تقریباً تمام دانشجویان بیزینس اسکول در تابستانِ بین سال اول و دوم دورۀ MBA خود دورۀ کارآموزی می‌گذرانند. دوره‌های کارآموزی در تابستان تأثیر بسزایی بر مسیر شغلی متقاضی می‌گذارند؛ به‌همین‌دلیل، بسیار رقابتی هستند. اگر قصد دارید در شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون، گلدمن یا Bain & Company کارآموزی کنید، بسیار مهم است که آمادگی لازم را به‌دست آوردید. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ دریافت پذیرش در دوره‌های کارآموزی MBA و عوامل مؤثر بر آن بیشتر صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

پیش‌قدم‌شدن بیزینس اسکول

برای موفقیت در دریافت پذیرش در دوره‌های کارآموزی MBA، باید بدانید معمولاً بیزینس اسکول‌ها هر ساله رویدادهایی برگزار می‌کنند تا شرکت‌ها از‌طریق آن‌ها بتوانند نیروهای کارآموز یا حتی نیروهای مدنظرشان را برای فرصت‌های شغلی تمام‌وقت پیدا کنند. این خدمات بیزینس اسکول‌ها فرصتی بسیار مناسب برای دانشجویان رشتۀ MBA شمرده می‌شود. رویدادهای مذکور اطلاعاتی دربارۀ دوره‌های کارآموزی و نحوۀ درخواست برای این دوره‌ها ارائه می‌دهند. در‌واقع، بیزینس اسکول‌ها معمولاً بورسیه‌ها و جایگاه‌های کارآموزی ثابتی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند.

استفاده از خدمات شغلی در بیزینس اسکول

عامل مهم دیگر در دریافت پذیرش در دوره‌های کارآموزی MBA توجه به خدمات شغلی دانشکده‌هاست. همان‌طور‌که می‌دانید، ویروس همه‌گیر کرونا نحوۀ کار و یادگیری ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. این موضوع به آن معناست که سبک‌ها و قالب‌های کارآموزی در سال‌های آینده ممکن است متفاوت باشند. با‌این‌حال، بیزینس اسکول‌ها در حال انطباق با شرایط جدید هستند تا به دانشجویان در یافتن کارآموزی مناسب در وضعیت فعلی کمک کنند. متقاضیان از تجربه‌های مشاوران شغلی می‌توانند استفاده کنند تا برای انتخاب دوره‌های کارآموزی بهتر تصمیم بگیرند.

تماس با دانش‌آموختگان

شبکۀ فارغ‌التحصیلان بیزینس اسکول‌ها مانند معادن طلا هستند. متقاضیان دوره‌های کارآموزی با مشورت با فارغ‌التحصیلان بیزینس اسکول‌ها فرصت‌های بهتری برای کسب جایگاه‌های رقابتی‌تر در شرکت‌ها می‌توانند بیابند. همچنین، فارغ‌التحصیلان بیزینس اسکول‌ها به انتقال تجربه‌های خود در قالب رویدادها و همایش‌ها علاقه‌مند هستند. برای این منظور بخش خدمات شغلی دانشکده‌ها با تشکیل شبکۀ فارغ‌التحصیلان، به متقاضیان دوره‌های کارآموزی برای کسب جایگاه‌های رقابتی‌تر در شرکت‌ها کمک می‌کنند. ناگفته‌ نماند مطرح‌شدن فارغ‌التحصیلان موفق بیزینس اسکول‌ها که در‌حال‌حاضر در شرکت‌های مطرح فعالیت می‌کنند، برای شرکت‌ها امتیاز بزرگی به‌حساب می‌آید و خودِ شرکت‌ها نیز از این رویدادها حمایت می‌کنند و به‌دنبال نیروهای کارآموز فعال در این همایش‌ها می‌گردند.

توجه به شرکت‌های نوپا

راه‌اندازی دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های تازه‌تأسیس معمولاً اتفاق نمی‌افتد؛ ازاین‌رو، از آن به‌نفع خودتان می‌توانید استفاده کنید. با دانستن اینکه به چه صنعتی علاقه دارید، ایده‌های تازه‌تان را با شرکت‌های تازه‌تأسیس در میان بگذارید و با آن‌ها کار کنید. بدین‌ترتیب، ایده‌هایتان را دراختیار شرکت تازه‌تأسیس قرار می‌دهید و کارآموز آن شرکت می‌شوید. در‌این‌بین با برجسته‌شدن، جایگاه بهتری در این رشته به‌دست می‌آورید و این موضوع نه‌تنها برای دورۀ کارآموزی، بلکه برای شغل آینده‌تان نیز بسیار مهم است.

توجه به تکالیف‌ و آمادگی برای مصاحبه

به‌منظور دریافت پذیرش در دوره‌های کارآموزی MBA به این نکته توجه کنید که از قبل برای انجام مصاحبه باید آماده شوید و بدانید رقیبان اصلی‌تان چه کسانی می‌توانند باشند. از همه مهم‌تر، هنگام مصاحبه پرسش‌هایی مطرح نکنید که از قبل با جست‌و‌جو در گوگل پاسخشان را می‌توانستید بیابید. شاید فکر کنید تا زمان مصاحبۀ شرکت‌ها و زمان کارآموزی فرصت زیادی دارید؛ ولی اگر زودتر شروع کنید، موفق‌تر و آماده‌تر خواهید بود.

در انتهای مطلب، بد نیست به چند نکتۀ کوچک اما مهم برای موفقیت در دریافت پذیرش در دوره‌های کارآموزی MBA اشاره کنیم. برخی از این نکته‌ها عبارت‌اند از: ۱. زود شروع کنید و برای مصاحبه آماده شوید؛ ۲. اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید؛ ۳. استراتژی‌تان را گسترش دهید؛ ۴. به یک فرصت کارآموزی اکتفا نکنید و چندین فرصت را با‌هم جلو ببرید؛ ۵. ذهنتان را باز نگه دارید.

منبع: