و در‌واقع، نوعی آموزش فنی است که فرصت فعالیت در زمینه‌هایی مانند هنرهای دستی، نظافت، نجاری، پرستاری، قصابی، منشیگری و رانندگی قطار را به متقاضیان می‌دهد. با گذراندن آوسبیلدنگ، مدرک دولتی معتبری به‌عنوان کارگر یا کارمند ماهر دریافت می‌کنید و با گذراندن آوسبیلدنگ حتی اگر شهروند غیراروپایی باشید، از‌طریق آن آیندۀ کاری و زندگی‌تان را در آلمان می‌توانید تضمین کنید. هر آوسبیلدنگ آگوست یا سپتامبر هر سال آغاز می‌شود.

آموزش فنی در آلمان چیست؟

آموزش فنی اصطلاحی جایگزین برای آوسبیدونگ یا آوسبیلدنگ در آلمان است. این دورۀ آموزشی دو تا سه سال به‌طول می‌انجامد و با گذراندن‌ آن، شرکت‌کنندگان به نیروهای کار ماهر تبدیل خواهند شد. این دورۀ آموزشی در آلمان بسیار مشهور است و به دارندگان مدرک آن مشاغلی با درآمد رضایت‌بخش پیشنهاد می‌شود.

درآمد آوسبیلدنگ چقدر است؟

درآمد ناخالص دارندگان مدرک آوسبیلدنگ بین ۷۰۰ تا ۱،۲۰۰ یورو در ماه است که البته بسته به معیارهایی مثل منطقه و رشتۀ انتخابی متغیر خواهد بود. بعد از گذراندن آوسبیلدنگ، افراد به‌عنوان نیروی کا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حرفه‌ای می‌توانند استخدام شوند. حداقل درآمد در آلمان به‌ازای هر ساعت کار حدود دَه یوروست که طبق زمان استاندارد کار (چهل ساعت در هفته)، حداقل دستمزد ناخالص به ۱،۶۰۰ یورو در ماه می‌رسد که برای گذراندن زندگی معمولی کفایت می‌کند. البته امروزه در آلمان، حقوق دریافتی بسیاری از کارمندان بیش از حداقل درآمد یادشده است. درمجموع، باید بگوییم شرکت‌کنندگان در آوسبیلدنگ ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱،۲۰۰ یورو حقوق می‌گیرند و بعد از به‌پایان‌رساندن آن، حقوق ماهانه‌شان به ۱،۸۰۰ تا ۳،۸۰۰ یورو می‌رسد. ناگفته نماند شرکت در آوسبیلدنگ رایگان است.

شرایط آوسبیلدونگ آلمان.webp

چه مهارت‌هایی در آوسبیلدنگ آموزش داده می‌شود؟

همان‌طورکه گفتیم، آوسبیلدنگ امکان فعالیت در حوزه‌های مختلفی مانند فروشندگی و نقاشی و مکانیکی را دراختیار شرکت‌‌کنندگان قرار می‌دهد. آوسبیلدنگ مشاغل متنوعی را پوشش می‌دهد که تعدادشان به بیش از ۳۲۰ شغل می‌رسد. همچنین، مدرکی که بعد از گذراندن دورۀ آوسبیلدنگ به افراد اعطا می‌‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای مهاجران فراهم می‌کند تا جایگاه شغلی باثباتی در آلمان پیدا کنند.

اقدام برای آوسبیلدنگ برای غیراروپاییان هم امکان‌پذیر است؟

تمامی افراد اعم از اروپایی و غیراروپایی برای شرکت در آوسبیلدنگ می‌توانند اقدام کنند. ازجمله شرایط لازم برای حضور در این دوره دانستن زبان آلمانی حداقل در سطح B1 و داشتن بیشتر از هجده سال است (افراد دورۀ نُه تا دَه‌سالۀ تحصیل در مدرسه را باید گذرانده باشند). گفتنی است برای شرکت در برخی دوره‌ها مانند پرستاری به دانستن زبان آلمانی در سطح B2 نیاز است. نکتۀ مهم دیگر اینکه افراد غیراروپایی برای شرکت در آوسبیلدنگ به ویزا احتیاج دارند.

برای شرکت در آوسبیلدنگ محدودیت سنی وجود دارد؟

برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آوسبیلدنگ محدودیت سنی وجود ندارد و حتی در حوزه‌هایی نظیر پرستاری، متقاضیان مسن‌تر از چهل سال هم به‌چشم می‌‌خورند؛ اما به این موضوع باید توجه کنید که شما به‌عنوان فرد خارجی قرار است در مدرسه‌های فنی همراه آلمانی‌هایی آموزش ببینید که معمولاً سنشان بین ۱۶ تا ۲۵ سال است.

بعد از گذراندن آوسبیلدنگ چه مدرکی به افراد داده می‌شود؟

به‌طورقانونی مدرک Skilled Worker به افراد اعطا می‌شود و این مدرک فرصت‌های شغلی مطلوبی در آلمان و کل جهان دراختیار افراد قرار می‌دهد. افزون‌براین با داشتن مدرک مذکور، برای دریافت اجازۀ اقامت دائم در آلمان می‌توانید اقدام کنید.

ورود به دوره اسبیلدونگ.webp

بعد از آوسبیلدنگ چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بعد از اینکه دورۀ آوسبیلدنگ را با موفقیت به‌پایان رساندید، به‌صورت قانونی در شرکت‌های آلمان می‌توانید کار کنید یا کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید یا در حوزۀ مدنظرتان مدارک عالی‌تری کسب کنید. ناگفته نماند حتی تحصیل در دانشگاه‌ با پشتیبانی شرکت‌‌‌های آلمانی (Dual Studies) امکان‌پذیر است.

بهترین رشته های اوسبیلدونگ چه هستند؟

بیشتر از ۳۰۰ رشته در دوره اوسبیلدونگ ارائه می‌شوند که تمامی آنها دارای بازار کار مناسبی هستند. از میان این رشته‌ها، تکنسین دنداپزشکی با حقوق ماهیانه ۳۳۰۰ یورو، مشاور املاک با حقوق ماهیانه ۳۰۰۰ یورو، پرستار با حقوق ماهیانه ۲۹۰۰ یورو و کنترل ترافیک هوایی با حقوق ماهیانه ۶۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو از محبوب‌ترین مشاغل هستند.

لیست آوسبیلدونگ های آلمان

همان طور که اشاره شد، تعداد رشته‌های ارائه‌شده در این دوره زیاد است و شما می‌توانید رشته‌ای متناسب با علاقه خود انتخاب کنید. در ادامه لیست آوسبیلدونگ‌های آلمان را مشاهده خواهید کرد.

  • فروشنده خودرو
  • فروشنده کتاب
  • سرپرست صرافی
  • مسئول پمپ بنزین
  • مشاور املاک
  • کارمند بازاریابی و مارکتینگ
  • کارمند بیمه و امور مالی
  • کارمند تجارت الکترونیک
  • مسئول رسانه‌های آفلاین و آنلاین
  • دستیار مدیریت رویداد
  • مسئول دفتر
  • متخصص ارتباطات
  • منشی
  • وکیل دفتر اسناد رسمی
  • مشاور حقوقی
  • کارمند مالیات
  • کارمند و کارشناس حمل و نقل و پست
  • مسئول حمل و نقل هوایی
  • تکنسین فلزات
  • رشته‌های مربوط به مهندسی تولید
  • مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی
  • مکانیک دریایی
  • تعمیرکار وسایل نقلیه
  • ساعت‌ساز
  • سازنده جواهرات، طلا و نقره
  • تکنسین برق و الکترونیک و حوزه‌های مرتبط
  • متخصص کامپیوتر و IT
  • برنامه‌نویس
  • مهندسی آب
  • مهندسی راه و جاده
  • نقاش
  • دکوراتور داخلی
  • موزیسین

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

برای شرکت در این دوره‌ها، باید مدارک خود را به سفارت آلمان تحویل داده و ویزای این کشور را دریافت کنید. برای این کار نیاز دارید که با یک کارفرمای آلمانی، قرارداد آوسبیلدونگ امضا کنید. قرارداد امضاشده، مدارک هویتی مثل پاسپورت و عکس، کاور لتر، مدارک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط، نامه شرح شغلی، فرم‌های تکمیل‌شده، بیمه درمانی و تمکن مالی مدارکی هستند که باید به سفارت تحویل داده شوند تا ویزای آوسبیلدونگ برای شما صادر شود. توجه داشته باشید که این ویزا برای همراه صادر نمی‌شود و اشخاص متقاضی شرکت در این دوره‌ها، نمی‌توانند خانواده خود را به آلمان ببرند.

بهترین آوسبیلدونگ در آلمان

تعداد رشته‌های ارائه‌شده در دوره آوسبیلدونگ بسیار زیاد است و حقوق و مزایای آنها متناسب با میزان تقاضا، مهارت شما و بودجه کارفرما متفاوت خواهد بود. در این دوره قرار است مهارت‌های علمی و فنی شما تقویت شود تا بتوانید وارد بازار کار آلمان شوید و موقعیت شغلی مناسبی به دست آورید. بنابراین بهترین رشته آوسبیلدونگ برای شما رشته‌ای است که با توانایی‌ها، مهارت‌ها، رشته تحصیلی، سوابق کاری و علاقه شما همخوانی بیشتری دارد و در عین حال درآمد بالایی هم دارد. در ادامه لیست پولسازترین رشته‌های این دوره را مشاهده می‌کنید.

پردرآمدترین رشته های اوسبیلدونگ

در بین بیشتر از ۳۰۰ رشته‌ای که در اوسبیلدونگ ارائه می‌شود، پزشکی و دنداپزشکی، کنترل‌کننده ترافیک هوایی،‌ پرستاری،‌ معماری، متخصص IT و برنامه‌نویسی و مکانیک کشتی از جمله پردرآمدترین رشته‌ها هستند.

هزینه دوره اسبیلدونگ آلمان.webp

آوسبیلدونگ روانشناسی آلمان

رشته روانشناسی در کشور آلمان درآمد و بازار کار مناسبی دارد، اما برای صدور اجازه کار، باید دولت این کشور مدرک شما را تایید کند. به همین دلیل اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را ندارید، گرفتن ویزای آوسبیلدونگ و شرکت در دوره‌های کارآموزی روانشناسی بهترین انتخاب برای شما هستند. البته آوسبیلدونگ روانشناسی محدودتر از بقیه رشته‌هاست و برای یافتن موقعیت کارآموزی باید بیشتر تلاش کنید.

آوسبیلدونگ دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی و رشته‌های مربوط به آن در کشور آلمان درآمد بالایی دارند و به همین دلیل این مشاغل از پرطرفدارترین رشته‌های آوسبیلدونگ به شمار می‌روند. شما می‌توانید با مدرک دیپلم هم در دوره‌های آوسبیلدونگ دستیار دنداپزشکی شرکت کنید و از همان سال اول، حقوق دریافت کنید. حقوق مربوط به آوسبیلدونگ دستیار دنداپزشک در آلمان، در حدود ماهیانه ۸۰۰ یورو است.

اوسبیلدونگ معماری در المان

رشته‌های معماری و دکوراسیون داخلی هم در دوره اوسبیلدونگ ارائه می‌شوند. اوسبیلدونگ معماری دوگانه است و شما درس‌های تئوری و عملی مربوط به این رشته را در یک دوره ۳-۴ ساله یاد خواهید گرفت. شما می‌توانید با مدرک دیپلم این دوره را شروع کنید و پس از گذراندن اوسبیلدونگ معماری به‌عنوان مهندس معمار وارد بازار کار شوید. حقوق ماهیانه در دوره اوسبیلدونگ معماری از سالی ۵۰۰-۶۰۰ یورو آغاز می‌شود و تا پایان سال سوم به ۱۰۰۰ یورو می‌رسد.

اوسبیلدونگ معلمی در المان

برای شرکت در دوره اوسبیلدونگ معلمی در آلمان، باید دارای مهارت زبان آلمانی در سطح حداقل B1 و مدرک لیسانس باشید. این دوره معمولا ۳ سال طول می‌کشد و در طول این مدت حقوق ماهیانه ۵۰۰ تا ۹۰۰ یورو دریافت خواهید کرد. بعد از اتمام دوره اوسبیلدونگ و ورود به بازار کار، حقوق ماهیانه شما بسته به مهارت و شهری که در آن زندگی می‌کنید، ماهیانه بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو خواهد بود.

اوسبیلدونگ کارمند بانک آلمان

یکی از پرطرفدارترین دوره‌های اوسبیلدونگ،‌ مربوط به رشته‌های بانکی است. شما می‌توانید پس از گذراندن یک دوره ۲-۳ ساله، به‌عنوان کارمند بانک یا متصدی امور بانکی وارد بازار کار این کشور شوید. برای ورود به اوسبیلدونگ کارمند بانک، داشتن مدرک دیپلم و مدرک زبان آلمانی کافی است. حقوق این دوره کارآموزی نسبت به رشته‌های دیگر اوسبیلدونگ بالاتر است و شما در سال اول ۱۰۰۰ یورو دریافت می‌کنید که این مبلغ به مرور زمان بیشتر هم می‌شود.

اوسبیلدونگ پزشکی المان

درآمد بالا، آینده شغلی درخشان و امنیت کاری بالا از جمله دلایل محبوبیت اوسبیلدونگ پزشکی در آلمان هستند. برای ورود به این دوره‌ها تنها به مدرک دیپلم و مهارت زبان آلمانی نیاز دارید و بعد از گذراندن دوره‌های تئوری و عملی ۳-۴ ساله، می‌توانید به‌عنوان دستیار پزشک در بیمارستان‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی مشغول‌به‌کار شوید. در طول مدت کارآموزی نیز ماهیانه حقوق ۹۰۰-۱۱۰۰ یورو دریافت خواهید کرد.

اوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی در آلمان

کنترل ترافیک هوایی یکی از پردرآمدترین رشته‌های اوسبیلدونگ آلمان است و حقوق ماهیانه آن از ۱۱۰۰ یورو در سال اول شروع شده و به ۴۰۰۰ یورو در سال آخر می‌رسد. این شغل مسئولیت زیادی دارد و به همین دلیل بعد از پایان دوره کارآموزی، به‌سرعت می‌توانید وارد بازار کار شده و ماهیانه حقوقی بین ۶۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو دریافت کنید.

آوسبیلدونگ برای پناهندگان آلمان

افرادی که بعد از پناهنده شدن به آلمان توانسته‌اند اقامت این کشور را دریافت کنند، مجاز به ثبت‌نام در دوره‌های اوسبیلدونگ و شرکت در آنها هستند. شرایط حضور در این دوره‌های کارآموزی برای پناهندگان دارای اقامت، مشابه سایر افراد است و در صورت داشتن دیپلم و مهارت زبان آلمانی بدون پرداخت هزینه می‌توانند در دوره‌های اوسبیلدونگ شرکت کنند. همچنین افرادی که پرونده پناهندگی آنها رد شده هم می‌توانند با ثبت‌نام در این دوره، دوباره شانس خود را برای دریافت ویزا و اقامت آلمان امتحان کنند.

سایت آوسبیلدونگ آلمان

برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ و مهاجرت به آلمان از این راه، باید ابتدا کارفرمایی پیدا کنید که قرارداد اوسبیلدونگ با شما را امضا کند. برای پیدا کردن این موقعیت‌های کارآموزی می‌توانید از آشنایان و نزدیکان خود که در آلمان ساکن هستند کمک بگیرید یا به شرکت‌های مرتبط ایمیل بزنید. اما بهترین و سریع‌ترین روش برای یافتن این فرصت‌ها و ارسال رزومه، مراجعه به سایت‌های آلمانی کاریابی است. در سایت‌هایی مانند www.ausbildung.de، www.gehalt.de، www.berufe.tv، www.azubi.de، www.aubi-plus.de، می‌توانید فرصت‌های کارآموزی اوسبیلدونگ را مشاهده کرده و برای آنها رزومه بفرستید.

کلام آخر

آمار ریجکتی ویزای اوسبیلدونگ آلمان نسبت به روش‌های دیگر بالاست و به همین دلیل کارشناسان ما در سیم آخر توصیه می‌کنند که روش‌های جایگزین مانند مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنید. اگر در مورد تحصیل در آلمان یا سایر کشورهای اروپایی و کانادایی اطلاعات کافی ندارید،‌ می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی سیم آخر را پر کنید. کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و درباره انتخاب دانشگاه و نحوه اپلای، دریافت ویزای تحصیلی آلمان و... متناسب با شرایطتان، شما را راهنمایی خواهند کرد. سیم آخر در سایر مراحل مهاجرت تحصیلی مانند رزرو خوابگاه و پرداخت هزینه ویزا هم همراه شما خواهد بود.