رشته طراحی داخلی اصول زیبایی‌شناسی و انسان‌شناسی و ارگونومی را به‌منظور بهبود وضعیت زندگی ترکیب می‌کند. هفت عنصر اصلی در حوزۀ طراحی داخلی وجود دارد که ترکیبی از آن‌ها در طراحی داخلی می‌تواند تعادل ایجاد کند. این هفت عنصر عبارت‌اند از: فضا، خطوط، فرم و شکل، نور، رنگ، بافت و طرح و الگو. طراحی داخلی با گرافیک و طراحی صنعتی و معماری خطوط مشترک دارد؛ البته طراحی داخلی بر سه زمینۀ اصلی دکوراسیون خانه و طراحی مسکونی و طراحی تجاری متمرکز است. فارغ‌التحصیلان رشته طراحی داخلی در مقاطع تحصیلی مختلف از شش مهارت مهم برای موفقیت در این حوزه باید برخوردار باشند: خلاقیت و توجه به جزئیات، به‌روزبودن دربارۀ ترندها و مُدها، آگاهی کافی در طراحی‌های پایدار و منطبق با محیط‌زیست، روابط اجتماعی قوی، توانایی طراحی و دانش کامپیوتر و نظم. حال که دیدی کلی دربارۀ رشته طراحی داخلی به‌دست آوردید، در این مطلب، قصد داریم دربارۀ رشته طراحی داخلی در ایتالیا بیشتر صحبت کنیم.

دانشگاه‌های برتر

در ایتالیا، رشته طراحی داخلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دوره‌های گواهینامه ارائه می‌شود. دوره‌های گواهینامه معمولاً کوتاه‌مدت و کمتر از یک‌ساله هستند. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا آشنا خواهیم شد.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان یکی از دانشگاه‌های مطرح به‌منظور تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا به‌حساب می‌آید. طبق آخرین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ صدوچهل‌ودوم را در میان دانشگاه‌های جهان و طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ هشتم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشته طراحی داخلی و فضایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک میلان دوساله است و دروس به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند. اطلاعات بیشتر دربارۀ این رشته را از این لینک می‌توانید بخوانید. شایان ذکر است رشته معماری، محیط ساخته‌شده و فضای داخلی نیز در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ارائه می‌شود که تحصیل آن دوساله و زبان تدریس دروس انگلیسی است.

مرکز آموزش عالی پلی‌دیزاین

مرکز آموزش عالی پلی‌دیزاین (POLI.design) یکی از کالج‌های معتبر برای تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا به‌شمار می‌رود که آن را دانشگاه پلی‌تکنیک میلان تأسیس کرده است. مرکز آموزش عالی پلی‌دیزاین از مؤسسه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشته‌های طراحی در ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشته طراحی مبلمان در مقطع کارشناسی ارشد این مرکز یک‌ساله و تمام‌وقت و ‌زبان تدریس دروس انگلیسی است و هزینۀ تحصیل آن حدود ۱۴،۵۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل طراحی مبلمان در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسه یادشده، به این لینک مراجعه کنید. گفتنی است رشته طراحی فضای عمومی نیز در مقطع کارشناسی ارشد مرکز آموزش عالی پلی‌دیزاین ارائه می‌شود. تحصیل این رشته یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است و هزینۀ تحصیل آن حدود ۱۲،۵۰۰ یورو برآورد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دورۀ یادشده، به این لینک سر بزنید.

مؤسسۀ طراحی اروپایی (IED)

یکی دیگر از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا مؤسسۀ طراحی اروپایی (IED) است. این مؤسسۀ خصوصی سال ۱۹۶۶ بنیان نهاده شد و پردیس‌هایی در تورین، میلان، رم، ونیز، کالیاری، فلورانس، بارسلونا، مادرید، سائوپائولو، ریودوژانیرو، پکن و شانگهای دارد. طبق آخرین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، مؤسسۀ طراحی اروپایی جایگاه پنجم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته طراحی داخلی در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ مذکور دوساله و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. مؤسسۀ طراحی اروپایی (IED) رشته طراحی داخلی را نیز در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد که تحصیل آن سه‌ساله و تمام وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل رشته طراحی داخلی در مؤسسۀ طراحی اروپا، این لینک را ببینید.

مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس

مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس مدرسۀ بین‌المللی طراحی ایتالیایی است که سال 2008 در فلورانس ایتالیا تأسیس شد. این مؤسسه یکی از مراکز برتر برای تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا به‌حساب می‌آید. پذیرش در این مدرسه برای دانشجویان از هر کشوری آزاد است و همۀ دور‌ه‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. تحصیل رشته طراحی داخلی در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس یک‌ساله است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. گفتنی است امکان تحصیل برای کسب گواهینامۀ یک یا دوساله در رشته طراحی داخلی نیز وجود دارد. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ دوره‌های مرتبط با طراحی داخلی در مؤسسۀ مذکور می‌توانید کسب کنید.

دانشگاه کمرینو

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشته طراحی داخلی در ایتالیا دانشگاه کمرینو (University of Camerino) است. این دانشگاه سال ۱۳۳۶م در شهری با همین نام بنیان نهاده شد و طبق رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، پنجاهمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته شده است. تحصیل رشته معماری و نظریه‌ها و طراحی در مقطع دکتری دانشگاه کمرینو سه‌ساله و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی با چندوچون تحصیل در ایتالیا در رشته مذکور و در دانشگاه کمرینو، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: