بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا  (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یا به‌اختصار DSU یکی از دلایل مهم محبوبیت تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی است. این بورسیه یکی از بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیاست و به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در مقاطع تحصیلی مختلف در ایتالیا تحصیل می‌کنند. دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا به دانشجویان در تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور کمک بسزایی می‌کند. نکتۀ جالب دربارۀ بورسیه DSU این است که سوابق، رشته و مقطع تحصیلی و زبان تحصیل روی دریافت آن تأثیرگذار نیست و تمامی دانشجویان می‌توانند برای گرفتن این بورسیه درخواست بدهند. بنابراین، اگر به‌دنبال کسب تجربۀ تحصیل در دانشگاه‌های تاریخی و مطرح ایتالیا هستید، استفاده از این کمک‌هزینۀ دولتی شرایط بسیار مناسبی برایتان فراهم خواهد کرد‌. در این مقاله، نگاهی کوتاه به شرایط دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا و مدارک لازم برای دریافت آن خواهیم انداخت.

آشنایی با بورسیه استانی ایتالیا

دولت ایتالیا با هدف جذب دانشجو از سراسر جهان و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای همه افراد، بورسیه استانی، جهان سوم یا DSU را ارائه داده است. مزیت کلیدی بورسیه استانی ایتالیا، این است که شرط معدل ندارد. در واقع هر کس بتواند اثبات کند که از نظر مالی به این بورسیه برای تحصیل در ایتالیا نیاز دارد، واجد شرایط اخذ آن خواهد بود. کسانی که واجد شرایط تشخیص داده شوند، تحصیل رایگان در ایتالیا را تجربه خواهند کرد و علاوه‌بر آن، تا ۷۰۰۰ یورو کمک‌هزینه زندگی در ایتالیا دریافت می‌کنند. بورسیه جهان سوم ایتالیا، از شهریه دانشگاه تا هزینه‌های مسکن و خورد و خوراک دانشجو را پوشش می‌دهد و هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را به صفر می‌رساند.

شهریه دانشگاه پوشش کامل
مسکن پوشش کامل در صورت وجود ظرفیت خوابگاه
خورد و خوراک پوشش کامل
شرط معدل ندارد
شرط بازگشت پول ندارد
بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

هدف از پرداخت این بورسیه چیست؟

ایتالیا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است و بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های برندهای معروف در این کشور واقع شده‌اند. این شرکت‌ها و سازمان‌ها به نیروی کار ماهر و تحصیلکرده نیاز دارند و فراهم کردن فرصت تحصیل برای همه افراد بااستعداد با هر سطح مالی، به پیشرفت اقتصادی و تکنولوژی این کشور کمک خواهد کرد. به همین دلیل بورسیه DSU‌ در اختیار افرادی با توانایی مالی کمتر قرار می‌گیرد تا امکان درس خواندن در دانشگاه‌های این کشور را به دست آورند و به دلیل مشکلات اقتصادی، از پیشرفت و تحصیل محروم نشوند.

شرایط دریافت بورسیه DSU ایتالیا

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا به دانشجویان واجدشرایط تعلق می‌گیرد و سوابق تحصیلی متقاضیان برای پرداخت بورسیه در نظر گرفته نمی‌شود‌. این بورسیه به دانشجویانی داده می‌شود که بتوانند ثابت کنند به‌دلیل وضعیت مالی نامناسب، نمی‌توانند ازپسِ تأمین هزینه‌های تحصیلشان بربیایند و این مسئله مانع بزرگی برای دستیابی آنان به اهداف تحصیلی‌شان است. اگر دانشجویان هنوز زیر پوشش والدینشان باشند و والدین آنان به‌دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزندشان را تأمین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند. البته ممکن است عوامل دیگری مثل شرایط سنی متقاضیان، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران دانشجو هم برای پرداخت بورسیه جهان سوم ایتالیا در نظر گرفته شود.

ناگفته نماند اگر دانشجویان شاغل باشند، مدارک مربوط به درآمدشان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین، بورسیه‌‌های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدینشان نمی‌توانند شهریه دانشگاه را پرداخت کنند. حتی در بعضی مواقع ممکن است دانشجویان به‌دلیل سوابق تحصیلی عالی علاوه‌بر بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا، با‌توجه‌به نوع دورۀ تحصیلی و دانشگاه، بتوانند از بورسیه شایستگی (Merit-based) هم بهره‌مند شوند.

مزایای بهره‌مندی از بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا عبارت‌اند از:

۱. معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه

۲. خوابگاه رایگان به همراه یک وعده غذای رایگان در روز و کمک‌هزینه نقدی تا ۳،۰۰۰ یورو در سال (در‌صورت تعلق‌نگرفتن خوابگاه و غذا‌، کمک‌هزینه تا ۵،۲۰۰ یورو در سال افزایش خواهد یافت.)

۳. تخفیف استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی

نکته مهم این است که اولین قسط بورسیه استانی ایتالیا دوسه ماه پس از شروع تحصیل پرداخت می‌شود، بنابراین دانشجویان برای ماه‌های نخست تحصیل باید مبلغی را همراه خود داشته باشند. هزینه زندگی شامل غذا، مسکن و... در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت است و مهم‌ترین دلیل این تفاوت را می‌توان اجاره‌بهای مسکن در شهرهای مختلف دانست. به‌عنوان مثال، اجاره‌بهای مسکن در شهرهای ارزان‌تر ایتالیا مثل جنوا و باری و تورین حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ یورو و در شهرهای گران‌تر مثل میلان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو در سال است.

بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

مبلغ بورسیه استانی چقدر است؟

مبلغ بورسیه DSU بین ۵۲۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو متغیر است. البته مبلغ دقیق بورسیه به استانی که دانشجو در آن پذیرش می‌شود هم بستگی دارد، چون همان‌طور که قبلا هم اشاره شد هزینه زندگی و تحصیل در هر شهر متفاوت است. توجه داشته باشید که با کمک این بورسیه می‌توانید از تخفیف ۷۰٪ برای هزینه خوابگاه استفاده کنید. البته در این صورت، هزینه خوابگاه به صورت خودکار از بورسیه کم می‌شود و بقیه پول را دریافت خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه DSU

اولین قدم برای دریافت این بورسیه، گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست. دانشجویانی که موفق شده‌‌اند از آکادمی‌های هنری و کنسرواتوارهای موسیقی دولتی (AFAM) پذیرش بگیرند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه نیز اقدام کنند. علاوه‌بر نامه پذیرش از دانشگاه ‌(Admission Letter) مدارک دیگری هم برای دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا لازم است. این مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند و به تأیید وزارت امورخارجه و وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران برسند. برخی از این مدارک عبارت‌اند از: فیش حقوقی سرپرست خانواده (متقاضیان برای دریافت بورسیه باید عدد ایزه زیر ۲۳،۰۰۰ یورو داشته باشند)، اجاره‌نامۀ محضری مربوط به سال قبل، اقرارنامه، شناسنامۀ سرپرست خانواده و پرینت حساب سرپرست خانواده.

۲.jpg

عدد ایزه ISEE در دریافت بورسیه DSU چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، دانشجویان برای دریافت این بورسیه باید ثابت کنند که خانواده آنها امکان تامین مالی فرزندشان برای تحصیل در ایتالیا را ندارد. تمکن مالی خانواده با معیاری به اسم عدد ایزه بررسی می‌شود. برای به دست آوردن عدد ایزه یا شاخص وضعیت اقتصادی خانواده، باید درآمد خالص همه اعضای خانواده در نظر گرفته شود. همچنین ۲۰٪ ارزش املاک، مستغلات و دارایی تمامی اعضا هم به جمع درآمد آنها اضافه خواهد شد. مبلغ به دست آمده به نام عدد ایزه شناخته می‌شود که اگر کمتر از مقدار مشخص شده در هر سال باشد، دانشجو شانس گرفتن بورسیه را خواهد داشت. این مبلغ ممکن است هر سال تغییراتی داشته باشد.

آیا دانشجویانی که درامد سرپرست شان بالاترازمقدار تعیین شده است هم می توانند درخواست بورسیه بدهند؟

ممکن است درآمد خانواده یا عدد ایزه، بالاتر از مقدار تعیین شده باشد. در این صورت، باید مدارک بیشتری ارائه دهید که ثابت کند شما شایستگی و شرایط دریافت این بورسیه را دارید.

ایا مادر نیز به عنوان سرپرست خانواده می تواند معرفی گردد؟

اگر قصد دارید مادرتان را به عنوان سرپرست خانواده معرفی کنید، کافی است مدارکی مبنی بر اینکه پدرتان امکان سرپرستی شما را ندارد ارائه دهید. گواهی فوت، سند طلاق و... مدارکی هستند که با کمک آنها می‌توانید مادر خانواده را به عنوان سرپرست معرفی کنید.

آیا گرفتن این بورسیه برای دانشجو تعهدی ایجاد می‎کند؟

بعضی از دانشجویان ترجیح می‌دهند بعد از پایان دوره تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور، ایتالیا را ترک کرده و برای کار و زندگی به سایر کشورها مهاجرت کنند. این افراد نگران این مسئله هستند که استفاده از بورسیه DSU باعث ایجاد تعهد برای آنها شود و مجبور شوند بعد از تحصیل در این کشور کار کنند. اما خوشبختانه این بورسیه هیچ تعهدی برای شما ایجاد نمی‌کند و بعد از پایان درستان می‌توانید به سایر کشورها مهاجرت کنید یا در ایتالیا مشغول به کار شوید. تنها تعهدی که در برابر دریافت این بورسیه برای شما ایجاد می‌شود این است که باید در هر سال، تعداد واحد مشخصی را پاس کنید.

آیا برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا به رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی و مقالات علمی نظیر isi و… نیاز است؟

برای دریافت این بورسیه، نیازی نیست که سوابق تحصیلی و پژوهشی خاصی داشته باشید. ارائه مدارک مربوط به زبان، تمکن مالی، درآمد خانواده و وضعیت سکونت تنها شرط دریافت بورسیه استانی ایتالیا است.

۴.jpg

آیا مقطع تحصیلی در گرفتن بورسیه استانی موثر است؟

بورسیه تحصیلی DSU ایتالیا یا بورسیه جهان سوم، به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش گرفته باشند. بنابراین مقطع تحصیلی تاثیری در گرفتن بورسیه استانی ندارد. اما ممکن است مقطع تحصیلی یا سوابق آموزشی و پژوهشی شما روی گرفتن پذیرش از دانشگاه تاثیرگذار باشند.

آیا بورسیه استانی برای دانشگاه های دولتی ایتالیا می باشد یا شامل دانشگاه های خصوصی نیز می شود؟

برای اینکه بتوانید از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کنید، باید حتما از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا پذیرش داشته باشید و پذیرفته شدن در دانشگاه‌های خصوصی کافی نیست. در ادامه لیست دانشگاه‌هایی که تحت این بورسیه هستند را مشاهده می‌کنید.

لیست دانشگاه های بورسیه استانی ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا که بورسیه جهان سوم را ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه سیه‌نا
۵.jpg

بورسیه استانی ایتالیا برای چه رشته هایی است؟

دولت ایتالیا این بورسیه را برای همه رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته است. به همین دلیل در صورتی که شما در رشته‌های پزشکی، مهندسی و حتی هنر پذیرش بگیرید می‌توانید از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کنید.

شرایط سنی بورسیه استانی ایتالیا

همان طور که اشاره شد، برای دریافت این بورسیه تحصیلی باید ابتدا از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرید و با مراجعه به سفارت ایتالیا برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. سپس می‌توانید درخواست خود را برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا ارائه دهید. شرط سنی و گپ تحصیلی، معیارهای مهمی برای سفارت ایتالیا و دانشگاه‌ها هستند و در صورتی که نتوانید این گپ را توجیه کنید، ممکن است پذیرش دانشگاه یا صدور ویزای شما با مشکل روبرو شود.

شرایط-سنی-بورسیه-استانی-ایتالیا.jpg

فرآیند و زمان اقدام برای دریافت بورسیه DSU

در قدم اول، باید از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا پذیرش دریافت کنید. هر دانشگاه ددلاین‌های خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد که می‌توانید آن را در وب‌سایت دانشگاه مشاهده کنید. بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه، باید به وب‌سایت https://www.dsu.toscana.it/ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. امکان درخواست بورسیه DSU تنها یک بار در سال و معمولا در ابتدای ترم تحصیلی وجود دارد.

زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا چه موقع است؟

ثبت نام برای درخواست بورسیه DSU از اوایل ماه جولای تا اوایل سپتامبر هر سال امکان‌پذیر است. یعنی تقریبا از مردادماه تا اوایل مهر فرصت دارید در این بورسیه ثبت نام کنید. برای اینکه از تاریخ دقیق ثبت نام آگاه شوید می‌توانید به سایت مربوط به بورسیه مراجعه کنید.

ددلاین بورسیه استانی ایتالیا

این بورسیه همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت استانی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. به همین دلیل بورسیه DSU ددلاین مشخصی ندارد و برای هر استان زمان جداگانه‌ای درنظر گرفته می‌شود.

سیم آخر و اخذ بورسیه استانی ایتالیا

ما در سیم‌آخر علاوه‌بر اقدام برای پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا، برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا هم اقدام داریم. برای شروع کافی است فرم ارزیابی رایگان سیم‌آخر را پر کنید.