دریافت ویزای تحصیلی بدون شک یکی از مهمترین مسائل مربوط به تحصیل در خارج از کشور است. گاهی مواقع ممکن است حتی در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه، با درخواست ویزای دانشجوی (تحصیلی) شما برای ورود به کشور مورد نظر و شرکت در کلاس‌های دانشگاه موافقت نشود که این امر می‌تواند بسیار نامید کننده باشد. بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شما به عنوان یک متقاضی تحصیل در خارج از کشور، تمامی موارد و نکات مهم پیش از درخواست ویزای تحصیلی را مد نظر قرار دهید تا فرآیند اخذ ویزا با مشکل خاصی مواجه نشود. در این مطلب نگاهی کوتاه به نحوه اخذ دریافت ویزای تحصیلی چند کشور محبوب دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل در خارج از کشور خواهیم پراخت.

ویزای تحصیلی فرانسه

بعد از موفقیت در کسب پذیرش از دانشگاه های فرانسه در مقطع مورد علاقه (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) و یا جهت شرکت در دروه‌های زبان فرانسه در فرانسه می‌بایست به همراه نامه پذیرش از دانشگاه و دیگر مدارک مورد نیاز، در خواست خود را از طریق م افزار تحصیل در فرانسه Etudes en France ارائه دهند. یکی از مهمترین مواردی که برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور می‌بایست در نظر داشته باشید شرایط سنی است. در حالت کلی تحصیل در فرانسه هیچ گونه محدودیت سنی ندارد. با این وجود بهتر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی بین  ۱۸ تا ۲۲ سال و برای کارشنلسی ارشد تا ۳۳ سال را مد نظر داشته باشید. البته برای شرکت در دوره‌های زبان شرایط سنی خاصی وجود ندارد و شما می‌تواند با دریافت پذیرش از کالج‌های زبان فرانسه برای دریافت ویزا اقدام کنید. اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی فرانسه»

ویزای تحصیلی ایتالیا

دریافت ویزای دانشجویی از ایتالیا به مراتب راحتر از کشورهای دیگر است. ایتالیا همیشه به عنوان یک کشور محبوب برای دانشجویان بین‌المللی به دنبال جذب این دانشجویان است. بنابراین برای اعطا ویزای تحصیلی شرایط ساده‌تری را برای صدور ویزا در نظر گرفته است. برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، دانشجویان باید نخست از طریق سایت شرکت Cox and Kings Global Service یا CKGS وقت تحویل مدارک رزرو نمایند. پس از تحویل مدارک به شرکت CKGS و بررسی مدارک توسط این شرکت، برای متقاضی وقت مصاحبه سفارت تعیین می‌شود که توسط همین شرکت به متقاضی اعلام می‌گردد. همانند تحصیل در فرانسه، برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا بهتر است شرایط سنی خود را مد نظر داشته باشید.

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی ایتالیا و نحوه دریافت آن»

ویزای تحصیلی اسپانیا

اسپانیا از دیگر کشور‌های مطرح اروپایی است که برای تحصیل در دانشگاه‌های آن می‌بایست ویزای تحصیلی آن را دریافت کرد. برای اخذ راحت‌تر این ویزا، بهتر است افراد دارای شرایط سنی زیر باشند:

  • تحصیل در کالج‌های اسپانیا: حداکثر ۲۵ سال
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد: حداکثر ۳۵ سال
  • تحصیل در مقطع دکتری: بدون محدودیت سنی

شرایط سنی مذکور از جمله الزامات دریافت ویزا نیستند و داشتن این شرایط، تنها شانس افراد برای دریافت ویزا را افزایش می‌دهد. اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی اسپانیا»

ویزای تحصیلی آلمان

دریافت ویزای دانشجویی آلمان یکی از سخت‌ترین مراحل اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه‌های این کشور است. با این وجود اگر مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزا بدون عیب و نقص باشد، دریافت ویزای تحصیلی از این کشور دور از دسترس نیست. در جدید‌ترین آمار و ارقام منتشر شده، سفارت آلمان در تهران از ۵۶.۴۶۹ فرم تقاضا (تحصیلی، کاری، بازدید خانواده و …) در سال گذشته ۳۹.۴۷۱ عدد از آن‌ها را پذیرفته و ۱۶.۷۹۶ عدد از آن‌ها با رد درخواست ویزا مواجه شده‌اند. برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان باید بسیار هوشمند عمل کنید تا فرآیند درخواست شما با مشکل خاصی مواجه نشود. همانند دیگر کشور‌های اشاره شده در بالا، شرایط سنی تحصیل در آلمان جز مهمترین موارد برای درخواست ویزای تحصیلی است. با توجه به اینکه تحصیل در آلمان به صورت رایگان است، وارد شدن به دانشگاه‌های این کشور بسیار رقابتی است و در نتیجه سفارت این کشور به دنبال بهترین افراد برای صدور ویزا است.

برای موفقیت در اخذ ویزای دانشجویی آلمان، می‌بایست در روز مصاحبه بهترین عملکرد خود را نشان دهید و با آمادگی کامل و عاری از هرگونه استرس به سوالات مربوطه از طرف کارمند سفارت پاسخ دهید. تسلت شما در زمان مصاحبه یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم است که نشان می‌دهد شما از نظر بلوغ فکری، استقلال و توانایی‌های اجتماعی واجد شرایط تحصیل در آلمان هستید.

برخی از سؤالاتی که ممکن است از شما در زمانه مصاحبه پرسیده شود، به شرح زیر است:

  • چرا می‌خواهید در آلمان ادامه تحصیل دهید؟
  • برای چه رشته‌ای و در چه مقطعی درخواست پذیرش تحصیلی دادید؟
  • چرا این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • تحصیل در این رشته چه منافعی برای شما دارد؟
  • چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • ترجیح می‌دهید پس از پایان تحصیل در آلمان، در این کشور بمانید یا به کشور خود بازگردید؟

اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی آلمان»

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، بهتر است قبل از اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه، کمی با شرایط صدور ویزای تحصیلی مربوط به کشور مورد نظر آشنا شوید و سعی کنید کشور‌هایی را در نظر بگیرید که شانس دریافت ویزای تحصیلی از آن‌ها بالا باشد. سفارتخانه‌های آلمان، ایتالیا و فرانسه در تهران بیشترین تعداد ویزا (ویزای شنگن) برای متقاضیان صادر کرده‌اند.