انتخاب بین دو کشور پیشرفته کار راحتی نیست. آلمان و ایتالیا هر دو کشورهای توسعه‌یافته اروپایی بوده و شرایط بسیار خوبی از نظر آموزش عالی دارند. دولت هر دو کشور هم از تحصیل دانشجویان خارجی حمایت می‌کند. در این مقاله قصد داریم ابعاد مختلف تحصیل در آلمان و ایتالیا را بررسی کنیم تا در نهایت به پاسخ این سوال برسیم «آلمان یا ایتالیا؟ کدام برای تحصیل بهتر است؟»

آیا تحصیل در اروپا گزینه مناسبی برای دانشجویان ایرانی است؟

قاره اروپا به‌عنوان یک مقصد مهاجرتی، مدت‌ها است در میان ایرانیان محبوبیت دارد. کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا جزو کشورهای پیشرفته این قاره هستند و تحصیل یا کار در این کشورها طرفداران زیادی دارد. به همین نسبت هم رقابت برای اخذ ویزای این کشورها سنگین است؛ خصوصا اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی یا اخذ بورسیه تحصیلی را داشته باشید. به طور کلی بهترین راه مهاجرت به اروپا، مهاجرت تحصیلی است؛ چرا که این روش کمترین هزینه را بین روش‌های موجود دارد و خیلی سریع‌تر از سایر روش‌ها می‌توانید ویزا بگیرید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

تحصیل در ایتالیا یا آلمان.webp

تحصیل در اروپا برای دانشجویان ایرانی گزینه مناسبی است چون که:

  • تحصیل در کشورهای پیشرفته اروپایی نسبت به کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا ارزان‌تر است.
  • اروپا به ایران نزدیک‌تر است (نسبت به آمریکا، کانادا و استرالیا).
  • در اروپا کار حین تحصیل ممکن است و درآمد نسبتا خوبی دارد.
  • امکان اخذ بورسیه در ایتالیا وجود دارد.
  • امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد.
  • امکان تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه و اسپانیا وجود دارد.

آلمان یا ایتالیا؟ مقایسه دو کشور از نظر شرایط تحصیل

آلمان و ایتالیا دو کشور پیشرفته اروپایی به‌حساب می‌آیند و تعداد زیادی دانشگاه سطح بالا و بین‌المللی در این دو کشور قرار دارد. هر دو کشور از نظر هزینه تحصیل، یکی از بهترین گزینه‌های موجودند. در آلمان امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد و ایتالیا بورسیه‌های بسیار خوبی به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. در این بخش قصد داریم ابعاد مختلف تحصیل در آلمان و ایتالیا را مقایسه کنیم.

سطح آموزش عالی

هر دو کشور دانشگاه‌های بین‌المللی سطح بالایی دارند. البته اگر فهرست ده دانشگاه برتر آلمان و ایتالیا را مقایسه کنیم، دانشگاه‌های برتر آلمان از نظر رتبه جهانی بالاترند. به‌طور کلی نمی‌توانیم بگوییم این دو با یکدیگر کشور اختلاف چشم‌گیری از نظر سطح آموزش عالی دارند. تحصیل در هر کدام از این کشورها می‌تواند یک مدرک معتبر و سابقه پژوهشی خوب برای شما حساب شود.

هزینه تحصیل و زندگی

همانطور که گفتیم و احتمالا می‌دانید، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان کاملا رایگان است؛ این یعنی برای تحصیل در آلمان فقط کافی است به هزینه زندگی در این کشور فکر کنید. هزینه زندگی یک نفر در آلمان سالانه حدود ۱۱ هزار یورو محاسبه شده است. زندگی در ایتالیا نسبت به آلمان هزینه کمتری دارد و زیر ۱۰ هزار یورو محاسبه می‌شود. البته تحصیل در ایتالیا رایگان نیست و شهریه دانشگاه‌های دولتی از ۱۰۰۰ هزار یورو به بالا است.

تمکن مالی

یکی دیگر از تفاوت‌های تحصیل در ایتالیا و آلمان، به نوع اثبات تمکن مالی مربوط می‌شود. برای اثبات تمکن مالی ویزای آلمان لازم است مبلغ مورد نیاز (۱۱ هزار یورو) در حساب بلوکه در کشور آلمان باشد. یعنی شما باید ابتدا در این کشور یک حساب باز کنید و در ادامه مبلغ تمکن مالی را در این حساب قرار دهید. پس از اخذ ویزای تحصیلی آلمان و ورود به خاک آلمان، هر ماه با سقف برداشت مشخص (۹۰۰ یورو) می‌توانید از مبلغ موجود در این حساب استفاده کنید. در طرف مقابل برای اثبات تمکن مالی ایتالیا لازم نیست مبلغ را به بانک‌های این کشور انتقال دهید و فقط کافی است ثابت کنید این مبلغ در حساب شما وجود دارد. بعد از اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا هم می‌توانید تمام مبلغ را از حسابتان خارج کنید.

بورسیه‌های تحصیلی

اگر بخواهیم به سوال «آلمان یا ایتالیا؟» پاسخ کاملی دهیم، لازم است کمک‌های دولت و دانشگاه‌ها به دانشجویان را هم مقایسه کنیم. در حال حاضر بورسیه های تحصیلی ایتالیا از نظر پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو شرایط به‌مراتب بهتری دارند. علاوه‌بر این برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا فقط کافی است شرایط تحصیلی خوبی داشته باشید یا اثبات کنید خانواده شما شرایط مالی لازم برای حمایت از شما را ندارد.

بورسیه تحصیلی ایتالیا.webp

مدرک زبان

از نظر مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش، سخت‌گیری در میان دانشگاه های ایتالیا کمتر است. در حال حاضر حتی با مدرک دولینگو هم می‌توانید از ایتالیا پذیرش بگیرید. از نظر نمره آیلتس و تافل هم دانشگاه‌های آلمان معمولا نمره‌های بیشتر از ۶/۵ آیلتس و ۹۰ تافل را می‌پذیرند؛ در حالی که اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا با آیلتس ۶ و تافل ۸۰ هم ممکن خواهد بود.

کار دانشجویی

کار دانشجویی دو بعد دارد؛ اول اینکه کار پیدا کردن برای دانشجویان تا چه حد سخت خواهد بود و دوم اینکه وضعیت درآمد کار دانشجویی در کشور مورد نظر چگونه است. در مقایسه بین «آلمان یا ایتالیا» به این نکته می‌رسیم که آلمان به‌طور کلی کشور بهتری برای کار دانشجویان است؛ چرا که آلمان نسبت به ایتالیا اقتصاد پویاتری دارد و در نتیجه نیاز به جذب نیروهای جوان در این کشور وجود دارد. از طرف دیگر کار دانشجویی در آلمان درآمد بهتری هم دارد.

نتیجه گیری؛ آلمان یا ایتالیا؟

لازم است توجه داشته باشید که یک جواب قطعی و مطلق برای سوال «آلمان یا ایتالیا» وجود ندارد؛ چرا که هر کدام از متقاضیان مهاجرت شرایط منحصر به فرد خود را دارند و با توجه به همین شرایط، یک یا چند کشور برای آن‌ها مناسب‌تر از سایر کشورها خواهند بود؛ برای مثال اگر بورسیه تحصیلی برای شما مهم است، ایتالیا انتخاب مناسب‌تری برای شما است؛ یا اگر به کار دانشجویی و درآمد آن اهمیت می‌دهید، آلمان از این نظر وضعیت به‌مراتب بهتری دارد. برای همین بهتر است قبل از هر چیز شرایط خود را بررسی کرده و ببینید هدف اصلی‌تان از مهاجرت چیست و چه روشی مناسب شما است. ما در سیم آخر این کار را برای شما کاملا رایگان انجام می‌دهیم. کافی است این فرم را پر کنید.