شاید شما هم دربارۀ مدرک Dual شنیده باشید. هنگام تحصیل و کسب مدرک Dual، دانشجویان هم‌زمان برای دو مقطع تحصیلی ثبت‌نام و در دو رشتۀ مختلف تحصیل و دو مدرک جداگانه کسب می‌کنند. این در حالی است که در مدرک Double دانشجویان در دو حوزۀ تخصصی تحصیل و فقط یک مدرک تحصیلی کسب می‌کنند. متقاضیان در هر دو مدارک Dual و Double فرصت‌های شغلی بهتری می‌توانند بیابند و مهارت‌های بیشتری درمقایسه‌با دیگران به‌دست آورند. در این مطلب برای علاقه‌مندان به کسب مدرک Dual، مزایا و معایب مدرک Dual را توضیح خواهیم داد.

مزایای کسب مدرک Dual

اولین مزیت کسب مدرک Dual داشتن دو مدرک در دو حوزۀ جداگانه است. فرض کنید در حوزه‌های تخصصی ادبیات انگلیسی و کسب‌وکار یا در یکی از رشته‌های ریاضی و یکی از رشته‌های مهندسی دو مدرک هم‌زمان کسب کنید. این موضوع در بازار کار رقابتی مزیتی مهم به‌شمار می‌رود. مزیت دیگر تحصیل در مدارک Dual صرفه‌جویی در زمان است. متقاضیان در طولانی‌مدت به‌جای صرف وقت بیشتر، با داشتن دو مدرک جداگانه درمقایسه‌با دیگران سریع‌تر می‌توانند صاحب شغل شوند و کار و درآمد خود را داشته باشند.

از دیگر مزایای کسب مدرک Dual به یادگیری مطالب متنوع و کسب امتیاز برای رقابت با دیگران و شبکه‌سازی می‌توان اشاره کرد. شبکه‌سازی به‌معنای شناخت استادان و دانشجویان بیشتر در دو حوزۀ مختلف است. این یعنی شبکه‌های اجتماعی و حرفه‌ای متقاضیان کسب مدرک Dual درمقایسه‌با دیگران گسترده‌تر خواهد بود و بخت یافتن شغل بهتر بعد از فارغ‌التحصیلی نیز بیشتر خواهد شد.

معایب کسب مدرک Dual

اولین عیب کسب مدرک Dual رقابت شدید برای کسب صندلی در دانشگاه است. هر کسی می‌تواند برای برنامۀ Dual درخواست دهد و معمولاً شرایط پذیرش به‌‌دلیل درخواست‌ متقاضیان رقابتی است. بیشترِ دانشجویان سال اول یا دوم کالج و دبیرستان برای کسب مدرک  Dualدرخواست می‌دهند؛ بنابراین، حداقل شرط پذیرش معدل (GPA) عالی است که باید در نظر گرفته شود. حتی برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند با گذراندن دوره‌های ممتاز (Honors courses) و برنامه‌های AP (در آمریکا) بخت خود را افزایش دهید. بنابراین، دانشجویان به‌دلیل رقابت شدید در کسب صندلی‌های دانشگاهی برای مدارک Dual باید سخت تلاش کنند.

از دیگر معایب کسب مدرک Dual به کار بیشتر باید اشاره کرد. کسب دو مدرک هم‌زمان وظایف بیشتری در مدت زمان مشخص بر دوش دانشجویان می‌گذارد. کار بیشتر به‌معنای احساس خستگی بیشتر است و برخی از افراد احتمال دارد نتوانند موفق شوند این کار را انجام دهند. بنابراین، بهتر است دانشجویانی برای پذیرش در کسب مدرک Dual اقدام کنند که کاملاً مطمئن‌اند با سامان‌دهی و آمادگی و فداکاری بر استرس و فشار کاری می‌توانند غلبه کنند.

عیب دیگر مدرک Dual به زمان کمی مربوط است که دانشجویان برای فعالیت‌های متفرقه یا شخصی دارند. درواقع، کسب مدرک Dual به‌دلیل ماهیتش حجم کار بسیار زیادی دارد و این موضوع شاید برای آنان مشکل ایجاد کند. به‌عنوان مثال، متقاضیان کسب مدرک Dual شغل پاره‌وقتشان را از دست می‌دهند و ازنظر مالی، ممکن است دچار مشکل شوند. البته بورسیه‌های تحصیلی و برنامه‌های کمک مالی برای متقاضیان وجود دارد؛ اما این نکته را در نظر بگیرید که برخی از کمک‌هزینه‌های تحصیلی پس از کسب یکی از مقاطع تحصیلی در مدرک Dual قطع خواهد شد. افزون‌براین، شهریۀ دانشگاه برای کسب مدرک Dual افزایش خواهد یافت.

هر‌کدام از مزایا و معایب مدرک Dual ذکر‌شده در این مطلب ممکن است برای افراد متفاوت باشد. برای نمونه، پرداخت شهریۀ بیشتر شاید برای عده‌ای یکی از معایب و برای عده‌ای دیگر مزیت و سرمایه‌گذاری به‌حساب آید. بنابراین، مزایا یا معایب کاملاً نسبی هستند و هر شخص با‌توجه‌به موقعیت و توانایی‌ها و ایدئال‌هایش برای تحصیل در دو رشتۀ جداگانه و هم‌زمان (Dual) یا تحصیل در دو رشته با کسب یک مدرک (Double) یا دیگر مقاطع متنوع تحصیلی باید تصمیم بگیرد.

منبع: