همانطور که می‌دانید ایتالیا کشوری بسیار زیبا بوده و می‌توان آن را از جمله زیباترین کشورهای جهان به شمار آورد. ایتالیا از رشته‌کوه‌های آلپ تا دریای مدیترانه کشیده و شهرهای بسیار زیبایی نیز دارد. افرادی که تمایل به سفر، زندگی یا تحصیل در ایتالیا دارند باید پیش از رفتن به این کشور، با شرایط آب و هوایی آن آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم به شرایط آب و هوای ایتالیا بپردازیم.

فصول مختلف ایتالیا

آب و هوای ایتالیا


آب و هوای ایتالیا
بسته به ناحیه‌ها و جزایر مختلف، متنوع است. در این بخش به طور کلی به شرایط آب و هوا در ایتالیا پرداخته می‌شود.

آب و هوای ایتالیا در فصل بهار

آب و هوای ایتالیا


از نظر تعداد زیادی از افراد، بهار، بهترین زمان در ایتالیا است. شرایط طبیعت در این فصل در کوه‌های آپه‌نین که در وسط ایتالیا واقع شده فوق‌العاده است. دمای هوا نیز در این فصل بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. بهار در حقیقت، فصلی برای آغاز گل دادنِ مرکبات، زیتون، انار و انجیر است. آب و هوای ایتالیا در بهار بسیار معتدل بوده که در آن، حیواناتی نظیر خرس، گوزن کوچک، آهوی کوهی و… در کوه‌های آلپ قابل مشاهده هستند. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت آب و هوا در ماه‌های مختلف فصل بهار در ایتالیا می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
مارس +5/+16 5/5 ساعت 9 روز
آوریل +8/+19 6/5 ساعت 8 روز
می +11/+24 8/5 ساعت 6 روز

آب و هوای ایتالیا در فصل تابستان

از نظر رسوم و سنن قدیمی در ایتالیا، تابستان فصلی است برای شستشو که البته اصلاً جای تعجب ندارد زیرا ساحل این کشور توسط ۵ دریا (دریای مدیترانه، دریای لیگوریا، دریای تیرنی، دریای آدریاتیک و دریای ایونیان) شستشو داده می‌شود. دمای متوسط در فصل تابستان در ایتالیا تا ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا می‌کند. در بخش جنوبی کشور، زمانی که باد گرم آپه‌نین از جانب آفریقا می‌وزد، دمای هوا تا حدود ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. همچنین خوب است بدانید که احتمال باران در تابستان‌های ایتالیا بسیار نادر است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف این فصل در ایتالیا می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
ژوئن +15/+28 9/5 ساعت 4 روز
جولای +18/+31 10/5 ساعت 2 روز
آگوست +18/+31 9/5 ساعت 3 روز

آب و هوای ایتالیا در فصل پاییز

آب و هوای ایتالیا


بسیاری از گردشگران، پاییز را برای بازدید از ایتالیا ترجیح می‌دهند زیرا دمای هوا در این فصل به بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. البته ذکر این نکته، ضروری است که دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد در ماه سپتامبر محتمل بوده و تغییر ناگهانی هوا در این فصل، بیشتر در ماه اکتبر خودنمایی می‌کند. همچنین پاییز در ایتالیا زمانی بسیار مناسب برای پیاده‌روی‌های عصر است. در ادامه نگاهی به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف این فصل میاندازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
سپتامبر +15/+27 8 ساعت 5 روز
اکتبر +11/+23 6/5 ساعت 7 روز
نوامبر +7/+17 4 ساعت 10 روز

آب و هوای ایتالیا درفصل زمستان

زمستان‌های ایتالیا نسبت به دیگر فصل‌های این کشور بسیار متفاو ت است زیرا دمای هوا بسیار متغیر است. این زمان از سال برای افرادی که تمایل به انجام فعالیت‌هایی نظیر اسکی دارند بسیار مناسب است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف فصل زمستان در ایتالیا می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
دسامبر +4/+13 3/5 ساعت 10 روز
ژانویه +3/+12 4 ساعت 9 روز
فوریه +4/+14 4/5 ساعت 8 روز