پیدا کردن کار در اروپا برای افرادی که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند کار سخت و تقریبا غیرممکنی است. اما اگر بتوانید ویزای تحصیلی یکی از کشورهای حوزه شنگن را اخذ کنید، پس از پایان تحصیل به شما مهلت داده می‌شود با پیدا کردن کار، در کشور مورد نظر ماندگار شوید. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که برای زندگی پس از تحصیل مناسب است. در این مقاله دانستنی‌های اقامت پس از تحصیل در فرانسه را بررسی می‌کنیم.

مزایای اقامت پس از تحصیل در فرانسه

سوال بسیار مهم اینجا است که آیا زندگی در فرانسه ارزشش را دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که فرانسه شاید از نظر رفاه و رضایت از زندگی در سطح کشورهایی مثل سوییس و کانادا نباشد؛ اما باز هم یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی است. دلایل این موضوع عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر: با پاسپورت فرانسوی می‌توانید به تمام کشورهای بزرگ اروپایی و همچنین کانادا سفر کنید و برای سفر به این کشورها نیاز به ویزا نخواهید داشت. در صورتی که بتوانید پس از تحصیل، کار پیدا کرده و تابعیت فرانسه را بگیرید، در آینده سفر و مهاجرت به کشورهای دیگر فرآیند پیچیده‌ای برای شما نخواهد بود.
  • حمایت دولت از کارآفرینی: دولت فرانسه از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی که بر پایه نوآوری ایجاد می‌شوند حمایت می‌کند. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک استارتاپ یا پیوستن به یک استارتاپ پس از پایان تحصیل، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوید. علاوه بر این اگر ایده خوبی دارید فضاهای خوبی در این کشور برای کشف و پرورش ایده‌ها وجود دارد.
  • خدمات درمانی باکیفیت و عمومی: برعکس کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان، در فرانسه خدمات درمانی عمومی کیفیت خوبی دارند و لازم نیست برای دریافت این خدمات هزینه کنید. جالب است بدانید با حداقل سه ماه اقامت قانونی در فرانسه می‌توانید برای بیمه CPAM یا همان بیمه دولتی فرانسه ثبت نام کنید.
  • ثبات هزینه‌ها: در فرانسه قیمت کالاهای اساسی و خدماتی مثل حمل‌ونقل عمومی ثبات دارد و نسبت به همسایه‌ای مثل آلمان، به مراتب ارزان‌تر است. فرانسه در بین کشورهای پیشرفته اروپا یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای زندگی است.

شرایط تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه

برای اینکه بتوانید پس از پایان تحصیل درخواست APS یا همان مجوز اقامت موقت بدهید، لازم است در یکی از مراکز آموزشی معتبر فرانسه تحصیل کرده باشید و زمان تحصیل شما کمتر از ۶ ماه نباشد. زمانی که APS برای شما صادر می‌شود، تا یک سال مهلت دارید با یک کارفرمای فرانسوی قرارداد امضا کنید. با توجه به روال‌های اداری فرانسه، صدور این مدرک معمولا یک ماه طول می‌کشد. برای همین لازم است در زمان مناسب قبل از به پایان رسیدن اقامت تحصیلی خود برای اخذ APS فرانسه اقدام کنید. نکته دیگر این است که مهلت یک ساله APS برای پیدا کردن کار، قابل تمدید نخواهد بود. از زمان صدور APS تا زمانی که با یک کارفرما به توافق برسید، مثل زمان دانشجویی، فقط ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارید. بعد از شروع به فعالیت در یک موقعیت شغلی، اگر پنج سال در فرانسه مشغول به کار باشید و مالیات پرداخت کنید، امکان اقدام برای اخذ اقامت دائم فرانسه را خواهید داشت.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه.webp

سایر راه های تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه

پیدا کردن کار بعد از تحصیل یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه است؛ اما تنها راه نیست. در این قسمت سایر روش‌های تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه را بررسی می‌کنیم.

تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه از طریق ازدواج

اگر دانشجو با فردی که تابعیت فرانسه را دارد ازدواج کند، اقامت او تمدید خواهد شد. البته در این مورد سخت‌گیری‌هایی هم وجود دارد؛ چرا که بعضی از افراد با ازدواج سوری و طلاق توافقی قصد اخذ اقامت دائم فرانسه را دارند. پس از چهار سال زندگی مشترک با فردی که پاسپورت فرانسوی دارد می‌توانید برای اخذ تابعیت و برخورداری از پاسپورت فرانسه اقدام کنید.

تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه از طریق سرمایه‌ گذاری

یکی دیگر از حالت‌های صدور APS مربوط به زمانی است که دانشجو پس از اتمام تحصیل، شرایط راه‌اندازی یک کسب‌وکار در فرانسه را داشته باشد. شما می‌توانید با اثبات توانایی مدیریت خود و همچنین خرید یک کسب‌وکار در فرانسه این کار را انجام دهید یا یک کسب‌وکار را از صفر راه‌اندازی کنید. پس از اخذ APS یک سال مهلت دارید کسب‌وکار خود را ایجاد کرده یا خریداری کنید و این مهلت قابل تمدید نیست. پس از اینکه شرکت شما شروع به فعالیت کند، اقامت شما تمدید خواهد شد و بعد از پنج سال مالیات دادن در فرانسه می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید.

انواع قرارداد در فرانسه

برای تمدید اقامت پس از تحصیل در فرانسه لازم است انواع قرارداد این کشور را بشناسید. در فرانسه دو نوع قرارداد داریم:

قرارداد دائمی (CDI) فرانسه: این نوع قرارداد همان قرارداد تمام‌وقت است. زمانی که شما با یک کارفرما قرارداد دائمی امضا می‌کنید، از تمام مزایای کار مثل بیمه برخوردار خواهید شد و امکان اخذ اقامت دائم را خواهید داشت.

قرارداد موقت (CDD) فرانسه: این نوع قرارداد همان قرارداد پیمانی است؛ به این معنا که کارفرما برای مدتی محدود به خدمات شما نیاز دارد و پس از پایان قرارداد در صورت عدم تمدید، هیچ مسئولیتی به گردن کارفرما نخواهد بود. قرارداد موقت فرانسه برای کسانی که می‌خواهند از طریق کار به اقامت دائم برند مناسب نیست.

کار بعد از تحصیل در فرانسه.webp

مهاجرت تحصیلی به فرانسه با سیم آخر

تحصیل در فرانسه مزایای بسیاری دارد؛ از جمله اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی به شما مهلت می‌دهند دنبال کار بگردید و در مسیر اخذ اقامت دائم قدم بردارید. سیم آخر با تجربه تعداد قابل توجهی پرونده موفق پذیرش و ویزای تحصیلی فرانسه، می‌تواند مسیر مهاجرت تحصیلی به فرانسه را برای شما هموار کند. ما می‌توانیم همه یا بخشی از پروسه مهاجرت تحصیلی شما را به عهده بگیریم. یکی دیگر از خدمات سیم آخر، مهاجرت تحصیلی به فرانسه بدون مدرک زبان است. برای اطلاعات بیشتر کافی است همین حالا فرم ارزیابی مشاوره رایگان ما را پر کنید.

کلام آخر

اشتغال پس از تحصیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان در سراسر دنیا است. فرانسه از جمله کشورهایی است که از دانشجویان خارجی برای ورود به بازار کار حمایت می‌کند. در همین راستا اگر در فرانسه تحصیل کنید، پس از فارغ‌التحصیلی برای پیدا کردن شغل، یک سال مهلت خواهید داشت. با پیدا کردن یک شغل، اقامت شما در فرانسه تمدید می‌شود. در صورتی که پس از پایان تحصیلتان پنج سال اقامت پس از تحصیل در فرانسه داشته باشید و مالیات بپردازید می‌توانید برای اخذ تابعیت فرانسه اقدام کنید.


سوالات متداول

پروسه اخذ مجوز کار و تمدید اقامت بعد از تحصیل در فرانسه چقدر زمان می‌برد؟

این پروسه ممکن است چند ماه طول بکشید برای همین بهتر است ۶ ماه قبل از پایان مهلت اقامت تحصیلی خود برای اخذ مجوز کار و تمدید اقامت اقدام کنید.

هزینه اخذ اقامت پس از تحصیل چقدر است؟

اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه هزینه‌ای ندارد.

آیا بدون داشتن کار و با داشتن تمکن مالی کافی میتوانم برای اقامت دائم اقدام کنم؟

یکی از روش‌های اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه، سرمایه‌گذاری در این کشور است. در نتیجه بله با سرمایه کافی و توانایی مدیریت یک کسب‌وکار می‌توانید اقامت کاری و سپس اقامت دائم فرانسه را بگیرید.

مزایای دریافت اقامت دائم در فرانسه چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای گرفتن تابعیت فرانسه اخذ پاسپورت معتبر این کشور است. با پاسپورت فرانسه می‌توانید به کشورهای حوزه شنگن بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

بهترین شهر فرانسه برای تحصیل و دریافت اقامت بعد از تحصیل کجاست؟

پاسخ این سوال به شرایط شما بستگی دارد. برای مثال پاریس گران‌ترین شهر فرانسه است اما فرصت‌های شغلی بیشتری هم در پاریس قابل دسترسی‌اند.