تحصیل پزشکی در چین مزیت‌های بسیاری دارد. برای مثال تحصیل پزشکی در این کشور نسبت به آمریکا و کانادا به‌مراتب ارزان‌تر است. در سال‌های اخیر ایرانیان بسیاری این کشور را برای تحصیل پزشکی انتخاب کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم شرایط تحصیل پزشکی در چین را بررسی کنیم.

شرایط تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی در چین مثل بیشتر رشته‌ها به‌صورت کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری انجام می‌شود. مقطع کارشناسی پزشکی در چین معادل هفت سال تحصیل پزشکی عمومی در ایران، مقطع کارشناسی‌ارشد پزشکی در چین معادل تحصیل تخصص در ایران و مقطع دکتری پزشکی در چین معادل تحصیل فوق‌تخصص در ایران است. لازم است بدانید که هزینه دوره تخصص در چین بسیار بالا است و این مقطع فقط به زبان چینی تدریس می‌شود. شما می‌توانید پس از تحصیل کارشناسی پزشکی در چین، برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگری مثل سوئد یا عمان رفته یا به ایران برگردید. طول دوره کارشناسی پزشکی در چین چیزی بین پنج تا ۶ سال است.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در چین

برای ورود به دوره کارشناسی پزشکی در چین لازم است حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. شرایط سنی تحصیل پزشکی در چین معمولا بین ۱۸ تا ۲۵ سال است. اما بعضی از دانشگاه‌های این کشور برای حداکثر سن متقاضی سخت‌گیری کمتری دارند. برای مثال دانشگاه دالیان چین تا ۳۳ سال و دانشگاه چین تا ۳۰ سال هم پذیرش پزشکی می‌دهند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین

شهریه مقطع کارشناسی پزشکی در چین برای هر دانشگاهی متفاوت است؛ اما به‌طور کلی چیزی بین پنج تا هفت هزار یورو باید برای تحصیل مقطع کارشناسی پزشکی در چین هزینه کنید. هزینه زندگی در چین هم با توجه به شهر محل زندگی از ۱۵۰ تا ۵۰۰ یورو متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید فرم درخواست مشاوره رایگان ما را پر کنید.

شرط معدل تحصیل پزشکی در چین

کسانی که معدل ۱۷ به بالا دارند شانس بسیار خوبی برای اخذ پذیرش پزشکی از چین خواهند داشت. البته این شرایط بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر شما متغیر است. برای مثال دانشگاه دالیان معدل‌های بالای ۱۵ را پذیرش می‌کند.

شرایط تحصیل پزشکی در چین.webp

تحصیل دوره Pre-Medical در چین

دوره پیش‌پزشکی یا Pre-Medical چین برای کسانی است که معدل لازم برای ورود به دوره کارشناسی پزشکی چین (همچنین دندان‌پزشکی یا داروسازی) را ندارند. طول این دوره ۶ ماه بوده و شرط سنی برای ورود به آن ۱۸ تا ۲۳ سال است. کسانی که معدل بالای ۱۶ دارند می‌توانند برای ورود به این دوره اقدام کنند. معدل‌های بین ۱۵ و ۱۶ هم این امکان را دارند اما شانس اخذ پذیرش آن‌ها بسیار کم است. هزینه دوره Pre-Medical چین بین هزار تا دو هزار یورو محاسبه می‌شود.

بورسیه های تحصیل پزشکی در چین

چین بورسیه‌های زیادی برای تحصیل رشته‌های پزشکی ارائه نمی‌دهد. دانشگاه چونگ چینگ بهترین بورسیه پزشکی چین را ارائه می‌دهد و در صورت اخذ این بورسیه تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی شما تحت پوشش دانشگاه خواهد بود. البته رقابت برای اخذ این بورسیه بسیار شدید است و به همین دلیل باید معدل بالایی داشته باشید. همچنین نباید گپ تحصیلی در پرونده شما وجود داشته باشد و ارائه تقدیرنامه‌ها و گواهی‌های فعالیت فوق‌برنامه هم شانس شما را برای گرفتن این بورسیه بالا می‌برد.

دانشگاه جنگ‌جو برای رشته داروسازی بورسیه‌ای ارائه می‌دهد که فقط شهریه را پوشش خواهد داد. در واقع با اخذ این بورسیه پولی به حساب شما واریز نمی‌شود و صرفا مبلغ مورد نظر از شهریه شما کسر خواهد شد. یکی دیگر از بورسیه‌های چین مربوط به دانشگاه دالیان است که شهریه سال اول تحصیل شما در این دانشگاه را پوشش می‌دهد.

تمام دانشگاه‌های چین بورسیه تخفیف شهریه را ارائه می‌دهند برای اخذ این بورسیه لازم است در رده‌بندی معدل کلاس خود نفر اول تا چهارم باشید. نفرات اول در این رده‌بندی سالانه ۱۶ تا ۱۸ هزار یوان، نفرات دوم ۱۰ هزار، نفرات سوم هشت هزار یوان و نفرات چهارم پنج هزار یوان تخفیف شهریه دریافت خواهند کرد.

دوره Pre-medical چین.webp

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی چین

سفارت چین مثل اکثر سفارت‌ها نیاز به وقت گرفتن ندارد. متقاضی باید مستقیما به سفارت مراجعه کرده و مدارک خود را همراه با هزینه بررسی مدارک (۱۰۰ دلار) به سفارت تحویل دهد. برای اخذ ویزای تحصیلی چین لازم است مدارک خود را به زبان انگلیسی ترجمه کنید. نکته مهم دیگر این است که الزامی برای رزرو خوابگاه یا اجاره خانه قبل از گرفتن ویزا وجود ندارد و شما می‌توانید پس از ورود به خاک این کشور برای پیدا کردن مسکن اقدام کنید. علاوه‌ بر این‌ها برای مهاجرت تحصیلی به چین در رشته پزشکی نیاز به ارائه CV یا SOP نخواهید داشت. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی چین عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده‌ی تست بدنی
  • فرم تکمیل شده‌ی دانشگاه مورد نظر
  • گواهی پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • گزارش حساب برای تمکن مالی (هزینه یک سال تحصیل و زندگی در چین - بدون نیاز به ارائه گردش مالی)
  • شماره کد سلامت
  • گواهی واکسیناسیون کامل
مزایای تحصیل پزشکی در چین.webp

مزایای تحصیل پزشکی در چین

چین اخیرا شرایطی را فراهم کرده است که دانشجویان و علاقه‌مندان رشته پزشکی آن را به‌عنوان یک مقصد محبوب مهاجرت تحصیلی ببینند. در همین راستا مزایای تحصیل پزشکی در چین عبارتند از:

  • دانشگاه‌های معتبر: تمامی دانشگاه‌های پزشکی در چین از نظر سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران معتبر هستند. این یعنی با تحصیل پزشکی در چین امکان کار در نقاط مختلف جهان برای شما فراهم خواهد بود. علاوه بر این دانشگاه‌های چین اکثرا در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: مهاجرت تحصیلی به تعداد قابل توجهی از کشورهای بزرگ بدون یاد گرفتن زبان آن‌ها ممکن نیست. چین شرایطی را فراهم کرده است که دانشجویان تحصیل پزشکی را به زبان انگلیسی تجربه کنند.
  • تحصیل به‌صرفه: پزشکی یکی از گران‌قیمت‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در کشورهای غربی است. چین امکان تحصیل پزشکی را با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از کشورهایی مثل آمریکا و کانادا برای دانشجویان فراهم کرده است.
  • تحصیل در یک محیط چندفرهنگی: در سال‌های اخیر افراد زیادی به تحصیل پزشکی در چین علاقه‌مند شده‌اند و در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی خارجی در این کشور رشته‌های پزشکی را تحصیل می‌کنند. این محیط برای شما بستری را فراهم می‌کند که بتوانید با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید.

جمع بندی

چین در حال حاضر یکی از بهترین مقصدها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی پزشکی به‌حساب می‌آید. این کشور شرایطی مثل تحصیل مقرون‌به‌صرفه و تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. مدرک پزشکی چین در جاهای مختلف جهان برای کار یا ادامه تحصیل پذیرفته می‌شود. کسانی که معدل بالای ۱۷ دارند شانس بسیار خوبی برای تحصیل پزشکی در این کشور خواهند داشت.