آزمون SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test به معنی آزمون شایستگی تحصیلی (دانشگاهی) است. SAT یک آزمون ورودی است که برخی از دانشگاه‌ها برای بعضی از رشته‌های تحصیلی برگزار می‌کنند. در ادامه اطلاعاتی درباره انواع آزمون، نحوه نمره‌دهی و هزینه آزمون SAT ارائه خواهیم کرد.

انواع آزمون SAT

آزمون SAT دارای دو نوع مختلف است که عبارتند از SAT-General و SAT-Subject. در ادامه به توضیح درباره هریک از این دو می‌پردازیم:

آزمون SAT-General

آزمون SAT-General شامل بخش‌های درک مطلب، زبان و نگارش، ریاضیات و بخش مقاله است که پاسخ به بخش آخر اختیاری می‌باشد. در جدول زیر اطلاعاتی درباره بخش‌های مختلف آزمون SAT-General ارائه شده است:

مفاد آزمون تعداد سؤالات زمان اختصاص‌یافته توضیحات
درک مطلب (READING) 52 سؤال چند گزینه‌ای 65 دقیقه در این بخش، چند متن در زمینه‌های ادبیات، اسناد تاریخی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان باید به پرسش‌های مربوط به آنها پاسخ دهند.
زبان و نگارش (WRITING AND LANGUAGE) 44 سؤال چندگزینه‌ای 35 دقیقه در این بخش، به بررسی دانش افراد در زمینه‌های دستور زبان، واژگان (VOCABULARY) و توانایی ویراستاری پرداخته می‌شود.
ریاضیات (MATH) 58 سؤال چند گزینه‌ای 80 دقیقه در این بخش، دانش داوطلبان در مباحث جبر (۱ و ۲)، هندسه و مثلثات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
مقاله (ESSAY) یک مقاله 50 دقیقه انجام این بخش از آزمون اختیاری است. در بخش ESSAY آزمون SAT، از داوطلبان خواسته می‌شود که متنی را بخوانند و درباره چگونگی ایده‌پردازی نویسنده توضیح دهند.

آزمون SAT-Subject

آزمون SAT-Subject نوع دیگری از آزمون SAT است که دامنه گسترده‌تری از دانش افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد. سؤالات بخش‌های مختلف این آزمون به صورت چهارگزینه‌ای بوده و زمان اختصاص‌یافته به هر بخش، ۶۰ دقیقه است. در این آزمون، دانشجویان به ازای هر پاسخ صحیح، ۱ نمره دریافت می‌کنند. به صورت کلی نمره خامِ داوطلبان به نمره‌ای از ۲۰۰ تا ۸۰۰ تبدیل می‌شود. بنابراین ۸۰۰ بالاترین نمره دریافتی ممکن است. آزمون  SAT-Subjectهرساله شش بار در آمریکا و پنج بار در اکثر کشورهای دیگر برگزار می‌شود. اکثر آزمون‌های SAT-Subject، چند بار در سال و در ماه‌های ژانویه، می، ژوئن، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار می‌شوند.

در جدول زیر تمام موضوعاتی که برای آزمون SAT-Subject در دسترس است، را مشاهده می‌کنید:

موضوع آزمون تعداد سؤالات
ادبیات (بررسی نقاط قوت افراد در زمینه خواندن و درک متون ادبی) ۶۰ سؤال چند گزینه‌ای
تاریخ آمریکا ۹۰ سؤال چند گزینه‌ای
تاریخ جهان ۹۵ سؤال چند گزینه‌ای
ریاضیات سطح ۱ (بررسی دانش افراد در زمینه ریاضیات ۳ ساله دبیرستان مانند جبر و هندسه) ۵۰ سؤال چهارگزینه‌ای
ریاضیات سطح ۲ ۵۰ سؤال چهارگزینه‌ای
زیست‌شناسی مولکولی و بوم‌شناسی(بررسی دانش افراد در سطح دانش زیست‌شناسی دبیرستان) ۸۰ سؤال چند گزینه‌ای (۶۰ سؤال مشترک بین زیست‌شناسی مولکولی و بوم‌شناسی)
شیمی ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
فیزیک ۷۵ سؤال چند گزینه‌ای
فرانسوی ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
اسپانیایی ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
آلمانی ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
عبری نوین ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
ایتالیایی ۸۰-۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
لاتین ۷۰-۷۵ سؤال چند گزینه‌ای
فرانسوی (همراه با بخش شنیداری) ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
آلمانی (همراه با بخش شنیداری) ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
اسپانیایی (همراه با بخش شنیداری) ۸۵ سؤال چند گزینه‌ای
چینی (همراه با بخش شنیداری) ۷۰-۷۵ سؤال چند گزینه‌ای
کره‌ای (همراه با بخش شنیداری)

هریک از این بخش‌ها ۲۰۰ تا ۸۰۰ نمره دارد. همچنین زمان مربوط به هر بخش، ۶۰ دقیقه بوده که در موضوعاتِ همراه با بخش شنیداری، ۲۰ دقیقه مربوط به این بخش و ۴۰ دقیقه مربوط بخش خواندن است.

یکی از نکات مهم درباره آزمون SAT-Subject  آن است که پیش از گذراندن این آزمون ابتدا باید با توجه به رشته موردنظر خود و با مراجعه به سایت دانشگاه، از موضوعاتی که بیشتر برای دانشگاه حائز اهمیت است، آگاه شوید. برای مثال اگر تمایل دارید وارد دانشکده برق شوید، باید بیشتر توانایی خود را در زمینه ریاضیات نشان دهید اما اگر می‌خواهید وارد دانشکده شیمی شوید، بهتر است که بیشتر توانایی خود را در زمینه شیمی نشان دهید.

یکی دیگر از نکات مهم درباره آزمون آن است که اگر شما به زبانی علاوه بر انگلیسی مسلط هستید، آزمون SAT-Subject بهترین گزینه برای نشان دادن تسلط شما بر آن زبان است. همچنین افراد مختلف می‌توانند تا ۳ بخش (موضوع) مختلف را برای آزمون SAT-Subject انتخاب کنند.

نحوه نمره‌دهی آزمون SAT

در این بخش نحوه نمره‌دهی آزمون را شرح می‌دهیم. نمره SAT بین ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متغیر است. همانطور که گفته شد، بخش‌های اصلی آزمون SAT، ریاضیات، درک مطلب و بخش نگارش بوده و هر بخش از این آزمون ۲۰۰ تا ۸۰۰ نمره دارد که نمره نهایی SAT با در نظر گرفتن نمره بخش ریاضیات و ترکیب نمره بخش درک مطلب و بخش نگارش، محاسبه می‌شود. یکی از پرسش‌هایی که برای داوطلبان مطرح می‌شود، آن است که دریافت چه نمره‌ای در آزمون SAT خوب است. در پاسخ به این پرسش، باید گفت که دانشگاه مقصد نمره مناسب این آزمون را تعیین می‌کند.

برخلاف آزمون SAT-General و یا همان SAT عادی (regular SAT) که نمره داوطلبان بر اساس تعداد سؤالات صحیح محاسبه می‌شود، در آزمون SAT-Subject پاسخ‌های نادرست در نمره‌دهی نهایی اثرگذار است. در ادامه به جزئیات نحوه نمره‌دهی این آزمون می‌پردازیم:

  • کسر ۴/۱ نمره به ازای هر پاسخ نادرست در سؤالات ۵ گزینه‌ای
  • کسر ۳/۱ نمره به ازای هر پاسخ نادرست در سؤالات ۴ گزینه‌ای
  • کسر ۲/۱ نمره به ازای هر پاسخ نادرست در سؤالات ۳ گزینه‌ای
  • عدم دریافت نمره نمره منفی به ازای پاسخ ندادن به هر سؤال

برای روشن‌تر شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:

اگر فردی در بخش ادبیات آزمون SAT-Subject که دارای ۶۰ سؤال است به ۴۵ سؤال پاسخ صحیح و به ۵ سؤال ۵ گزینه‌ای پاسخ نادرست بدهد و ۱۰ سؤال را بدون پاسخ رها کند، نمره او به این صورت محاسبه می‌شود:

  • ۴۵ پاسخ صحیح معادل ۴۵ نمره
  • ۵ پاسخ نادرست × ۰/۲۵ معادل ۱/۲۵ کسر نمره
  • ۴۳/۷۵ = ۱/۲۵ – ۴۵
  • گرد کردن ۴۳/۷۵ به نمره ۴۴
  • نمره خام: ۴۴

بعد از احتساب نمره خام فرد در آزمون مذکور، حال باید نمره او نهایی شود. در حقیقت برای احتساب نمره نهایی فرد، فرمول دقیقی در دسترس نیست. اما بر اساس جدول موجود در سایت https://blog.prepscholar.com، نمره نهایی این فرد (۴۴) بین ۶۵۰ تا ۶۹۰ است.

هزینه آزمون SAT

هزینه ثبت نام SAT-Subject بین‌المللی ۲۶ دلار، هزینه هر بخش از این آزمون (غیر از زبان همراه با بخش شنیداری) برابر ۲۲ دلار و هزینه بخش زبان (همراه با بخش شنیداری ۲۰۲۱) برابر ۲۶ دلار است. هزینه آزمون SAT-General برابر ۵۰/۴۹ دلار است که در صورت تمایل به گذراندن بخش مقاله، برای آن هزینه‌ای برابر ۵۰/۶۴ دلار پرداخت شود.

منابع: