آيا لیسانس مقطع خوبی برای مهاجرت است؟ کدام کشورها برای تحصیل مقطع لیسانس شرایط بهتری دارند؟ آیا بهتر نیست لیسانس را در ایران بخوانیم و برای ارشد اقدام کنیم؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در ذهن علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی شکل می‌گیرد؛ و از آن‌جایی که مهاجرت یک قدم مهم در زندگی هر فرد بوده و مسیر زندگی او را مشخص می‌کند، پاسخ درست و حساب‌شده به این سوالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات و چند سوال مهم دیگر پاسخ دهیم.

آیا لیسانس مقطع خوبی برای مهاجرت است؟

اولین سوال پیش روی ما این است که آیا مهاجرت در مقطع کارشناسی تصمیم مناسبی است یا برای کارشناسی ارشد اقدام کنیم؟ پاسخ این سوال تا حدود زیادی به شرایط شما بستگی دارد. در مهاجرت برای لیسانس معمولا بیشتر هزینه‌ها به‌عهده خود دانشجو است. به‌عبارت‌دیگر اکثر بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی کشورهای خارجی مربوط به مقطع ارشد و دکتری هستند. در نتیجه اگر شرایط مالی خوبی دارید، مهاجرت برای لیسانس مناسب شما خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید شرایط فعلی‌تان برای تحصیل در چه کشورهایی مناسب است، کافی است فرم مشاوره رایگان سیم آخر را پر کنید.

شرایط تحصیل کارشناسی در خارج از کشور.webp

مزایای مهاجرت برای لیسانس

در این بخش قصد داریم به مزایایی اشاره کنیم که مهاجرت در مقطع کارشناسی را به یک گزینه جذاب تبدیل کرده است. مزایای مهاجرت برای لیسانس عبارتند از:

  • سبک‌تر بودن مقطع کارشناسی: همان‌طور که می‌دانید ارشد و دکتری مقاطعی هستند که مشغله زیادی برای دانشجو به‌همراه دارند. دانشجویان این مقاطع مدام در حال مطالعه و پژوهش هستند و فرصت زیادی برای ورود به اجتماع و آشنایی با فرهنگ کشوری که در آن تحصیل می‌کنند ندارند. در طرف مقابل، کارشناسی مشغله ذهنی کمتری برای دانشجویان دارد و فعالیت‌های گروهی در این مقطع بیشتر است؛ این یعنی کسی که برای مقطع کارشناسی اقدام می‌کند، فرصت بیشتری برای جا افتادن در جامعه کشور مقصد، پیدا کردن کار و مواردی از این دست خواهد داشت.
  • گزینه‌های متنوع برای بعد از پایان تحصیل: زمانی که شما سه یا چهار سال در یک کشور به تحصیل کارشناسی می‌پردازید، پیدا کردن کار یا گرفتن پذیرش مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های آن کشور، نسبت به کسانی که هنوز در ایران‌اند برای شما راحت‌تر است. شما می‌توانید در حین تحصیل کارشناسی با گرفتن معدل خوب، انجام پژوهش و سایر فعالیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی، شانس گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های برتر آن کشور را برای خود افزایش دهید. علاوه بر این‌ها، کسانی که در اروپا تحصیل می‌کنند معمولا می‌توانند برای ادامه‌تحصیل به سایر کشورهای اروپایی بروند. کسانی که در فرانسه تحصیل می‌کنند هم شانس این را دارند که تحصیل خود را در کبک کانادا ادامه دهند. اطلاعات بیشتر با پر کردن فرم مشاوره رایگان سیم آخر.
مهاجرت تحصیلی مقطع کارشناسی.webp

بهترین کشور برای تحصیل کارشناسی

همانطور که گفتیم در مهاجرت برای لیسانس تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی معمولا به‌عهده خود دانشجو است. در همین راستا کشوری مثل کانادا نمی‌تواند گزینه چندان خوبی برای تحصیل کارشناسی باشد. چرا که هم هزینه زندگی و هم هزینه تحصیل در این کشور بسیار بالا است. آلمان تحصیل ارزان و حتی رایگان ارائه می‌دهد اما هزینه زندگی در این کشور چندان ارزان نیست. ایتالیا هم تحصیل ارزان ارائه می‌دهد و زندگی در آن نسبت به زندگی در آلمان هزینه کمتری دارد (برای همه شهرها صادق نیست مثلا میلان یک شهر گران به‌حساب می‌آید). اسپانیا یکی از به‌صرفه‌ترین کشورهای اروپا برای تحصیل و زندگی است و از همه مهم‌تر برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور لازم نیست مدرک زبان ارائه کنید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم به مطلب مقایسه هزینه زندگی در کشورهای حوزه اقدام سیم آخر سر بزنید.

تحصیل کالج در خارج از کشور

اگر هدف شما مهاجرت برای لیسانس باشد، لازم است با مفهوم کالج آشنا شوید. کالج در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین کانادا، مقطعی بین دبیرستان و دانشگاه است و می‌توان آن را با پیش‌دانشگاهی در ایران معادل دانست. برای تحصیل مقطع کارشناسی اکثر رشته‌ها در خارج از کشور لازم است ابتدا دوره‌ای یک‌ساله را در کالج تحصیل کنید. در این دوره مباحثی مثل علوم پایه و زبان تدریس می‌شوند.

بهترین کشور برای تحصیل لیسانس.webp

سیم آخر و مهاجرت برای لیسانس

ما در سیم آخر کارشناسان باتجربه‌ای داریم که شرایط شما را کاملا رایگان بررسی می‌کنند و به شما می‌گویند امکان تحصیل در چه کشورهایی برایتان وجود دارد و برای هر کشور چقدر شانس دارید. برای این کار کافی است فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کنید. ما مسیر مهاجرت تحصیلی را به شما نشان می‌دهیم و در صورت تمایلتان تا انتهای این مسیر شما را همراهی خواهیم کرد.

جمع بندی

کسانی که دیپلم دارند می‌توانند مهاجرت برای لیسانس را به‌عنوان مسیر آینده خود انتخاب کنند. اما قبل از انتخاب این مسیر بهتر است شرایط آن را با دقت بررسی کنید و ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد مهاجرت برای لیسانس این است که هزینه‌های تحصیل و زندگی معمولا به عهده خود دانشجو خواهد بود؛ در حالی که برای تحصیل ارشد و دکتری در خارج از کشور، بورسیه‌های پرتعدادی وجود دارد. در نهایت این شمایید که باید شرایط مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی را بررسی کرده و ببینید آیا برای شما گزینه مناسبی هست یا نیست.