دندانپزشکی رشته‌ای گسترده است که نه‌تنها بر سلامت دندان‌، بلکه بر همۀ موضوع‌های مربوط به جمجمه انسان و ناحیۀ صورت متمرکز است. تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ دندانپزشکی به متقاضیان امکان می‌دهد در آناتومی سر و گردن، تکنیک‌های جراحی، جراحی ایمپلنت‌، مواد بیولوژیکی و ارگونومی در بیماری‌های دهان و دندان تخصص لازم را به‌دست آورند. دندانپزشکی به‌جز تخصص، به مهارت استفاده از دستان و حل مسئله و حافظۀ بصری نیاز دارد. آنچه دندانپزشک خوب را به دندانپزشک عالی تبدیل می‌کند، آگاهی‌اش از تحمل درد بیمار و تلاش برای رفع استرس اوست.

متقاضیان در طول دوره‌های دندانپزشکی با سلامت حفرۀ دهان، روش‌های مختلف دندانپزشکی، روش‌های تشخیص و درمان و ابزارهای لازم برای استفاده از آن‌ها آشنا خواهند شد. مراقبت از دندان فقط ایمپلنت و کشیدن و درمان آن را شامل نمی‌شود؛ بلکه به افراد آموزش می‌دهد که چگونه از ابتدا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. شایان ذکر است فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی بیشتر به عنوان دندانپزشک یا متخصص بهداشت و دندان یا دستیار دندانپزشک مشغول به ‌کار می‌شوند.

اسپانیا ازجمله کشورهایی است که از دانشگاه‌های معتبری برای تحصیل دندانپزشکی بهره می‌برد. دانشگاه‌های این کشور به‌دلیل هزینۀ مقرون‌به‌صرفه و کیفیت آموزشی رضایت‌بخش، یکی از اولویت‌های دانشجویان برای تحصیل رشتۀ یادشده است. در این مقاله، قصد داریم اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا ارائه دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دانشگاه‌های برتر

دانشگاه‌های برتر

رشتۀ دندانپزشکی هم در دانشگاه‌های دولتی و هم در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا تدریس می‌شود. در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، تحصیل رشتۀ دندانپزشکی معمولاً مقرون‌به‌صرفه و زبان تحصیل اسپانیایی است؛ ولی در دانشگاه‌های خصوصی این کشور، تحصیل رشتۀ یادشده معمولاً گران‌تر و زبان تحصیل انگلیسی است. درمجموع، شرایط تحصيل دندانپزشكی در اسپانيا به دانشگاه مدنظر متقاضیان بستگی دارد. درادامه، با دانشگاه‌های برتر اسپانیا برای تحصيل دندانپزشكی آشنا خواهیم شد.

دانشگاه سن آنتونیو

یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصيل دندانپزشكی در اسپانيا، دانشگاه کاتولیک سن آنتونیو (Universidad Católica San Antonio) است. این دانشگاه خصوصی با نام UCAM نیز شناخته می‌شود و سال ۱۹۹۶ در منطقۀ مورسیا در جنوب‌شرقی اسپانیا کارش را آغاز کرد. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه سن آنتونیو تمام‌وقت است و پنج سال طول می‌کشد و ۳۰۰ واحد درسی (ECTS) را شامل می‌شود. زبان تحصیل این رشته در دانشگاه مذکور انگلیسی است و هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی ۱۴،۴۰۰ یورو در سال تخمین زده می‌شود. متقاضیان برای تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه سن آنتونیو مدرک معتبر دبیرستان،‌ انگیزه‌نامه، رزومه و مدرک معتبر زبان انگلیسی (نمرۀ آیلتس ۵.۵ یا سطح B2) باید ارائه کنند. برای آشنایی بیشتر با چندوچون تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه سن آنتونیو، پیشنهاد می‌کنیم این لینک را بخوانید.

دانشگاه کاردنال هررا

دانشگاه کاردنال هررا (Cardenal Herrera University) یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصيل دندانپزشكی در اسپانيا محسوب می‌شود. این دانشگاه خصوصی سال ۱۹۷۰ در شهر والنسیا بنیان نهاده شد. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه کاردنال هررا پنج سال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی ۳۰۰ واحد درسی (ECTS) را با موفقیت باید پشت‌سر بگذارند. زبان تدریس تمامی دروس مربوط به رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه کاردنال هررا انگلیسی و شهریۀ سالانۀ تحصیل آن برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً ۲۲هزار یوروست. مدارک موردنیاز برای پذیرش رشتۀ دندانپزشکی عبارت‌اند از: مدرک زبان انگلیسی حداقل در سطح B2، مدرک معتبر دبیرستان،‌ رزومه، رونوشت از گذرنامه و عکس. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه کاردنال هررا، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه سان پابلو

از دیگر دانشگاه‌های معتبر برای تحصيل دندانپزشكی در اسپانيا دانشگاه سن پابلو (Universidad San Pablo) است. این دانشگاه کاتولیک خصوصی با CEU نیز مشهور است و سال ۱۹۹۳ در شهر مادرید تأسیس شد. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه سن پابلو چهارساله است و ۲۴۰ واحد درسی (ECTS) را شامل می‌شود. زبان تحصیل این رشته در دانشگاه مذکور انگلیسی‌ و اسپانیایی است؛ بدین‌ترتیب که دانشجویان بسته به انتخابشان، واحدهای درسی را به زبان انگلیسی یا اسپانیایی می‌توانند بگذرانند. ناگفته نماند دانشجویان بین‌المللی برای برنامۀ بورسیۀ تحصیلی در  Talent Bridgeدانشگاه سن پابلو می‌توانند درخواست دهند و برای پوشش حداکثر ۵۰‌درصد شهریه‌شان بورسیه دریافت کنند. اعطای بورسیۀ دانشگاه سن پابلو به شایستگی و استعداد متقاضیان بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه سن پابلو، این لینک را بخوانید.

دانشگاه اروپایی مادرید

نام دانشگاه اروپایی مادرید (European University of Madrid) نیز در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه خصوصی که با نام UEM نیز شناخته می‌شود، سال ۱۹۹۵ در شهر مادرید آغاز به کار کرد. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه اروپایی مادرید پنج‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. این رشته ۳۰۰ واحد درسی (ECTS) را دربر می‌گیرد و دانشجویان در پردیس‌های دانشگاهی مادرید و والنسیا در نیمسال‌های پاییزه می‌توانند تحصیل کنند. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ دندانپزشکی برای دانشجویان بین‌المللی در پردیس مادرید حدوداً ۲۰هزار یورو و در پردیس والنسیا تقریباً ۱۸هزار یورو تخمین زده می‌شود. جزئیات بیشتر مربوط به تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه اروپایی مادرید را از این لینک می‌توانید به‌دست آورید.

دانشگاه Alfonso X el Sabio

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصيل دندانپزشكی در اسپانيا، دانشگاه Alfonso X el Sabio است. این دانشگاه خصوصی سال ۱۹۹۳ در شهر مادرید تأسیس شد. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه Alfonso X el Sabio پنج‌ساله و تمام‌وقت است و ۳۰۰ واحد ECTS را شامل می‌شود و زبان تدریس تمامی دروس اسپانیایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه Alfonso X el Sabio، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.

منابع: