مهاجرت تجربه‌ای جذاب است که مسیر زندگی انسان را تغییر می‌دهد. اگر این کار را درست انجام دهید، جهش بزرگی به سمت موفقیت خواهید داشت. در همین راستا لازم است روش مهاجرت و مقصد خود را با دقت انتخاب کنید. در این مقاله صفر تا صد مهاجرت از طریق روش‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. تمرکز ما بیشتر از همه روی مهاجرت تحصیلی و کاری قرار دارد؛ چرا که این دو روش در حال حاضر سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های مهاجرت هستند.

صفر تا صد مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی در حال حاضر سریع‌ترین، ارزان‌ترین و پرطرفدارترین روش مهاجرت است. البته این برای کسانی است که شرایط مهاجرت تحصیلی را داشته باشند. اگر می‌خواهید شرایطتان برای مهاجرت تحصیلی ارزیابی شود و بفهمید برای تحصیل در چه کشورهایی شانس دارید کافی است فرم درخواست مشاوره رایگان سیم آخر را پر کنید.

مرحله اول: انتخاب کشور و دانشگاه مقصد

هر کشوری برای مهاجرت تحصیلی سخت‌گیری‌های مخصوص‌به‌خود را دارد. بعضی کشورها برای زبان سخت‌گیری کمتری دارند و بعضی از کشورها تمکن مالی کمتری می‌خواهند. شما باید ابتدا شرایط خود را بررسی کرده و با شرایط تحصیل در کشورهای مختلف مطابقت دهید تا کشور مناسب خود را پیدا کنید. بدیهی است که همه دانشگاه‌های یک کشور مثل هم نیستند و بعد از انتخاب کشور مناسب، نوبت به پیدا کردن دانشگاهی می‌رسد که شرایط شما را بپذیرد. ما در سیم آخر کارشناسان باتجربه‌ای داریم که ارزیابی اولیه شرایط شما را کاملا رایگان انجام می‌دهند و در نهایت به شما می‌گویند برای چه کشورها و چه دانشگاه‌هایی شانس دارید.

*نکته: کسانی که برای مقطع دکتری یا ارشد پژوهش‌محور اقدام می‌کنند، باید پس از پیدا کردن دانشگاه مناسب، با یکی از اساتید آن دانشگاه به توافق برسند.

مهاجرت-تحصیلی-یا-کاری.webp

مرحله دوم: تکمیل، ترجمه و ارسال مدارک

پس از مشخص شدن دانشگاه مورد نظر لازم است ببینید آن دانشگاه برای صدور پذیرش چه مدارکی را از شما می‌خواهد. این مدارک معمولا در سایت دانشگاه قابل مشاهده‌اند. لازم است مدارک اعلام شده را جمع‌آوری کرده و سپس ترجمه کنید. با آپلود این مدارک در سایت یا اپلیکیشن مورد تایید دانشگاه، پروسه اخذ پذیرش شما آغاز می‌شود. صدور پذیرش ممکن است بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

مرحله سوم: اقدام برای ویزای تحصیلی

در صورتی که جواب پذیرش شما مثبت باشد، نوبت به اقدام برای ویزای تحصیلی می‌رسد. در این مرحله لازم است مدارکی که برای پذیرش به دانشگاه ارسال کرده‌اید را در کنار مدارکی مثل گزارش حساب (برای اثبات تمکن مالی)، گواهی محل سکونت و گواهی ثبت‌نام دانشگاه به‌صورت فیزیکی ارائه کنید. این مرحله برای بعضی از کشورها همراه با مصاحبه است؛ یعنی زمانی که مدارک را تحویل می‌دهید یک مصاحبه حضوری هم با شما انجام می‌شود تا از توانایی زبان شما اطمینان حاصل کنند و مطمئن شوند سوابقی که ارائه کرده‌اید مربوط به خودتان است.

باکس: سیم آخر ارزیابی اولیه مدارک شما را کاملا رایگان انجام می‌دهد. بعد از ارزیابی اولیه اگر علاقه داشته باشید کارهای مهاجرتتان را تا لحظه ورود به کشور مقصد و حتی بعد از آن (مثلا برای مسیریابی محل سکونت) پیگیری می‌کنیم. کافی است این فرم را پر کنید.

تحصیل-در-خارج-از-کشور.webp

صفر تا صد مهاجرت کاری

مهاجرت کاری برای کسانی که در زمینه یک مهارت خاص (مثل طراحی گرافیک یا برنامه‌نویسی) رزومه خوبی دارند یا اصطلاحا کارگر ماهر (Skilled Worker) هستند، گزینه بسیار خوبی است. در این روش معمولا ابتدا متقاضی با یک کارفرما در کشور مقصد به توافق می‌رسد و سپس با ارائه مدارک خود به سفارت، ویزای کاری آن کشور برای او صادر خواهد شد. مزیت مهم مهاجرت کاری نسبت به مهاجرت تحصیلی این است که در این روش زودتر به اقامت دائم می‌رسید..

مرحله اول: پیدا کردن کشور مقصد

هر کشوری از نظر پذیرفتن نیروی کار خارجی شرایط خاص خود را دارد. برای مثال دولت کانادا از نیروی کار خارجی استقبال می‌کند؛ در حالی که فرانسه برای نیروی کار خارجی سخت‌گیری‌های بیشتری دارد. شما باید مطابق با سابقه کار، علایق و شرایطی که دارید یک کشور را انتخاب کنید. علاوه بر این لازم است به این نکته توجه کنید که آیا آن کشور برای مهارت شما کمبود نیرو دارد یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این سوال می‌توانید از موسسات مهاجرتی کمک بگیرید.

مرحله دوم: پیدا کردن شغل یا برنامه مناسب

پس از انتخاب کشور مقصد، نوبت به پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب در آن کشور می‌رسد. بعضی از کشورها مثل آلمان یا کانادا، ویزای جستجوی کار دارند. با اخذ این ویزا، ۶ ماه فرصت دارید در کشور مورد نظر دنبال کار بگردید. راه دیگر این است که از طریق سایت‌های کاریابی، ابتدا با یک کارفرما به توافق برسید و از او پیشنهاد کاری یا جاب آفر رسمی بگیرد؛ سپس با ارائه این جاب‌ آفر برای اخذ ویزای کاری کشور مورد نظر اقدام کنید.

بعضی از کشورها یک‌سری برنامه مخصوص برای جذب نیروی کار خارجی دارند. برای مثال در برنامه کارگر ماهر فدرال کانادا شرایط متقاضیان طبق یک سیستم مشخص امتیازدهی و رتبه‌بندی می‌شود و رتبه‌های برتر موفق به دریافت ویزای کاری کانادا خواهند شد. از طریق این ابزار می‌توانید امتیاز خود را برای برنامه کارگر ماهر کانادا محاسبه کنید. کشور آلمان هم از طریق دوره فنی‌حرفه‌ای (آوسبیلدونگ) نیروی کار خارجی را ابتدا تحت آموزش قرار داده و سپس وارد بازار کار می‌کند.

صفر-تا-صد-مهاجرت-تحصیلی.webp

مرحله سوم: اقدام برای ویزای کاری

بعد از اینکه یک کارفرمای خارجی قانع شد تا به شما پیشنهاد کاری بدهد، باید برای اخذ ویزای کاری کشور مقصد اقدام کنید. در این مرحله شرایط شما از نظر محل سکونت و تمکن مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما باید ثابت کنید که می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی در کشور مقصد برای خود و همراهانتان بربیایید. صدور ویزای کاری چیزی بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

صفر تا صد مهاجرت سرمایه‌گذاری

اگر سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید یک کسب‌وکار در خارج از کشور را دارید، مهاجرت سرمایه‌گذاری گزینه خوبی برای شما است. برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی لازم است مبلغ مشخصی در حساب شما باشد؛ علاوه بر این لازم است تجربه مدیریتی لازم را هم برای مدیریت کسب‌وکار مورد نظر داشته باشید (حداقل دو سال سابقه کار مدیریتی).

صفر تا صد مهاجرت از طریق کارآفرینی

این روش مشابه مهاجرت سرمایه‌گذاری است. با این تفاوت که شما فقط ایده کسب‌وکار را در کنار سابقه مدیریتی ارائه می‌کنید؛ اما وظیفه تامین هزینه‌های کسب‌وکار به‌عهده شما نخواهد بود. در مهاجرت از طریق کارآفرینی، متقاضی باید طرح کسب‌وکار خود را به یک صندوق سرمایه‌گذاری در کشور مقصد ارائه کند و تایید صندوق را برای تامین هزینه‌ها بگیرد.

بهترین-راه-تحصیل-در-خارج-از-کشور.webp

صفر تا صد مهاجرت از طریق تمکن مالی

این روش بیشتر برای مهاجرت بازنشستگان مناسب است. برای مهاجرت از طریق تمکن مالی باید یک مبلغ ثابت هر ماه به حساب شما واریز شود. این مبلغ می‌تواند حقوق بازنشستگی، سود بانکی یا اجاره ملک باشد. در صورتی که چنین شرایطی داشته باشید، مهاجرت از طریق تمکن مالی برای شما ممکن می‌شود. جالب است بدانید که اکثر کشورها برای این روش از شما مدرک زبان نمی‌خواهند. در واقع این روش یکی از روش‌های مهاجرت بدون مدرک زبان است.

جمع بندی

مهاجرت راه‌های مختلفی دارد. هر فرد با توجه به شرایطی مثل سوابق کاری، مقالات علمی، نمره زبان و… می‌تواند برای یک یا چند روش مهاجرتی اقدام کند. در واقع ابتدا باید شرایط خود را بررسی کرده و ببینید کدام روش برایتان مناسب‌تر است. در حال حاضر مهاجرت تحصیلی به‌عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه مهاجرت شناخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد مهاجرت از راه‌های مختلف را بررسی کنیم. اگر پاسخ سوالات شما در این مقاله نبود، لطفا در بخش کامنت این موضوع را با ما در میان بگذارید.