آزمون تافل مانند آزمون انگلیسی دولینگو با هدف سنجش مهارت انگلیسی افراد غیرانگلیسی‌زبان در بخش‌های مکالمه، نوشتن، خواندن و شنیدن طراحی شده است. برای برنامه ریزی برای تافل نکته‌هایی وجود دارد که به آن‌ها باید توجه کرد. در این مطلب، دوازده نکتۀ ثابت‌شده به‌منظور آمادگی برای تافل را بیان خواهیم کرد.

برنامه ریزی برای تافل

۱. آشنایی با قالب و استاندارد آزمون

برای آشنایی با قالب و استاندارد آزمون تافل، به وبگاه رسمی آزمون تافل می‌توانید مراجعه کنید. یکی دیگر از منابع عالی برای آشنایی با آزمون تافل، وبگاه مَگوش (Magoosh) است که دورۀ کامل تافل شامل درس‌های ویدئویی و صدها پرسش کاربردی همراه با توضیحات ویدئویی دربارۀ نحوۀ پاسخ به آن‌ها و برنامه‌های مطالعه و پشتیبانی را ارائه می‌دهد. همچنین، وبگاه مَگوش دوره‌هایی دارد که در زمان‌های مشخص، به‌صورت تخصصی برای آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون برگزار می‌شود. بد نیست بدانید به‌منظور برنامه ریزی برای تافل و موفقیت در آزمون، محتوای آن ‌را باید بشناسید. متقاضیان باید تصمیم بگیرند در کدام نوع از آزمون تافل می‌خواهند شرکت کنند: آزمون اینترنتی تافل (iBT) یا آزمون کاغذی تافل (pBT) یا آزمون رایانه‌ای تافل (cBT)؟ در آزمون اینترنتی، بخش سنجش مهارت‌های مکالمه (Speaking) وجود دارد که در دیگر آزمون‌های تافل دیده نمی‌شود. بنابراین، این آزمون از دیگر آزمون‌های تافل محبوب‌‌تر و کاربردی‌تر است.

۲. متقاضیان چرا در آزمون تافل شرکت می‌کنند؟

در ابتدا، باید یادآور شویم که آزمون تافل را بیش از ۹،۰۰۰ کالج و دانشگاه و مؤسسۀ آموزشی در بیش از ۱۳۰ کشور پذیرفته‌اند و از شروط ثبت‌نام در این مراکز کسب نمرۀ حد نصاب است. برای آمادگی کافی به‌منظور شرکت در آزمون تافل، دانستن دلایل شرکت در آن بسیار مهم است. برخی از دلایل مهم به‌منظور برنامه ریزی برای تافل عبارت‌اند از:۱. اطلاع از سطح زبان انگلیسی با شرکت در آزمونی رسمی؛ ۲. ثبت‌نام در دانشگاهی بین‌المللی؛ ۳. درخواست شغل یا دوره‌ای آموزشی؛ ۴. مهاجرت. شایان ذکر است متقاضیان باید مطمئن شوند چرا در آزمون تافل شرکت می‌کنند؛ زیرا دانستن این موضوع می‌تواند انگیزه‌بخش باشد.

۳. داشتن حداقل امتیاز در ذهن

اهداف مختلف به حداقل امتیازات مختلفی نیاز دارند. متقاضیان باید مطمئن شوند که حداقل نمرۀ لازم برای رسیدن به هدفشان را می‌دانند و پس‌از‌آن نمرۀ ایدئالشان را انتخاب کنند. نمرۀ ایدئال بهتر است از حداقل نمرۀ مورد‌نیاز برای هدف بیشتر باشد. به‌عنوان مثال، دانشگاه آریزونا حداقل نمرۀ لازم برای قبولی در این دانشگاه را ۵۰۰ اعلام کرده؛ پس، متقاضیان بهتر است بعد از دانستن حداقل نمره، نمره‌ای بیشتر (مثلاً ۵۳۰) را برای خودشان متصور شوند. نمرۀ ایدئال باید واقع‌بینانه باشد. بدین‌منظور برای اطمینان از کسب نمرۀ ایدئال، متقاضیان بهتر است در آزمون آزمایشی شرکت و جایگاه علمی‌شان را بررسی کنند و ببینند حداقل به چند امتیاز برای رسیدن به حداقل نمره و نمرۀ ایدئالشان نیاز دارند و هر هفته چقدر زمان برای مطالعۀ آزمون می‌توانند صرف کنند و مدت زمان لازم به‌منظور آمادگی برای آزمون تافل را تخمین بزنند. پاسخ به این پرسش‌ها برنامه ریزی برای تافل و کسب نمرۀ ایدئال را می‌تواند آسان‌تر کند.

۴. ایجاد ‌فضای مطالعۀ ایدئال

محیط مطالعۀ مناسب نیز برای دستیابی به نمرۀ مدنظر تافل بسیار مهم است. متقاضیان برای ایجاد فضای مطالعه از این نکته‌ها می‌توانند استفاده کنند: ۱. پیداکردن محلی مناسب برای مطالعه (اتاق، کتابخانه، کافه، دفترکار، اتاق نشیمن یا هر جای دیگری که متقاضیان احساس راحتی می‌کنند و روزهایی که بی‌انگیزه هستند، محیط برایشان انگیزه‌بخش است)؛ ۲. آرام‌بودن محل مطالعه (محیطی بدون حواس‌پرتی و مزاحمت افراد و شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌همراه)؛ ۳. توجه به نظم و نظافت محیط مطالعه؛ ۴. توجه به برنامه‌ریزی زمان‌های استراحت و وعده‌های غذایی؛ ۵. خالی‌کردن ذهن از دل‌مشغولی‌ها (با انجام ورزش و تمرین‌های تنفسی و مراقبه‌)

۵. داشتن راهنمای مطالعه

راهنمای مطالعۀ تافل (Study Guide) به‌منظور آشنایی متقاضیان با بخش‌های مختلف آزمون و شبیه‌سازی آن است. راهنمای مطالعۀ تافل به متقاضیان کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف آن را با بازدهی بیشتری مطالعه کنند.

۶. از معلم یا همکارتان کمک بگیرید

از معلم یا همکارتان کمک بگیرید

متقاضیان به‌منظور برنامه ریزی برای تافل لازم نیست به‌تنهایی مسیرشان را طی کنند. برای کسب موفقیت در آزمون تافل، آنان می‌توانند معلم خصوصی بگیرند تا از تجربه‌ها و مشاوره‌های و تمرین‌هایش بهره ببرند یا دوست زبان‌آموز و بومی انگلیسی‌زبان پیدا کنند. همچنین، در انجمن‌های آنلاین پشتیبان بیابند و با دیگران گفت‌و‌گو و تبادلِ‌نظر کنند.

۷. تمرین بخشِ Reading

قسمت عمدۀ بخش Reading آزمون تافل غیرتخصصی است و متقاضیان با روش‌هایی مهارت‌هایشان را برای پاسخ به پرسش‌های این بخش می‌توانند تقویت کنند. برای افزایش مهارت در بخش Reading، این روش‌ها را توصیه می‌کنیم: ۱. روزانه خواندن سی دقیقه اخبار و داستان‌های انگلیسی از وبگاه‌هایی چون آرشیو داستان و اخبار انگلیسی‌زبان؛ ۲. افزایش دایرۀ واژگان و تکرار آن‌ها؛ ۳. خواندن متن انگلیسی و خلاصه‌کردن آن برای خود.

۸. تمرین بخشِ شنیداری با هدف یادگیری

متقاضیان باید تصمیم بگیرند با هدف یادگیری بخش شنیداری (Listening) آزمون تافل را دنبال کنند و تمرکزشان روی یادگیری این بخش باشد. پس از شنیدن متنی به زبان انگلیسی، آنان می‌توانند متن را برای خودشان توضیح دهند و خلاصه کنند. همچنین، پرسش‌هایی از متن طراحی کنند تا بفهمند متن را به‌خوبی متوجه شده‌اند یا خیر. ناگفته نماند توجه به لحن و استرس گویندۀ متن نیز کمک‌کننده است. یکی دیگر از راه‌های افزایش مهارت بخش شنیداری هنگام برنامه ریزی برای تافل شنیدن پادکست‌ها و انواع کلیپ‌های صوتی و سخنرانی‌های عمومی و صحبت با افراد بومی‌ است. متقاضیان تاحدممکن باید تلاش کنند به زبان انگلیسی گوش و مهارت‌های شنیداری‌شان را افزایش دهند. وبگاه‌های یوتیوب و TED پادکست‌های صوتی و تصویری متنوعی دارند که برای افزایش مهارت‌های شنیداری بسیار کمک‌کننده هستند. از روش‌های توصیه‌شده هنگام گوش‌دادن به پادکست یا کلیپ این است که متقاضیان هر دو تا پنج دقیقه یک بار آن را متوقف کنند و خلاصۀ آنچه تا‌به‌حال شنیده‌اند، برای خودشان توضیح دهند. یک بار گوش‌دادن به هر پادکست کافی نیست و متقاضیان گاهی آن را بارها باید گوش دهند تا پاسخ پرسش‌هایشان را بیابند. خلاصه‌نویسی آنچه شنیده شده و یادداشت واژگان جدید تمرین بسیار مناسبی برای افزایش مهارت‌های شنیداری تافل به‌حساب می‌آید.

۹. تمرین بخشِ نوشتاری در زمان مشخص

به‌منظور آمادگی برای بخش نوشتاری آزمون تافل، در زمان تعیین‌شده باید متن را نوشت. متقاضیان برای این قسمت از آزمون حدوداً پنجاه دقیقه فرصت دارند تا دو مقاله بنویسند. البته آنان نباید فراموش کرد که برای هر مقاله پنج دقیقه زمان اصلاح و بازنویسی باید در نظر گرفت. بنابراین با استفاده از زمان‌سنج، می‌توان زمان را مدیریت کرد. علاوه‌بر‌این، نکته‌هایی ازاین‌دست می‌توانند کمک‌کننده باشند: ۱. توجه به دستور‌زبان حین نوشتن مقاله؛ ۲. بررسی اشتباه‌ها و اصلاح آن‌ها به‌کمک وبگاه Grammarly یا یکی از دوستان یا معلمان؛ ۳. نوشتن کارهای روزانه به زبان انگلیسی؛ خواه مقاله، خواه ایمیل، خواه فهرست خرید؛ ۴. درنظرگرفتن ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان در روز برای تمرین بخش نوشتاری.

برنامه ریزی برای آزمون تافل

۱۰. تمرین بخشِ مکالمه به‌تنهایی یا با دیگران

آمادگی برای بخش مکالمه به تمرین‌های کوچیک تقسیم می‌شود. تمرین بخش مکالمه می‌تواند به‌تنهایی یا با دیگران انجام شود. برای تمرین بخش مکالمه به‌تنهایی، متقاضیان این کارها را می‌توانند انجام دهند: ۱. مقابل آینه با خودشان صحبت کنند؛ ۲. با گیاهان یا حیوانات خانگی‌شان به ‌زبان انگلیسی سخن بگویند؛ ۳. برای راهنمایی تلفظ‌ها، از قسمت‌های شنیداری فرهنگ‌های لغت استفاده کنند؛ ۴. صدایشان را ضبط کنند و ایرادهایشان را بشناسند و برطرف کنند. در زمینۀ تمرین بخش مکالمه با دیگران، انجام این کارها را پیشنهاد می‌کنیم: ۱. متقاضیان با دوستان و معلمانشان می‌توانند سخن بگویند و از آنان بخواهند ایرادهایشان را گوشزد کنند؛ ۲. متقاضیان صدایشان را می‌توانند ضبط و ایرادهایشان را پیدا کنند؛ ۳. متقاضیان با دوستانشان و افراد انگلیسی‌زیبان می‌توانند تماس تصویری برقرار کنند و مهارت‌های بخش مکالمه‌شان را افزایش دهند.

۱۱. استفاده از راهکارهای یادگیری فعال و منفعل

یادگیری دو نوع فعال و منفعل دارد که متقاضیان از هر دو روش یادگیری باید استفاده کنند. یادگیری فعال زمانی اتفاق می‌افتد که متقاضیان با هدف مشخص مطالعه می‌کنند؛ مانند انجام آزمون‌های تمرینی، حفظ‌کردن واژگان انتخابی، گوش‌کردن به پادکست و هنگام کار با معلم. یادگیری منفعل به‌طور‌طبیعی و بدون تلاش اتفاق می‌افتد. برای یادگیری این روش، متقاضیان در وقت‌های آزادشان از زبان انگلیسی می‌توانند استفاده کنند؛ مانند تماشای فیلم‌ها یا نمایشنامه‌ها، گوش‌دادن به موسیقی‌های دلخواه، مطالعۀ کتاب‌های حاوی داستان‌های کوتاه و گفت‌و‌گو با دوستان به زبان انگلیسی.

۱۲. آزمون‌های آزمایشی

اگر می خواهید بدانید تافل بهتر است یا آیلتس؟ ابتدا باید خود را محک بزنید و بهترین روش شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای سنجش روند پیشرفت و مهارت‌های شما است. برای انجام این‌کار، متقاضیان محیط آزمون را باید کاملا شبیه‌سازی کنند و در زمان مشخص آزمون تافل بدهند. شبیه‌سازی محیط آزمون و توجه به قوانین حاکم بر آزمون بسیار مهم است و متقاضیان را برای شرکت در آزمون اصلی آماده می‌کند.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

02141405

مشاوره رایگان

سوالات متداول

چه منابع با کیفیتی برای آمادگی ازمون تافل وجود دارد؟

  • نرم‌افزار TOEFL iBT Interactive Sampler
  • مجموعۀ TOEFL iBT Sample Questions
  • مجموعۀ TOEFL iBT Quick Prep

مدت زمان لازم برای آمادگی تافل چقدر است؟

شما باید بین دو تا 8 ماه با توجه به مطالعه روزانه وقت بگذارید تا به آمادگی کامل این آزمون برسید.

منبع: