ایتالیا را سرزمین مُد و فشن دنیا می‌شناسند. ظهور مشهورترین مارک‌های مُد و طراحی در ایتالیا، میزبانی از رویدادهای بین‌المللی بزرگ (از‌جمله نمایشگاه بین‌المللی چرم و خز و نساجی عالی ایتالیا)، هفتۀ مُد میلان، گالری لباس در Palazzo Pitti فلورانس یا موزۀ طراحی Triennale در میلان و آکادمی‌های برجستۀ طراحی و مُد در شهرهای مختلف کشور ایتالیا (کانون گردهم‌آیی مشتاقان مُد و فشن از سراسر دنیا) مهر تأییدی بر اهمیت و تخصص صنعت مُد و طراحی در ایتالیاست. ناگفته نماند برای دانشجویان و هنرمندان نه‌تنها آکادمی‌های متنوع مُد و طراحی ایتالیا، بلکه فرصت‌های شغلی در حوزۀ طراحی و مُد نیز فراهم است.

دوره‌های تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا معمولاً به‌عنوان بخشی از برنامه‌های کاردانی و کارشناسی در طراحی مُد (Fashion Design) یا تجارت مُد (Fashion Trade) ارائه می‌شود. این برنامه‌ها اغلب به دریافت گواهی‌های پایان دورۀ کارشناسی هنرهای زیبا (BFA) منجر می‌شوند.

تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی

کارشناسی طراحی لباس دوره‌ای تخصصی‌ است که هنر مُد را به دانشجویان آموزش و به آن‌ها فرصت می‌دهد آموخته‌های خود را به‌کار گیرند. دروس مقطع کارشناسی برای تحصیل طراحی لباس در ایتالیا دوره‌های نظری در زمینۀ طراحی مُد و دوره‌های کارگاهی مربوط به تولید لباس را شامل می‌شود. تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی معمولاً سه‌ساله همراه با دورۀ کارآموزی است. در این مقطع، دانشجویان زمان زیادی برای تولید لباس در کارگاه و توسعۀ نمونه‌کارهای طراحی‌شده صرف می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها دانشجویان را چه با انجام کارآموزی چه با برگزاری نمایشگاه‌های مُد و طراحی به تجربۀ کار عملی قبل از فارغ‌التحصیلی ملزم می‌کنند.

شرایط تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی

پیش‌نیاز اصلی برای تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی داشتن دیپلم دبیرستان است. دوره‌های مقدماتی در تاریخ هنر، ارتباطات، اقتصاد و ریاضیات نیز می‌تواند برای متقاضیان ثبت‌نام در این مقطع مفید باشد.

هزینۀ تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی

هزینۀ تحصیل طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی به دانشگاه یا مؤسسۀ مدنظر بستگی دارد؛ بااین‌حال، این هزینه به‌طورمتوسط بین هفده‌هزار تا بیست‌هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود.

تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیانی که دورۀ کارشناسی مربوط به طراحی مُد را گذرانده باشند، در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته را می‌توانند ادامه دهند و در زمینه‌های طراحی لباس، منسوجات، بازرگانی مُد، بازاریابی مُد و بازرگانی بصری تخصص کسب کنند. این دوره بسته به دانشگاه محل تحصیل می‌تواند یک تا دو‌ساله باشد. متقاضیان تحصیل طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در فنون پیشرفتۀ طراحی لباس و استراتژی‌های تجاری (به‌دلیل ارتباط صنعت با مُد) و مدیریت در صنعت طراحی مُد متخصص خواهند شد. قبل از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان تحقیقات تخصصی خود را در زمینۀ دلخواهشان انجام و پایان‌نامه ارائه خواهند داد.

ناگفته نماند در بیشترِ مقاطع کارشناسی ارشد طراحی لباس و مُد در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا امکان تحصیل تمام‌وقت یا پاره‌وقت برای دانشجویان وجود دارد. بسته به مؤسسه، دانشجویان باید بین ۳۰ تا ۴۲ واحد درسی را قبل از فارغ‌التحصیلی با موفقیت پشت‌سر بگذرانند. تحصیل در ایتالیا در رشته طراحی لباس مقطع کارشناسی ارشد مباحثی چون مطالعات فرهنگ، تاریخچۀ مُد و رفتار مصرف‌کننده، منسوجات، مدیریت پوشاک، نظریۀ زیبایی‌شناسی، مطالعات کار و پوشاک محیطی را دربر می‌گیرد. شایان ذکر است فارغ‌التحصیلان رشتۀ طراحی لباس می‌توانند در مشاغل مختلفی مشغول به کار شوند؛ ازجمله طراح مُد، دستیار طراح، حرفۀ توسعه محصول، استایلیست مُد و طراح گرافیک مُد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد در رشته مُد در ایتالیا

علاقه‌مندان تحصیل طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در گرایش‌های طراحی لباس و طراحی کفش و طراحی لوازم جانبی تخصص کسب کنند. این گرایش‌ها ترکیبی از کلاس‌های تئوری و عملی است و متقاضیان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مُد در ایتالیا، در حوزه‌های خیاطی، نقاشی، تاریخچۀ مُد و صنعت نساجی نیز متخصص خواهند شد.

شرایط تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

  1. متقاضیان مدرک کارشناسی خود را از مؤسسه‌ای معتبر دریافت کرده باشند.
  2. متقاضیان توصیه‌نامه‌ها و انگیزه‌نامه و در بعضی مواقع، نمونه‌کارهای خود را ارائه دهند.
  3. دانشجویان خارجی برای اثبات تسلط بر زبان انگلیسی در آزمون تافل باید شرکت کنند.

هزینۀ تحصیل در رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

هزینۀ تحصیل طراحی لباس در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد بستۀ به مؤسسۀ مدنظر بین دَه‌هزار تا بیست‌هزار یورو در سال متغیر است.

دوره‌های تابستانی و کوتاه‌مدت و آنلاین

دوره‌های تابستانی و کوتاه‌مدت و آنلاین

مؤسسه‌های آموزش عالی نیز دوره‌های تابستانی و کوتاه‌مدت و آنلاین برگزار می‌کنند. این دوره‌ها معمولاً دوهفته‌ای، یک‌ماهه، سه‌ماهه یا شش‌ماهه هستند و درپایان، به شرکت‌کنندگان مدرک معتبر وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا داده می‌شود.  دوره‌های کوتاه‌مدت به زبان انگلیسی یا ایتالیایی یا به هر دو زبان برگزار می‌شوند و هزینۀ شرکت در آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یوروست.

دانشگاه‌های طراحی لباس در ایتالیا

درادامۀ مقاله، برخی از مؤسسه‌های برتر برای رشته طراحی لباس در ایتالیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را معرفی خواهیم کرد.

مؤسسۀ طراحی اروپایی (IED)

دورۀ کارشناسی طراحی مُد در مؤسسۀ طراحی اروپایی سه‌ساله و تمام‌وقت است و در دو گرایش «طراحی مُد» و «طراحی کفش و لوازم جانبی» به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شود. هزینۀ تحصیل در این مقطع در‌حدود ۱۷،۲۰۰ یورو در سال است و درپایان، به فارغ‌التحصیلان مدرک معتبر وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا ارائه می‌شود.

دورۀ کارشناسی ارشد طراحی مُد در مؤسسۀ طراحی اروپایی یک‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجویان برای تحصیل در این دوره حدوداً ۱۹،۲۰۰ یورو باید پرداخت کنند. شایان ذکر است درپایان به دانشجویان مدرک معتبر از وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا داده می‌شود. در این دوره، متقاضیان با شرکت در چهار کارگاه موضوعی مختلف لباس زنانه، لباس مردانه، مُد سفارشی و مُد معاصر، آموزش‌های لازم را برای متخصص‌شدن می‌بینند. این کارگاه‌ها روش‌های خیاطی حرفه‌ای و ابزار تحقیق‌و‌توسعه را برای پاسخ‌گویی به نیازهای آیندۀ بازار در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

مؤسسۀ آموزش عالی مدارتک (Modartech)

مرکز آموزش عالی مدارتک زیرنظر وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا در زمینۀ مُد و ارتباطات فعالیت و در رشتههای مختلف، دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد و کوتاه‌مدت برگزار میکند. دوره‌های کارشناسی طراحی مُد در مؤسسۀ مدارتک سه‌ساله و تمام‌وقت است و هزینۀ تحصیل به دَه‌هزار یورو در سال می‌رسد. در طول دورۀ سه‌ساله، این مؤسسه همراه با کارآموزی تمام جنبه‌های حرفۀ طراحی مُد، از شرکت در کلاس‌های نظری تا کارگاه‌های عملی تولید لباس و ارائۀ مُد در زمینۀ کفش و لوازم جانبی را آموزش می‌دهد. همچنین برای ایجاد خلاقیت و تولید و خلق سبک جدید، دانش و مهارت‌ متقاضیان را افزایش و تکنیک‌های لازم را به آنان ارائه می‌دهد.

این مؤسسه ویژۀ متقاضیانی است که مدرک دیپلم دبیرستان دارند و انگیزه‌شان برای ورود به دنیای مُد حرفه‌ای بسیار زیاد است. گفتنی است دوره‌های کارشناسی طراحی مُد در مؤسسۀ مدارتک به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی تدریس می‌شوند. برای ثبت‌نام در مؤسسۀ مدارتک، به ارائه و پیوست فرم تکمیل‌شدۀ ثبت‌نام، کپی کارت شناسایی معتبر، رزومه و نمونه‌کارهای دیجیتالی نیاز است. همچنین به‌منظور سنجش انگیزۀ متقاضیان، مصاحبه حضوری یا اسکایپی انجام خواهد شد.

مؤسسۀ Studiainitalia

مؤسسۀ Studiainitalia در شهر فلورانس واقع شده است و دوره‌ای چهارهفته‌ای در زمینۀ طراحی مُد برگزار می‌کند. این دورۀ کوتاه‌مدت هشتادساعته به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌شود و هزینۀ شرکت در آن ۱،۲۴۰ یوروست. ناگفته نماند متقاضیان می‌توانند آنلاین نیز در این دوره شرکت کنند.

بورسیه طراحی لباس ایتالیا

از آنجایی ایتالیا برای اکثر رشته‌های هنری بورسیه تحصیلی تعریف کرده است، طراحی لباس هم از این قاعده مستثنی نیست و شما می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی در رشته طراحی لباس و درس خواندن در یکی از دانشگاه‌هایی که این بورسیه را ارائه می‌دهد اقدام کنید. اما بورسیه‌هایی که برای این رشته ارائه می‌شود انواع متفاوتی دارد. بورسیه‌های طراحی لباس در دانشگاه‌های ایتالیا به دو دسته کلی بورسیه کامل و بورسیه کمک هزینه تقسیم می‌شود. وقتی بورسیه کامل می‌گیرد، دولت ایتالیا همه هزینه تحصیل شما را می‌پردازد اما در بورسیه کمک هزینه، بخشی از این هزینه‌ها پرداخت خواهد شد. دانشگاه‌هایی که برای این رشته بورسیه کامل ارائه می‌دهند را در ادامه آورده‌ایم:

  • مدرسه تجاری بولونیا
  • آکادمی داموس
  • آکادمی مد Haute Future

توجه داشته باشید که برای گرفتن بورسیه کامل در رشته طراحی مد در دانشگاه‌های ایتالیا باید انگیزه نامه قوی و نمونه کار داشته باشید و این مدارک را به دانشگاه ارائه کنید.

شرایط کار ضمن تحصیل رشته طراحی مد در ایتالیا

ایتالیا به دانشجویان اروپایی خود 20 ساعت حق کار قانونی می‌دهد. در واقع اگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در ایتالیا اقدام کنید، بلافاصله بعد از ورود به این کشور می‌توانید کار قانونی کنید و هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. اما اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل به ایتالیا بروید باید درخواست حق کار قانونی بدهید و از آنجایی که کارهای اداری در ایتالیا زمان‌بر است باید مدتی منتظر بمانید تا اجازه کار شما صادر شود. بعد از آن آزادید تا با کار پاره وقت هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. اجازه کار در ایتالیا ارتباطی با بورسیه تحصیلی شما ندارد. چه بورسیه باشید و چه نباشید می‌توانید به عنوان یک دانشجوی مقیم ایتالیا 20 ساعت در هفته کار کنید. هرچند نرخ بیکاری در ایتالیا بالا است اما برای پیدا کردن کار نیمه وقت راه چندان دشواری نخواهید داشت.

شرایط کار پس از تحصیل فارغ التحصیلان رشته طراحی مد در ایتالیا

بعد از انکه تحصیل شما در ایتالیا به پایان رسید ایتالیا به شما یک سال فرصت می‌دهد که کار پیدا کنید. در صورتی که توسط کارفرمایی ایتالیایی استخدام شوید ویزای تحصیلی شما به ویزای کاری تبدیل خواهد شد. اما نرخ بالای بیکاری در ایتالیا کسانی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند را نگران می‌کند. همانطور که می‌دانید ایتالیا کشور مد، لباس و فشن است. اگر در این کشور در رشته طراحی لباس تحصیل کرده‌اید لازم نیست زیاد نگران پیدا کردن کار باشید.

درآمد طراحی لباس در ایتالیا

همانطور که در بخش قبل گفتیم طراحان لباس در مهد مد مشکل چندانی برای پیدا کردن کار نخواهند داشت. اما اگر برایتان سؤال شده که درآمد طراحان لباس در ایتالیا چقدر است باید بگوییم که طراحی لباس جزو شغل‌های پردرآمد در ایتالیا محسوب می‌شود. یک طراح مد تازه‌کار در این کشور چیزی حدود 15 تا 20 هزار دلار درآمد خواهد داشت و طراحان حرفه‌ای به درآمد سالانه 90 هزار دلاری هم می‌رسند. اگر در ایتالیا طراح لباس باشید به احتمال خیلی زیاد زندگی راحت و کم‌دغدغه‌ای خواهید داشت.

منابع: