نرم‌افزارهای برتر یادگیری زبان نرم‌افزار‌های متناسب با سبک یادگیری زبان‌آموز هستند. برخی افراد به خواندن علاقه‌مندند، عده‌ای شنیدن را ترجیح می‌دهند، گروهی با بازی و تمرین زبان می‌آموزند و افراد زیادی نیز انگیزۀ بیشتری برای مکالمۀ زبان دارند. زبان‌آموزان با هر نوع سلیقه‌ای نرم‌افزارهای متناسب با نیازشان را می‌توانند بیابند و دانش زبان خود را تقویت کنند. بیشتر نرم‌افزارهای یادگیری زبان اشتراکی هستند و برای آن‌ها باید هزینه پرداخت شود. در وضعیت اپیدمی کرونا که دسترسی به آموزش سخت‌تر از گذشته شده است، منابع یادگیری آنلاین، به‌ویژه نرم‌افزار رایگان یادگیری زبان‌های مختلف، نقشی حیاتی برای متقاضیان ایفا می‌کند. در این مطلب، چهار نرم افزار رایگان یادگیری زبان در دوران کرونا را معرفی خواهیم کرد.

روزتا استون (Rosetta Stone)

روزتا استون

یکی از چهار نرم افزار رایگان یادگیری زبان در دوران کرونا نرم‌افزار رزتا استون (Rosetta Stone) است. این نرم‌افزار برنامۀ سه‌ماهۀ رایگان آموزش زبان به کودکان را ارائه می‌دهد. رزوتا استون به آموزش همه‌جانبۀ زبان مشهور است و ۲۴ زبان دنیا را با بهترین کیفیت ممکن آموزش می‌دهد. برای استفاده از این نرم‌افزار، در ابتدا نرم‌افزار را باید دانلود و سپس در آن ثبت‌نام کنید. اگر از گوشی‌های آیفون اپل استفاده کنید، به آموزش تمامی ۲۴ زبان دسترسی خواهید داشت. رزتا استون بسته‌های آموزشی دَه‌دقیقه‌ای روزانه ارائه می‌دهد که زبان‌آموز با تمرین و تکرار آن‌ها، زبان مدنظرش را می‌تواند فرابگیرد. بد نیست بدانید این نرم‌افزار از واقعیت افزوده نیز بهره می‌برد و با استفاده از دوربین، موضوع‌های دلخواه زبان‌آموز را به زبان مدنظر وی می‌تواند ترجمه کند.

بابل (Babbel)

بابل

دومین نرم‌افزار در فهرست چهار نرم افزار رایگان یادگیری زبان در دوران کرونا بابل (Babbel) نام دارد. در‌حال‌حاضر، آموزش‌های این نرم‌افزار به‌مدت سه‌ ماه برای دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحدۀ آمریکا و کودکان رایگان و نامحدود است. تمرکز نرم‌افزار بابل بر زبان‌های اروپایی است. به‌عنوان مثال، متقاضیان از درس‌های دَه تا پانزده‌دقیقه‌ای آن برای فراگیری زبان‌های هلندی، اسپانیایی، ترکی و لهستانی می‌توانند استفاده کنند. گفتنی است نسخۀ غیررایگان نرم‌افزار بابل ازجمله نرم‌افزار‌های برتر در حوزۀ آموزش زبان به‌حساب می‌آید. از دیگر ویژگی‌های بابل این است که دروس را براساس حیطه‌های دلخواه متقاضیان آموزش می‌دهد. ناگفته نماند سیزده زبان مختلف در نرم‌افزار بابل وجود دارد که متقاضیان از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند. هزینۀ استفاده از نسخۀ پولی بابل هشت دلار در ماه است و یکی از قابلیت‌های مهم آن دسترسی به کلاس‌های زنده و مدرسان آن‌ها محسوب می‌شود.

Fluent Forever

Fluent Forever

نرم‌افزار Fluent Forever سومین نرم‌افزار موجود در فهرست چهار نرم افزار رایگان یادگیری زبان در دوران کرونا است. این نرم‌افزار از فلش‌کارت برای آموزش زبان استفاده می‌کند. فلش‌کارت‌های متقاضیان شخصی‌سازی و در زمان‌های مشخص مرور آن‌ها به متقاضیان یادآوری می‌شود. متقاضیان با تکرار فلش‌کارت‌های نرم‌افزار Fluent Forever در زمان‌های معین، با روشی پویا زبان می‌آموزند. علاوه‌بر‌این، نرم‌افزار یادشده دروس را بر‌اساس روشی چهارمرحله‌ای آموزش می‌دهد. این مراحل عبارت‌اند از: ۱. آموزش به روش شنیداری و آشنایی با تلفظ واژه‌ها؛ ۲. آموزش به روش تصویری و نشان‌دادن تصاویر مرتبط با واژه‌ها؛ ۳. آموزش دستور‌زبان با استفاده از داستان‌های کوتاه؛ ۴. مکالمه با افراد محلی مسلط به زبان مادری‌. نرم‌افزار Fluent Forever دورۀ یک‌ماهۀ رایگان برای استفاده در دوران قرنطینه تدارک دیده است که هنگام ثبت‌نام، با کد STUCKATHOME از این دوره می‌توان استفاده کرد.

LingoDeer

LingoDeer

آخرین نرم‌افزار در فهرست چهار نرم افزار رایگان یادگیری زبان در دوران کرونا LingoDeer نام دارد. این نرم‌افزار برای آموزش زبان‌های آسیایی کاربرد دارد. اگر به یادگیری زبان‌های کره‌ای، ژاپنی، ویتنامی و دیگر زبان‌های خارجی معروف قارۀ آسیایی علاقه‌مندید، این نرم‌افزار برایتان مناسب است. نرم‌افزار LingoDeer جنبه‌هایی از زبان‌ها را تشخیص می‌دهد که زبان‌آموزان ممکن است در زبان مادری خود با آن‌ها آشنا نباشند. همچنین، دروس به‌ترتیب برای زبان‌آموزان آورده شده است و متقاضیانی که با زبان مدنظرشان آشنایی اولیه دارند، از مراحل بعدی می‌توانند استفاده کنند. گفتنی است کاربران این نرم‌افزار از آموزش زبان به‌کمک انیمیشن‌های ژاپنی و برنامۀ تلویزیونی کره‌ای K-dramas راضی بوده‌اند. شایان ذکر است نسخۀ پیشرفتۀ نرم‌افزار LingoDeer با پرداخت یک دلار به‌مدت سی ‌روز در‌دسترس است و با استفاده از کد REMOTE، از این نسخه می‌توان استفاده کرد.

در انتهای این مطلب، بد نیست تعدادی دیگر از نرم‌افزارهای یادگیری و آموزش زبان را ذکر کنیم. گفتنی است بیشترِ این نرم‌افزارها با‌توجه‌به نیازها و اولویت‌های زبان‌آ‌موزان ارائه می‌شوند. برخی از نرم‌افزارهای یادشده عبارت‌اند از: دولینگو، Speakly (آموزش زبان براساس مکالمات روزمرۀ زندگی)، Lirica (آموزش زبان برمبنای موسیقی)، QLango (آموزش زبان براساس بازی و سرگرمی)، Pimsleur، Beelinguapp، Memrise و Mondly.

منابع: