امروزه، کشور قبرس در کانون توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، ازجمله ایران قرار دارد. دانشجویان برای تحصیل و زندگی در قبرس، بهتر است اطلاعاتی دربارۀ این کشور و دانشگاه‌هایش کسب کنند. اولین قدم برای تحصیل در قبرس، انتخاب دانشگاه است که برای این منظور، از دانشگاه های قبرس باید شناخت کافی داشته باشید. در این مقاله، مزایای تحصیل در دانشگاه های قبرس را برمی‌شماریم و دانشگاه‌های برتر این کشور را معرفی می‌کنیم.

مزایای تحصیل در دانشگاه های قبرس

قبرس به‌دلایل مختلفی گزینه‌ای مناسب برای تحصیل و زندگی است؛ از‌جمله هزینۀ زندگی و تحصیل کمتر درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی، هزینۀ حمل‌ونقل و خوراک کمتر درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی، شهریۀ کمتر دانشگاه‌ها درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی، زبان انگلیسی به‌عنوان زبان تدریس (غالباً)، داشتن رشته‌های تحصیلی متنوع (از پرستاری و تجارت و اقتصاد تا مهندسی)، خدمات درمانی رایگان، امکان سفر بدون نیاز به ویزا، امکان اخذ بورسیه از ۵۰درصد دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی (در بیشتر رشته‌ها) و فراهم‌بودن فرصت‌های شغلی فراوان.

بهترین دانشگاه های قبرس

همان‌طور‌که گفیم، اولین قدم برای تحصیل در قبرس شناخت دانشگاه‌های این کشور است. در‌ادامه، دانشگاه‌های برتر قبرس را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه قبرس

دانشگاه قبرس (University of Cyprus)دانشگاهی دولتی و تحقیق‌محور است که بر‌اساس آخرین اطلاعات وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، رتبۀ چهارصدوچهلم را کسب کرده است. سال ۱۹۸۹، جمهوری قبرس این دانشگاه را تأسیس کرد و امروزه، هشت دانشکده دارد‌: ۱. دانشکدۀ انسانی متشکل از دپارتمان‌های مطالعات انگلیسی، مطالعات فرانسه و اروپایی، مطالعات ترکی و شرق دور (خاورمیانه) و مرکز زبان‌؛ ۲. دانشکدۀ علوم کاربردی و صوری متشکل از دپارتمان‌های مطالعات زیست‌شناسی، آمار و ریاضیات، علوم کامپیوتری، فیزیک، شیمی، مرکز تحقیقاتی پزشکی مولکولی و مرکز اقیانوس‌شناسی؛ ۳. دانشکدۀ آموزش و علوم اجتماعی متشکل از دپارتمان‌های آموزش، علوم سیاسی و اجتماعی، حقوق، روان‌شناسی و مرکز نوروساینس کاربردی (علوم کاربردی اعصاب)؛ ۴. دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت متشکل از دپارتمان‌های مدیریت (ادارۀ امور) عمومی و مدیریت اجرایی کسب‌وکار، امورمالی و حسابداری، اقتصاد، مرکز بانکداری و تحقیقات امورمالی و مرکز تحقیقات اقتصاد؛ ۵. دانشکدۀ مهندسی متشکل از دپارتمان‌های معماری، مهندسی کامپیوتر و برق، مهندسی ساخت و تولید و مهندسی مکانیک، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، مرکز پژوهشی انرژی پایدار FOSS، مرکز پژوهشی EMPHASIS، مرکز عالی تحقیق و نوآوری KIOSو مرکز بین‌المللی پژوهشی آبNireas ؛ ۶. دانشکدۀ ادبیات متشکل از دپارتمان‌های مطالعات بیزانس و یونانی مدرن، مدرسۀ یونانی مدرن، تاریخ و باستان‌شناسی، واحد (مرکز) پژوهشی باستان‌شناسی و فلسفه و مطالعات کلاسیک؛ ۷. دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی؛ ۸. دانشکدۀ پزشکی.

دانشگاه فناوری قبرس

دانشگاه فناوری قبرس (Cyprus University of Technology) یکی دیگر از دانشگاه های قبرس به‌شمار می‌رود. این دانشگاه سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و بر‌اساس رتبه‌بندی تایمز، جایگاه سیصدویکم تا سیصدوپنجاهم را در بین دانشگاه‌های معتبر جهان ازآنِ خود کرده است. یکی از اهداف عمدۀ تأسیس این دانشگاه، جبران کم‌وکاست‌های موجود در سیستم آموزشی قبرس بوده است. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه فناوری قبرس ازاین‌قرارند: ۱. دانشکدۀ علوم ژئوتکنیک و مدیریت محیطی (زیست‌محیطی) متشکل از دپارتمان علوم کشاورزی و بیوتکنولوژی و علوم تغذیه و برنامه‌های مهندسی شیمی (در ارتباط با دپارتمان فناوری و مهندسی)؛ ۲. دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد متشکل از دپارتمان مدیریت هتلداری و گردشگری و دپارتمان تجارت، امورمالی و کشتی‌رانی و برنامه‌های بین‌رشته‌ای مدیریت‌؛ ۳. دانشکدۀ مطالعات رسانه و ارتباطات متشکل از دپارتمان مطالعات اینترنت و ارتباطات و دپارتمان روابط‌عمومی‌؛ ۴. دانشکدۀ علوم بهداشت متشکل از دپارتمان پرستاری و دپارتمان علوم بازپروری و مؤسسۀ بهداشت عمومی و محیط بین‌المللی قبرس؛ ۵. دانشکدۀ هنرهای زیبا و کاربردی متشکل از دپارتمان هنرهای زیبا و دپارتمان هنرهای گرافیک و چندرسانه‌ای؛ ۶. دانشکدۀ فناوری و مهندسی متشکل از دپارتمان مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و انفورماتیک و دپارتمان مهندسی مکانیک و مهندسی و علوم مواد و دپارتمان مهندسی عمران و ژئوماتی؛ ۷. مرکز زبان (دانشکدۀ زبان).

دانشگاه های قبرس دانشگاه فناوری قبرس

دانشگاه نیکوزیا

دانشگاه نیکوزیا (University of Nicosia) نیز ازجمله دانشگاه های قبرس است که در شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس، قرار دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه قبرس شناخته می‌شود. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه نیکوزیا عبارت‌اند از‌: ۱. دانشکدۀ کسب‌وکار شامل دپارتمان مدیریت و سامانۀ اطلاعاتی مدیریتی، دپارتمان بازاریابی، دپارتمان مدیریت گردشگری و مهمانداری و ورزش، دپارتمان امورمالی و اقتصاد، دپارتمان حسابداری و برنامۀ MBA؛ ۲. دانشکدۀ آموزش شامل دپارتمان‌های آموزش و موسیقی و حرکات موزون؛ ۳. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی شامل دپارتمان‌های زبان و ادبیات، علوم اجتماعی، چندرسانه‌ای و طراحی، ارتباطات، معماری و خداشناسی (Theology)؛ ۴. دانشکدۀ حقوق شامل دپارتمان‌های حقوق و مطالعات اروپایی و روابط بین‌الملل؛ ۵. دانشکدۀ مهندسی و علوم شامل دپارتمان‌های علوم کامپیوتری و مهندسی و علوم زیستی (زندگی) و بهداشت؛ ۶. دانشکدۀ پزشکی.

دانشگاه اروپایی قبرس

دانشگاه اروپایی قبرس (European University Cyprus) دانشگاهی خصوصی است که سال ۱۹۶۱ در شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس، تأسیس شد. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه اروپایی قبرس ازاین‌قرارند: ۱. دانشکدۀ پزشکی؛ ۲. دانشکدۀ علوم؛ ۳. دانشکدۀ حقوق؛ ۴. دانشکدۀ مدیریت اجرایی کسب‌وکار متشکل از دپارتمان‌های اقتصاد، حسابداری، امورمالی و مدیریت و بازاریابی؛ ۵. دانشکدۀ علوم انسانی، علوم اجتماعی و آموزش متشکل از دپارتمان‌های هنر، علوم آموزشی، علوم انسانی و علوم رفتاری و اجتماعی.

دانشگاه اوپن قبرس

دانشگاه اوپن قبرس (Open university of Cyprus) سال ۲۰۰۲ با هدف فراهم‌کردن امکان تحصیل از راه دور برای تمامی مقاطع آموزشی بنیان نهاده شد. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی بسیاری ارائه می‌دهد؛ ازجمله فناوری اطلاعات (IT) و علوم کامپیوتری، مدیریت و کسب‌وکار، علوم کابردی، فناوری و مهندسی، ورزش، مهمانداری و علوم اجتماعی. اقتصاد و مدیریت، علوم کاربردی و صوری، علوم انسانی و علوم اجتماعی برخی از دانشکده‌های این دانشگاه هستند.

دانشگاه فردریک

دانشگاه فردریدک (Frederick University) نیز یکی دیگر از دانشگاه های قبرس به‌حساب می‌آید. این دانشگاه خصوصی دو پردیس دانشگاهی دارد: یکی در شهر نیکوزیا و دیگری در شهر لیماسول. دانشگاه فردریک در زمینه‌های علوم، فناوری (تکنولوژی)، ادبیات و هنر فعالیت می‌کند و دانشکده‌ها و دپارتمان‌هایش بدین‌شرح‌اند: ۱. دانشکدۀ حقوق و تجارت شامل دپارتمان‌های حقوق و مطالعات ماریتایم، تجارت، حسابداری و امورمالی؛ ۲. دانشکدۀ مهندسی شامل دپارتمان‌های مهندسی عمران، مهندسی برق، معماری، علوم و مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک؛ ۳. دانشکدۀ علوم بهداشت شامل دپارتمان‌های پرستاری و داروسازی؛ ۴. دانشکدۀ آموزش و علوم اجتماعی شامل دپارتمان‌های روان‌شناسی و مشاغل اجتماعی و آموزش؛ ۵. دانشکدۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات شامل دپارتمان‌های روزنامه‌نگاری، ارتباطات و رسانه گروهی و هنرهای زیبا و کاربردی.

دانشگاه مدیترانۀ شرقی

دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Meditarean University) آخرین نام در فهرست دانشگاه های قبرس است که از سال ۱۹۸۶ به‌عنوان دانشگاه به‌رسمیت شناخته شد. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ مطالعات رسانه و ارتباطات، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشت، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی و دانشکدۀ گردشگری.

منابع: