پیتزا، پاستا، کلادیاتور و پرفاوِره با دستان محرک جلوی صورت؛ احتمالا این اولین تصویرهایی است که با شنیدن نام ایتالیا در ذهنتان شکل می‌گیرد. تحصیل و اقامت در ایتالیا جذابیت‌های خودش را دارد و اما بدون شک در کنار این جذابیت‌ها معایبی هم هست که ممکن است شما را در ایتالیا آزرده‌خاطر کند. اگر برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا فکر می‌کنید و تصمیم‌گیری بریتان سخت شده بهتر است با یه روش آمریکایی یه کاغذ و خودکار بردارید و معایب و مزایای تحصیل و زندگی در این کشور را بررسی کنید. البته لازم نیست؛ ما این کار را برایتان انجام داده‌‍ایم. در این مطلب فهرستی از معایب و مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بریتان تهیه کرده‌ایم تا پیش از تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا همه‌چیز را سنجیده باشید. با سیم آخر همراه باشید.

معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

بهتر است خبرهای بد را قبل از خبرهای خوب بشنوید تا حس بدی که از شنیدن خبر بد به‌تان دست می‌‍دهد با آرامش شنیدن خبر ذهنتان را بیارامد. ما هم از معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا آغاز شروع می‌کنیم. در ادامه معایب و مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را بخوانید، شرایط خود را برای تطبیق‌پذیری با این کشور بسنجید و در نهایت تصمیم بگیرید.

ترافیک در ایتالیا

از آنجایی که ایتالیا کشوری توریستی است، تعداد بازدیدکنندگان و دانشجویان در این کشور زیاد است و همین باعث ایجاد ترافیک در شهرهای ایتالیا می‌شود. ایتالیا در بین کشورهای پر ترافیک جهان در رتبه 66 قرار دارد و این یعنی با زندگی در این کشور باید آمادگی ماندن در خیابان‌های شلوغ را داشته باشید. البته اگر ساکن تهران هستید جای نگرانی نیست. تهران در بین شهرهای پرترافیک جهان رتبه 15 را به خود اختصاص داده است. پس اگر از پیش ساکن تهران بوده‌اید، ترافیک ایتالیا برایتان مانند یک شوخی جلوه خواهد کرد. مسلما حجم ترافیک در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت است اما حتی اگر شهرهای شلوغی مثل رم و میلان را در نظر بگیریم، باز هم برای تهرانی‌ها جای نگرانی نیست!

نرخ بیکاری در ایتالیا

متأسفانه نرخ بیکاری در ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بالا است. اگر می‌خواهید معیاری برای مقایسه داشته باشید آلمان را در نظر بگیرید. نرخ بیکاری در آلمان زیر چهار درصد است و همین نرخ در ایتالیا بالای 10 درصد! البته دولت ایتالیا هیچگاه تلاش برای کنترل این نرخ و کشاندن آن به زیر 10 درصد متوقف نکرده است اما ایتالیا همچنان یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در اروپا را دارد. البته اگر تنها قصد تحصیل در این کشور را داشته باشید، برای کارهای نیمه‌وقت و کارهای دانشجویی جای نگرانی نیست. چه مهارتی داشته باشید و چه نداشته باشید برای شما کار پاره وقت وجود خواهد داشت اما اگر می‌خوهید بعد از دوره تحصیلتان در ایتالیا اقامت دائم داشته باشید، کار پیدا کردن در این کشور کمی دشوارتر از بقیه کشورهای اروپایی‌ست.

امتحانات شفاهی در ایتالیا

اگر از دانشجویان ایرانی در ایتالیا درباره امتحان‌هایشان بپرسید به احتمال خیلی زیاد با دقایق زیادی شکایت و تخلیه احساسی مواجه خواهید شد. التبه هیچ دانشجویی نیست که درباره حجم درس‌هایش گلایه نکند اما حجم درس‌ها در دانشگاه‌های ایتالیا به معنای واقعی زیاد است و نحوه امتحان گرفتن اساتید بسیار سخت‌تر از داشنگاه‌های ایران است. البته این را در نظر بگیرید که ایتالیا در بورسیه استانی که برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته هزینه تحصیل شما را پرداخت می‌کند، طبیعی است که در نحوه تحصیل شما کمی سخت‌گیر باشد. بیشترین گلایه‌مندی دانشجویان در ایتالیا برگزاری امتحانات شفاهی است. بیشتر دانشجویان در سراسر جهان بر سر چالش‌برانگیز بودن امتحان شفاهی توافق نظر دارند و در ایتالیا تعداد زیادی از واحدهای درسی شامل امتحان شفاهی هم می‌شوند و این ممکن است شما را علاوه بر چالش‌های درسی با چالش‌های زبانی هم رو به رو کند. انگلیسی بلد بودن در این مواقع آنقدرها کارساز نیست، شما باید انگلیسی با لهجه ایتالیایی را در جلسه امتحان بفهمید و دانش خود را ارزیابی کنید. ضمن اینکه زمان‌بندی امتحانات در ایتالیا نیز با سایر کشورها کمی متفاوت است. در ایتالیا ممکن است امتحانات پایان ترم شما حدود دو ماه و نیم بعد از پایان کلاس‌ها برگزار شود. در برخی موارد ممکن است شش ماه بعد امتحان درسی را بدهید که در ترم گذشته در کلاس‌های آن شرکت کرده‌اید و این گپ زمانی باعث شود هر آنچه آموخته‌اید فراموش کنید. روی هم رفته امتحانات دانشگاهی در ایتالیا همواره بحث داغ دانشجویان خارجی این کشور است.

2021-JFRC-Classroom-with-Students-Learning-Italian-2000x880-MQ.webp

زبان انگلیسی در ایتالیا

وقتی به عنوان یک دانشجوی خارجی در دانشگاهی ایتالیایی به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنید زندگی کردن در اجتماعی خارج از جمعیت دانشگاهی کمی برایتان سخت خواهد بود. زبان انگلیسی در کشور ایتالیا زبان محبوبی بین مردم نیست و بیشتر مردم این کشور انگلیسی نمی‌دانند. اگر هم بدانند ترجیح می‌دهند به زبان ایتالیایی با دیگران ارتباط برقرار کنند و همین باعث می‌شود هنگام خرید، مراجعه به به پزشک و دیگر نیازهای اجتماعی‌تان کمی با مشکل مواجه شوید. البته با فرض اینکه مردم ایتالیا انگلیسی هم حرف بزنند شما باید با انگلیسی با لهجه ایتالیایی آشنا شوید تا در فهم صحبت‌ها هنگام برقراری ارتباط با مشکل مواجه نشوید! البته این مشکلات بیشتر برای سال اول است چرا که که هر رشته‌ای در دانشگاه انتخاب کنید می‌توانید در کنار آن واحدهای زبان ایتالیایی هم انتخاب کنید و با توجه به زندگی در محیط ایتالیایی زبان در زمان کمی ایتالیایی را فرا خواهید گرفت.

بروکراسی اداری در ایتالیا

آن‌هایی که در ایتالیا زندگی کرده‌اند به خوبی می‌دانند که سیستم اداری در این کشور زجرآور است! هرکاری که مربوط به ادارات دولتی در ایتالیا باشد زمان‌بر است شما را کلافه خواهد کرد پس بهتر است خود را برای این موقعیت‌ها آماده کنید. البته اگر در ایران زندگی کرده باشید تا حدودی با ضوابط اداری پیچیده آشنا خواهید بود اما ایتالیا در دیوان‌سالاری و خدمات عمومی بد در دنیا زبان‌زد است. البته حالا بیشتر ادارات ایتالیایی با سیستم اتحادیه اروپا کار می‌کنند و شرایط خیلی از گذشته بهتر است اما سیستم اداری ایتالیا با کلمه خوب کیلومترها فاصله دارد. اما در دل این بروکراسی پیچیده و طولانی مزیتی هم برای شما نهفته است؛ دانشگاه‌های ایتالیا برای تکمیل مدارک یک سال به شما زمان می‌دهد که هیچ دانشگاهی در هیچ‌جای دنیا این اختیار را به شما نخواهد داد!

مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تا اینجای مطلب هر آنچه می‌شدذ درباره معایب ایتالیا گفت بازگو کردیم و بعید است موضوع بدی در ایتالیا وجود داشته باشد که در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم. در واقع هرآنچه در ایتالیا بد است یا ممکن است بد باشد در فهرست بالا به شما ارائه شد و حالا نوبت مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. البته در این مورد ممکن است در فهرست کردن همه موارد بی‌نقص عمل نکنیم و بعضی مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را از قلم بیندازیم اما تا آنجا که در توانسته‌ایم فهرستی کامل برایتان تهیه کرده‌ایم. در ادامه درباره مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بخوانید.

بهترین دانشگاه ها در ایتالیا

ایتالیا از لحاظ داشتن دانشگاه‌های خوب با رتبه علمی بالا و مورد قبول دیگر کشورها در جهان مشهور است. دانشگاه‌های ایتالیا سیستم آموزش سخت‌گیرانه‌ای دارند و دانشجویانی که در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند در نهایت متخصص‌های ماهر و با دانش بالایی خواهند بود. بیخود نیست که این این کشور برنامه‌های متنوع و حساب شده‌ای برای تحصیل دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از جایگاهی مهمی برخوردار است. وجود قدیمی ترین دانشگاه اروپا در ایتالیا این ادعا را ثابت می‌کند. دانشگاه بولونیا قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا و مرکزی معتبر در آموزش عالی در غرب است. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برایتان آماده کرده‌ایم:

  • دانشگاه کاتولیک دل ساکرو کوره
  • مؤسسه آموزش عالی ماچراتا
  • دانشگاه فوسکاری ونیز
  • دانشگاه ساپینزای رم
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشکده اقتصاد اروپا

تحصیل رایگان در ایتالیا

ایتالیا تنها کشوری نیست که دانشگاه‌هایی برای تحصیل رایگان ارائه می‌دهد اما در حال حاضر تنها کشوری است که برای دانشجویان از طبقه متوسط که توان پرداخت هزینه‌های سنگین تحصیل را ندارند برنامه‌ای مشخص ارائه می‌‌کند. در ایتالیا بورسیه تحصیلی به نام بورسیه استانی وجود دارد که با ارزیابی وضعیت مالی خانوادگی شما نه‌تنها مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را برایتان رایگان می‌کند، بلکه کمک هزینه‌ای هم برای اجاره خوابگاه و زندگی به شما پرداخت می‌کند! در ادامه بیشتر درباره این نوع بورسیه نوشته‌ایم.

بورسیه تحصیلی استانی در ایتالیا

همانطور که پیش‌تر گفتیم ایتالیا برای دانشجویانی که از خانواده‌های متوسط درخواست تحصیل می‌دهد، بورسیه تحصیلی مخصوصی به نام بورسیه استانی ارائه می‌دهد. به این صورت که اگر شما به ثابت کنید که سطح زندگی متوسطی دارید، دولت ایتالیا نه‌تنها پولی به عنوان شهریه دانشگاه از شما دریافت نمی‌کند، بلکه ماهیانه حدود شش تا هفت هزار یورو هم به حساب شما واریز می‌کند تا برای اجاره خانه و هزینه‌های زندگی مشکلی نداشته باشید و تنها دغدغه‌تان درس خواندن باشد. حالا اینکه چگونه باید وضع مالی خود را ثابت کنید و برای گرفتن این بورسیه باید چه اقداماتی انجام دهید نیازمند نگارش مطلبی دیگر است و بعدا مفصل به آن خواهیم پرداخت. فعلا تا همینجا بدانید که می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا حقوق دریافت کنید!

romada-ogrenci-yasami-1024x508.webp

کار دانشجویی در ایتالیا

اگر نتوانستید بورسیه استانی ایتالیا را دریافت کنید یا این که بورسیه را دریافت کرده‌اید و همچنان از سطح زندگی خود راضی نیستید می‌توانید در این کشور به عنوان دانشجو کار کنید. ایتالیا به دانشجویان درحال تحصیل در کشورش هفته‌ای 20 ساعت اجازه کار می‌دهد و همانطور که پیش‌تر گفتیم، علی‌رغم نرخ بالای بیکاری در ایتالیا، دانشجویان برای پیدا کردن کار پاره‌وقت در این کشور مشکلی نداشته‌اند.

مکان های تفریحی ایتالیا

وقتی برای تحصیل به ایتالیا مهاجرت می‌کنید به این معنی نیست که همه زمان خود را در دانشگاه خواهید گذراند! هرچقدر هم که حجم درس‌هایتان زیاد باشد بدون شک هفته‌ای یک تا دو روز زمان برای تفریح و بازدید از ایتالیا خواهید داشت. ایتالیا کشوری توریستی است و جاذبه‌های گردشگری این کشور زبان‌زد بیشتر گردشگران سراسر جهان است. ضمن اینکه دیدن جاذبه‌های گردشگری ایتالیا تنها در شهری که مشغول تحصیل در آن هستید محدود نمی‌شود. سیستم حمل و نقل بین شهری ارزان ایتالیا این امکان را به شما می‌دهد که بدون داشتن دغدغه مالی و بدون نیاز به اجاره هتل، روزانه سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا لذت ببرید. کولوسئوم، محل جنگیدن گلادیاتورها، پمپئی و کوه وزوو؛ کیست که راغب به بازدید از این مکان‌های تاریخی و جذاب نباشد؟

آب و هوای ایتالیا

بله آب و هوای ایتالیا در قسمت مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا قرار می‌گیرد. با آب و هوای مدیترانه‌ای آشنایی؟ تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل آب و هوایی است که مردم را از سراسر دنیا به ایتالیا می‌کشاند. فرقی نمی‌کند که اهلب جنوب ایران باشید یا شمال ایران، شرق ایران زندگی کرده باشید یا غرب آن؛ شما آب و هوای ایتالیا را دوست خواهید داشت.

اقامت دائم در ایتالیا

اگر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه‌های ایتالیا گذرانده باشید در آن صورت حدود شش سال را در این کشور بوده‌اید. در این شرایط ایتالیا به شما یک سال فرصت پیدا کردن کار می‌دهد تا بعد از آن ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و در نهایت بعد از پنج سال بتوانید کارت شهروندی این کشور را کسب کنید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه لازم است درباره مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بدانید جمع‌آوری کنیم تا شما بتوانید با دید بازتر و با اطلاعات بیشتری درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تصمیم بگیرید. اگر برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مصمم هستید، کارشناسان با تجربه ما در سیم آخر آماده‌اند تا از ابتدا تا انتهای این مسیر همراه شما باشند و برای تحصیل در این کشور به شما مشاوره دهند.