یکی از اصلی‌ترین مشکلات افرادی که مهاجرت می‌کنند، دوری از خانواده و عزیزان است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شده و بهره‌وری او را در درس و کار پایین‌بیاورد. به همین دلیل بسیاری از کشورها امکانی را به نام ویزای همراه فراهم کرده‌اند تا فرد بتواند به همراه خانواده‌اش در کشور مقصد زندگی کند. در ادامه این مطلب با شرایط ویزای همراه، کشورهایی که این ویزا را صادر می‌کنند و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه آشنا خواهید شد.

ویزای همراه چیست ؟

همان طور که اشاره شد، ویزای همراه به اعضای درجه یک خانواده فرد متقاضی مهاجرت تعلق می‌گیرد. به این ترتیب اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری داشته باشید می‌توانید برای اعضای درجه یک خانواده‌تان هم درخواست ویزا دهید. البته ممکن است در هر کشور، قوانین مربوط به این ویزا متفاوت باشد. مثلا در برخی از کشورها فرد همراه اجازه کار تمام وقت و دائمی دارد در حالی که ویزای همراه در بعضی از کشورها به صورت موقت صادر می‌شود.

ویزای-همراه-چیست.jpg

ویزای همراه به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

این ویزا به همسر یا پارتنر قانونی فرد، فرزندان و فرزندخواندگان رسمی و قانونی او تعلق می‌گیرد. البته بعضی از کشورها در شرایط خاصی امکان گرفتن ویزای همراه برای پدر و مادر یا خواهد و برادر را هم فراهم کرده‌اند. توجه داشته باشید که ویزای همراه معمولا به اندازه مدت زمانی که ویزای فرد متقاضی اعتبار دارد صادر می‌شود و در این مدت همراهان تحت حمایت و پوشش متقاضی اصلی مهاجرت هستند.

شرایط عمومی دریافت ویزای همراه

مدارکی که سفارت هر کشور از شما برای صدور ویزای همراه درخواست می‌کند بسته به شرایط شما و قوانین مهاجرتی آن کشور متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی، باید مدارک مربوط به پذیرش تحصیلی یا کاری فرد اصلی و مدارک قانونی و رسمی برای اثبات رابطه با افراد متقاضی دریافت ویزای همراه را به سفارت تحویل دهید. همچنین باید تمکن مالی کافی برای زندگی دو یا چند نفره در کشور مقصد را هم ارائه کنید. داشتن پاسپورت، انجام معاینات پزشکی و پر کردن فرم‌های مخصوص هم از دیگر شرایط لازم و مشترک بین همه کشورها برای صدور ویزای همراه هستند.

هزینه درخواست ویزای همراه

هزینه‌ای که برای ثبت درخواست و دریافت ویزا باید به سفارت هر کشور بپردازید معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار است. البته بعضی از کشورها هم هزینه‌ای برای این کار از شما دریافت نمی‌کنند. اما علاوه بر هزینه‌های مربوط به پذیرش و ویزا، اگر دارای بورسیه تحصیلی و فاند نباشید باید نامه و مدارک مربوط به تمکن مالی کافی برای زندگی خود و همراهانتان در کشور مقصد را هم به سفارت ارائه دهید. معمولا پرینت گردش حساب برای اثبات تمکن مالی شما کافی است. برای محاسبه مبلغ تمکن هم باید عدد دقیق را از سایت رسمی مهاجرتی کشور مقصد پیدا کنید.

کدام کشورها ویزای همراه می‌دهند؟

بیشتر کشورها امکان دریافت ویزای همراه را برای مهاجران فراهم می‌کنند، اما شرایط ویزا برای هر کشور متفاوت است. به طور مثال گرفتن ویزای همراه بعد از دریافت ویزای تحصیلی آلمان با شرایط دریافت ویزای همراه از کانادا یا آمریکا متفاوت است. در ادامه بیشتر با کشورهایی که امکان صدور ویزای همراه را دارند آشنا می‌شوید.

مزایای-ویزای-همراه.jpg

ویزای همراه آمریکا

ویزای دانشجویی ایالات متحده آمریکا با عنوان F1 شناخته می‌شود. شما با داشتن این ویزا می‌توانید ویزای همراه را برای همسر و فرزندان کمتر از ۲۱ سال خود دریافت کنید. ویزای همراه یا F2 اجازه کار و تحصیل را به همراهان می‌دهد و افراد دارای این ویزا می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند. برای گرفتن این ویزا، بعد از گرفتن پذیرش و صدور ویزای فرد متقاضی، باید فرم‌های آنلاین مربوطه را پر کرده و هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید. سپس زمانی برای مصاحبه تعیین می‌شود و باید پرونده و مدارک خود را به آفیسر تحویل دهید. البته به غیر از ویزای دانشجویی، برای ویزای کاری یا سرمایه‌گذاری هم ویزای همراه صادر می‌شود. برای صدور ویزای F2، توانایی مالی و شرایط اقامتی متقاضی اصلی بررسی می‌شود و در صورتی که او شرایط لازم را داشته باشد همراهان او ویزای همراه را دریافت خواهند کرد. همچنین ویزای همراه کاری، ۳ سال اعتبار دارد و بعد از این مدت باید مجددا برای تمدید ویزا اقدام کنید.

ویزای-همراه-آمریکا.jpg

ویزای همراه آلمان

همسر یا شریک ثبت شده و فرزندان مجرد کسی که به آلمان مهاجرت می‌کند، می‌توانند برای دریافت ویزای همراهی این کشور اقدام کنند. اگر فرد مجرد باشد، والدین او هم شانس دریافت ویزای همراهی را خواهند داشت. دانشجویان بین‌المللی که اجازه اقامت آلمان را دریافت کرده‌اند می‌توانند برای اعضای خانواده خود ویزای همراه بگیرند. کشور آلمان برای صدور این ویزا، شرایطی از جمله تمکن مالی کافی و مناسب خانواده، محل اقامت، وضعیت زبان و شرایط سنی آنها را بررسی می‌کند. دانشجویی که برای تحصیل در آلمان وارد این کشور شده و حداقل اقامت یک‌ساله دارد، در صورتی که تمکن مالی کافی برای حمایت خانواده خود و محل زندگی مناسبی داشته باشد می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و مجرد خود درخواست ویزای همراه بدهد. البته همسر دانشجو باید دارای مدرک زبان آلمانی حداقل A1 بوده و ازدواج آنها پیش از مهاجرت ثبت شده باشد. در این شرایط،‌ همسر یا شریک قانونی فرد می‌تواند با ویزای همراهی، اجازه کار در آلمان را هم به دست آورد.

ویزای همراه استرالیا

کشور استرالیا هم امکان ورود همراهان فرد مهاجر به خاک این کشور را فراهم کرده است. البته اگر متقاضی اصلی، در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل باشد، همراه او تنها اجازه کار کردن در هفته به مدت ۲۰ ساعت را خواهد داشت. در حالی که اگر فرد دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا باشد، همراه می‌تواند بدون محدودیت به کار مشغول شود.

ویزای همراه انگلستان

اگر فردی پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های انگلستان را دریافت کرده باشد، می‌تواند برای همسر و فرزندان خود هم درخواست ویزای تحصیلی بدهد. البته برای دریافت این ویزا، ارائه تمکن مالی کافی و شرایط اقامتی مناسب در کشور انگلیس ضروری است. همچنین این شرایط تنها برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر که مدت تحصیل آنها حداقل یک سال طول بکشد وجود دارد.

ویزای-همراه-انگلستان.jpg

ویزای همراه ایتالیا

یکی از سوالات اصلی افراد متقاضی تحصیل در ایتالیا، مربوط به دریافت ویزای همراه و شرایط آن است. اگر فرد دارای تاییدیه ورود به خاک ایتالیا باشد، همراهان او شانس دریافت ویزای همراه را خواهند داشت. البته برای صدور این ویزا، فرد باید تمکن مالی کافی برای حمایت از همراهان خود را ارائه دهد. همچنین متراژ خانه و شرایط محل اقامت هم باید متناسب با تعداد همراهان باشد. اگر فردی به صورت تحصیلی به ایتالیا مهاجرت کرده باشد، خانواده او ابتدا باید با ویزای توریستی وارد ایتالیا شوند و سپس درخواست دریافت کارت اقامت بدهند.

ویزای همراه کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که به خانواده و نزدیکان افراد این امکان را می‎دهد که با دریافت ویزای همراه وارد خاک این کشور شوند. ویزای همراه کانادا برای والدین دانش‌آموزان هم ارائه می‌شود و اگر فرزند زیر ۱۸ سال شما ویزای دانش‌اموزی کانادا را دریافت کند، شما هم می‌توانید همراه او ساکن این کشور شوید. دانشجویانی که ویزای تحصیلی کانادا را دریافت می‌کنند هم می‌توانند برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزای همراه بدهند. ویزای همراه به دو صورت توریستی و با اعتبار ۶ ماهه و با اجازه کار صادر می‌شود. در صورت داشتن تمکن مالی فرد متقاضی، همسر او می‌تواند ویزای همراهی با اجازه کار را از کانادا دریافت کرده و در این کشور به فعالیت بپردازد.

ویزای-همراه-کانادا.jpg

ویزای همراه فرانسه

برای گرفتن ویزای همراه از کشور فرانسه، متقاضی اصلی باید ویزای تحصیلی یا کاری یا سرمایه‌گذاری داشته باشد. اگر شخصی ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کرده باشد با داشتن این شرایط می‌تواند برای همراهان خود هم درخواست ویزا دهد:

  • داشتن اجازه اقامت به مدت حداقل یک سال
  • اجاره محل اقامت مناسب
  • داشتن تمکن مالی کافی برای حمایت از خانواده

ویزای همراه صادر شده برای کشور فرانسه، یک‌ساله است و در پایان هر سال فرد می‌تواند با مراجعه به اداره مهاجرت، آن را تمدید کند. البته تمدید ویزای همراهی دانشجویی در کشور فرانسه برای ۵ سال امکان‌پذیر است.

ویزای همراه اسپانیا

کشور اسپانیا به دلیل داشتن جاذبه‌های فرهنگی، دانشگاه‌های معتبر و موقعیت‌های شغلی مناسب،‌ یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی است. همچنین این کشور امکان صدور ویزای همراه دانشجویی را برای همسر یا شریک قانونی، فرزندان و والدین بالای ۶۵ سال (با اثبات وابستگی مالی یا ازکارافتادگی) فراهم کرده است. برای دریافت این نوع ویزا، ابتدا فرد متقاضی باید ویزای تحصیلی اسپانیا و اجازه ورود به این کشور را دریافت کند. همچنین مدارک فردی و هویتی، تمکن مالی کافی و شرایط محل اقامت باید توسط سفارت مورد بررسی قرار بگیرند.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی

بسیاری از دانسجویان ترجیح می‌دهند به کشوری مهاجرت کنند که شرایط ساده‌تری برای صدور ویزای همراه دارد، اما اطلاع از قوانین مهاجرتی همه کشورها و پیدا کردن بهترین مقصد مهاجرتی برای هر فرد کار دشواری است. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خوهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها در کدام کشورها شانس دریافت پذیرش بیشتری دارید. کافی است فرم درخواست مشاوره سیم‌آخر را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.