همان‌طورکه در مقالۀ گپ تحصیلی گفتیم، وقفه‌ای یک‌ساله تا چند‌ساله در تحصیل و کار را «گپ تحصیلی» می‌نامند که هدف از آن دنبال‌کردن علاقه‌ها و فعالیت‌های دیگر است. گپ تحصیلی ممکن است کاملاً متفاوت یا همسو با تحصیل و حرفۀ متقاضیان باشد. در مطلب حاضر، قصد داریم مزایا و معایب گپ تحصیلی را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای گپ تحصیلی

در ابتدای مطلب مزایا و معایب گپ تحصیلی، به مزایای آن اشاره خواهیم کرد. گپ تحصیلی که ممکن است وقفه‌ای چندساله میان مقاطع تحصیلی یا کاری شخص باشد، مزایایی دارد که در‌ادامۀ مطلب آن را خواهید خواند.

یادگیری مهارت جدید

یکی از مزایای گپ تحصیلی یادگیری مهارت‌های جدید است. در گپ تحصیلی، متقاضیان برای انجام کارهای دلخواهشان فرصت دارند و مهارت‌های مدنظرشان را می‌توانند شناسایی و با کمک مربی یا کلاس یا گروهی محلی آن را تقویت کنند و برای زندگی پس از تحصیل بهتر آماده شوند. گفتنی است دانستن مهارتی تخصصی رزومه‌ای قوی برای متقاضیان به‌حساب می‌آید.

یادگیری زبان جدید

گپ تحصیلی فرصتی بسیار مناسب برای آموختن زبان جدید است. باتوجه‌به تأثیرهای ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا بر جهان، بیشتر منابع یادگیری زبان رایگان یا با قیمت بسیار مناسب دراختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و فرصتی عالی برای یادگیری زبانی جدید است. زبان‌هایی چون عربی، آلمانی، فرانسوی، هندی و دیگر زبان‌ها این ‌روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. همچنین، متقاضیان ‌هنگام یادگیری زبان جدید با فیلم‌ها و موسیقی‌های زیبایی مواجه خواهند شد که سرگرمی‌های مناسبی به‌حساب می‌آیند. یادگیری زبان جدید نه‌تنها متقاضیان را با فرهنگی جدید آشنا می‌کند؛ بلکه در رزومۀ آنان نیز می‌تواند اثری مثبت بگذارد.

راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین

در دورۀ پساکرونا، مشاغل آنلاین بسیار رونق یافته‌اند. اگر متقاضیان محصول یا خدمات جالبی دارند، در دورۀ گپ تحصیلی آن را می‌توانند ارائه دهند و کارآفرینی کنند و درآمد به‌دست آوردند‌. نکتۀ مهم در راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین این است که دروس عملی فروش و مدیریت کسب‌و‌کار را یاد می‌گیرند. علاوه‌بر‌این، با شرکت در دوره‌های کارآموزی دیگر شرکت‌ها و مؤسسه‌ها در حوزۀ کسب‌وکار می‌توان تجربه کسب کرد.

یافتن علاقۀ خود

از دیگر مزایای درخورتوجه گپ تحصیلی خودشناسی و یافتن علاقۀ خود است. همان‌طور‌که می‌دانید، اولویت‌های دانشجویان هنگام تحصیل در دانشگاه، آموزش و تحصیل است. بنابراین، یکی از مزایای گپ تحصیلی این است که متقاضیان روی علاقه‌مندی‌هایشان می‌توانند تمرکز کنند. برای مثال، در کلاس آموزشی گوناگون شرکت کنند یا اگر عاشق نوشتن هستند، دوره‌های نویسندگی را بگذرانند یا اگر ورزش خاصی مدنظرشان است، ‌آن را انجام دهند. در گپ تحصیلی، متقاضیان گزینه‌هایی را می‌توانند آزمون و خطا کنند که قبل‌تر فرصت انجامش را نداشته‌اند.

شرکت در اجتماع

یکی از مزایای مهم گپ تحصیلی گذراندن وقت و ملاقات با افراد است. گپ تحصیلی فرصتی مناسب برای اجتماعی‌بودن و پیوستن به فعالیت‌ها و ملاقات با دوستان جدید داخل یا خارج از کشور می‌تواند باشد. حتی فعالیت‌های کوچک‌تر مانند پیوستن به کلوپ‌های محلی یا سالن‌های ورزشی به اجتماعی‌بودن متقاضیان کمک می‌کند.

از دیگر مزایای گپ تحصیلی می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ۱. گسترش افق دید به جهان؛ ۲. کسب تجربۀ کاری و مهارت‌های مهم؛ ۳. کسب درآمد؛ ۴. گسترش روابط اجتماعی؛ ۵. یافتن دوستان بین‌المللی؛ ۶. بهبود مهارت‌های مهم منجر به اشتغال؛ ۷. بهبود و کسب مهارت‌های زندگی؛ ۸. انجام فعالیت‌های داوطلبانه و ارزشمند.

معایب گپ تحصیلی

معایب گپ تحصیلی

درادامۀ مطلب مزایا و معایب گپ تحصیلی، به معایب گپ تحصیلی می‌رسیم. گپ تحصیلی معایبی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. متقاضیان از همکلاسی‌هایش عقب می‌مانند؛ ۲. متقاضیان ممکن است هزینۀ زیادی صرف سازمان‌دهی و تحقق گپ تحصیلی کنند؛ ۳. امکان بیماری متقاضیان در گپ تحصیلی وجود دارد و اگر دچار بیماری خاصی باشند، باید مطمئن شوند داروی مدنظرشان در کشور هدف وجود دارد؛ ۴. احتمال مفقودشدن مدارک هویتی مهم متقاضیان مانند بلیت، گذرنامه، کارت شناسایی، گواهینامۀ رانندگی، بیمه، اطلاعات تماس خانواده یا دوستان نزدیک و شماره‌تلفن‌های ضروری وجود دارد؛ بنابراین، از مدارکشان رونوشت باید داشته باشند؛ ۵. احتمال مواجهه با کمبود منابع مالی وجود دارد که برای این منظور متقاضیان به‌درستی باید برنامه‌ریزی کنند و حساب مالی پشتیبان داشته باشند؛ ۶. ممکن است متقاضیان پس از گذراندن گپ تحصیلی تمایل نداشته باشند برای تحصیل به دانشگاه یا کالج بازگردند؛ ۷. احتمال کاهش مهارت‌های مطالعه وجود دارد؛ مثلاً دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و فیزیک که دروسشان شامل فرایندها و تکنیک‌های نظری پیچیده است، سخت بتوانند دوباره تحصیل کنند؛ ۸. ممکن است متقاضیان با مؤسسه‌ای گپ تحصیلی بگذرانند که کیفیت درخورتوجهی نداشته باشد؛ ۹. مسافرت طولانی‌مدت ممکن است خوشایند نباشد و مشکلات سازگاری با محیط جدید متقاضیان را ازنظر فیزیولوژیکی و احساسی دچار مشکل کند؛ ۱۰. ممکن است مؤسسه‌ای که متقاضیان قصد دارند گپ تحصیلی را در آن بگذراند، در ارائۀ خدمات صادق نباشد یا آنچه وعده داده، فراهم نکند؛ ۱۱. ممکن است متقاضیان دریابند تجربۀ موردانتظارشان را به‌دست نیاورده‌اند.

منابع: