اگر برای ‌ تحصیل در ایتالیا اماده شده اید و بعد از مدتی دوری از تحصیل، می خواهید مجددا به دانشگاه برگردید باید با مفهومی به نام گپ تحصیلی چیست آشنا شوید. هر کشوری برای فاصله ای که بین تحصیل در مقاطع مختلف ایجاد می شود، قوانین خاصی دارد و گپ تحصیلی ایتالیا نیز دقیقا بر همین اساس سنجیده می شود. با توجه به مقطعی که قصد تحصیل در ان را دارید و شرایط سنی خودتان، این قوانین ممکن است تغییر کنند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با شرایط گپ تحصیلی برای ایتالیا آشنا کنیم.

گپ تحصیلی برای ایتالیا چیست؟

گپ تحصیلی به فاصله ی بین دو مقطع تحصیلی گفته می شود یا به معنای ساده تر، هر وقفه ای که در بین تحصیل ایجاد شود را گپ می گویند. مثلا فردی در سال 2018 مدرک لیسانس خود را دریافت کرده و در سال 2024 می خواهد برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا، درخواست دهد. این فاصله زمانی بین دو مقطع همان گپ تحصیلی است که تحت شرایطی خاص نیز، تاثیر منفی در مهاجرت تحصیلی و حتی دریافت بورسیه استانی ایتالیا خواهد داشت.

گپ تحصیلی برای ایتالیا چیست؟

شرایط گپ تحصیلی ایتالیا

این فاصله زمانی برای هر مقطع تحصیلی ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد. مثلا شاید این گپ برای مقطع دکتری مشکل خاصی نباشد و به راحتی شما بتوانید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنید ولی همین زمان برای پذیرش در مقطع کارشناسی شما را دچار مشکل کند. در این بخش به بررسی شرایط گپ تحصیلی برای ایتالیا خواهیم پرداخت.

گپ تحصیلی در دوره کارشناسی

اگر قصد تحصیل در دوره کارشناسی در ایتالیا را داشته باشید باید به شرایط سنی این دوره در ابتدا توجه کنید. معمولا از 18 تا 25 سالگی پذیرش دانشجویان در این مقطع انجام می شود و مشکل خاصی برای دریافت ویزا ندارند. البته اگر گپ تحصیلی در ایتالیا از 18 سالگی تا 21 سالگی باشد و حدودا سه سال از دریافت دیپلم شما گذشته باشد، طبق روال معمول می توانید اقدام به دریافت پذیرش کنید ولی برای سنین بالاتر باید سوابق تحصیلی و پژوهش های انجام شده در این دوره ی گپ را ارائه دهید تا مشکلی بابت قبول درخواست اپلای شما وجود نداشته باشد.

شرایط گپ تحصیلی ایتالیا در ارشد

در خصوص مقطع کارشناسی ارشد کمی شرایط و قوانین گپ فرق می کند. شما تا 35 سالگی می توانید اقدام به تحصیل در این مقطع کنید و مشکلی نیز بابت دریافت ویزا نخواهید داشت ولی اگر تا 7 سال فاصله بین مقطع لیسانس و ارشد ایجاد شده باشد و مدرک زبان نیز نداشته باشید یا نمره ی زبان پایینی کسب کنید، برای دریافت ویزا جهت تحصیل در ایتالیا به مشکل بر می خورید. البته حداکثر سن تحصیل با توجه به تخصص و رشته انتخابی ممکن است متغییر باشد ولی قوانین برای میزان گپ تحصیلی در ایتالیا، ثابت است.

گپ تحصیلی دکتری در ایتالیا

سخت گیری خاصی در مقطع دکتری بابت گپ تحصیلی وجود ندارد و دانشجویان تا 10 سال نیز می توانند از گپ های تحصیلی در ایتالیا استفاده کنند. البته این امر باید با ارائه مقالات و پژوهش های انجام شده در زمان فاصله ی بین دو مقطع تحصیلی باشد، و در این شرایط می توانید ادامه تحصیل خود را داشته باشید. معمولا تا سن 40 یا 45 سال مشکلی بابت دریافت ویزا جهت تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا نباید وجود داشته باشد.

شرایط گپ تحصیلی ایتالیا

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

شرایط سنی در کشور ایتالیا برای تحصیل متناسب با تخصص و رشته و حتی دانشگاهی که انتخاب می کنید، می تواند متفاوت باشد. ولی استاندارد سنی در مقاطع تحصیلی مختلف در این کشور به شرح زیر است:

  • شرایط سنی دوره کارشناسی: از 18 تا 30 سال
  • شرایط سنی ارشد: از 24 تا 35
  • شرایط سنی دکتری: از 28 تا 45 سال

رفع مشکل گپ تحصیلی در ایتالیا

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم در خصوص شرایط مختلف گپ در مقاطع مختلف تحصیلی مطالبی را بیان کنیم. ولی اکنون که گپ تحصیلی برای ایتالیا ایجاد شده و شما قصد ادامه تحصیل دارید باید چگونه این فاصله زمانی را توجیح کنید؟ چه مواردی در انگیزه نامه اگر قصد شود، شانس شما را برای دریافت ویزا بیشتر خواهد کرد؟ در ادامه به مهترین موارد در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

گپ به علت خدمت سربازی

خدمت سربازی اولین دلیلی است که برای آقایان می تواند در انگیزه نامه قید شود تا توجیح مناسبی برای فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی باشد. البته در نظر داشته باشید، سعی نکنید این مورد را جعل کنید زیرا از شما مطمعنا کارت پایان خدمت را درخواست می کنند و برای گپ های بالای 2 سال، خدمت سربازی نمی تواند دلیل مناسبی باشد زیرا با یک جست و جوی ساده می توان مدت زمان خدمت در ایران را متوجه شد.

مشکلات شخصی

دیگر دلیلی که برای وقفه ایجاد شده در تحصیل می توانید بیاورید، مشکلات خانوادگی است. البته باید در خصوص این مشکلات پیش امده برای سفارت به طور کامل، توضیحات و مدارک لازم را ارائه دهید. مثلا اگر بابت تولد فرزند این وقفه ایجاد گشته، گواهی تولد و مدارک شناسایی فرزند باید ضمیمه مدارک شما باشد.

فاصله زمانی برای آمادگی آزمون ها

یکی از متداول ترین دلایلی که برای وقفه های ایجاد در تحصیل وجود دارد، گپ مطالعه برای امادگی در آزمون های مختلف است. به دلیل اینکه مراکز آموزشی از فرایند سخت دریافت مدرک زبان و موارد مشابه مطلع هستند، این مورد را برای شما به عنوان نمره منفی تلقی نمی کنند.

رفع مشکل گپ تحصیلی در ایتالیا

نگارش مقاله و پژوهش

دیگر دلیلی که برای گپ تحصیلی ایتالیا می توان عنوان کرد، کار بر روی پروژه های تحقیقاتی یا نگارش مقالات علمی است. با ضمیمه کردن مدارک لازم در این خصوص و نشان دادن مقالات چاپ شده ی خود در مجلات عملی، می توانید از دریافت نمره منفی بابت گپ ایجاد شده جلوگیری کنید.

اشتغال در حیطه مرتبطت

اگر بعد از اتمام یک دوره تحصیلی به اشتغال پرداخته اید و شغل، متناسب با رشته شما است، می توانید از این امر به عنوان دلیل گپ ایجاد شده در تحصیل یاد کنید. ارائه مدارک شغلی مرتبط به سفارت و دانشگاه مورد تقاضا، می تواند علاوه بر جلوگیری از ثبت نمره منفی به تسریع در قبول پذیرش شما نیز کمک کند.

آیا ادامه تحصیل در سنین بالا در ایتالیا ممکن است؟

کشور ایتالیا به هیچ عنوان قوانین سخت گیرانه ای بابت تحصیل در سنین مختلف ندارد و اگر شما سابقه پژوهشی و توانایی های عملی خود را ثابت کنید، در هر سنی می توانید در این کشور مشغول به تحصیل شوید. اگر در خصوص گپ های تحصیلی در ایتالیا و موارد مرتبطت با سن تحصیل در این کشور، سوالی دارید یا در مورد مطالب عنوان شده در این مقاله، نظری خاص را می خواهید بیان کنید، لطفا ان را با ما در بخش نظرات به اشترک بگذارید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

سقف مجاز برای گپ تحصیلی در ایتالیا چقدر است؟

سقف مجاز برای وقفه تحصیلی در ایتالیا با توجه به مقطع تحصیلی، نمره زبان و مقالات و پروژه های عملی شما مشخص می شود ولی معمولا نهایتا بین 1 تا 3 سال گپ مورد قبول واقع می گردد و مواردی بیش از این مدت، منوط به شرایط خاصی است که هر دانشگاه ان را اعلام می نماید.

با وجود گپ تحصیلی امکان دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا وجود دارد؟

اگر سن شما از شرایط سنی دریافت بورسیه گذر کرده و علت ان نیز، وقفه تحصیلی بوده می توانید با ارائه دلایلی مانند: اشتغال در حوزه مرتبطت با رشته ی تحصیلی، گپ ایجاد شده را توجیح نمایید تا مجدد شانس دریافت بورسیه را کسب کنید.