مهندسی نفت در کشور کانادا به‌دلیل درآمد فراوان و بازار کار مناسب یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب در میان دانشجویان بین‌المللی است. کانادا کشوری غنی از منابع نفت‌و‌گاز است و در زمینۀ مهندسی نفت توانسته ارتباط تنگاتنگی با صنعت برقرار کند؛ بنابراین، امکان اشتغال پس از تحصیل برای دانشجویان علاقه‌مند وجود دارد. یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا دانشگاه آلبرتا است که در شهر ادمونتون قرار دارد و بیش از پنجاه سال، رشتۀ مهندسی نفت فقط در این دانشگاه ارائه می‌شده است. ازجمله فرصت‌های شغلی مهندسی نفت می‌توان به طراحی تکنولوژی استخراج شن و ماسۀ روغنی، سیاست‌گذاری و مشاوره، اکتشاف و حفاری و پردازش اشاره کرد. از حوزه‌های تخصصی مهندسی نفت نیز مهندسی حفاری پیشرفته، مباحث پیشرفته در مکانیک تولید نفت، تجزیه‌و‌تحلیل آزمون چاه پیشرفته، مکانیک سیالات تولید گاز طبیعی، راه‌حل عددی و تحلیلی جریان متخلخل، مهندسی مخزن نفت، توسعۀ شبیه ساز مخزن، بازیابی حرارتی را باید نام برد. در این مطلب، رشتۀ مهندسی نفت در دانشگاه آلبرتا را بررسی خواهیم کرد.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه آلبرتا صدونوزدهمین دانشگاه‌ معتبر جهان و پنجمین دانشگاه‌‌ برتر کانادا شناخته شده است. علاوه‌براین، دانشگاه مذکور در رشتۀ مهندسی نفت جایگاه نهم را در بین دانشگاه‌های مطرح جهان ازآنِ خود کرده است. رشتۀ مهندسی نفت در دانشگاه آلبرتا در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

مقطع کارشناسی

به‌گفتۀ دانشگاه آلبرتا، رشتۀ مهندسی نفت فراتر از نفت‌و‌گاز است و علاوه‌بر انرژی، دانشجویان دربارۀ فراورده‌های نفتی مانند پلاستیک آموزش می‌بینند که از اجزای اصلی تقریباً هر کالای مصرفی و دستگاه‌های پزشکی است. مهندسان نفت جدا از استخراج و مدیریت منایع هیدروکربنی، برای حفاظت از محیط‌زیست بسیار تلاش می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، رشتۀ مهندسی نفت نیز در دانشکدۀ محیط‌زیست ارائه می‌شود و علاقه‌مندان دبیرستانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی نفت، ابتدا یک سال در رشتۀ مهندسی باید تحصیل و از سال دوم گرایششان را انتخاب کنند.

شایان ذکر است تحصیل مهندسی نفت در دانشگاه آلبرتا در مقطع کارشناسی چهار سال طول می‌کشد و شهریۀ آن برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به سکونت در خوابگاه‌های دانشگاه آلبرتا (۷،۱۱۸ دلار کانادا برای هر سال) درحدود ۳۹،۵۰۰ دلار کانادا برای هر نیمسال و درمجموع ۱۵۸،۰۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. این مبلغ به‌جز هزینۀ وسایل آموزشی و بیمه و دیگر هزینه‌های جانبی است که مجموعشان به بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار کانادا می‌رسد. برای محاسبۀ هزینه‌های تحصیل و آشنایی بیشتر با هزینه‌های غیردانشگاهی، به این لینک مراجعه و از محاسبه‌گر شهریۀ دانشگاه آلبرتا استفاده کنید.

علاوه‌بر‌این، نوع دیگری از کارشناسی مهندسی نفت در دانشگاه یادشده وجود دارد که دوره‌های کارآموزی قبل از فارغ‌التحصیلی را شامل می‌شود و متقاضیان به‌خوبی با محیط‌های صنعتی می‌توانند آشنا شوند و تجربه کسب کنند. این ‌نوع کارشناسی Petroleum Engineering Co-operative نامیده می‌شود و چهار سال تحصیلی (هشت نیمسال) و پنج ‌دورۀ کارآموزی را دربر می‌گیرد.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

امکان تحصیل مهندسی نفت در دانشگاه آلبرتا در مقاطع کارشناسی ارشد (علوم و مهندسی)‌ و دکتری نیز فراهم است. در پایان دورۀ مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشجویان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند.  برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نفت، به معرفی‌نامه از استاد راهنما (Supervisor) در دانشگاه آلبرتا نیازی نیست؛ اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ علوم نفت و مقطع دکتری مهندسی نفت، ارائۀ این معرفی‌نامه الزامی است. گفتنی است متقاضیان برای مقاطعی که به معرفی‌نامۀ استاد راهنما در دانشگاه آلبرتا نیاز دارد، پس از دریافت ایمیل تأیید از استاد راهنما، تأییدیه را به‌همراه دیگر مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه باید ضمیمه کنند.

ازجمله مدارک لازم به‌منظور ثبت‌نام در مقاطع تحصیلات تکمیلی عبارت‌اند از: رونوشت معتبر از مدارک دانشگاهی مقطع پیشین با معدل (GPA) حداقل ۳ از ۴، رزومه، ایمیل تأیید از استاد راهنما در دانشگاه آلبرتا برای مقاطع کارشناسی ارشد رشتۀ علوم نفت و دکتری مهندسی نفت، انگیزه‌نامه، سه ‌توصیه‌نامه از استادان (دو توصیه‌نامه از مرجع دانشگاهی و یک توصیه‌نامه از مرجع پژوهشی)، مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ ۹۰ برای آزمون تافل یا نمرۀ ۶ برای آزمون آیلتس یا نمرۀ ۱۱۵ برای آزمون دولینگو).

منبع: