تحصیل در ایتالیا همواره می تواند به عنوان هدفی جذاب شناخته شود. دریافت بورسیه استانی ایتالیا که عملا هزینه های تحصیل را نزدیک به صفر می کند، یکی از اصلی ترین دلایلی است که افراد ترغیب به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می شوند. ولی همین استقبال گسترده سبب شده تا آزمون های ورودی مختلفی در این کشور برای هر دانشگاه وجود داشته باشد. اما با کمی جست و جو می توانید رشته های بدون آزمون ایتالیا که بیشتر در حوزه علوم اجتماعی هستند را نیز بیابید. برای اینکه با تمامی این رشته ها در دانشگاه ها و مقاطع مختلف تحصیلی آشنا شوید، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رشته های بدون آزمون ورودی در ایتالیا

رشته های بدون آزمون ورودی در ایتالیا

رشته های زیادی در کشور ایتالیا بدون آزمون ورودی برای پذیرش هستند و معمولا در حیطه علوم اجتماعی قرار دارند. این موضوع بدان معنا است که تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا حتما با گذارندن آزمون ورودی ممکن است و بدون آزمون چنین رشته هایی در ایتالیا قابل تحصیل نیست. در ادامه در سه بخش به بررسی این رشته های می پردازیم:

رشته های بدون آزمون ایتالیا دوره کارشناسی

همانطور که قبل تر نیز گفته، ایتالیا قوانین سخت گیرانه ای بابت پذیرش دانشجو ندارد ولی برخی موارد خاص مانند ‌شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا باید رعایت شود. حتی اگر قرار است در رشته های بدون آزمون ورودی، ثبت نام کنید باید حتما حداقل معدل و مدارک لازم روتین برای دریافت ویزا را داشته باشید. در مقطع کارشناسی در ایتالیا برخی رشته ها نیاز به آزمون ندارند. در جدول زیر می توانید اصلی ترین و به نوعی محبوب ترین رشته ای بدون آزمون ایتالیا را مشاهده کنید:

مدیریت مالی   روانشناسی  
 زبان‌ شناسی مدیریت گردشگری و مهمانداری
رشته های علوم انسانی   روابط بین المللی  
علوم غذایی   حقوق  
اقتصاد   طراحی مد  

رشته های بدون آزمون ایتالیا در دوره کارشناسی ارشد

رشته های بدون آزمون ایتالیا در دوره کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناس ارشد نیز مانند دوره لیسانس در برخی رشته ها در کشور ایتالیا می توانید بدون آزمون به تحصیل بپردازید. البته ممکن است رشته ای در دانشگاه خاصی این قابلیت را دارد و همان رشته در مرکز اموزشی دیگر، با آزمون ورودی امکان تحصیل را داشته باشد. پس در این بخش و در جدول زیر به شما رشته های بدون آزمون ورودی در ایتالیا در برخی دانشگاه ها را معرفی خواهیم نمود:

نام دانشگاه رشته تحصیلی
دانشگاه مسینا Economics and Finance
دانشگاه سالنتو AEROSPACE ENGINEERING        
دانشگاه پروجا Business Administration
دانشگاه بولونیا Molecular and Cell Biology       
دانشگاه سالرنو Smart Industry Engineering      
دانشگاه بولونیا Mechanical Engineering for Sustainability   
دانشگاه فلورانس Software: Science and Technology           

برای اطلاع از لیست کلیه رشته ها و دانشگاه های بدون آزمون ورودی در ایتالیا لطفا با مشاورین سیم آخر، ارتباط برقرار کنید.

رشته های دکتری بدون آزمون ورودی ایتالیا

شرایط تحصیل در مقطع دکتری کمی متفاوت است و براحتی نمی توان بدون آزمون در رشته های مختلف قبول شد. البته این مورد منوط به دستاورد های دوره ارشد شما است و هر چه نمرات و مقالات بیشتری داشته باشید، امکان پذیرش در دانشگاهی بدون آزمون را خواهید داشت. رشته ی خاصی در دوره دکتری برای معرفی وجود ندارد و صرفا سنجش شما توسط دانشگاه مقصد و براساس فاکتور های اعلام شده، انجام می شود.

دانشگاه های بدون آزمون ورودی در ایتالیا

در ایتالیا امکان تحصیل در دانشگاه های خصوص و دولتی وجود دارد و در پروسه ی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، تفاوتی ندارد که از کدام دانشگاه پذیرش خود را دریافت کرده باشید. دانشگاه هایی مانند بولونیا، پادوا، میلان، فلورانس، تورین و سالنتو در برخی رشته ها، آزمون ورودی ندارند و شما صرفا براساس نمرات دوران دبیرستان و دستاوردهای پژوهشی که دارید، می توانید پذیرش تحصیلی را دریافت نمایید. البته دانشگاه های خصوصی نیز در این کشور با دریافت شهریه که نسبتا بالا می باشد، امکان تحصیل در رشته های مختلف بدون آزمون را برای دانشجویان، فراهم می کنند.

دانشگاه های بدون آزمون ورودی در ایتالیا

رشته های بدون ازمون دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا به دلیل اینکه قدیمی ترین مرکز اموزشی این کشور محسوب می شود، تقاضای زیادی برای تحصیل در ان وجود دارد و شاید همه نتوانند در آزمون ورودی آن موفق شوند. برخی رشته های علوم اجتماعی مانند مدیریت بازرگانی در دوره لیسانس و همچنین رشته های بیوانفورماتیک و زیست‌شناسی مولکولی در دوره ارشد این دانشگاه، بدون آزمون ورودی هستند و براساس سوابق تحصیلی افراد، گزینش انجام می شود. البته به دلیل اینکه ممکن است این مورد هر ساله تغییر کند، بهتر از برای اطلاع دقیق به سایت این دانشگاه مراجعه نمایید.

آدرس سایت دانشگاه بولونیا

پذیرش در رشته های بدون آزمون ایتالیا

پذیرش بدون آزمون در دانشگاه های ایتالیا کار سختی نبوده و تنها کافی است، دانشگاه و رشته مورد نظر خود را بیابید. سپس باید درخواست پذیرش به دانشگاه ارسال کنید و در مصاحبه آنلاین یا حضوری آن دانشگاه، شرکت نمایید. بعد از بررسی سوابق تحصیلی و شرایط دیگری که دانشگاه مشخص می کند، نامه پذیرش به شما اعطا خواهد شد. حال باید از طریق این نامه به سایت سفارت ایتالیا در ایران مراجعه نموده و مراحل دریافت ویزا را طی کنید. اگر در خصوص هر کدام از مراحل این فرایند مشکلی داشتید یا سوالی برای شما پیش امد، می توانید با کارشناسان سیم آخر تماس بگیرد و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

مزیت تحصیل در رشته های بدون آزمون ایتالیا چیست؟

علاوه بر اینکه زمان خود را برای مطالعه سخت و زمان بر نخواهید گذاشت، انتخاب گسترده ای نیز بین رشته های متنوع دارید و عملا می توانید یک یا چند سال را که معمولا افراد صرف اماده سازی برای آزمون می کنند را ذخیره کنید.

آیا هزینه تحصیل در رشته های بدون آزمون ورودی در ایتالیا بیشتر است؟

خیر هزینه های تحصیل در این رشته ها با سایر رشته ها که دارای آزمون ورودی هستند، هیچ تفاوتی ندارد.