کانادا همواره برای مهاجران یکی از مقاصد جذاب به‌حساب می‌آید. دولت کانادا به‌منظور توسعۀ اقتصادی‌ کشورش، مزایایی برای نیروی کار مهاجر در نظر گرفته است و برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های این کشور وجود دارد. از برنامه‌های مهاجرتی برتر این کشور به برنامه PNP برای اقامت کانادا باید اشاره کنیم که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، دربارۀ برنامه استانی بریتیش کلمبیا برای مهاجران بیشتر سخن خواهیم گفت.

رشد اقتصادی استان بریتیش کلمبیا به داشتن افراد ماهر و واجدشرایط برای تأمین نیازهای بازار کار بستگی دارد. بنابراین، برنامه استانی بریتیش کلمبیا (BC PNP) نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی شده است. سه گروه از مهاجران برای دریافت اقامت دائم در استان بریتیش کلمبیا می‌توانند اقدام کنند: ۱. نیروی متخصص؛ ۲. اکسپرس اینتری؛ ۳. کارآفرینان. در‌ادامه، دربارۀ این گروه‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱. نیروی متخصص

زیرگروه نیروی متخصص (Skills Immigration) در برنامه استانی بریتیش کلمبیا مختص نیروهای کار ماهر و متخصص و واجدشرایطی است که علاوه‌بر تجربه و صلاحیت، شرایط مدنظر این استان را داشته باشند. زیرگروه نیروی متخصص خود به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

نیروی کار ماهر (Skilled Worker)

در برنامه نیروی کار ماهر، متقاضیان از این شرایط باید برخوردار باشند: ۱. داشتن پیشنهاد شغلی تمام‌وقت در استان بریتیش کلمبیا؛ ۲. داشتن حداقل دو سال سابقۀ مرتبط با شغل مدنظر‌؛ ۳. توانایی تأمین مالی خود و خانواده‌شان؛ ۴. تسلط نسبی بر زبان انگلیسی.

نیروی متخصص در بهداشت و درمان (Healthcare Professional)

ازجمله شرایط موردنیاز برای متقاضیان برنامه نیروی متخصص در بهداشت و درمان عبارت‌اند از: ۱. داشتن پیشنهاد شغلی تمام‌وقت در استان بریتیش کلمبیا‌ در یکی از مشاغل پزشک، متخصص، پرستار ثبت‌شده، پرستار ثبت‌شدۀ روان‌پزشکی، پزشک‌پرستار، سونوگرافیست تشخیصی پزشکی، داروساز بالینی، تکنسین آزمایشگاه پزشکی، تکنسین پرتوپزشکی، کاردرمانگر، فیزیوتراپیست و ماما؛ ۲. داشتن حداقل دو سال سابقۀ مرتبط با شغل مدنظر‌؛ ۳. توانایی تأمین مالی خود و خانواده‌شان‌؛ ۴. تسلط نسبی بر زبان انگلیسی.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی (International Graduate)

برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی مختص فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است که در سه‌ سال گذشته از یکی از مراکز آموزش عالی کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند. این افراد باید واجد این شرایط باشند: ۱. داشتن پیشنهاد شغلی تمام‌وقت از کارفرمایی در بریتیش کلمبیا‌؛ ۲. داشتن مجوز اقامت موقت قانونی در کانادا‌؛ ۳. توانایی تأمین مالی خود و خانواده‌شان؛ ۴. تسلط بر زبان انگلیسی.

نیروهای نیمه‌متخصص و مبتدی (Entry Level and Semi-Skilled)

برنامه نیروهای نیمه‌متخصص و مبتدی برای نیروهای کار نیمه‌ماهری تعریف شده است که در برخی از مشاغل ابتدایی یا نیمه‌حرفه‌ای در بخش‌های گردشگری، هتلداری، تأمین غذا، رانندگی کامیون می‌توانند مشغول کار شوند. شرایط موردنیاز متقاضیان این برنامه بدین‌شرح‌اند: ۱. داشتن پیشنهاد شغلی تمام‌وقت از کارفرمایی در بریتیش کلمبیا؛ ۲. حداقل نُه ماه سابقۀ کار متوالی تمام‌وقت برای کارفرما قبل از اقدام به‌منظور اقامت دائم‌؛ ۳. داشتن مجوز اقامت موقت قانونی در کانادا‌؛ ۴. توانایی تأمین مالی خود و خانواده‌شان؛ ۵. تسلط نسبی بر زبان انگلیسی.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری (International Post-Graduate)

برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مختص آن دسته از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است که در سه سال گذشته در یکی از مراکز آموزش عالی کانادا در رشته‌هایی همچون کشاورزی، علوم زیستی و زیست‌پزشکی، علوم پشتیبانی و رایانه و علوم اطلاعاتی، مهندسی، فناوری مهندسی، مشاغل بهداشتی و علوم بالینی مرتبط، ریاضیات و آمار، حفاظت و تحقیقات منابع طبیعی و علوم فیزیکی تحصیل کرده‌اند. ناگفته نماند این افراد باید مجوز اقامت موقت معتبر در کانادا داشته باشند.

۲. اکسپرس اینتری

دیگر برنامه مهاجرتی در برنامه استانی بریتیش کلمبیا برنامه اکسپرس اینتری است. برنامه اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا هم‌راستا با سیستم مهاجرت اکسپرس اینتری دولت فدرال کاناداست و هم‌گام با طرح‌هایPNP هم‌زمان برای هر دو روش مهاجرتی می‌توان درخواست داد. گفتنی است افرادی که از این دو روش عمل می‌کنند، در اولویت قرار می‌گیرند. اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا برنامه‌های نیروی ماهر، نیروهای متخصص در بهداشت و درمان، فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را شامل می‌شود. در‌واقع، زیرگروه‌های ذکرشده در برنامه نیروی متخصص (Skills Immigration) هم‌زمان از‌طریق سیستم اکسپرس اینتری نیز برای مهاجرت می‌توانند اقدام کنند و بختشان را برای مهاجرت افزایش دهند.

۳. کارآفرینان

دیگر برنامه مهاجرتی در برنامه استانی بریتیش کلمبیا برنامه کارآفرینان است. برنامه کارآفرینان بریتیش کلمبیا ویژۀ کارآفرینان باتجربه‌ای است که موجب نوآوری و رشد اقتصادی در این استان شوند. کارآفرینی در بریتیش کلمبیا به دو شیوه امکان‌پذیر است‌: ۱. کارآفرینی برنامه آزمایشی منطقه‌ای ‌(Entrepreneur immigration - regional pilot): مختص آن دسته از کارآفرینان خارجی است که تصمیم گرفته‌اند در یکی از مناطق کوچک بریتیش کلمبیا کسب‌و‌کار راه بیندازند. متقاضیان مهاجرت از‌طریق این برنامه باید حداقل صدهزار دلار کانادا در یکی از شهرهای کمتر از ۷۵هزار نفر استان بریتیش کلمبیا سرمایه‌گذاری کنند؛ ۲. کارآفرینی پروژه‌های استراتژیک (Strategic Projects):شرکت‌های خارجی ازطریق برنامه کارآفرینی پروژه‌های استراتژیک کسب‌وکارشان را در استان بریتیش کلمبیا می‌توانند راه‌اندازی کنند. گفتنی است حداکثر پنج نفر از کارکنان خارجی کسب‌وکار یادشده می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند. متقاضیان این برنامه حداقل پانصدهزار دلار کانادا در حوزۀ فعالیتشان باید سرمایه‌گذاری و دست‌کم سه شغل تمام‌وقت برای شهروندان کانادایی ایجاد کنند.

منبع: