وقتی تمامی مردم درانتظار بهبود شرایط به‌سر می‌برند، آماده‌شدن و تلاش و نگاه به آینده از عوامل مهم موفقیت به‌حساب می‌آیند. پس از انجام آخرین تکالیف دانشگاه، کتاب‌هایتان را کنار می‌گذارید و پس از برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی، یادتان می‌آید دیگر دانشجو نیستید و باید به فکر یافتن شغل و حرفه باشید. درحال‌حاضر، در میانۀ راه کنترل همه‌گیری کرونا قرار داریم و سلامت روان به‌اندازۀ سلامت جسم مهم است. در این مطلب، به نکات یافتن شغل در کرونا اشاره کرده‌ایم تا با کمک آن بتوانید شغل دلخواهتان را پیدا کنید.

ساخت رزومه و کاور لتر

یکی از کارهای مهم در فرایند یافتن شغل مناسب، ساخت رزومه و کاور لتر (Cover Letter) است. خوشبختانه امروزه بیشترِ شغل‌ها از‌طریق اینترنت نیرو جذب می‌کنند و با ساخت رزومۀ مناسب و کاور لتر،‌ از این فرصت می‌توانید استفاده کنید. یادتان باشد مهارت‌های آموخته‌شده در دورۀ تحصیل و کارهای پاره‌وقت احتمالی در دورۀ تحصیلتان را به رزومه اضافه کنید.

کاور لتر (Cover Letter) معمولاً به نوشته‌ای گفته می‌شود که هنگام درخواست کار یا تحصیل به‌عنوان رزومه یا سابقۀ کاری و تحصیلی به مؤسسه یا دانشگاه مدنظر ارسال می‌شود. درواقع افراد با ارسال کاور لتر، خود و مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را به مسئولان مؤسسه و دانشگاه معرفی می‌کنند و مسئولان با استفاده از آن شغل مناسبِ آنان را می‌توانند در نظر بگیرند. بنابراین، از کاور لتر برای نشان‌دادن علاقه به شغلی قبلی‌تان می‌توانید استفاده کنید یا با ایجاد ارتباط میان مهارت‌ها و تجربۀ کاری با شغل مدنظرتان، بختتان را برای رسیدن به شغلی دلخواه افزایش دهید.

این نکته را مدنظر قرار دهید که بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌ها به فارغ‌التحصیلان خود اجازه می‌دهند به مراکز پشتیبانی شغلی کالج دسترسی داشته باشند و از فرصت‌های شغلی و کارگاه‌هایی آموزشی استفاده کنند که در زمینه‌های گوناگون مانند مصاحبه برگزار می‌شود. پس از ساخت رزومه و کاور لتر مناسب به‌عنوان یکی از نکات یافتن شغل در کرونا غافل نشوید.

تقویت حضور آنلاین

یکی دیگر از نکات یافتن شغل در کرونا، تقویت حضورتان در شبکه‌های اجتماعی، مانند لینکدین است. برای نمونه، ایجاد حسابی در شبکۀ دانشگاهی لینکدین کمک می‌کند با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید. استفاده از لینکدین رایگان است و همانند رزومه شما را به کارفرمایان می‌تواند معرفی کند؛ پس ساختن حساب کاربری و حضور در این شبکۀ اجتماعی راهکاری هوشمندانه به‌حساب می‌آید. بهتر است تصویر حساب لینکدینتان تصویری حرفه‌ای از شما باشد. درادامه، نامتان را در حساب‌های مختلفی مثل لینکدین و  اینستاگرام و فیسبوک جست‌وجو کنید و با نگرشی انتقادی میزان حرفه‌ای‌بودن پروفایلتان را بسنجید. بهتر است حساب شخصی و حساب کاری‌تان را از هم جدا کنید یا تصاویری که دوست ندارید دیگران شما را با آن عکس بشناسد، پاک کنید یا به ‌حالت خصوصی ببرید.

شبکه‌سازی

از دیگر نکات یافتن شغل در کرونا، ایجاد شبکه است. رویدادهای مجازی و وبینارها می‌توانند کمک کنند تا ارتباطات آنلاین ارزشمندی برقرار کنید. افزون‌براین، استفاده از رویدادهای مجازی شما را با صنایع جدید آشنا می‌کند. در فرصت‌های مناسب، از استادان و مشاوران مراکز شغلی دربارۀ موقعیت‌های کاری پرس‌وجو و در وبگاه‌هایی چون Meetup و Eventbrite جست‌وجو کنید تا رویدادهای آنلاین مناسبتان را بیابید. گفتنی است وبگاه Eventbrite بر رویدادهای گوناگون کشور کانادا متمرکز است و برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌رود. همچنین، به‌یاد بسپارید ارائۀ کارت ویزیت دیگر قدیمی شده است؛ پس شاید لازم باشد برای معرفی خود و حرفه‌تان وبگاه شخصی بسازید. همان‌طورکه گفتیم، عضویت در شبکه‌هایی چون لینکدین و فیسبوک حضور آنلاین شما را تقویت و به شبکه‌سازی کمک می‌کند. وبگاه‌های Wix یا Squarespace نیز رایگان هستند؛ پس رزومه‌تان را در این وبگاه‌ها نیز می‌توانید بسازید.

کسب تجربه‌های کاری جدید

شاید تصور کنید تا شغل دلخواهتان را به‌دست نیاورده باشید، تجربۀ کاری نمی‌توانید کسب کنید. روش‌های مختلفی برای کسب مهارت‌های جدید و اضافه‌کردن تجربه‌های کاری به رزومه‌تان وجود دارد. به‌عنوان مثال، شرکت در سازمان‌دهی رویداد‌های مجازی، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه، راه‌اندازی کسب‌وکاری کوچک و حتی انجام کارآموزی به‌مدت چند ماه می‌تواند تجربه‌های کاری‌تان را افزایش دهد و رزومه‌تان را قوی‌تر و درنهایت شما را به شغل دلخواهتان نزدیک‌تر کند. بنابراین، کسب تجربه‌های کاری جدید را نیز از نکات یافتن شغل در کرونا به‌حساب بیاورید.

شغلِ جست‌وجوی شغل

آخرین نکته از مجموعه نکات یافتن شغل در کرونا این است که آن را به‌چشم شغلتان نگاه کنید. افرادی که جست‌وجوی شغل را شغلِ خود می‌دانند و به‌طورجدی روزانه این کار را انجام می‌دهند، در پیداکردن شغل دلخواهشان حتی در دورۀ کرونا موفق‌تر عمل می‌کنند. برای ‌این منظور، بهتر است وبگاه‌‌های کاریابی مدنظرتان را نشانه‌گذاری و هر روز موقعیت‌های جدید را بررسی کنید؛ برای شرکت در رویدادهای متنوعی برنامه‌ریزی کنید که به شبکه‌سازی و کسب تجربه منجر می‌شوند؛ ازطریق لینکدین اعلام کنید که به‌دنبال شغل می‌گردید؛ و با افرادی گفت‌وگو و ارتباط برقرار کنید که می‌دانید کرونا تأثیر منفی کمتری بر کسب‌وکارشان گذاشته است. به‌عنوان مثال، خُرده فروشی آنلاین، تحویل غذا، ورزش در منزل و توسعۀ بازی‌های ویدئویی ازجمله شغل‌هایی به‌حساب می‌آیند که از کرونا کمتر آسیب دیده‌اند و به‌عنوان شغل‌های مناسب می‌توانند در نظر گرفته شوند.

منبع: