اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید و می‌خواهید در دانشگاه‌های این کشور رشته‌های مربوط به پزشکی را دنبال کنید حتما راجع به آزمون آیمت (IMAT) می‌دانید یا دست کم این نام را شنیده‌اید. شرکت در آزمون آیمت مانند شرکت در کنکور خودمان همواره با استرس همراه است. چرا که می‌خواهید بدانید درصد قبولی‌تان در این آزمون چقدر است؟ چه نمره‌ای برای قبولی در دانشگاه مورد نظرتان کافی است؟ و آمار قبول شدگان سال‌های گذشته به شکل بوده است. در این مطلب به همه این سؤال‌ها پاسخ داده‌ایم. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم توضیحات اساسی را نیز درباره آزمون آیمت اراده دهیم. در ادامه خواهید خواند که آیمت چیست، این آزمون برای چه رشته‌هایی و در کجا برگزار می‌شود، کدام دانشگاه‌ها برای رشته پزشکی نمره آیمت را ملاک قرار می‌دهند، و هزینه‌ شرکت در آزمون آیمت چقدر است. با سیم آخر همراه باشید.

آیمت (IMAT) چیست؟

آیمت مخفف عبارت International Medical Admissions Test است که به معنی آزمون بین‌المللی پذیرش در رشته‌های پزشکی است. این آزمون با همکاری وزارت آمورش ایتالیا برای دانشجویان سراسر جهان که می‌خواهند در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنند برگزار می‌شود. البته همه داشنگاه‌های ایتالیا این آزمون را برای پذیرش دانشجو ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهد اما دانشگاه‌های برتر با درجه علمی بالا در این کشور بر سر این آزمون اتفاق نظر دارند و بدون نمره قبولی در آزمون آیمت دانشجو نمی‌پذیرند. در ادامه درباره دانشگاه‌هایی در ایتالیا که آزمون آیمت را ملاک پذیرش دانشجو قرار می‌دهند نوشته‌ایم.

پذیرش در کدام دانشگاه های ایتالیا نیازمند نمره آیمت IMAT است؟

همانطور که در بخش قبل به این مسئله اشاره کردیم، پذیرش در همه دانشگاه‌های ایتالیا در رشته پزشکی نیازمند نمره آیمت نیست و بعضی از دانشگاه‌ها به روش خودشان دانش علمی دانشجویان را می‌سنجند. اما بیشتر دانشگاه‌های مطرح و برتر از لحاظ علمی در این کشور آزمون آیمت را به رسمیت می‌شناسند و بر اساس نمره این آزمون دانشجو می‌پذیرند. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های ایتالیا که برای پذیرش در رشته پزشکی آزمون آیمت IMAT را ملاک قرار می‌دهند آورده‌ایم:

  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه تورورگاتا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه باری
  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه سیِنا
  • دانشگاه فدریکو
  • دانشگاه بیکوکا
  • دانشگاه لوئیجی وانویتلی

imat.webp

آزمون آیمت IMAT از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اگر تا حالا نمونه سوالی از آزمون ایمت حل نکرده‌اید و می‌خواهید بدانید ساختار کلی آزمون آیمت به چه شکل است این بخش را مطالعه کنید. به طور کلی آزمون آیمت از 60 سؤال در چهار بخش تشکیل شده است که این چهار بخش از سؤالات اطلاعات عمومی و استدلال منطقی، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی و فیزیک تشکیل شده است. در ادامه درباره این بخش‌ها بیشتر نوشته‌ایم.

سوالات اطلاعات عمومی و استدلال منطقی در آزمون آیمت IMAT

در بخش اول سوالات آزمون آیمت باید به سوال‌هایی پاسخ دهید که اطلاعات عمومی و تفکر منطقی شما را می‌سنجد. این بخش از آزمون آیمت تا حد زیادی به بخش سؤال‌های جی‌مت در آزمون‌های داخلی شبیه است. در این بخش شما باید به سوال‌هایی درباره تاریخ، هنر، فلسفه و سیاست پاسخ دهید. البته نگران سخت بودن سوال‌ها نباشید. این سوال‌ها در سطح اطلاعات عمومی است. تنها کافی است تکنیک پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید.

سوالات زیست شناسی در آزمون آیمت IMAT

بدیهی است که وقتی می‌خواهید پزشکی بخوانید باید به درس‌های زیست، بیولوژی و نظریات سلولی مسلط باشید. همچنین دروس ژنتیک و آناتومی جایگاه مهمی برای این بخش دارند. برای شرکت در آزمون آیمت ابتدا بر این درس‌ها مسلط شوید و بعد مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید.

سوالات شیمی در آزمون آیمت IMAT

در بخش شیمی هم بیشتر سوالات مربوط به ساختار اتم، ترکیبات عناصر، جدول تناوبی، خواص پیوندهای شیمیایی و استوکیومتری است. این بخش از آزمون آیمت تا حدی زیادی به بخش شیمی در کنکور سراسری در کشور خودمان شبیه است. در واقع سر فصل‌های مهم درس شیمی بین در سراسر جهان مشترک است که ایتالیا هم از این قاعده مستثنی نیست.

سوالات ریاضی و فیزیک در آزمون آیمت IMAT

در بخش ریاضی و فیزیک در آزمون آیمت مباحثی مثل شتاب، دینامیک، بردارها، نیروها، جبرو احتمال و الکترواستاتیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. موضوعی که می‌تواند برایتان آرامش‌بخش باشد آن است که سوالات ریاضی و فیزیک در آزمون آیمت از سوالات ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری ساده‌تر خواهد بود. البته این موضوع قابل سنجش نیست اما اگر نظر کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند جویا شوید این ادعا را تأیید می‌کنند. به طور کلی برای ایرانیان چالش اصلی در آزمون آیمت، چالش زبانی است تا علمی.

زمان و نحوه محاسبه نمره در آزمون آیمت IMAT

برای پاسخ دادن به 60 سوال موجود در آزمون آیمت روی هم رفته 100 دقیقه زمان دارید. اما توجه داشته باشید که بهتر است به همه سوالات پاسخ ندهید چرا که این آزمون نمره منفی دارد. در واقع هر سوال در آزمون آیمت IMAT 1.5 نمره مثبت و 0.4 نمره منفی دارد. یعنی اگر به سوال پاسخ درست بدهید 1.5 نمره مثبت کسب خواهید کرد و اگر پاسخ شما نادرست باشد 0.4 نمره از دست خواهید داد و اگر سوالی راه م بی‌پاسخ رها کنید نه نمره‌ای به دست خواهید آورد و نه نمره‌ای از دست خواهید داد. حداقل نمره قبولی در این آزمون هم 20 است. در واقع اگر در آزمون آیمت نمره‌‎ای زیر 20 کسب کنید اصلا به مرحله ارزیابی دانشگاه نمی‌رسید اما باز هم جای نگرانی نیست چرا که کسب نمره زیر 20 در آیمت کار بسیار دشواری است!

آزمون آیمت IMAT در چه کشورهایی برگزار می شود

متاسفانه آزمون آیمت در سال 2023 در کشورمان ایران برگزار نمی‌شود و ایرانیان ناچارند برای شرکت در آزمون آیمت به کشورهای دیگر سفر کنند. اما لازم نیست برای شرکت در این آزمون سفر دوری برویم چرا که کشورهای نزدیک به ایران هم این آزمون را برگزار می‌کنند. در سال گذشته آزمون آیلتس هم در ایران برگزار نمی‌شد و برای این آزمون هم ناچار به سفر بودید. بعید نیست که آزمون آیمت هم مانند آیلتس در سال‌های آینده در ایران برگزار شود اما فعلا برای این آزمون ناچارید که سفر کنید. در ادامه لیستی از شهرهای خارج از ایتالیا و نزدیک به کشورمان ایران که آزمون آیمت IMAT را برگزار می‌کنند آورده‌ایم:

کشور شهر نام مرکز برگزار کننده
ترکیه استانبول بریتیش ساید
ترکیه آنکارا کنسولگری بریتانیا
آذربایجان باکو کنسولگری بریتانیا
پاکستان لاهور کنسولگری بریتانیا
امارات دبی کنسولگری بریتانیا
هند دهلی نو سازمان آموزش نیمه خصوصی
عربستان سعودی جده کنسولگری بریتانیا

هزینه شرکت در آزمون آیمت IMAT

شرکت در آزمون آیمت رایگان نیست و باید برای شرکت در این آزمون هزینه‌ای را پرداخت کنید. این هزینه در سال 2023 که این مقاله نگاشته می‌شود 164000 دلار، 130000 یورو و 114000 پوند است. اینکه این مبلغ را به چه واحدی پرداخت می‌کنید به اینکه در چه کشوری می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید وابسته است. البته این تنها هزینه‌ای نیست که برای شرکت در آزمون آیمت پرداخت می‌کنید. در محاسبات خود هزینه سفر، اقامت چند روزه و ویزای توریستی کشور مقصد خود را نیز در نظر بگیرید.

چگونه در آزمون آیمت IMAT ثبت نام کنیم؟

برای ثیت نام در آزمون آیمت باید به وبسایت www.universitaly.it مراجعه کنید و با ارائه پاسپورت و پرداخت هزینه و انتخاب مرکز برگزار کننده در این آزمون ثبت نام کنید اما پیش از آن بهتر است با مشاوران تحصیلی ما در سیم آخر مشورت کنید تا با توجه به اهداف، بودجه و مقاصد تحصیلی‌تان در این راستا راهنمایی‌تان کنند.

42575166_imat-topics-themsag.webp

درصد قبولی در آزمون آیمت IMAT

همانطور که تا اینجای این مطالب بارها به آن اشاره کردیم آزمون آیمت آزمونی مانند کنکور سراسری است و نمره مشخصی برای قبولی در دانشگاه‌ها ندارد. تنها چیزی که مشخص است آن است که نباید نمره زیر 20 کسب کنید. اما حالا دقیقا باید چه نمره‌ای کسب کنید و درصد قبولی شما در این آزمون چقدر است؟ این سوالی است که یقینا پاسخ قطعی ندارد. مثل همان سوال معمول در ایران درباره کنکور که می‌گویند چقدر شانس قبولی در دانشگاه شریف و دانشگاه تهران وجود دارد؟ مبنای پاسخ به این سوال‌ها نمره و رتبه‌ای است که کسب می‌کنید. حتی نمره‌ای که در آزمون آیمت کسب می‌کنید مبنای ثابتی برای رتبه شما در این آزمون ندارد. یعنی رتبه شما علاوه بر نمره به تعداد شرکت‌کنندگان آن سال و درصدی که آن‌ها زده‌اند هم بستگی دارد. برای مثال ممکن است فردی با کسب رتبه 50 در سال 2021 در دانشگاه میلان قبول شده باشد اما فردی دیگر با همان نمره در سال 2022 موفق به گرفتن پذیرش در این دانشگاه نشده باشد. با استدلال موضوعاتی که مطرح شد می‌توانیم سه موضوع کلی را مبنای تأثیر بر شانس قبولی در آزمون آیمت بدانیم:

  • ظرفیت دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا در سال شرکت در آزمون
  • تعداد دانشجویان و متقاضیان شرکت در آزمون در آن سال
  • تعداد دانشجویان و متقاضیان غیر اروپایی در آزمون آن سال

روی هم رفته نمی‌توان درصد قبولی دقیقی برای این سوال مطرح کرد اما چیزی که با ارزیابی آزمون‌ها ادوار گذشته می‌توان دریافت آن است که برای قبولی در دانشگاه‌های خوب ایتالیا در رشته پزشکی دست کم به نمره 50 از 90 نیاز خواهید داشت. در ادامه میانگین نمره‌های آیمت که باعث قبولی دانشجویان در هریک از دانشگاه‌های ایتالیا شده‌اند را آورده‌آیم:

نام دانشگاه بازه نمره آیمت قبولی در آن دانشگاه
میلان 45-55
تورین 30-45
ساپینزا 40-50
بلونیا 40-50
تورورگاتا 30-45
پاویا 40-50
پادوا 30-45
باری 30-40
مسینا 30-40
سیِنا 30-45
فدریکو 30-40
بیکوکا 30-45
لوییجی وانویتلی 25-35

حداقل نمره قبولی آزمون آیمت

آیمت آزمونی شبیه به کنکور سراسری ایران است که مخصوص متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا طراحی شده است. هرچند رزومه و سوابق تحصیلی شما هم در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا تأثیرگذار است اما آیمت مهم‌ترین مؤلفه برای پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا است. در آیمت باید به 23 سؤال زیست‌شناسی، 15 سؤال شیمی، 13 سؤال ریاضی و فیزیک و 9 سؤال هوش و اطلاعات عمومی پاسخ دهید. این آزمون شامل 60 سؤال چندگزینه‌ای است. مهلت پاسخ‌دهی 100 دقیقه و نمره کامل این آزمون 90 است. حداقل نمره قبولی در این آزمون هم 50 تا 55 است. البته کسب حداقل نمره، تضمینی برای قبولی شما نخواهد بود و این به سطح رقابت سالی که در آزمون شرکت می‌کنید بستگی خواهد داشت. با اینکه میانگین نمره قبولی در این آزمون 50 تا 55 در نظر گرفته می‌شود در سال 2023 دانشجویان با نمره 40 هم پذیرفته شدند. بنابراین همه چیز به سطح شرکت کنندگان در آزمون بستگی دارد.

کلاس آمادگی آزمون آیمت

. برای آمادگی برای آزمون آیمت می‌توانید از کلاس‌های آمادگی خودآموز، منابع درسی مخصوص IMAT و یا کلاس‌های آمادگی حضوری یا آنلاین استفاده کنید. در ادامه، چند نکته برای آمادگی بهتر برای آزمون IMAT آورده‌ایم:

  • مطالعه منابع مرجع: استفاده از کتب و منابع مرجع معتبر برای آزمون IMAT مانند IMAT Past Papers Collection و BMAT Past Papers می‌تواند به شما کمک کند. همچنین، کتب معتبر در زمینه‌های علوم پایه و پزشکی می‌توانند آموزش‌های کاربردی را فراهم کنند.
  • کلاس‌های آمادگی حضوری: شرکت در کلاس‌های آمادگی حضوری با مربیان متخصص می‌تواند برای شما مفید باشد. این کلاس‌ها معمولاً به شما کمک می‌کنند تا با ساختار آزمون و نحوه حل سوالات آشنا شوید و مهارت‌های لازم را تقویت کنید.
  • کلاس‌های آمادگی آنلاین: برخی از آموزشگاه‌ها و سایت‌ها کلاس‌های آمادگی آنلاین برای IMAT ارائه می‌دهند. این کلاس‌ها از ویژگی‌های متنوعی از جمله ویدئوهای آموزشی، تمرین‌ها و پشتیبانی آنلاین برخوردارند.
  • حل سوالات گذشته: حل سوالات گذشته آزمون IMAT می‌تواند باعث درک بهتر از نوع سوالات و مهارت در مواجهه با آن‌ها شود. این سوالات می‌توانند از وب‌سایت‌ها یا منابع معتبری که به آزمون مرتبط هستند، تهیه شوند.
  • تمرین مداوم: برنامه‌ریزی برای تمرین مداوم و متعدد به شما در افزایش سطح تسلط بر مطالب و بهبود عملکرد در آزمون کمک می‌کند. اختصاص وقت کافی به هر بخش از آزمون و تمرین با سوالات متنوع مهم است.
  • آشنایی با ساختار آزمون: درک دقیق از ساختار آزمون IMAT اهمیت زیادی دارد. آشنایی با تعداد و نوع سوالات هر بخش و زمان تخصیص یافته به هر سوال می‌تواند در مدیریت زمان و عملکرد بهتر در آزمون مفید باشد.

هر چند که استراتژی‌های مذکور ممکن است به شخصیت و سبک یادگیری شما بستگی داشته باشد، اما ترکیبی مناسب از این روش‌ها می‌تواند به شما در آمادگی برای آزمون IMAT کمک کند.

چگونه برای آیمت IMAT آماده شویم؟

به طور کلی راه و روش آمادگی برای آزمون آیمت مبحثی گسترده و وابسته به سلیقه است که شباهت زیادی به کنکور خودمان دارد. در ایران هم به هر مؤسسه کنکوری که سر بزنید روش مؤسسه دیگر را اشتباه می‌خواند و روش مخصوص خودش را برای مطالعه و آمادگی برای شرکت در کنکور اراده می‌کند. آیمت هم شرایطی مشابه دارد اما چیزی که واضح است آن است که سه عنصر اصلی برای شرکت در این آزمون حیاتی است:

  • داشتن دانش کافی در دبیرستان یا دوره متوسطه در دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی
  • داشتن مهارت تجزیه تحلیل برای پاسخ دادن به سوال‌های استدلال منطقی
  • و از همه مهم‌تر، داشتن دانش زبانی کافی برای شرکت در آزمون و در ادامه ارائه مدرک آیلتس برای ثبت نام در دانشگاه

داشتن مهارت کافی در سه زمینه کلی که گفته شد شانس قبولی شما را در آزمون آیمت IMAT افزایش می‌دهد اما قبولی در این آزمون را نه تیم کارشناسی ما در سیم آخر و نه هیچ مؤسسه و کارشناس دیگری نمی‌تواند تضمین کند. در نهایت همه چیز وابسته به عملکرد شما در آزمون آیمت است.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه لازم است درباره آزمون آیمت و شانس قبولی‌تان در این آزمون و دانشگاه‌هایی که این آزمون را ملاک ارزیابی دانشجویان قرار می‌دهند جمع‌آوری کنیم. اگر همچنان سوالی در سر دارید یا برای تحصیل در ایتالیا به کمک احتیاج دارید کارشناسان با تجربه ما در سیم آخر آماده‌اند تا بهترین و کوتاه‌ترین راه ممکن را به شما نشان دهند.