‌شاید تحصیل در ایتالیا را بتوان یکی از اصلی ترین اهداف دانشجویانی دانست که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. تقاضای بسیار زیادی که برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا وجود دارد، سبب گشته تا معیاری به نام آزمون تولک جهت سنجش افراد، برای پذیرش گذاشته شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را شرایط ثبت نام، نمره دهی، منابع و انواع آزمون های TOLC ایتالیا بیشتر آشنا کنیم.

آزمون تولک چیست؟

آزمون tolic که مخفف عبارت Test Online CISIA است، جزو ‌آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا بوده که برای ورود به برخی از رشته ها باید آن را بگذارنید. البته تمامی رشته های دانشگاهی در این کشور نیاز به این آزمون ندارند ولی برای ورود به دانشگاه در برخی از مهمترین رشته های تحصیلی مانند پزشکی و داروسازی باید قبولی در این آزمون را داشته باشید. مباحث آزمون از دورس دبیرستان است که در ادامه با جزییات آن بیشتر آشنا می شویم.

آزمون تولک چیست؟

انواع آزمون های TOLC ایتالیا

این آزمون دارای سه زیر دسته ای اصلی است که به شرح زیر می باشد:

  • تولک مدیریت، اقتصاد و حقوق (TOLC-E)
  • تولک مهندسی (TOLC-I)
  • تولک داروسازی (TOLC-F)

آزمون tolc e (علوم انسانی)

اگر قصد تحصیل در رشته هایی مانند مطالعات بین ‌المللی و علوم اجتماعی، مدیریت و حقوق و به طور کلی تمامی رشته های شاخه ی علوم انسانی را دارید باید در این آزمون شرکت کنید. نمره کلی این آزمون 36 است و برای هر پاسخ صحیح 1 نمره و به ازای هر غلط 0.25 نمره منفی خواهید گرفت. سوالات آزمون برای تمامی افراد یکسان نیست و ممکن چندین نمونه سوال در یک آزمون قرار داده شود. آزمون تولک e به صورت آنلاین و غیر حضوری است و در دانشگاه های زیر در حال حاضر در رشته های مدیریت تجارت، اقتصاد، امور بانکی و مدیریت کسب و کار برگزار می شود:

  • دانشگاه بلونیا
  • دانشگاه کا فوسکاری ونیز
  • دانشگاه لوئیجی وان ویتلی
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه تورین

آزمون tolc e

آزمون tolc f (علوم تجربی)

آزمون تولک داروسازی یکی از محبوب ترین آزمون های ورودی دانشگاه در ایتالیا است و تمامی افرادی که قصد دارند در رشته داروسازی در این کشور تحصیل کنند باید این آزمون را بگذارنند و از پذیرفته شدگان امکان ورود به این رشته را خواهند داشت. این آزمون 36 سوال است و در سه بخش اصلی ریاضی، منطق و درک مطلب برگزار می شود. زمان کلی پاسخگویی به تمامی سوالات، 90 دقیقه بوده و بهترین منابع برای آمادگی در این آزمون، کتاب های زیست شناسی و شیمی دوره متوسط هستند. دانشگاه های زیر در حال حاضر برای پذیرش داروسازی، این آزمون را برگزار می کنند:

  • دانشگاه تورورگاتا رم (Tor Vergata)
  • دانشگاه بلونیا (Bologna)
  • دانشگاه مسینا (Messina)

آزمون tolc i (علوم مهندسی)

اگر قصد ورود به رشته های مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک را دارید باید در این آزمون شرکت کنید. شما باید به 50 سوال در زمینه های ریاضیات، منطق، علوم و درک مطلب پاسخ دهید. این آزمون نیز به صورت غیر حضوری برگزار می شود و دانشگاه های زیر در رشته های مختلفی مانند علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی عمران آن را برگزار می کنند:

  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه سپینزا رم
  • دانشگاه کافوس کاری ونیز
  • دانشگاه لوئیجی وان ویتللی

آزمون tolc i

ثبت نام آزمون تولک

زمان ثبت نام آزمون تولک مشخص نیست ولی ابتدای هر ماه ممکن این ثبت نام انجام شود و در عرض یکساعت به پایان برسد. به علت اینکه پرداخت هزینه ی ثبت نام باید با کریدیت کارت انجام شود بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرد تا جایگاه های ثبت نام سریع رزور نشود. به شما پیشنهاد می کنیم برای ثبت نام این آزمون با همکاران ما در سیم آخر تماس بگیرد تا از مشاوره در این زمینه بهره مند شوید.

تاریخ برگزاری ازمون تولک

معمولا از ماه ژانویه در هر سال ازمون های تولک آغاز می شود. تاریخ دقیقی برای این آزمون مشخص نشده و در طول سال چند بار این آزمون توسط دانشگاه های مختلف برگزار می گردد. به همین خاطر بهتر است در این خصوص همواره خبر های مربوط را چک کنید و با مرکز مشاوره ای مانند سیم آخر در ارتباط باشید تا کلیه فرایند ثبت نام برای شما انجام شود.

سیستم نمره دهی در آزمون TOLC

نمره نهایی برای آزمون با توجه به عملکرد شرکت کنندگان مشخص می شود و ممکن است هر مرکز آموزشی ضریب خاصی را در نظر بگیرد ولی برای ازمون در نسخه ایتالیای سیستم نمره دهی زیر بر قرار است:

  • 1+ امتیاز برای هر پاسخ صحیح
  • 0 امتیاز برای هر پاسخ داده نشده
  • -0.25 امتیاز برای هر پاسخ نادرست

توجه داشته باشید که آزمون در نسخه انگلیسی امتیاز منفی ندارد و به ازای هر پاسخ غلط، به شما امتیاز صفر داده خواهد شد.

منابع آزمون تولک

منابع این آزمون دقیقا متناسب با سطح متقاضی و رشته انتخابی مشخص می شود. به صورت کلی تمامی دروس دبیرستان باید برای این آزمون مطالعه شود. البته دروس مرتبط را باید در نظر بگیرید. فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست، مهمترین دروس دوره متوسط متناسب با این آزمون می باشند. در کنار این موارد باید حتما منابع بین الملل را نیز بررسی کنید و از نمونه سوالات قبلی این آزمون نیز کمک بگیرید. برای دریافت بهترین منابع این آزمون نیز می تواند با مشاورین سیم اخر ارتباط برقرار کنید تا مفید ترین منابع در اختیار شما قرار بگیرد.

منابع آزمون تولک

نمونه سوالات آزمون تولک

نمونه سوالات زیادی در فضای وب ممکن است برای این آزمون منتشر شود که همگی به شما در شناخت فرایند آزمون کمک می کند. از انجایی که این ازمون از 2022 به صورت انلاین برگزار می شود، دسترسی به سوالات ان کمی سخت شده ولی به شما پیشنهاد می کنیم از سایت های معتبر که شبیه سازی این آزمون را دارند و نمونه سوالات رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند برای این امر استفاده کنید. از لینک زیر می توانید نمونه ای از سوالات آزمون را در تمامی حوزه ها مشاهده کنید:

نمونه سوالات آزمون tolic

تقلب در ازمون تولک

شاید اینگونه بنظر برسد که به دلیل غیر حضوری بودن این آزمون، تقلب در آن بسیار آسان است ولی این کار پیامد های منفی زیادی برای فرد ایجاد می کند. جدا از این مورد که ممکن است لو بروید و زحمت های شما به صورت کامل به هدر برود، ایجاد یک اعتماد به نفس کاذب به سبب تقلب باعث خواهد شد تا در طول تحصیل به مشکل بخورید و دیگر علاقه ای به مطالعه نداشته باشید و تقلب را بهترین راه برای رسیدن به اهداف خود بدانید. از طرفی قدرت تحلیل شما برای مسائل مختلف کاهش پیدا می کند و ممکن است بعد از ورود به دانشگاه با اولین امتحانات، عدم توانایی شما مشخص شود. به شما پیشنهاد می کنیم بجای تقلب از کمک مشاورین سیم آخر استفاده کنید تا در کنار آشنایی با بورسیه استانی ایتالیا، بتوانید براحتی تمامی منابع آزمون را داشته باشید و با خیالی آسوده به سراغ این مرحله جذاب از زندگی خود بروید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

آزمون تولک پزشکی یا مد چیست؟

این آزمون برای ورود به رشته های در رشته های پزشکی و دندانپزشکی برگزار می شود و کلیه فرایند آن نیز در حال حاضر به زبان ایتالیای انجام می شود.

هزینه ثبت نام در آزمون تولک چقدر است؟

هزینه ثبت نام در این ازمون 30 یورو می باشد و پرداخت به صورت فیش ‌های پرداخت MAV و همچنین به کمک مراکز خدمات پرداخت آنلاین ارزی صورت می ‌گیرد.