آب‌وهوا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هنگام انتخاب شهر مقصد باید به آن توجه کرد. یکی از چالش‌های بزرگی که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل در کانادا با آن مواجه می‌شوند، سازگار کردن خودشان با آب‌وهوای این کشور است. تحمل زمستان‌های سرد و یخبندان‌های طولانی کانادا ممکن است برای برخی از دانشجویان خارجی به‌خصوص کسانی که در مناطق گرم‌سیر (مثل خاورمیانه) زندگی می‌کنند سخت باشد.

اما ویژگی‌ها و مزایای تحصیلی بسیاری در کانادا وجود دارد که باعث می‌شوند شرایط آب‌وهوایی این کشور زیاد به چشم نیاید، همچنین تعداد شهرهایی با آب‌وهوای معتدل هم در این کشور کم نیست! شهر مونترال (Montreal) کانادا یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای این کشور است که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل به خاک این شهر قدم می‌گذارند. در ادامه این مطلب قرار است با این شهر بزرگ کانادایی آشنا شویم و شرایط آب‌وهوایی آن را بررسی کنیم.

شهر مونترال کانادا

مونترال بعد از تورنتو، دومین شهر بزرگ کانادا و بعد از پاریس، دومین شهر بزرگ فرانسوی‌ زبان جهان محسوب می‌شود. گفتنی است بیش از 59 درصد جمعیت مونترال می‌توانند به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت کنند. این شهر431.5 کیلومترمربع مساحت (کوچک‌تر از تهران 730 کیلومتر‌مربعی) و حدود 1.75 میلیون نفر جمعیت دارد.

مونترال بزرگ‌ترین مرکز تجاری‌صنعتی و فرهنگی کبک است و به‌عنوان مرکزی مهم برای تجارت، حمل‌و‌نقل، طراحی، آموزش، داروسازی، فرهنگ و هنر، تکنولوژی و گردشگری شناخته می‌شود. نکتۀ مهم دیگری که درباره این شهر وجود دارد این است که در میان شهرهای کانادایی، مونترال از‌جمله شهرهایی است که بسیاری از افراد مسلط به زبان فرانسوی آن را برای زندگی برمی‌گزینند.

این شهر هشت‌هزار سال قدمت دارد و به‌ داشتن فرهنگ غنی و جشنواره‌‌های متعدد و غذاهای خوشمزه بسیار مشهور است‌. جشنوارۀ جاز مونترال (Montreal Jazz Festival)، جشنوارۀ آتش‌بازی (Fireworks Festival)، جشنوارۀ نور (Festival en Lumiere)، جشنوارۀ سیرک آفتاب(Cirque du Soleil) و جشنوارۀ کمدی Just For Laughs ازجمله جشنواره‌هایی است که در این شهر برگزار می‌شوند.

مونترال به‌دلیل زیبایی کم‌نظیر و داشتن سالن‌های تئاتر و کنسرت بسیاری مانند Mtelus، Club Soda، Bell Centre، L’Olympia و L’Astral برای گردشگران بسیار جذاب است. علاقه‌مندان به گشت‌و‌گذار در خیابان‌های این شهر می‌توانند نظاره‌گر تعداد زیادی نقاشی دیواری باشند. مونترال بیشترین تعداد رستوران را در کانادا دارد و رستوران‌هایی مانند Montréal Plaza، Joe Beef، Hélicoptère و Le Mousso از جمله رستوران‌های مشهور این شهر هستند.

نکتۀ جالب دیگری که دربارۀ مونترال وجود دارد این است که شهری زیرزمینی به‌حساب می‌آید. شهر زیرزمینی مونترال یا رزو (RÉSO) متشکل از تعداد بسیاری برج، هتل، پاساژ و دانشگاه است که با تونل‌های زیادی به شبکه‌ای زیرزمینی تبدیل شده‌اند. رزو نیز از‌جمله جاذبه‌های گردشگری شهر مونترال است که با هدف ایجاد محیطی ایمن و گرم درمقابل سرمای طاقت‌فرسای زمستان ساخته شده است.

آب و هوای مونترال در فصول مختلف

آب و هوای مونترال در فصول مختلف

جدای فرهنگ غنی و مراکز تفریحی بسیار، سطح آموزشی بالا و بازار کار غنی در این شهر باعث شده که افراد بسیاری این شهر را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. قطعا مهاجرت تحصیلی به به مونترال و اخذ ویزای تحصیلی کانادا بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این شهر است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در کانادا و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید.

ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در مونترال کانادا و سایر شهرهای این کشور همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را در زمان مشخص‌شده توسط خودتان، دریافت کنید.

آب و هوای مونترال در فصول مختلف

آب و هوا در هر زمان سال در مونترال بسیار مطبوع است. در‌حقیقت، مونترال شهری چهار فصل با انواع مختلف آب و هوایی است. به‌طور‌کلی، تابستان‌های این شهر طولانی و گرم و زمستان‌هایش بسیار سرد و برفی همراه با باد فراوان هستند. در طول سال، دمای هوای این شهر از منفی 13 تا 26 درجۀ سانتی‌گراد متغیر و دمای کمتر از منفی 23 یا بیشتر از 30 درجۀ سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. همچنین، بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های مربوط به هوای گرم در مونترال از اواخر ژوئن (اویل مرداد ماه) تا اوایل سپتامبر (اوایل ماه شهریور) است.

فصل گرم سال در مونترال از 21 می (30 اردیبهشت) آغاز می‌شود و تا 18 سپتامبر ( 26 شهریور) با متوسط دمای 20 درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال در این شهر، 19 جولای (28 تیر ماه) با حداکثر دمای 26 درجۀ سانتی‌گراد و حداقل دمای 18 درجۀ سانتی‌گراد است.

همچنین فصل سرد سال از 3 سپتامبر (12 شهریور) تا 11 مارس (20 اسفند)، با متوسط دمای 1 درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه پیدا می‌کند. سردترین روز سال هم در این شهر، 29 ژانویه (9 بهمن) با حداقل دمای منفی 13 درجۀ سانتی‌گراد و حداکثر دمای منفی 5 درجۀ سانتی‌گراد است.

نکتۀ دیگر دربارۀ آب و هوای مونترال این است که گرم‌ترین و سردترین و بارانی‌ترین ماه سال در آنجا به‌ترتیب جولای (تیر)، ژانویه (دی ماه) و آگوست (مرداد) است. در‌ادامه، اطلاعات بیشتری دربارۀ آب و هوای مونترال در فصل‌های مختلف سال ارائه خواهیم داد.

آب و هوای مونترال در فصل بهار

بعد از پشت‌سر‌گذاشتن زمستانی سرد، بی‌شک هوای مونترال تا ماه می (اردیبهشت)، هنوز سرد و خنک است. دمای هوا در ماه مارس (اسفند)، منفی 6 تا 2 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه آوریل، 1 تا 9 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه می ، 7 تا 17 درجۀ سانتی‌گراد است. بنابراین اگر قصد دارید در خیابان‌های شهر پیاده‌روی کنید، بهتر است اواخر بهار به مونترال بیایید؛ اما اگر اوایل یا اواسط بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کرده‌اید، حتماً لباس گرم و چتر همراه داشته باشید.

مونترال در فصل تابستان

همان‌طور‌که قبلاً اشاره کردیم، تابستان‌های مونترال گرم و مرطوب است. همچنین گاهی در اوایل و اواخر تابستان، جبهه‌های باد سرد باعث سرد و خشک شدن هوا می‌شود. دمای هوا در ماه ژوئن (خرداد)، 14 تا 24 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه جولای (تیر)، 17 تا 27 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه آگوست (مرداد)، 17 تا 26 درجۀ سانتی‌گراد است.

همچنین در ماه‌هایی مانند جولای، مونترال معمولاً 11 روز بارانی است؛ بنابراین اگر تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنید، همراه داشتن لباس‌های خنک و نخی و چتر را فراموش نکنید.

مونترال در فصل پاییز

هوای مونترال در فصل پاییز بسیار دل‌انگیز است؛ یعنی نه بسیار گرم و مرطوب است و نه بسیار سرد. سپتامبر (شهریور) گرم‌ترین ماه پاییز و نوامبر (آبان) سردترین ماه این فصل با احتمال بارش برف محسوب می‌شود. دمای هوای مونترال در ماه سپتامبر، 13 تا 21 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه اکتبر، 6 تا 12 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه نوامبر، صفر تا 7 درجۀ سانتی‌گراد است. بنابراین برای سفر به مونترال در فصل پاییز، لازم است لباس‌های مناسب همه نوع هوا (گرم و آفتابی و برفی) را همراه داشته باشید.

مونترال در فصل زمستان

زمستان‌های مونترال بسیار طولانی است و سرمای آن گاهی تا آوریل (فروردین) ادامه پیدا ‌می‌کند. بارش برف و باران معمولاً در دسامبر (آذر ماه) شروع می‌شود و کاهش دما تا ژانویه (دی ماه) ادامه می‌یابد. دمای هوای این شهر در ماه دسامبر، منفی 1 تا منفی 8 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه ژانویه، منفی 4 تا منفی 12 درجۀ سانتی‌گراد و در ماه فوریه (بهمن)، منفی 3 تا منفی 11 درجۀ سانتی‌گراد است.

بنابراین، اگر زمستان را برای رفتن به مونترال انتخاب کرده‌‌اید، حتماً لباس‌ گرم، شال، دست‌کش، کلاه گرم و چکمه همراه داشته باشید. همچنین، همراه‌داشتن کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی نیز ضروری است؛ چراکه انعکاس نورخورشید در برف ممکن است باعث آفتاب‌سوختگی شود.

دمای مونترال

به طور کلی دمای هوای شهر مونترال کانادا در طول سال از منفی 30 درجه پایین‌تر نمی‌رود و به علت وزش باد متداول، سرمای هوا در این شهر تشدید می‌شود. بهار و پاییز این شهر آب‌وهوایی خوب و ملایم دارد ولی امکان تغییرات شدید دمایی در روزهای این فصول وجود دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، آب‌وهوا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای تحصیل در خارج از کشور باید درنظر گرفت. با این اوصاف اگر شرایط تحصیل در مونترال کانادا را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر کانادا، شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان، ایتالیا، فرانسه، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.