کانادا یکی از کشورهای پرمتقاضی‌ در میان بسیاری از مردم جهان برای زندگی و ادامه‌تحصیل است. کانادا این روزها کشور هدف ایرانیان فراوانی است و می‌توان گفت جمعیت ایرانیانِ کانادا آن‌قدر زیاد است که مشکلاتی نظیر دلتنگی و دوری از وطن کمتر احساس می‌شود. از‌آنجا‌که تحصیل در کانادا در کشورمان طرفداران پروپاقرصی دارد، در این مطلب تصمیم گرفتیم به پرسش های متداول تحصیل در کانادا پاسخ دهیم. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

هزینۀ تحصیل و زندگی دانشجویان در کانادا چقدر است؟

یکی از پرسش‌ های متداول تحصیل در کانادا هزینۀ زندگی و تحصیل در این کشور است. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی حدوداً ۲۵هزار و هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نزدیک به 15هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند دانشجویان مقطع دکتری نیز معمولاً بخت دریافت فاند را خواهند داشت. هزینۀ زندگی در کانادا تا حد زیادی به سبک زندگی و شهر محل سکونت افراد بستگی دارد؛ اما معمولاً هر دانشجو ماهانه باید مبلغی درحدود 1،500 دلار کانادا برای هزینه‌های خوراک و رفت‌و‌آمد و محل سکونتش در نظر بگیرد.

آیا دانشجویان حین تحصیل در کانادا اجازۀ کار دارند؟

«بله»، دانشجویان اجازه دارند در هفته حداکثر ۲۰ ساعت پاره‌وقت کار و هزینه‌های زندگی‌شان را تأمین کنند.

آیا دانشجویان می‌توانند با «همراه» به کانادا بروند؟

یکی دیگر از پرسش های متداول تحصیل در کانادا این است که آیا همراهِ دانشجو می‌تواند با او به کانادا برود یا خیر. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم «بله»، همراهِ دانشجویان می‌توانند با آنان به کانادا بروند. نکتۀ مهم اینکه سیم آخر تمام ویزاهایی که درخواست می‌دهد، با این نوع ویزا همراه است. شایان ذکر است ویزای همراه به فرد اجازه می‌دهد تمام‌وقت کار کند تا هزینه‌های زندگی‌ وی و شخص دانشجو پوشش داده ‌شود.

آیا امکان دریافت بورسیۀ تحصیلی در کانادا وجود دارد؟

«بله»، امکان دریافت بورسیۀ تحصیلی وجود دارد؛ اما دریافتش به رزومه، معدل، دانشگاه محل تحصیل و مدرک زبان دانشجویان بستگی دارد.

آیا سفارت کانادا «مصاحبه» دارد؟

یکی دیگر از پرسش های متداول تحصیل در کانادا دربارۀ مصاحبۀ سفارت است که در پاسخ باید بگوییم سفارت کانادا جلسۀ مصاحبه ندارد و تمامی مدارک آنلاین ارائه خواهند شد.

Intakeهای دانشگاه‌های کانادا چگونه است؟

Intakeهای دانشگاه‌های این کشور معمولاً سپتامبر و ژانویه است؛ اما برخی دانشگاه‌ها ترم بهار و برخی دیگر ترم تابستان را نیز ارائه می‌دهند. گفتنی است تعداد دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ ترم بهار و تابستان بسیار کم است.

آیا امکان تحصیل در مدرسه‌های کانادا وجود دارد؟

«بله»، به تمام دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنیم برای تحصیل در پایه‌های دهم و یازدهم در مدرسه‌های کانادا اقدام کنند. شایان ذکر است مزیت تحصیل در مدرسه‌های این کشور برای متقاضیان پسر این است که از مشمول‌شدن آنان برای خدمت سربازی جلوگیری می‌کند.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در کانادا چیست؟

بهتر است متقاضیان حداقل آیلتس ۶ تا ۶.۵ داشته باشند.

آیا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کانادا بمانند؟

«بله»، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند حداکثر سه سال در این کشور بمانند و برای اقامت دائم (PR) اقدام کنند. بعد از دریافت این نوع اقامت، امکان ارائۀ درخواست شهروندی (Citizenship) نیز وجود دارد.

آیا بعد از ورود به کانادا، دانشجویان می‌توانند رشته و مقطع تحصیلی‌شان را تغییر دهند؟

«بله»، دانشجویان بعد از ورود به کانادا و گذراندن یک ترم تحصیلی، می‌توانند از رشته‌شان انصراف و همان‌جا Study Permit خود را تغییر دهند.