اگر قصد مهاجرت دارید و آلمان را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اید احتمالا نگران روزهایی خواهید بود که به هر دلیلی شغل خود را از دست بدهید. نگران اینکه اگر چنین اتفاقی بیُفتد چگونه از پس مشاغل خود برخواهید آمد و چطور باید به زندگی کردن ادامه دهید. آلمان به عنوان کشوری سوسیالیستی و با داشتن نرخ بیکاری زیر چهار درصد قوانین انعطاف‌پذیر و دلگرم‌کننده‌ای در زمینه بیکاری وضع کرده است. بیمه بیکاری در آلمان تنها به شهروندان آلمانی تعلق نمی‌گیرد، بلکه همه کسانی که در این کشور کار کرده‌اند می‌توانند از حقوق بیکاری استفاده کنند. حالا اینکه این حقوق چقدر است؟ به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ و تا چه مدت می‌توان از این حقوق استفاده کرد؟ سؤال‌هایی است که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

بیمه بیکاری در آلمان

آلمان برای کسانی که به صورت موقت از کار بیکار می‌شوند دو نوع حقوق بیکاری در نظر گرفته است. حقوق بیکاری نوع یک یا همان ALG I و حقوق بیکاری نوع دو یا ALG II. هرکدام از این بیمه‌های بیکاری تحت شرایط ویژه‌ای به افراد خاصی تعلق می‌گیرد که درا دامه توضیح داده‌ایم.

بیمه بیکاری نوع یک ALG I در آلمان

بیمه بیکاری نوع یک در آلمان به افرادی تعلق می‌گیرد که در سه سال گذشته حداقل 12 ماه حق بیمه خود را در آلمان یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخت کرده باشد. در این صورت اداره کار آلمان (Bundesagentur für Arbeit) بر اساس میانگین میزان حقوقی که در آن 12 ماه دریافت می‌کرده است، به فردی که کار خود را از دست داده حقوق بیکاری پرداخت می‌کند.

بیمه بیکاری نوع دو ALG II در آلمان

این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند مایحتاج اولیه زندگی‌شان را تأمین کنند، به مدت طولانی بیکار بوده‌اند یا کار نیمه‌وقت دارند و درآمدشان برای تأمین نیازهای زندگی‌شان کافی نیست. البته دریافت حقوق بیکاری نوعت دو در آلمان مستلزم ارزیابی کارشناسان بیمه است و برای دریافت این بیمه باید به این کارشناسان ثابت کنید که واجد شرایط لازم برای دریافت حقوق بیمه نوع دو هستید. برای مثال شما باید شرایط زیر را برای دریافت بیمه بیکاری نوع دو در آلمان داشته باشید:

  • توانایی کار داشته باشید
  • واجد شرایط دریافت کمک مالی باشید
  • حداقل 15 ساله باشید و به سن بازنشستگی هم نرسیده باشید
  • مقیم آلمان باشید
  • اجازه کار در آلمان داشته باشید

اگر همه این شرایط را دارید و با درخواست شما برای دریافت بیمه نوع دو آلمان موافقت شده، این خدمات را از این بیمه دریافت خواهید کرد:

  • تأمین نیازهای اساسی مانند خوراک، پوشاک و مسکن
  • هزینه وسایل گرمایشی
  • تأمین اثاثیه خانه
  • بیمه درمانی
  • خدمات پرداختی برای مقاصد آموزشی و فرهنگی

shutterstock_2223351521-scaled.webp

بیمه بیکاری در آلمان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همانطور که دربخش اول این مطلب گفته شد، آلمان تنها به شهروندان آلمانی حقوق بیکاری نمی‌دهد بلکه همه افرادی که در این کشور کار کرده‌اند شامل دریافت حقوق بیکاری می‌شوند. در مواردی حتی افرادی که درآلمان کار نکرده‌اند هم می‌توانند از دولت این کشور حقوق بیکاری دریافت کنند. به طور کلی سه دسته از افراد واجد شرایط دریافت حقوق بیکاری در آلمان هستند:

حقوق بیکاری آلمان برای پناهندگان

کسانی که در آلمان تقاضای پناهندگی دهند و تقاضای آن‌ها قبول شود، در ابتدای راه به دلیل نداشتن پول یا پایین بودن سطح زبان آلمانی می‌توانند درخواست بیمه بیکاری دهند و معمولا دولت آلمان با این درخواست‌ها موافقت می‌کند. بیمه‌ای که به پناهندگان تعلق می‌گیرد شامل هزینه مسکن، بیمه درمانی و هزینه زندگی ماهیانه می‌شود.

حقوق بیکاری آلمان برای افراد بدون شغل آلمانی

بدیهی است که دولت آلمان برای تأمین هزینه‌های زندگی شهروندان خود برنامه‌های کامل و اطمینان‌بخشی ارائه داده است. اگر یک شهروند آلمان به هر دلیلی از کار بیکار شود یا در تأمین نیازهای مالی زندگی‌اش با مشکل مواجه شود، اداره کار با پرداخت بیمه بیکاری هزینه‌های زندگی او را تأمین خواهد کرد.

حقوق بیکاری آلمان برای افراد بیکار شده غیر آلمانی

افرادی که در آلمان کار کرده‌اند و حالا به دلیل تعدیل نیرو یا هر دلیل دیگری کار خود را از دست داده‌اند می‌توانند با اعلام بیکاری خود به اداره کار از حقوق بیکاری بهره‌مند شوند. البته این در صورتی است که این افراد در سه سال گذشته حداقل 12 ماه شاغل بوده باشند. اگر این مقدار کمتر از 12 ماه باشد میزان حقوقی که دریافت می‌کنند و مدت زمانی که این حقوق به آن‌ها تعلق می‌گیرد کمتر خواهد شد. بهتر است افرادی که کار خود را از دست می‌دهند، بلافاصله و بدون تأمل این موضوع را به اطلاع اداره کارآلمان برسانند. چراکه اگر اطلاع رسانی را دیر انجام دهند شامل سه ماه جریمه کسر حقوق بیکاری خواهند شد. برای مثال اگر با تشخیص اداره کار قرا ر بوده که تا شش ماه حقوق بیکاری دریافت کنند، این شش ماه به سه ماه تقلیل خواهد یافت.

حقوق بیکاری در آلمان

در بخش قبل گفته شد که برای دریافت حقوق بیکاری، افراد باید حداقل 12 ماه سابقه کار در آلمان یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا را داشته باشد. حالا می‌خواهیم بدانیم مقدار این حقوق چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود. میزان حقوق دریافتی شما به عنوان حقوق بیکاری در واقع 60 درصد میانگین حقوقی است که در ماه‌هایی که شاغل بوده‌اید دریافت می‌کردید. اگر فرزند داشته باشید این میزان تا 67 درصد افزایش می‌یابد و حداکثر حقوق بیکاری دریافتی در آلمان 6500 یورو است. توجه داشته باشید که حقوقی که در بیکاری دریافت می‌کنید، درست مانند حقوقی که وقتی شاغل بودید دریافت می‌کردید شامل مالیات و کسری می‌شود. حقوق بیکاری شما هم شامل کسری‌های زیر خواهد شد:

  • بیمه درمانی قانونی
  • بیمه بیکاری (1.5%)
  • بیمه بازنشستگی (9.45%)
  • مالیات بر درآمد
  • بیمه مراقبت طولانی مدت

unemployment-benefits-germany-arbeitslosengeld.webp

بیمه بیکاری در آلمان به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

آلمان به همه کسانی که در این کشور یا در مشورهای عضو اتحادیه اروپا کار کرده‌اند حقوق بیکاری پرداخت می‌کند اما به همه افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند حقوق بیکاری اختصاص نمی‌دهد. برای مثال آلمان به کسانی که با ویزای تحصیلی یا با ویزای جستجوی کار (همان جاب سیکر) وارد این کشور شده‌اند حقوق بیکاری پرداخت نمی‌کند. آلمان به دانشجویانی که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند، هنگام تحصیلی اجازه کار قانونی می‌دهد اما کار کردن یا نکردن برای دانشجویان یک انتخاب است و آن‌ها نمی‌توانند هنگام بیکاری حقوق دریافت کنند. همچنین آلمان ویزایی کوتاه‌مدت به جویندگان کار در این کشور می‌دهد. مخارج زندگی در مدتی که کارجو در آلمان به دنبال کار می‌گردد به عهده خود اوست و دولت آلمان مسئولیتی در قبال بیکار بودن این افراد به نمی‌پذیرد. دانشجویان و کارجویان تنها در صورتی می‌توانند حقوق بیکاری دریافت کنند که ویزای آن‌ها به ویزای اقامت دائم تبدیل شود.

البته این قانون برای شهروندان آلمانی متفاوت است. اگر خانواده‌ای آلمانی از پس هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در آلمان فرزند خود برنیاید، دولت به آن فرزند حقوق پرداخت خواهد کرد اما این تنها مخصوص شهروندان آلمانی است.

حقوق بیکاری در آلمان برای ویزای همراه

اگر با ازدواج کردن به آلمان مهاجرت کرده باشید و همسر شما به هر دلیلی شغل خود را از دست داده باشد، دولت آلمان به شما حقوق بیکاری پرداخت خواهد کرد. در واقع دولت آلمان از خانواده‌هایی که در این کشور کار کرده‌اند حمایت می‌کند و در صورت بیکاری موقت به آن‌ها حقوق بیکاری پرداخت می‌کند.و البته حمایت دولت از شما تا زمانی است که کار جدید پیدا کنید و شما باید به صورت منظم از لحظه دریافت حقوق بیکاری به دنبال کار جدید باشید. اگر کارشناسان بیمه تشخیص دهند که شما تلاشی برای کار پیدا کردن نمی‌کنید، حقوق بیکاری شما را قطع خواهند کرد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هرآنچه لازم است دربااره حقوق و بیمه بیکاری در کشور آلمان بدانید برایتان جمع‌آوری کنیم. هرچند ویزای تحصیلی آلمان شامل بیمه بیکاری نمی‌شود اما راه‌های دیگری هست که می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبئیل کنید و با اقامت در آلمان از مزایای حمایتی دولت آلمان بهره‌مند شوید. اگر در رابطه با مهاجرت تحصیلی به آلمان سؤالی در ذهن دارید، مشاوران با تجربه ما در سیم آخر آماده‌اند تا به سؤال‌های شما پاسخ دهند.