رشته زبان انگلیسی متشکل از آموزش زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی است. گرایش زبان‌شناسی با هدف فراهم‌آوردن اصول زیربنای مطالعۀ زبان و تنوع مطالعۀ زبانی به دانشجویان تدریس می‌شود. همچنین، گرایش آموزش زبان انگلیسی با هدف افزایش دانش و مهارت مربوط به آموزش زبان انگلیسی با تأکید بر مدیریت کلاس و استفاده از فناوری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. ادبیات انگلیسی بر ادبیات متعارف و کلاسیک متمرکز است؛ بدین‌معنا که در هر واحد درسی رشته ادبیات انگلیسی، هفته‌ای یک کتاب خوانده می‌شود. متقاضیان تحصیل رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی موظف‌اند در هر نیمسال چهار واحد درسی ثبت‌نام کنند؛ بنابراین، نه‌تنها علاقه به ادبیات ضروری‌ است؛ بلکه متقاضیان توانایی تندخوانی را در خود باید تقویت کنند. مطالعۀ فشردۀ هفتگی در رشته تحصیلی ادبیات انگلیسی باعث می‌شود متقاضیان هنگام شرکت در سخنرانی‌ها و سمینارها بتوانند متون را نقد و تحلیل کنند.

مقاطع تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

مقاطع تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

رشته زبان انگلیسی در دانشگاه‌های بین‌المللی اعتبار درخورتوجهی دارد و در ایتالیا نیز در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

تحصیل رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه تا چهار سال به‌طول می‌انجامد. سنجش و تعیین سطح دانشجوی رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه مبتنی‌بر تکالیف است. مقاله‌هایی که متقاضیان در هر نیمسال موظف‌اند بنویسند و شرکت در سمینارها و بحث‌های گروهی و امتحانات پایان هر نیمسال نمره و سطح آنان را تعیین می‌کنند.

شرایط پذیرش و تحصیل در رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی

  1. مدرک دبیرستان یا سطح A در زبان انگلیسی یا ادبیات انگلیسی (رشته‌های علوم انسانی و هنر مانند تاریخ و سیاست نیز مدنظر پذیرش‌کنندگان قرار می‌گیرد)
  2. مقاله‌ای ۲۵۰واژه‌ای دربارۀ متقاضی
  3. رونوشت معتبر از شناسنامه و گذرنامه

تحصیل رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در ایتالیا در رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد دوساله است. رشته زبان انگلیسی گرایش‌های متنوعی دارد که در‌ادامه، تعدادی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

گرایش خلاقیت در نوشتار

در مقطع تحصیلات تکمیلی، یکی از گرایش‌های تحصیلی زبان انگلیسی «خلاقیت در نوشتار» است. این گرایش در همۀ دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شود؛ اما گرایشی محبوب میان دانشجویان است و آنان می‌توانند هم‌زمان نویسنده‌ای خلاق و مقاله‌نویسی منتقد باشند.

گرایش زبان‌شناسی

اگرچه «زبان‌شناسی» رشته‌ای مجزا در میان رشته‌های علوم انسانی حساب می‌شود، در مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی گرایشی با عنوان «زبان‌شناسی» وجود دارد و متقاضیان می‌توانند در این گرایش تحصیل کنند. گرایش «زبان‌شناسی» نگاهی عمیق به چگونگی کارکرد زبان و ریشه‌های آن می‌اندازد. ناگفته نماند متقاضیان گرایش «زبان‌شناسی» تخصصی‌تر از متقاضیان «زبان و ادبیات انگلیسی» کارکردها و ریشه‌های زبان انگلیسی را مطالعه می‌کنند. گرایش زبان‌شناسی، گرایشی چندرشته‌ای محسوب می‌شود و علاقه‌مندان در این زمینه‌‌‌ها واحدهای مشخصی باید بگذرانند: علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی.

گرایش ادبیات پسااستعماری

مطالعۀ ادبیات پسااستعماری به‌معنای تمرکز روی موضوع‌های مربوط به دوران پسااستعماری است؛ مانند تولید روایت‌های ملی ازطریق تاریخ، هویت، جنسیت و بحث‌های مختلف دربارۀ گفتمان پسااستعماری در دانشگاه. متقاضیان می‌توانند طیف وسیعی از متون مهم ادبی پسااستعماری را بخوانند و روایت‌ها و تفسیرهای فرهنگ معاصر پس از استعمار را کشف کنند.

دیگر گرایش‌های تخصصی رشته زبان انگلیسی

دیگر گرایش‌های تخصصی رشته زبان انگلیسی ازاین‌قرارند: ادبیات قرن نوزدهم، ادبیات قرن بیستم، ادبیات معاصر، ادبیات قرون وسطایی، ادبیات کارائیب، ادبیات آمریکایی، شکسپیر، مدرنیسم، فمینیسم، نمایشنامه‌نویسی و شعر.

تحصیل رشته زبان انگلیسی در مقطع دکتری

تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع دکتری چهار سال به‌طول می‌انجامد. مقطع دکتری می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. در پایان مقطع دکتری زبان انگلیسی، از دانشجویان خواسته می‌شود پایان‌نامه‌ای به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی نگارش کنند و ارائه دهند.

هزینۀ تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع دکتری

هزینۀ تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع دکتری در‌مقایسه‌با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً کمتر است و ازنظر هزینه، تفاوتی بین دانشجویان از ملیت‌های مختلف وجود ندارد. شهریۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین نُهصد تا چهارهزار یورو در سال است؛ درحالی‌که شهریۀ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند بسیار گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی باشد.

شرایط و مدارک موردنیاز تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا در مقطع دکتری

  1. گذرنامۀ معتبر
  2. ویزای دانشجویی
  3. سندِ نامۀ پذیرش از دانشگاه انتخابی ایتالیا
  4. اثبات توانایی مالی (بهره‌مندی از بودجۀ کافی حداقل ۴۴۸.۰۷ یورو در ماه)
  5. مدارک بیمۀ درمانی و محل اقامت

مهارت‌های حاصل از تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی

مهارت‌های رایج حاصل از تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا عبارت‌اند از:

  1. توانایی نقد و تحلیل طیف گسترده ای از مطالب
  2. توانایی برقراری ارتباط میان ایده‌ها و نظریه‌ها
  3. آگاهی از مکتب‌های نظری مختلف و رویکردهای نقد ادبی
  4. رهبری و مشارکت در بحث‌ها
  5. توانایی کار تیمی برای توسعه و ارائۀ ایده‌ها

مشاغل مرتبط با تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

مشاغل مرتبط با تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

همانند سایر رشته‌های هنر و علوم انسانی، فارغ‌التحصیلان دارای مدرک زبان انگلیسی در طیف گسترده‌ای از مشاغل می‌توانند مشغول کار شوند. گزینه‌های شغلی محبوب برای فارغ‌التحصیلان با مدرک زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

  • روزنامه‌نگاری و مشاغل رسانه‌ای
  • تدریس
  • مشاغل انتشاراتی
  • مدیریت خُرده‌فروشی
  • سیاست
  • امور مالی فروش
  • استخدام
  • کار در کتابخانه و موزه
  • بازاریابی و تبلیغات و روابط‌عمومی

بهترین دانشگاه‌های تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

بهترین دانشگاه‌های تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا

برخی از دانشگاه‌ها تحصیل رشته زبان انگلیسی در ایتالیا را برای علاقه‌مندان مهیا می‌کنند. شماری از این دانشگاه بدین‌شرح‌اند:

دانشگاه جان کابوت (John Cabot University)

دانشگاه جان کابوت دانشگاه هنرهای آزاد آمریکایی‌ است که در رُم قرار دارد. تحصیل در دانشگاه جان کابوت در شهر بزرگ و رؤیایی رُم فرصتی استثنایی به‌شمار می‌رود. تحصیل رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی دانشگاه جان کابوت تمام‌وقت و چهارساله است و دروس به زبان انگلیسی تحصیل تدریس می‌شود و هزینۀ تحصیل ۲۴،۹۰۰ یورو در سال است.

ازجمله واحدهای درسی مقطع کارشناسی در دانشگاه جان کابوت می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • مقدمه‌ای بر ادبیات
  • مقدمه‌ای بر رمان
  • مقدمه‌ای بر نظریۀ شعر
  • مقدمه‌ای بر نظریه‌های ادبی و فرهنگی
  • ادبیات آمریکا
  • ادبیات انگلیسی (دورۀ آغازین تا میلتون)
  • ادبیات انگلیسی (دورۀ روشنگری تا مکتب رمانتیسم)
  • ادبیات انگلیسی (دورۀ ویکتوریایی تا مکتب مدرنیست)
  • شکسپیر
  • تأثیرات کلاسیک بر ادبیات انگلیسی یا چشم‌اندازهای ایتالیایی
  • پایان‌نامه

شرایط پذیرش در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه جان‌کابوت

  1. گذرنامۀ معتبر
  2. تکمیل فرم درخواست پذیرش
  3. مقالۀ ششصدواژه‌‌ای متقاضی دربارۀ خودش
  4. پرداخت هزینۀ درخواست پذیرش
  5. رونوشت رسمی مدارک دبیرستان و متوسطه
  6. مصاحبۀ تلفنی یا اسکایپی یا حضوری
  7. توصیه‌نامه‌ها

دانشگاه آمریکایی رُم (The American University of Rome)

دانشگاه آمریکایی رُم ضمن آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی و آشنایی با دنیای نشر‌، بر تاریخ ادبیات و نوشتن خلاقانه تأکید می‌کند. تحصیل رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی دانشگاه آمریکایی رُم تمام‌وقت و چهارساله است. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل به‌ازای هر نیمسال تحصیلی ۱۰،۵۰۰ یورو و به‌ازای هر سال تحصیلی ۲۱هزار یورو تخمین زده می‌شود.

دانشگاه تورین (University of Turin)

تحصیل رشته مطالعات انگلیسی و آمریکایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورین با تمرکز بر زبان یا زبان‌شناسی و ادبیات و فرهنگ‌های انگلیسی و آمریکای‌شمالی به‌صورت تمام‌وقت و دو‌ساله ارائه می‌شود. زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است و دروس ارائه‌شده در گرایش «مطالعات انگلیسی و آمریکایی» عبارت‌اند از:

  • زبان‌شناسی یا زبان انگلیسی
  • ادبیات پسااستعماری یا انگلیسی
  • ادبیات آمریکای‌شمالی
  • تاریخ و نهادهای آمریکای‌شمالی
  • سینما و چندرسانه‌ای

شرایط پذیرش در رشتۀ مطالعات انگلیسی و آمریکایی در دانشگاه تورین

  1. مدرک معتبر زبان انگلیسی (نمرۀ تافل ۸۷ یا نمرۀ آیلتس ۶)
  2. مدرک معتبر کارشناسی
  3. ویزای معتبر

هزینۀ تحصیل در رشته مطالعات انگلیسی و آمریکایی در دانشگاه تورین

هزینۀ تحصیل در رشته مطالعات انگلیسی و آمریکایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورین متغیر است و بر‌اساس درآمد متقاضی، بین ششصد تا دوهزار یورو برآورد می‌شود.

منابع: