اگر علاقه مند به تحصیل تئاتر در فرانسه هستید، باید در خصوص رشته ادبیات نمایشی نیز آشنایی داشته باشید. رشته ای که به بررسی و افزایش توانایی افراد در خصوص تحلیل انواع نمایش نامه و نگارش آن ها می پردازد. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته ادبیات نمایشی در خارج از کشور هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اطلاعاتی کامل در خصوص شرایط و هزینه های تحصیل و بازار کار این رشته برای شما بیان نماییم.

رشته ادبیات نمایشی چیست؟

رشته ادبیات نمایشی به طور کلی، بررسی و تحلیل نمایشنامه ها، تئاتر، فیلم ها و سایر آثار هنری نمایشی را در بر می گیرد. این رشته به مطالعه ساختار، شخصیت ها، داستان ها و موضوعات مختلف این آثار پرداخته و تحلیل های عمیقی از جنبه های مختلف آن ها ارائه می دهد. در این رشته، فرد توانایی نگارش نمایش نامه و نقد آثار هنری را کسب می کند و می تواند برای اجرا و تولیدات نمایشی نظریه پردازی و تحلیل کند. عملا این رشته یک اتصال بین گرایش های مختلف هنری محسوب می شود و به عنوان مثال تحصیل رشته سینما در ایتالیا می تواند در بخش نمایش نامه نویسی، بخشی از ادبیات نمایشی باشد.

رشته ادبیات نمایشی چیست؟

شرایط تحصیل در رشته ادبیات نمایشی در خارج از کشور

تحصیل در رشته ادبیات نمایشی در خارج از کشور برای ایرانیان شامل مراحل و مدارک زیر می باشد:

  1. انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی: ابتدا باید دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای پذیرش در ان درخواست خود را ثبت کنید.
  2. مدارک تحصیلی:
    1. دیپلم دبیرستان و ریزنمرات
    2. مدرک کارشناسی (در صورت درخواست برای مقاطع بالاتر) و ریزنمرات
  3. مدرک زبان: معمولاً نیاز به مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل خواهید داشت.
  4. رزومه (CV): شامل سوابق تحصیلی، کاری و هنری
  5. نامه انگیزشی (SOP): توضیح دلایل انتخاب رشته و دانشگاه
  6. نمونه کارها: نمونه هایی از نوشته ها یا پروژه های نمایشی
  7. توصیه نامه : از اساتید یا کارفرمایان قبلی
  8. پاسپورت معتبر
  9. ویزای تحصیلی: پس از پذیرش، باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.
  10. تمکن مالی: اثبات توانایی مالی برای پوشش هزینههای تحصیل و زندگی

بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات نمایشی در جهان

در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل ادبیات نمایشی (Dramatic Literature) بپردازیم. این دانشگاه ها به دلیل کیفیت بالای آموزش و پژوهش در زمینه ادبیات نمایشی شناخته شده اند و فرصته ای فراوانی برای دانشجویان فراهم می کنند تا مهارت های خود را توسعه داده و با صنعت تئاتر ارتباط برقرار کنند.

بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات نمایشی در جهان

دانشگاه ییل (Yale University)

ارتباطات قوی و گسترده ای که این دانشگاه با صنعت تئاتر دارد و برنامه های تئاتر و نمایشنامه نویسی برجسته آن، سبب شده تا هر ساله متقاضیان زیادی برای پذیرش در آن، درخواست بدهند.

دانشگاه نیویورک (New York University - Tisch School of the Arts)

موقعیت مکانی در قلب تئاتر برادوی، به عنوان یکی از بهترین صحنه های نمایش در دنیا و برنامه های متنوع و فرصت های کارآموزی سبب شده تا این دانشگاه نیز در لیست بهترین مراکز آموزشی ادبیات نمایشی جهان قرار بگیرد.

دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

دانشگاه کلمبیا به طور عادی در بین بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارد و با ارائه برنامه های متنوع در زمینه تحصیلات تکمیلی برای ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی، سبب داشتن جایگاهی ثابت در بین بهترین دانشگاه های این رشته نیز شده است.

دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس (University of California, Los Angeles - UCLA)

ارتباط نزدیک با صنعت فیلم و تلویزیون هالیوود سبب شده تا دانشجویان این دانشگاه بتوانند به خوبی و به صورت عملی، دروس خود را تجربه کنند و قبل از ورود به بازار کار، تجربه های مناسبی را کسب نمایند.

دانشگاه نورتوسترن (Northwestern University)

این دانشگاه با برنامه های قدرتمند در زمینه تئاتر و فرصت های تحقیقاتی گسترده، جایگاه ثابتی در بین بهترین دانشگاه های ادبیات نمایشی در جهان دارد.

دانشگاه رویال هالووی لندن (Royal Holloway, University of London)

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های انگلستان در زمینه ادبیات نمایشی که تمرکز آموزش در ان بر تاریخچه و نظریه های تئاتری می باشد.

دانشگاه گلداسمیتز لندن (Goldsmiths, University of London)

علت محبوبیت این دانشگاه و قرار گرفتن ان در لیست بهترین دانشگاه های رشته ادبیات نمایشی در جهان رویکرد خلاقانه در آموزش هنرهای نمایشی و ادبیات نمایشی است که توسط بهترین امکانات و اساتید پیاده سازی می شود و وجود چنین مراکز اموزشی باعث می شود تا تحصیل رشته هنر در انگلستان همواره مورد استقبال دانشجویان باشد.

دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University)

این دانشگاه در شهر کانبرا استرالیا قرار دارد و به دلیل ارائه برنامه های چند رشته ای که شامل مطالعات فرهنگی و هنرهای نمایشی می شود، مورد استقبال دانشجویان علاقه مند به این رشته می باشد.

گرایش های رشته ادبیات نمایشی

گرایش های رشته ادبیات نمایشی

رشته ی ادبیات نمایشی گرایش های مختلفی دارد که تحصیل رشته تئاتر در آلمان یکی از این موارد می باشد. در لیست زیر چند مورد از بهترین گرایش های ادبیات نمایشی را می توانید مشاهده نمایید:

  • نمایشنامه نویسی: در این گرایش، دانشجویان به نوشتن نمایشنامه ها و تئوری های تئاتر می پردازند.
  • مدیریت هنر های نمایشی: آموزش مهارت های مدیریتی و سازماندهی در زمینه هنرهای نمایشی که برای مشاوره گروه های هنری کاربرد دارد
  • نقد هنری: تمرین نوشتن نقد ها و مقالات تحلیلی در مورد آثار نمایشی در این گرایش به آموزش داده می شود.
  • کارگردانی: در این حوزه، دانشجویان با راهبرد و فنون کارگردانی در تئاتر آشنا می شوند.
  • بازیگری: دانشجویان در این گرایش به آموزش و تمرین عملی بازیگری بر روی صحنه پرداخته و تکنیک های بازیگری را یاد می گیرند.
  • طراحی صحنه: این گرایش بر روی طراحی صحنه، لباس، نورپردازی و جلوه های ويژه تئاترو سينما تأکید دارد.

بازار کار و درآمد رشته ادبیات نمایشی

میانگین درآمد سالانه بسته به کشور، تجربه و نوع شغل متفاوت است. در ایران، درآمد فارغ التحصیلان این رشته می تواند از چند میلیون تومان تا ده ها میلیون تومان متغیر باشد. در کشور های دیگر نیز این مقدار می تواند بسیار متفاوت باشد و کاملا به کشوری که در آن زندگی می کنید بستگی دارد؛ مثلاً در آمریکا میانگین درآمد نویسندگان حرفه ای ممکن است بین 40,000 تا 100,000 دلار یا بیشتر در سال باشد. بازار کار رشته ادبیات نمایشی به عوامل مختلفی مانند تجربه شما، گرایش انتخابی و کشور محل زندگی بستگی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های زیر مشغول به کار شوند:

  • نویسندگی و نمایشنامه نویسی برای تئاتر، تلویزیون و سینما
  • کارگردانی در تئاتر یا پروژه های تصویری
  • تدریس در دانشگاه ها، مدارس هنر و آموزشگاه های خصوصی
  • منتقد هنری جهت نوشتن نقد و مقالات برای مجلات و روزنامه ها.
  • مشاوره هنری برای همکاری با گروه های تئاتری یا تولیدات سینمایی

درآمد رشته ادبیات نمایشی

بورسیه رشته ادبیات نمایشی در خارج از کشور

بله، بورسیه های تحصیلی برای رشته ادبیات نمایشی وجود دارد. شرایط دریافت بورسیه معمولاً به دانشگاه و برنامه مورد نظر بستگی خواهد داشت. برخی از شرایط ممکن است شامل عملکرد تحصیلی بالا، تجربه کاری قبلی، نمونه های از سابقه هنری یا توصیه نامه های قوی از استادان قبلی شما باشد. به شما پیشنهاد می کنیم برای اطلاع کامل از بورسیه های تحصیلی در رشته ادبیات نمایشی به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نموده یا با مشاورین ما در سیم آخر ارتباط بگیرید تا شما را آخرین بورسیه ها و شرایط دریافت آن مطلع سازند.

در اخر اگر در خصوص مطالب بیان شده در این مقاله سوالی دارید می توانید آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

هزینه تحصیل در رشته ادبیات نمایشی چقدر است؟

شهریه رشته ادبیات نمایشی در خارج از کشور بسیار متغییر است و کاملا به کشور محل تحصیل بستگی دارد. در لیست زیر می توانید، شهریه چند دانشگاه برتر این رشته را مشاهده کنید:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا در رشته ادبیات نمایشی مانند ییل و نیویورک بین 30,000 تا 60,000 دلار در سال است.
  • دانشگاه هایی مانند رویال هالووی و گلد اسمیتز شهریه ای بین 15,000 تا 25,000 پوند در سال دارند.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا در رشته ادبیات نمایشی معمولاً بین 20,000 تا 30,000 دلار کانادا در سال است.
  • دانشگاه ملی استرالیا، شهریه ای بین 25,000 تا 35,000 دلار برای رشته ادبیات نمایشی در سال دارد

توجه داشته باشید که این هزینه ها شامل شهریه دانشگاه است و هزینه های زندگی مانند مسکن، غذا نیز باید در نظر گرفته شود. به طور متوسط، هزینه های زندگی در خارج از کشور در هرسال می تواند بین 10,000 تا 20,000 دلار باشد.

بهترین کشور برای تحصیل در رشته ادبیات نمایشی کدام است؟

با توجه به لیست بهترین دانشگاه های دنیا در این رشته، آمریکا بهترین کشور از نظر امکانات آموزشی است ولی از نظر هزینه های تحصیل و زندگی، کشوری مانند ایتالیا برای تحصیل رشته ادبیات نمایشی مناسب تر خواهد بود.