تحصیل در ایتالیا همیشه چالش های خاص خود را دارد و یکی از این موارد، زندگی بدون خانواده است. دانشجویانی که متاهل هستند یا می خواهند والدین خود را به کشور ایتالیا بیاروند باید با مفهومی به نام ویزای همراه دانشجو ایتالیا اشنا شوند. اگر ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرده اید و اقامت این کشور را دارید باید در خصوص اینکه ویزای همراه چیست اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه هر انچه در خصوص این ویزا باید بدانید را بیان خواهیم کرد.

ویزای همراه دانشجو ایتالیا چیست؟

کشور ایتالیا برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که مجوز زندگی و اقامت در این کشور را دارند شرایطی را فراهم کرده تا بتوانند اعضای خانواده خود را به ایتالیا بیاورند. ویزای همراه ایتالیا یا family reunion visa به همراهان دانشجو این اجازه را می دهد تا به صورت قانونی و برای مدت در این کشور زندگی کنند. شاید طی کردن مراحل دریافت این ویزا که در ایتالیا به familiari al seguito معروف است کمی سخت بنظر برسد ولی در ادامه ما مراحل دریافت ان را به ساده ترین شکل بیان خواهیم نمود.

ویزای همراه دانشجو ایتالیا چیست؟

ویزای الحاق ایتالیا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

این ویزا برای 5 دسته از اعضای خانواده قابل دریافت است:

  1. همسر یا شریک زندگی به شرطی که حداقل 6 ماه متوالی زندگی مشترک داشته باشند.
  2. فرزندان زیر 18 سال و فرزندان بالای 18 سال به شرطی که ثابت شود، از پس هزینه های زندگی بر نمی آیند.
  3. فرزند خوانده و کودکانی که به صورت قانونی به سرپرستی گرفته شده اند.
  4. والدین دانشجو به شرطی که ثابت شود آن ها به فرد، وابستگی روحی یا مالی دارند.
  5. پدر بزرگ و مادر بزرگ به شرط اینکه ان ها نیز از نظر مالی یا روحی به فردی که در ایتالیا است، وابستگی داشته باشند.

شرایط دریافت ویزای پارتنر ایتالیا

یکی از مهمترین شرایط دریافت این ویزا برای همسر این است که نباید پارتنر شما ساکن یکی از کشور های اروپایی باشد. مدارک مختلفی برای دریافت ویزای همسر دانشجو در ایتالیا وجود دارد. در جدول زیر می توانید اصلی ترین موارد را مشاهده نمایید:

گواهی تمکن مالی فرم درخواست ویزای ایتالیا پاسپورت امضا شده با حداقل ۱۶ ماه اعتبار و کپی دو صفحه اول آن
گذرنامه و مدارک شناسایی اعضاء دو قطعه عکس مطابق استاندارد icao گواهی ازدواج
اجازه کار (Nulla Osta) کپی مجوز اقامت معتبر فرد دعوت کننده در ایتالیا  رسید پرداخت هزینه ویزای ایتالیا

ویزای والدین دانشجو ایتالیا

ویزای والدین دانشجو ایتالیا

دریافت هر مجوز و سهمیه ای مانند بورسیه تحصیلی ایتالیا شرایط خاصی دارد و باید براساس پروتکلی خاص اقدام به دریافت ان کنید. برای دریافت ویزای همراه والدین برای ایتالیا ابتدا باید فرد درخواست پذیرش را برای دانشگاهی ارسال کند و زمانی که توانست از ان دانشگاه پذیرش دریافت کند، می تواند درخواست ویزای همراه را برای والدین خود بدهد. پدر و مادر فرد متقاضی باید باید با مدارک شناسایی به سفارت ایتالیا در ایران بروند و درخواست ویزای همراه را ثبت کنند. در نظر داشته باشید، اولویت صدور ویزای همراه ایتالیا با همسر و فرزند است و والدین تحت شرایطی خاصی که در بخش های قبل به ان اشاره شد می توانند اقدام به دریافت این ویزا کنند.

مراحل دریافت ویزای همراه دانشجو ایتالیا

برای دریافت ویزای همراه دانشجویی در کشور ایتالیا باید بر طبق مراحل زیر پیش بروید:

دریافت Nulla Osta

در مرحله اول فرد متقاضی باید برای دریافت ویزای همراه، اقدام به دریافت مجوز ورود اولیه یا همان Nulla Osta کند. به همین منظور باید درخواست خود را با آپلود مدارک به صورت غیر حضوری یا ارائه حضوری مدارک در میز خدمات Cinformi ثبت نماید. تا 90 روز ممکن است بررسی و اعلام نتیجه طول بکشد. اگر با درخواست شما موافقت شد، درخواست ورود اولیه به سفارت ایتالیا در ایران ارسال می گردد.

ثبت درخواست ویزای همراه از سوی خانواده

اعتبار مجوز وورد اولیه تا 6 ماه است یعنی باید در این مدت اعضای خانواداه از سفارت ایتالیا وقت گرفته و برای ارائه مدارک مراجعه کنند. بعد از بررسی مدارک، برای دریافت ویزا باید در مصاحبه سفارت شرکت نمایند. تمامی مراحل یاد شده تا زمان دریافت ویزای همراه دانشجویی ایتالیا تا یکسال ممکن است زمان ببرد.

ارائه مدارک بعد از ورود به ایتالیا

بعد از دریافت ویزا، خانواده تا 3 ماه زمان دارند تا به ایتالیا بروند. بعد از اینکه خانواده به ایتالیا رسیدند باید در یک بازه زمانی مشخص، مدارک خود را برای دریافت اجازه اقامت به یکی از دفاتر دولتی اقامت اتباع خارجه یا Questura ببرند. در نهایت مجوز اقامت همراه فرد متقاضی از طریق پست برای وی ارسال خواهد شد.

ویزای همراه در ایتالیا

چند نوع ویزای همراه در ایتالیا وجود دارد؟

ویزای همراه در ایتالیا به دو صورت موقت و دائم اعطا می شود.

  • در ویزای موقت همراه، افرادی که در ایتالیا به تحصیل مشغول هستند می توانند برای بستگان خود، درخواست ویزای همراه کنند. این افراد بعد از ورود به کشور ایتالیا دارای حقوق محدودی هستند و تنها می توانند کار پاره وقت داشته باشند.
  • ویزای دائم همراه ایتالیا را اگر دریافت کنید، می توانید به صورت دائم به کار یا تحصیل در این کشور بپردازید. البته مدت زمان اعتبار این ویزا به فرد اصلی درخواست کننده بستگی دارد و تا زمانی که او در کشور ایتالیا باشد، همراه او نیز می تواند در این کشور اقامت دائم کسب کند.

مدارک لازم برای ویزای همراه ایتالیا

شما اگر برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا نیز درخواست بدهید باید لیست کامل مدارک آن را بدانید تا در پروسه دریافت بورسیه به مشکل نخورید. به همین منظور لیست کامل مدارک دریافت ویزای همراه تحصیلی ایتالیا را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:

مدارک لازم برای دریافت درخواست مجوز Nulla Osta  مدارک اعضای خانواده برای دریافت ویزای همراه 
مدرک شناسایی گواهی تولد برای فرزند، گواهی ازدواج برای همسر و شناسنامه برای والدین
گواهی مسکن تحت مالکیت یا اجاره ‌شده‌ با ظرفیت کافی اصل و کپی Nulla Osta
رضایت صاحب ‌خانه‌ مسکن استیجاری پاسپورت معتبر تا حداقل سه ماه
بیمه‌ درمانی والدین بالای ۶۵ سال کپی اجازه‌ ی اقامت فردی که در ایتالیا ساکن است
گواهی تمکن مالی عکس پاسپورتی ۳۵ در ۴۵ میلیمتری
  فرم اقامت طولانی ‌مدت ایتالیا
  رسید پرداخت هزینه ویزا
  گواهی رزرو بلیط هواپیما
  اثبات وابستگی مالی برای والدین
  درخواست کتبی فرد مقیم ایتالیا برای داشتن همراه

در انتهای اگر سوالی در خصوص ویزای همراه دانشجو ایتالیا داشتید یا در پروسه ی دریافت ان برای شما ابهامی ایجاد شده لطفا با ما در بخش نظرات، سوال خود را مطرح کنید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوالات متداول

مدت زمان بررسی ویزای همراه دانشجو ایتالیا چقدر است؟

به طور کلی بین 4 تا 12 ماه ممکن است زمان ببرد تا ویزای همراه صادر شود.

تمکن مالی برای دریافت ویزای همراه ایتالیا چقدر است؟

میزان تمکن مالی سالیانه که باید فرد ساکن ایتالیا داشته باشد، حداقل 580 یورو است. برای هر یک از اعضای خانواده نیز 50 درصد این مبلغ به هزینه نهایی تمکن اضافه می شود.