مهاجرت از طریق تمکن مالی به اسپانیا مناسب چه کسانی است؟

شاید برای شما سوال شده باشد که «تفاوت اقامت از طریق تمکن مالی با اقامت از طریق سرمایه‌گذاری چیست؟». در جواب شما باید بگوییم که اقامت از طریق تمکن مالی هزینه کمتری دارد؛ چرا که در روش اقامت از طریق سرمایه گذاری لازم است هزینه لازم برای راه‌اندازی یا اداره یک کسب‌وکار را در حساب خود داشته باشید؛ در حالی که برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی فقط کافی است تمکن مالی لازم برای مخارج خود و خانواده‌تان در حساب بانکی شما موجود باشد.

روش اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی مناسب کسانی است که مقداری سرمایه در حساب خود داشته و یک درآمد ماهانه ثابت هم در ایران داشته باشند. برای مهاجرت از این روش ارائه درآمدهایی مثل حقوق بازنشستگی، سود سهام یا سود کسب‌وکاری که تحت مالکیت شما است، اجاره ملک و سود سپرده بانکی مورد قبول خواهد بود. در نتیجه مهاجرت از طریق تمکن مالی به اسپانیا بیشتر از همه مناسب بازنشستگان است؛ اما همه کسانی که به هر نحوی یکی از درآمدهای ثابت گفته شده را در ایران دارند، می‌توانند برای اخذ ویزای تمکن مالی اسپانیا اقدام کنند.

اخذ اقامت دائم اسپانیا از طریق تمکن مالی.jpg

لازم است توجه کنید که در صورت مهاجرت به اسپانیا با این روش، اجازه کار در این کشور را نخواهید داشت. چرا که ابتدای کار ثابت کرده‌اید که علاوه بر تمکن مالی، حقوق ثابت ماهیانه دارید. البته دارندگان ویزای تمکن مالی اسپانیا می‌توانند از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار درآمدزایی داشته باشند؛ اما به طور کلی کار با ویزای تمکن مالی اسپانیا ممکن نیست.

مزایای اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی

اسپانیا به‌عنوان یکی از زیباترین، باقدمت‌ترین و از‌ همه مهم‌تر ارزان‌ترین کشورهای اروپا شناخته می‌شود. هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و آمریکا به‌مراتب پایین‌تر است. در این بخش قصد داریم مزایای زندگی در اسپانیا را برایتان توضیح دهیم:

  • کشوری دیدنی با تاریخ غنی: زمانی که در اسپانیا زندگی می‌کنید، گزینه‌های شما برای تفریح هیچ‌وقت کم نخواهند بود. از دریای مدیترانه گرفته تا جزایر زیبا و خوش‌آب‌وهوای قناری، این‌ها فقط معروف‌ترین مثال‌های جاذبه‌های طبیعی در اسپانیا به‌حساب می‌آیند. این کشور همچنین پر است از بناهایی که از چند صد سال قدمت دارند.
  • مهاجرپذیری بالا در بین مردم: مردم اسپانیا رفتار خوبی با مهاجران دارند و نژادپرستی در این کشور بسیار کمرنگ است. از طرف دیگر اسپانیا همیشه پذیرای مهاجران بوده و به‌همین دلیل زندگی در این کشور معادل است با زندگی در کنار چندین فرهنگ مختلف.
  • سیستم بیمه همگانی: دولت اسپانیا یارانه قابل توجهی را به خدمات پزشکی اختصاص داده است. با اخذ اقامت اسپانیا و فعال کردن بیمه، خدمات پزشکی عمومی برای شما کمترین هزینه را خواهند داشت. برای گرفتن بیمه تکمیلی اسپانیا هم نیاز نیست هزینه چندانی انجام دهید.
  • بدون نیاز به مدرک زبان: برای اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی، فقط تمکن مالی از شما خواسته می‌شود. به‌طور کلی اسپانیا از نظر زبان سخت‌گیری کمی دارد و مهاجرت تحصیلی به اسپانیا هم بدون مدرک زبان ممکن است.
اخذ اقامت اسپانیا.jpg

شرایط اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی

همانطور که گفتیم، برای مهاجرت از این روش لازم است علاوه بر میزانی سرمایه در حساب بانکی، یک حقوق ثابت ماهیانه هم داشته باشید. این حقوق ثابت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • حقوق بازنشستگی
  • اجاره ملک
  • سود سهام
  • سود کسب‌وکار
  • سود حساب بانکی

حالا سوال اینجا است که چه مقدار سرمایه اولیه و چه مقدار حقوق ماهیانه برای اخذ اقامت اسپانیا لازم است؟ در جواب این سوال باید گفت در حال حاضر (سپتامبر ۲۰۲۲) درآمد لازم برای مهاجرت از طریق تمکن مالی به اسپانیا این شرایط را دارد:

  • درآمد لازم برای مهاجرت یک نفر: ۲۵۰۰ یورو
  • درآمد لازم برای مهاجرت فرد به‌همراه همسر: ۳۵۰۰ یورو
  • درآمد لازم برای مهاجرت فرد به‌همراه همسر و فرزند: ۴۰۰۰ یورو
  • درآمد لازم برای مهاجرت فرد به‌همراه فرزند: ۳۰۰۰ یورو

علاوه بر این باید مبلغ مشخصی برای تمکن مالی یک سال زندگی در اسپانیا را به‌عنوان سپرده بانکی در اختیار داشته باشید. این سپرده باید برابر با یک سال حقوق شما باشد. برای مثال برای مهاجرت یک نفر به ۲۵۰۰ یورو درآمد ثابت و ۳۰ هزار یورو سپرده بانکی نیاز دارد. به ازای هر عضو خانواده که قرار است همراه شما مهاجرت کند، ۶۵۰۰ یورو به مبلغ تمکن مالی مورد نیاز اضافه می‌شود. در همین مثال اگر فرد بخواهد همراه همسر خود مهاجرت کند، مبلغ سپرده مورد نیاز برای او ۳۶ هزار و ۵۰۰ یورو خواهد بود.

اخذ اقامت دائم اسپانیا از طریق تمکن مالی

تا اینجای مقاله فهمیدیم که اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی برای چه کسانی مناسب است و چه شرایطی دارد. حالا سوال اینجا است که پس از موفق شدن در اخذ این نوع اقامت، چقدر زمان‌ می‌برد تا به اقامت دائم اسپانیا برسیم؟

کسانی که ویزای تمکن مالی اسپانیا را می‌گیرند ۹۰ روز زمان دارند به این کشور سفر کرده و پس از ورود به اسپانیا تا ۳۰ روز فرصت دارند به اداره اتباع خارجی این کشور مراجعه کرده و کارت اقامت خود را دریافت کنند. این اقامت در اکثر موارد یک ساله و گاهی دو ساله است. پس از دو یا سه بار تمدید اقامت موقت می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. البته اسپانیا برای صدور اقامت دائم از طریق تمکن مالی، شرایط خاص خود را دارد.

image-asset.jpeg

طبق شرایط اسپانیا برای اقامت تمکن مالی، متقاضی پس از پنج سال اقامت موقت در این کشور، به‌شرطی می‌تواند برای اقامت دائم اقدام کند که:

  • شرط یک: از پنج سال حداقل سه سال را در اسپانیا زندگی کرده باشد.
  • شرط دو: در طول پنج سال اقامت موقت، هیچ‌وقت بیشتر از یک سال بیرون از اسپانیا نمانده باشد.

اخذ پاسپورت اسپانیا از طریق تمکن مالی

بعد از اینکه موفق شوید اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید، گام بعدی گرفتن پاسپورت یا همان تابعیت اسپانیا خواهد بود. بعد از گرفتن پاسپورت اسپانیایی شما شهروند این کشور محسوب شده و از تمام حقوق شهروندی برخوردار خواهید بود. برای اینکه بتوانید شهروند اسپانیا شوید لازم است پنج سال با اقامت دائم در این کشور زندگی کرده باشید و در این مدت، هیچ‌وقت بیشتر از ۱۲ ماه (پشت سر هم) را خارج از اسپانیا زندگی نکرده باشید. علاوه بر این، تسلط کامل بر زبان اسپانیایی هم برای اخذ پاسپورت اسپانیایی ضروری است.